hengst laten of laten ruinen? En wanneer dan precies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MBJ

hengst laten of laten ruinen? En wanneer dan precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 22:38

Ik heb onlangs een tinker jaarling gekocht, een hengstje. Nu twijfel ik wat ik moet doen, hengst laten of ruinen en wanneer?

Je hoort allerlei dingen erover zoals:

Hoe jonger je ruint, hoe groter ze worden (hoogte en breedte)
Hoe langer je wacht met ruinen, hoe langer de manen zullen groeien voor de rest van zijn leven
Hengsten zijn onhandelbaar en niet om te rijden of als maatje, ze bijten.....

Wat is hiervan wel en wat is niet waar?

Wat zijn nu de voor- en nadelen van hengst laten én van ruinen, hopelijk dat ik dan tot een beslissing kan komen.

Bedankt!

Xyris

Re: hengst laten of laten ruinen? En wanneer dan precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:00

Het houden van een hengst heeft maar weinig voordelen. Vooral in ons volgepropte landje zijn er maar weinig stallen die een hengst willen. Zeker als er merries in de buurt zijn kunnen ze bijvoorbeeld uit hun stal of weiland breken en dat wilt geen enkele stalhouder noch eigenaar. Jij draait op voor de gevolgen, of dit nu slechts schade is of de medische kosten voor de bevalling van de merrie.

Ik heb inderdaad ook gehoord dat hengsten meer in de breedte gaan als in de hoogte, zodra ze geruind zijn gaat de energie in de groei ipv de hormoonhuishouding en het daarbij komende gedrag en fysieke uitingen.

Ik weet niet of het enig invloed heeft op de manen... Maar Tinkers hebben sowieso wel een flinke bos.

Meestal worden hengsten geruind als ze 2 zijn, zo zijn ze beter handelbaar bij het inrijden en voorkom je dat ze hengstengedrag ontwikkelen (en behouden) als ze ouder zijn. Dit gedrag kunnen ze ook blijven vertonen als ze geruind worden.

Ik zou niet zeggen dat hengsten onhandelbaar zijn maar het vereist ervaring. Heb je geen ervaring, gewoon niet aan beginnen. Het is huilen met de pet op. Als je er toch voor kiest, zorg dan op zijn minst voor begeleiding van iemand die bekend is met hengsten en hun gedrag/training.

Daarnaast, die ballen hangen er niet voor niks aan. Ze zijn bedoelt voor voortplanting. Als de natuur roept zijn er maar weinig hengsten die daar niet naar luisteren en laten we eerlijk zijn, voortplanting is iets primitiefs en fundamenteels, er zit geen logica achter in het brein van een hengst, als ze niet hun ding kunnen doen raken ze alleen maar gefrustreerd en dat is zielig voor het beestje.
Dus mijn advies: Als je niet van plan bent te gaan fokken: ALTIJD casteren. Ga niet af op die ene uitzondering in de regel. Als je geen ervaring hebt met hengsten: Neem goede begeleiding of begin er niet aan.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:15

Ik moet zeggen veel ervaring heb ik niet met hengsten... wel heb ik de afgelopen periode zelf een tinkerhengst gereden en staat er nog een op stal.
Deze waren totaal niet moeilijk. Een stond vlak naast verschillende merries en keek niet op of om. We kwamen er pas achter dat het een hengst was toen ik erop zat.
Maar wanneer je er niet mee wilt fokken zou ik hem laten ruinen denk ik, wanneer hij erachter komt waar die voor gemaakt is heb je waarschijnlijk een groter probleem.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:31

De voor- en nadelen zijn er idd, maar alles hangt een beetje af van wat je met het paard wilt gaan doen.
Ik heb twee Arabische halfbroer-hengsten van 2.5 jaar oud, ze staan samen, hebben hun rangorde, zijn braaf en zijn enorm leuk samen. Zou ze niet anders willen. Maar ik wil ze graag naar de keuring doen, ik hou van het karakter en ik vind hengsten nu eenmaal ook mooier worden. Ook geen enkele merrie binnen de eerste paar honderd meter denk ik. Èn ze staan permanent samen, in dezelfde wei of stal.

