Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En al zeker geen Arabische hengsten... Heb wel heel veel paarden gezien, gereden en vooral ook veel geleerd van mijn vorig paard, mijn lieve ruin Falco. En tot nu toe is dat ruim voldoende geweest om dit goed aan te kunnen
Maar ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen een even goed idee is. Je moet heel correct maar ook heel duidelijk zijn en begeleiding heb je niet 24/24 7/7. Dus de vraag of jij weet hoe je ermee moet omgaan, kan je alleen zelf beantwoorden. MBJ schreef:Hoe jonger je ruint, hoe groter ze worden (hoogte en breedte)
Hoe langer je wacht met ruinen, hoe langer de manen zullen groeien voor de rest van zijn leven
Hengsten zijn onhandelbaar en niet om te rijden of als maatje, ze bijten.....
Wat is hiervan wel en wat is niet waar?
MBJ schreef:Wat zijn nu de voor- en nadelen van hengst laten én van ruinen, hopelijk dat ik dan tot een beslissing kan komen.

Eileen_ schreef:Laat 1 ding duidelijk zijn; een paard bijt NOOIT een mens als hij goede training heeft en respect heeft voor mensen. Een hengst zou ook NOOIT in de persoonlijke ruimte van een mens komen (met de reden dat t een hengst is), als het goed getraind is. Geldt voor elk paard trouwens, niet alleen voor hengsten.
.
). kwita schreef:Eileen_ schreef:Laat 1 ding duidelijk zijn; een paard bijt NOOIT een mens als hij goede training heeft en respect heeft voor mensen. Een hengst zou ook NOOIT in de persoonlijke ruimte van een mens komen (met de reden dat t een hengst is), als het goed getraind is. Geldt voor elk paard trouwens, niet alleen voor hengsten.
.
Ik ben het slechts deels met je eens mijn veulen heeft van af een maand of 4 gebeten niet aanvallend maar gewoon om te klieren bij zijn moeder de overige paarden en ponys en zijn speelmaatje,
ik heb er met de opvoeding echt vanaf dag 1 bij geweest en het werd alleen maar meer naar mate hij meer hengstekuren kreeg, en nadat hij geholpen was is het te samen met alle andere hengstekuren verdwenen.
en nu kan mijn dochtertje van 2 hem verzorgen hij doet echt niets meer zo een lief rustig dier is het geworden.
Het waren echt de hormonen....waardoor hij zo een klier was!
Tamara_089 schreef:Ik heb in mijn kudde 3 hengsten 1 wordt over 2 maanden 1jr 1 is nu 1,5 en een ezel van 2,5. Dan nog een merrie van 1,5 en een ruin van 11. Bij de hengsten merk je (nog) niks van dat ze hengst zijn. Hopelijk blijft dit nog heel lang zo zou ze graag hengst laten
VivaByoux schreef:Of te mens gericht in combinatie met de hormonen. Vanaf dag 1 er continu mee bezig zijn is ook niet altijd goed. Helaas met die van mij ook gehad .. Na het ruinen werd het bij hem ook minder omdat hij dan de hormonen niet alleen tegen had
kwita schreef:VivaByoux schreef:Of te mens gericht in combinatie met de hormonen. Vanaf dag 1 er continu mee bezig zijn is ook niet altijd goed. Helaas met die van mij ook gehad .. Na het ruinen werd het bij hem ook minder omdat hij dan de hormonen niet alleen tegen had
we zijn er mee bezig ja maar hij is echt niet overvraagd, bij hem is het bijten geheel verdwenen! naar mensen paarden en andere dieren.
ik ben er erg blij om omdat hij nu kan blijven en omdat hij echt heel kalm en lief is geworden, Wat betreft de manen hij heeft nog steeds lange mooie manen alleen gaan de krulletjes er uit(helaas)
kwita schreef:VivaByoux schreef:Of te mens gericht in combinatie met de hormonen. Vanaf dag 1 er continu mee bezig zijn is ook niet altijd goed. Helaas met die van mij ook gehad .. Na het ruinen werd het bij hem ook minder omdat hij dan de hormonen niet alleen tegen had
we zijn er mee bezig ja maar hij is echt niet overvraagd, bij hem is het bijten geheel verdwenen! naar mensen paarden en andere dieren.
ik ben er erg blij om omdat hij nu kan blijven en omdat hij echt heel kalm en lief is geworden, Wat betreft de manen hij heeft nog steeds lange mooie manen alleen gaan de krulletjes er uit(helaas)
[/quote]