Wat heeft een veulen nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Wat heeft een veulen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 21:29

Hallo Bokkers,
ik ga in januari een veulentje aanschaffen en vroeg mij af wat je daar precies van kan verwachten qua voer,
wat voor voer is goed om te geven? en hebben jullie misschien verdere tips vanuit eigen ervaring?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wat heeft een veulen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 07:57

Zorg dat het veulen niet alleen komt te staan, bij voorkeur in een gemengde groep, zoveel mogelijk buiten, kwalitatief goed ruwvoer en evt veulenbrokjes

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 12:40

Dankjewel :)
Alleen te staan gebeurt zeker niet :) samen met een Welshje van 1,20 en een KWPN en tuiger :) maatjes genoeg
Bij zoveel mogelijk buiten zat ik nog even te denken, op zich is dat geen enkel probleem en de tuiger staat ook dag en nacht buiten en in de zomer ze allemaal,
Maar als het echt winter is, kan ik hem/haar dan beter op stal zetten?
En wat voor veulenbrok raden jullie aan?

Veel vragen maar beter te veel dan te weinig gevraagd :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:51

Wat leuk dat je een veulen hebt gekocht! Wat voor één is het?

Ik heb mijn jonkie aangeschaft toen ze ongeveer 8 maanden oud was. Ze heeft bij mij vanaf dag 1 dag en nacht buiten gelopen, wel is een schuilstal aan te raden bij slecht weer. Daar maakt die van mij wel dankbaar gebruik van. Ik vind het wel een voordeel, ze worden keihard zo. Ook in de benen. Ik voer haar Pavo PodoGrow, dat is een goede brok voor de jonkies tot 3 jaar. Ik heb het een tijdje minder/niet gevoerd, zag toch wel een degelijk verschil t.o.v. ze het wel voldoende gevoerd krijgt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:23

Ik heb ze zelf altijd de winter snachts op stal gehad maar ik zit op kleibodem, wanneer mogelijk bleven ze wel buiten maar droog kunnen liggen is belangrijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:37

Op stal enkel bij medische noodzaak en geen droge ligplek buiten. Qua even elke dag in handen zijn is het wel weer een goede optie. Dus even op stal/apart om handje brokjes te eten bv. Of en wat je aan brok voert hangt van ras en individu af, veel voeren is af te raden, genoeg vit./min. is wel belangrijk. Let goed op hoe je veulen zich ontwikkeld (mager of juist vet) en pas daar je voer op aan, maar 1e stap is dan je ruwvoer aanpassen. Zeker tot 2-2.5 jaar mag je veulen wat aan de schrale kant zijn (ribben net zichtbaar bij gebogen staan of te voelen), te dik is funest voor de gewrichten en skelet is dan nog vrij zacht. Te snel groeien geeft ook problemen en ivm herstel pezen (van het getrek eraan door groeiende botten) wil je in de winter een groeistop.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 13:53

We hebben er nog geen gekocht, we hebben er al wel 1 op het oog maar we doen het rustig aan. We hebben geen haast bij het vinden van een leuk veulen
Ik hoor veel over de opfok, zelf heb ik dat liever niet maar is dat noodzakelijk?
Want het veulen zal tussen andere paarden komen (waarvan de jongste 3 is)

Omdat ik het fijn vind dat hij ook aan de stal went, is het een idee hem in stal te zetten terwijl ik bijv de weide uitmest? (duurt ongeveer een uurtje)

Ik wil graag het beste voor het veulentje :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:19

Ik zou er wel een leeftijdsgenootje bij zetten. Er zit erg veel verschil in de ontwikkeling en speelgedrag tussen een veulen en een drie-jarige. Desnoods koop je er een shetveulen bij die je later weer verkoopt.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 14:28

Dat had een goed idee geweest,
helaas hebben wij geen geld voor 2 pony's (wat het ras ook mag zijn)
ik weet wel dat in deze straat volgend jaar een shetje geboren word, dat zou evt wel wat zijn maar dan moeten die eigenaren het ook goed vinden
(overigens is de 3 jarige nog enorm speels maar ik snap wat je bedoeld)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:30

Je kan een opfokplek aanbieden tegen onkosten? Daar zijn vaak wel mensen voor te porren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:30

Ik zou 'm juist 's nachts buiten zetten, sowieso beter voor het beestje. Maar zeker als anders de Tuiger alleen staat. Gewoon lekker buiten laten lopen :j Waarom zou je hem überhaupt aan een stal willen laten wennen? Doe je je paard geen plezier mee hoor :) Stallen is voor de baasjes, niet voor de paarden :)

wbt leeftijdsgenootjes, soms moet je roeien met de riemen die je hebt, persoonlijk lijkt het me al top voor het beestje. Andere maatjes, lijkt mij voldoende.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:33

d_fotografie schreef:
Dat had een goed idee geweest,
helaas hebben wij geen geld voor 2 pony's (wat het ras ook mag zijn)
ik weet wel dat in deze straat volgend jaar een shetje geboren word, dat zou evt wel wat zijn maar dan moeten die eigenaren het ook goed vinden
(overigens is de 3 jarige nog enorm speels maar ik snap wat je bedoeld)

Mits die 3-jarige niet te lomp is voor een veulen, heb ik zelf liever wat oudere dieren als leeftijdsgenootje + volwassen geen optie is. Al kies ik liever een tussenweg en koop een dier van 1,5-2 uit een opfokgroep, dan zijn ze ook wat beter bestand tegen een knauw van een volwassen dier, maar ze mogen nog heel erg veel stout en fout doen zonder echte correcties te krijgen.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:45

d_fotografie schreef:
Dankjewel :)
Alleen te staan gebeurt zeker niet :) samen met een Welshje van 1,20 en een KWPN en tuiger :) maatjes genoeg
Bij zoveel mogelijk buiten zat ik nog even te denken, op zich is dat geen enkel probleem en de tuiger staat ook dag en nacht buiten en in de zomer ze allemaal,
Maar als het echt winter is, kan ik hem/haar dan beter op stal zetten?
En wat voor veulenbrok raden jullie aan?

Veel vragen maar beter te veel dan te weinig gevraagd :)

Ik heb mijn pony's tot 8 maanden pavo podo grow gegeven en ben toen over gegaan op cavalor probreed en nu zit ik met me jaarlinger op cavalor junior wat ze tot ongeveer 3 jaar mag blijven eten.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:00

Behalve goede voeding, huisvesting en speelkameraadjes, heeft het ook een goede opvoeding nodig. Wat is je ervaring met veulens?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 15:20

Mag ik eerlijk zijn? Met 14 jaar en zo weinig ervaring denk ik dat je veel beter kan doorsparen en dan een beleerd paard kan kopen. Of stal hem ergens waar je heeel veeeel hulp krijgt, want als je nu al op bokt moet vragen hoe je een veulen moet verzorgen ..tja.
Ik begrijp het wel, een veulen is in aanschaf niet duur, maar reken eens uit wat hij heeft gekost als je eindelijk kan gaan africhten.
,

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 15:35

Ik snap wat je bedoeld,
weinig ervaring vind ik mee vallen hoor ;)
Ik vraag niet hoe te verzorgen, ik wil graag bevestiging op mijn ideeën en wat ik in gedachte heb kunnen aanpassen als dat nodig is voor een goede leefomgeving voor het veulen,
We hebben al aantal keren gekeken bij beleerde pony's maar onze voorkeur gaat toch uit naar een veulen, waar de prijs niks mee te maken heeft

Jammer om te zien dat er meteen naar leeftijd word gekeken, dat is zeker niet alles hoor
Ik ga dit ook niet alleen doen, ik vroeg me enkel af wat goed is ;)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:39

Wat voor veulen komt er. Wat voor ras en hoe oud. Dat is allemaal van belang. En gaat het veulen op stal of in de wei?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:56

Veel liefde.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:02

Ras weten we nog niet, grote kans dat het een haflingertje word rond de 1 misschien 2 jaar
in principe gewoon op de weide zo vaak en zo lang het kan

Aan 'veel liefde' heb ik niet zo heel veel
Ieder paard heeft liefde nodig ;)
Laatst bijgewerkt door Amado op 28-09-15 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:04

Britta31 schreef:
Veel liefde.

Dat kunnen veulens nou net missen als kiespijn.
Een evenwichtig kudde, met een leeftijdsgenoot en oudere dieren. Schuilmogelijkheid maar wel 24/7 buiten. Een basis opvoeding maar niet te vaak aan het werk moeten. Een stabiele basis dus.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:06

Waar ga je in januari een veulen vandaan halen? :+

Die zijn dan nog niet geboren :Y)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:07

Dus eigenlijk ben je opzoek naar en oudere jaarlinger of twenter. Ik vind leeftijdsgenoten een must voor een jong dier.
Een paar maanden kan er nog wel tussen zitten maar vaak zijn de oudere dieren iets te lomp of willen gewoon niet meer spelen.

Een opfok is geen noodzaak maar als je genoeg land hebt kun je ook een of twee opfok plaatsen aanbieden en dat het jonge spul gewoon buiten blijft dag en nacht met eventuele schuil mogelijkheden. Heb je ook extra inkomen voor eventuele omkosten van het beleren, dierenarts, hoefsmid.

En wat hier boven dus gezegt voor een stabiele basis.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:09

De enige tip die ik je kan meegeven is vooral niet teveel aan je veulen zitten. Mensen met weinig ervaring en veulens loopt bijna altijd uit op brutale en respectloze paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 18:11

Buiten staan is top mits een droge ligplek voor handen is.
Klinkt eigenlijk als een super situatie. Wordt het een merrie veulen? Die zijn wat minder speels. Als hengstveulens niet genoeg speelmaatjes hebben gaan ze vaak tegen de eigenaar opstijgeren. Dat is dus wel iets om in de gaten te houden
Veulenbrok niet overdrijven.

Aan een box wennen vind ik wel degelijk een goed idee. Gewoon een stukje basis opvoeding net als vast staan.
Stel dat je later een meerdaagse wedstrijd hebt of je paard moet op de kliniek staan dan wil je er niet achterkomen dat hij vol in paniek gaat in een box.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:28

Ja het word in iedergeval een merrie veulen :)

Ik vond in stal staan inderdaad bij basis opvoeding passen zoals jij ook al zegt omdat ik waarschijnlijk over 5 jaar met haar dan misschien wel door het land ga reizen voor wedstrijden etc en het fijn is als je dan gewoon een rustig paard hebt in stal

Het weiland is 9 op de 10 keer droog, er zit een klein water systeempje in, dit maakt het natuurlijk niet droog maar als het echt te nat is staan alle paarden op stal en zo dus ook het veulentje :)

Libera,
het is de bedoeling om dan een veulen uit 2015 te nemen ;)