Als je nooit de intentie hebt om te fokken of je paard moet als hengst alleen staan, laat hem dan ruinen. Het sociaal groot worden is voor mij een absolute prioriteit.

Ervaring met hengsten vind ik een moeilijke. Ik had misschien 5x in m'n leven een hengst geaaid toen ik deze twee knullen kocht :+ En al zeker geen Arabische hengsten... Heb wel heel veel paarden gezien, gereden en vooral ook veel geleerd van mijn vorig paard, mijn lieve ruin Falco. En tot nu toe is dat ruim voldoende geweest om dit goed aan te kunnen ;-) Maar ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen een even goed idee is. Je moet heel correct maar ook heel duidelijk zijn en begeleiding heb je niet 24/24 7/7. Dus de vraag of jij weet hoe je ermee moet omgaan, kan je alleen zelf beantwoorden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:43

MBJ schreef:
Hoe jonger je ruint, hoe groter ze worden (hoogte en breedte)
Hoe langer je wacht met ruinen, hoe langer de manen zullen groeien voor de rest van zijn leven
Hengsten zijn onhandelbaar en niet om te rijden of als maatje, ze bijten.....

Wat is hiervan wel en wat is niet waar?

het is vaak wel zo dat vroeg ruinen zorgt voor een hogere stokmaat; maar hengsten worden wel een stuk breder vaak. Gaat natuurlijk absoluut niet voor elke ruin/hengst op (vooral de zenuwachtige groeien als hengst juist slecht in de breedte), maar vaak zie je wel als een dier laat geruind is, dan hebben ze veel meer uitstraling.

Manen heeft het volgens mij toch echt 0,0 invloed op....

Hengsten zijn helemaal niet onhandelbaar, dat is een fabeltje. Het zijn gewoon paarden, die gewoon opgevoed moeten worden. Een rotbok is een rotbok, of het nou hengst, merrie of ruin is. Merries en hengsten hebben alletwee hormonen en de ene merrie en ene hengst wat meer dan de ander; en dat maakt ze altijd iets veranderlijker dan een ruin.

MBJ schreef:
Wat zijn nu de voor- en nadelen van hengst laten én van ruinen, hopelijk dat ik dan tot een beslissing kan komen.

Jij hebt nu jaarlingers. Laat ze eerst maar eens 4 jaar worden in een opfok, en haal ze dan naar huis en tja, een ruin is makkelijker stallen als je op een pensionstal staan; dus tja...

Ik heb een hengst en wat mij betreft blijft die hengst. Staat gewoon in een kudde, hartstikke lief en sociaal dier, kan met alles in de wei, staat met 1 draadje naast (hengstige) merries. En zo ken ik er meer. Kwestie van niet zo moeilijk doen en gewoon goed opvoeden.

MBJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 01:01

Oké, dankjulliewel voor de duidelijke antwoorden. Dan heb ik nog een vraag; ik heb nog een tinker van 7, onbeleerd en pas sinds paar maanden bij ons in bezit. Hiervoor weinig van bekend en dus ook niet hoe oud dat hij was toen hij geruind werd. Ik denk wat later. Het is een echte showbal en begint vooral bij hengstige merries prachtig te steigeren maar verder is hij gewoon in de hand echt een lieverd, hij heeft een heel klein hartje maar af en toe kijk ik nog eens goed of ik echt niets meer zie hangen want dan loopt ie zo uit te sloven. Voor de dames, okey, begrijp ik prima, maar toen kwam van de week dus die jaarling erbij. Gedurende de dag stonden ze in afzonderlijke weides maar wel met zicht op elkaar en savonds gaan ze op stal. Dan had je links de jaarlng, in het midden mijn rustige oudere goedsul, en rechts daarvan onze puber van 7. Best vaak heb ik die avond gedacht dat ik minstens 1 complete stal moest gaan vergoeden zo tekeer ging hij.. Rondjes lopen, steigeren en echt hoog, dan met zijn voorbenen op de rand blijven hangen waar de tralies beginnen en van daaruit gooit hij er nog een steiger tegenaan. Blazen en rondlopen en rondlopen en blazen. Allemaal richting het kleine mannetje. IS dit jaloezie? Angst voor iets (kwijtraken van zijn plek in de kudde misschien?) en is het een goed of juist slecht idee om ze zo snel mogelijk bij elkaar in de wei te willen hebben. Ooit zullen ze toch moeten.......

