Nu ik heb besloten mijn 19 jarige merrie terug te trekken uit de sport, wil ik er volgend jaar nog wel een veulentje uit fokken (mits dat allemaal nog gaat natuurlijk)
Het gaat dus om een 19 jarige Keur, Sport merrie van Jazz uit een Keur merrie van Ivanhoe. De merrie heeft zelf ZZZwaar gelopen en alle predicaten op latere leeftijd nog behaald.
Karakter, het is een echte Jazz, vriendelijk maar kan compleet in haar eigen wereld leven. Daardoor niet altijd makkelijk, zeker in stress situaties.
Onder het zadel hetzelfde probleem, ziet alles, kan helemaal afsluiten maar leert snel en makkelijk, wel is ze behoorlijk flegmagtiek.
Ze is 1.65m, ik wil liever wat vergroten.
Het is een wat kortbenige merrie met een wat lange rug, zwakke lendenpartij door die lange rug en het voorbeen is wat onderstandig. Daarnaast heeft ze een vreemde hals met heel weinig bovenlijn.
Wel kan ze dr lijf heel functioneel gebruiken.
Ze heeft een bijzonder goede stap, een fijne draf en een hele goede galop. Ze heeft een goed achterbeen en kan in alle 3 de gangen vrij makkelijk sluiten.
Oo de keuring waren ze onder de indruk van haar, zeker in combinatie van leeftijd en manier van bewegen. Eigenlijk gaven ze alleen mee dat ze met meer afdruk zou mogen draven.
Ik heb er nu een Negro jaarling van lopen, ik heb met Negro gedekt om de lendenen te verbeteren en de hals partij dat lijkt ook te zijn gelukt. Daarnaast wilde ik het goede achterbeen en het makkelijke sluiten verankeren.
Ook lijkt dit veulen veel socialer dan haar moeder. Nu is ze redelijk groot en nu maar afwachten of ze groot genoeg word als 3 jarige.
Daarnaast zijn er bij de vorige eigenaar 2 Valeron's uit gefokt, een heb ik kunnen achterhalen, deze is erg groot 1.80+
Ik heb wel aan Negro en zonen gedacht en aan Ferdeaux maar er is vast meer, een jonge hengst schrikt me ook niet af, dus kom maar op met ideeen!
Nu de foto's:
De merrie op stand, meest recente foto:

De merrie onder het zadel:

De Negro als veulen en als jaarling:

En de Valeron: