Ik heb een veulen gekocht van een vriendin, die haar paard had laten insemineren bij een dekstation.
Het veulen zou een KWPN x Arabier zijn en zou hierdoor papieren hebben van het NRPS.
Ik kocht het veulen toen hij een maand oud was en ik zou dan zelf de NRPS papieren aanvragen.
Helaas had de moeder van het veulen artrose en moest ingeslapen worden. Voor mijn vriendin heel emotioneel en ze was blij dat ik het veulen nam, zodat ze hem nog kon blijven zien.
Ik had inmiddels de papieren aangevraagd via DNA en ontvangen.
Ik vond hem wel erg groot worden en hij leek absoluut niet op een Arabier maar goed, ik had nog geen argwaan.
Tot ik een maand geleden een belletje kreeg van het NRPS, dat het DNA van mijn veulen niet machte met de hengst die ik als vader had opgegeven.
Toen begon ik mijn twijfels te krijgen.. Ik vond het erg raar en vroeg aan mijn vriendin of hij de enige hengst was die op dat dekstation werd gebruikt.
Zij vertelde dat hij de enige Arabier hengst was en dat er verder alleen maar friezen stonden.
Toen wist ik het haast al zeker, mijn veulen leek echt wel op een fries x kwpn

Voor de zekerheid heeft het NRPS nog een test gedaan, ook deze was negatief.
De merrie is dus verkeerd geïnsemineerd op het dekstation, door een onbekende friese hengst in plaats van de Arabische hengst.
Ik vind het echt verschrikkelijk.. Ik hou echt van ranke types paarden en hij is nu al zo grof gebouwd.
Daarnaast vind ik het onwijs sneu voor mijn vriendin, die haar merrie heeft moeten laten inslapen en dus geen veulen heeft kunnen krijgen die ze zo graag had willen hebben. (Een merrie met een apart kleurtje).
De eigenaresse van de hengst (niet eigenaar van de hengstenhouderij) vindt het ook vreselijk. Zij zegt dat we er werk van moeten maken. Ik weet alleen niet zo goed hoe en wat de beste manier hier voor is.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn onze rechten?