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 01:43

En weetje zeker dat het geen klophengst is?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 01:48

Ik heb ervaring met een "oud"-gecastreerd paard. Tis een paard die ik train en toen ik er mee begon was hij net een aantal weken gecastreerd (4 jaar was hij toen) en totaal ongetraind, was nog niet goed halterbroke toen ik er mee begon. Nu, 5 maanden later kan ik er alles mee.
Het ligt dus totaaal aan de training. Train je hem goed, heb je absoluut geen ruin die bijt en trapt. Als dit paard mij ook maar zou proberen te bijten (heeftie nog nooit gedaan), trap ik m de andere kant van t weiland in :P
Maaar, hij is nog wel erg hengst. Als je m zou zien, zou je denken dat hij nog hengst is. Erg gespierd en breed, en niet zo lang. Ook brede kaken. Ook heeft hij nog steeds soms hengstengedrag, vooral met andwre paarden. Is er nog steeds niet helemaal uit, maar gaat wel steeds beter.

Zou ze persoonlijk dus niet te laat castreren, maakt t voor jezelf en je paard veel moeilijker.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 04:45

Ik heb ons veulen bij 8 maanden moeten laten helpen, hij was echt niet te hanteren.
De hoofd reden is dat we verder alleen merries hebben, en een draadje of wat zou een leven lang eenzame opsluiting betekenen.
Bovendien was hij echt bijterig en ongemakkelijk /hengsten gedrag in de omgang en hier lopen jonge kinderen rond....

Na zijn castratie is hij veel rustiger geworden en ontzettend lief!
Toch vind ik het jammer ik had graag een veulen van hem gehad!, nu nog meer dan eerst!
En dat hij nu groter wordt dat is dan weer mooi meegenomen *\o/*

maar ik ben er wel blij mee ook al vond ik het lastig om het te laten doen, er is geen weg terug.Maar vind hem nu leuker in de omgang dan als hengst!
Laatst bijgewerkt door kwita op 17-10-15 05:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 04:49

Ik heb in mijn kudde 3 hengsten 1 wordt over 2 maanden 1jr 1 is nu 1,5 en een ezel van 2,5. Dan nog een merrie van 1,5 en een ruin van 11. Bij de hengsten merk je (nog) niks van dat ze hengst zijn. Hopelijk blijft dit nog heel lang zo zou ze graag hengst laten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 06:37

Laat 1 ding duidelijk zijn; een paard bijt NOOIT een mens als hij goede training heeft en respect heeft voor mensen. Een hengst zou ook NOOIT in de persoonlijke ruimte van een mens komen (met de reden dat t een hengst is), als het goed getraind is. Geldt voor elk paard trouwens, niet alleen voor hengsten.
En ja, een hengst is over het algemeen moeilijker te trainen dan een merrie of ruin. Nouja, niet eens moeilijker. Ze zijn gewoon sneller domimant over je en je moet dus meer je grenzen aangeven. Probleem is alleen dat 90% van de ruiters in Nederland er niks van af weet of niet in staat is om soms eens flink aan te geven wie hier de leider is. En ja, dan worden hengsten toch wel erg link. En daarnaast is een hengst erg moeilijk te houden in ons dicht bevolkt landje. Tis eerlijker om hem te ruinen als t niet voor dekking bedoelt is.

Ik zou een paard nooit laten steigeren en laten denken dat hij een stoere hengst is trouwens. Ook niet in t weiland, breng je echt andere paarden mee in gevaar. Als je dat ziet en je kan m corrigeren, geef hem eens een flinke tik. Issie helemaal gek geworden.. ik zou ze zeker niet samen doen nu. Je wik niet1 van je paarden verwomd hebben nu.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:07

Ik heb De mijne met 2 Laten ruinen want Hij was als veulen zijnde al erg dominant in zat met 2jaar bomvol hormonen. Lopen lukte niet want dan had je 2 hoeven in je nek in Hij brak letterlijk zijn stal af als Hij merries zag of rook. Ik heb geen doeleinden voor De fok met hem dus Laten ruinen. Nu zijn we 7,5 maand verder in is Hij zo relaxed geworden. In mijn ogen De beste keuze voor mijn in hem geweest.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:01

Je moet denk ik vooral bedenken wat je zelf wilt en welk soort karakter je ligt. Ik rij zelf gemakkelijker weg met hengsten dan merries. Ze zijn nuchterder, brutaler, luier (tenzij er dames in het spel zijn) en imo makkelijker te corrigeren: Je moet niet bang zijn om eventueel flink in te komen en heel zwartwit denken maar dan heb je er eigenlijk hele makkelijke dieren aan. Merries zijn veel grilliger en wispelturiger, dat vind ik zelf echt veel moeilijker.

Mijn hengstveulen blijft hengst zolang hij te hanteren is, en minimaal tot 3 jaar omdat ik graag een brede body met wat hals erop zie. Met oog op de sport kan ik altijd nog castreren naderhand.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:41

Manen zijn genetisch bepaald en heeft niks met het 'hengst zijn te maken'. De hengst hier op stal is al zijn hele leven hengst en heeft miezerige manen. Zelfs met zijn friese bloed. Mijn ruin heeft gemiddeld, het is er maar het is niet veel en hij is geruind op 1 jaar. Perfect gedrag.
Zijn broertjes zijn allemaal later geruind en je merkt wel dat hun iets moeilijker zijn. Waar ik met inrijden kon opstappen en wegrijden hebben hun het daar iets moeilijker mee.

Doe je paard een plezier, er zijn weinig stallen die hengsten accepteren en als ze dat al doen is hun leven niet zo leuk. Ruin hem zo snel als mogelijk.
Met opvoeding is een hengst prima onder controle te houden, daar niet van. Maar ze lijden vaak zo'n zielig leven

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 08:53

Je had eigenlijk gisteren op de hengstenkeuring moeten komen kijken, had je zelf kunnen zien hoe 'onhandelbaar' hengsten zijn....
Ik raad je aan gewoon te kijken naar de karakter van het paard, is hij nu al erg pittig, tja dan is ruinen misschien beter. Is hij relaxt en makkelijk dan lekker hengst laten. Daarnaast kan je je afvragen of hij fokwaarde heeft. Voor ruinen is fijne stalling vinden natuurlijk wel een stuk makkelijker.

Manenlengte is idd genetisch bepaald, daar heeft wel of niet ruinen geen invloed op.
Hengsten worden vaak breder, bouwen meer / makeklijker spiermassa op.
Vroeg geruinde paarden hebben inderdaad meer energie over voor de groei in de hoogte en groeien vaak ook wat langer door dan hengsten.

Ik heb er zelf voor gekozen om de mijn tinker hengst te laten zolang hij lief / makkelijk was als hengst én zolang ik hem als hengst een paardwaardig leven (sociaal contact, lekker veel buitenspelen) kon geven.
Inmiddels is meneer 4, erg makkelijk als hengst (je loopt zo langs vreemde paarden en langs merries), echt geen hengstenmanieren. Hij loopt in een kleine kudde met 3 ruinen.
Hij is wat vocaal en ja je iets meer opletten en goed consequent blijven, maar het komt echt niet in hem op om te bijten oid. Ook onder zadel is hij braaf, veel braver dan een merrie die ik een paar jaar geleden ingereden heb.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:15

Eileen_ schreef:
Laat 1 ding duidelijk zijn; een paard bijt NOOIT een mens als hij goede training heeft en respect heeft voor mensen. Een hengst zou ook NOOIT in de persoonlijke ruimte van een mens komen (met de reden dat t een hengst is), als het goed getraind is. Geldt voor elk paard trouwens, niet alleen voor hengsten.
.

Ik ben het slechts deels met je eens mijn veulen heeft van af een maand of 4 gebeten niet aanvallend maar gewoon om te klieren bij zijn moeder de overige paarden en ponys en zijn speelmaatje,
ik heb er met de opvoeding echt vanaf dag 1 bij geweest en het werd alleen maar meer naar mate hij meer hengstekuren kreeg, en nadat hij geholpen was is het te samen met alle andere hengstekuren verdwenen.
en nu kan mijn dochtertje van 2 hem verzorgen hij doet echt niets meer zo een lief rustig dier is het geworden.
Het waren echt de hormonen....waardoor hij zo een klier was! ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:21

Mijn ervaring is dat ruinen wel ervaring heeft op de manen.
Zowel mijn ruin die als 2,5 jarige geruint is kreeg daarna iets minder manen.
Maar mijn ruin die als 13 jarige gegruint is viel het wel echt op dat hij duidelijk minder manen kreeg (maar ze hingen tot voorbij zijn schouder en bij zijn neus op de grond, nu tot op zijn schouder en tot net boven zijn neus nu, dus hij heeft nog zat over ;) ).

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:03

kwita schreef:
Eileen_ schreef:
.

Ik ben het slechts deels met je eens mijn veulen heeft van af een maand of 4 gebeten niet aanvallend maar gewoon om te klieren bij zijn moeder de overige paarden en ponys en zijn speelmaatje,
ik heb er met de opvoeding echt vanaf dag 1 bij geweest en het werd alleen maar meer naar mate hij meer hengstekuren kreeg, en nadat hij geholpen was is het te samen met alle andere hengstekuren verdwenen.
en nu kan mijn dochtertje van 2 hem verzorgen hij doet echt niets meer zo een lief rustig dier is het geworden.
Het waren echt de hormonen....waardoor hij zo een klier was! ;)

Of te mens gericht in combinatie met de hormonen. Vanaf dag 1 er continu mee bezig zijn is ook niet altijd goed. Helaas met die van mij ook gehad .. Na het ruinen werd het bij hem ook minder omdat hij dan de hormonen niet alleen tegen had

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 16:20

Tamara_089 schreef:
Ik heb in mijn kudde 3 hengsten 1 wordt over 2 maanden 1jr 1 is nu 1,5 en een ezel van 2,5. Dan nog een merrie van 1,5 en een ruin van 11. Bij de hengsten merk je (nog) niks van dat ze hengst zijn. Hopelijk blijft dit nog heel lang zo zou ze graag hengst laten

Lopen die allemaal bij elkaar?
Dan zou ik me toch even achter mijn oor gaan krabben over wat je wensen nou eigenlijk zijn.
Lees hier hengst van 1.5... en merrie van 1.5 jaar. :+

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:19

Ik heb mijn PRE laten ruinen toen hij 6 jr oud was. Hij was schaap mak maar ik gun hem ook een paard waardig bestaan met vriendjes. Nu staat hij met de ruinen in de wei en is helemaal happy. Als je hem hengst laat zal hij vaak alleen moeten opgroeien of alleen moeten staan. Dit ligt aan zn karakter natuurlijk maar vaak gebeurd het wel zo.

De mijne is nu een jaar ruin, is gewoon gebleven zoals hij was. Hij is de hoogte in gegaan en breder geworden. Zn manen groeien als kool, zal wel genetisch zijn maar ik denk dat het niks met hengst/ruin te maken heeft.

Ik zou hem lekker ruinen, met 1,5 jr. Krijgt hij ook geen hengsten manieren. Hengsten zijn soms erg onberekenbaar, je met echt boven ze staan. Altijd alert zijn en hem geen vinger geven zeg maar. Succes met je keuze.

Ik ben blij dat mijn maatje gewoon vriendjes heeft en paard kan zijn in een kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:28

Laten ruinen! Puur voor de gemakkelijkheid qua stallen etc.

Als hengst groeien ze idd mooier uit dus misschien kan je nog even wachten.

Van manen weet ik niet, maar aangezien hormonen ook bij mensen een grote rol spelen bij beharing denk ik dat het sowieso invloed heeft. Volgens mij hangen manen dus af vn genen x hormonen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:42

VivaByoux schreef:
Of te mens gericht in combinatie met de hormonen. Vanaf dag 1 er continu mee bezig zijn is ook niet altijd goed. Helaas met die van mij ook gehad .. Na het ruinen werd het bij hem ook minder omdat hij dan de hormonen niet alleen tegen had

we zijn er mee bezig ja maar hij is echt niet overvraagd, bij hem is het bijten geheel verdwenen! naar mensen paarden en andere dieren.

ik ben er erg blij om omdat hij nu kan blijven en omdat hij echt heel kalm en lief is geworden, Wat betreft de manen hij heeft nog steeds lange mooie manen alleen gaan de krulletjes er uit(helaas)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:57

Castreren stopt zijn hersenen terug in zijn hoofd. Dan is er veel meer aan te spreken bij opvoeden en trainen. Hengst van 2,5 is nog behoorlijk baby, zeg je op 4-6-8 jaar nog steeds dat het een brave goedsul is, dan heb je waarschijnlijk een echte goedsul hengst. En zeker als er geen merries in de buurt zijn, maar dat kan ook zijn omdat het testosteron gehalte dan flink zakt. Heb je je paarden op eigen terrein en enkel ruinen/hengsten samen, dan kan je overwegen hengst te laten, met pensionstalling of merries is castratie een zware overweging voor welzijn (gewoon in de kudde kunnen) en veiligheid (uitbreken, etc.) van de mensen die er mee om moeten gaan.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:11

kwita schreef:
VivaByoux schreef:

we zijn er mee bezig ja maar hij is echt niet overvraagd, bij hem is het bijten geheel verdwenen! naar mensen paarden en andere dieren.

ik ben er erg blij om omdat hij nu kan blijven en omdat hij echt heel kalm en lief is geworden, Wat betreft de manen hij heeft nog steeds lange mooie manen alleen gaan de krulletjes er uit(helaas)

Bedoel niet zo zeer overvraagd maar als je vanaf dag1 met t veulen bezig bent raken ze te comfortabel met het mens zegmaar en dan willen ze continu met je spelen omdat ze je zien als soortgenoot. Maar dit is meer onderwerp voor heel ander topic :')

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:12

kwita schreef:
VivaByoux schreef:

Bedoel niet zo zeer overvraagd maar als je vanaf dag1 met t veulen bezig bent raken ze te comfortabel met het mens zegmaar en dan willen ze continu met je spelen omdat ze je zien als soortgenoot. Maar dit is meer onderwerp voor heel ander topic :')[/quote]

kijk en daar ben je zelf bij....maar een rijpony zal juist aan mensen gewoon moeten zijn zeker als het een kinderpony wordt zoals hier, streng maar rechtvaardig zijn dat geeft de meeste kans van slagen!
Bij elk geslacht merrie ruin of hengst!