welke koele hengst voor mijn hete Hackney?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

welke koele hengst voor mijn hete Hackney?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 11:19

Hallo allemaal,

ik ben mij rustig eens aan het oriënteren om misschien in de nabije toekomst een veulentje van mijn prachtige Hackney merrie te fokken maar heb nog geen idee wat een goede hengst zou kunnen zijn voor haar. dus ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

even wat info over mijn meisje:
naam: Magic Valentine
leeftijd: 9 Jaar
Stokmaat: +/- 1.60
Karakter: Magic is erg leergierig en lief, ze werkt graag voor je en vind het ook leuk om te werken ze is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en pakt dit makkelijk op. kan soms wel onzeker zijn en te zoekend zijn naar hulpen. wel is ze een ontzettende zenuwpees. van het minste kan ze gespannen raken en deze spanning houd ze ook lang vast.

Afstamming
Vader: Rayo
Moeder: magic incredible girl
VV:Plain's windfall
MV:holypark Jubilation

wat ik graag zou willen:
- betere galop
- iets zelfverzekerder
- minder heet/zenuwachtig

qua bouw zou ik niet veel anders willen, Magic's wendbaarheid en soepelheid vind ik heerlijk. een iets steviger/grover paard zou ik wel mooi vinden maar dit zal de wendbaarheid en soepelheid in de weg zitten denk ik dus hoeft van mij niet. de hoogte rond de 1.60m zou het beste zijn. ik ben zelf maar 1.56 namelijk ;) zou niet graag kleiner willen hebben maar ook zeker niet te groot.

Kleur vind ik minder belangrijk maar als ik dan toch m'n voorkeur uit moet spreken.. liefst niet bruin of vos. ik ben wel gek op bont ;)

Deze foto is van vorige jaar
Afbeelding

recente foto:
Afbeelding

Mungbean

Re: welke koele hengst voor mijn hete Hackney?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:24

Wil je verder richting rijpaard (mix) of wil je een Hachney veulen danwel richting tuigtype?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:57

Aangezien je eigen kleine maat en het karakter zou ik don cremello du bois een optie vinden

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:00

tanjaatjuhh schreef:
Aangezien je eigen kleine maat en het karakter zou ik don cremello du bois een optie vinden

Dan wordt het veulen wel een stuk kleiner dan de merrie nu is.

Inderdaad welke richting wil je op? Meer richting rijpaard of toch hackney/tuigpaard?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:02

Quir schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Dan wordt het veulen wel een stuk kleiner dan de merrie nu is.

Inderdaad welke richting wil je op? Meer richting rijpaard of toch hackney/tuigpaard?

ze is zelf 1.56 dan heeft ze 1 van 1.50 tot 1.55

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:12

Maar ze wil niet kleiner dan 160 en ook zeker niet groter. 150/155 is toch wel kleiner dan 160.

Niet dat ik DC niet zou adviseren, hele gave en goede hengst. Alleen wordt het veulen dus wel (stuk) kleiner dan de merrie.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:09

tanjaatjuhh schreef:

Toevallig ben ik net een aantal weken terug bij Du Bois geweest op een rondleiding Don Cremello gezien, onzettend gave hengst. dit uitje is heel toevallig ook wat mij aan het denken heeft gezet, maar ben bang dat het veulen dan net weer wat aan de kleine kant zal uitvallen. 1.60 vind ik een mooi maatje.. Kleur zou ik wel heel gaaf vinden ;)

ik heb Magic onder het zadel lopen dus zou eerder de rijpaard kant op willen. met iets minder knieactie zou voor het een stuk makkelijker zitten zijn :P

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:18

Verkijk je niet op dat maten heel anders kan uitpakken!

Vriendin heeft met haar merrie een kleine Dtje en de hengst zelf ook een Dtje een grote e pony uit gekregen!

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:27

haha ja zoo kan het ook uitpakken natuurlijk.. ik hou Don Cremello in ieder geval in gedachte vond hem (op z'n hoogte na) wel een hele aantrekkelijke kerel voor mijn meissie :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:57

Stuur Neonlight een pbtje. Zij heeft wel ervaring met hackneys :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:07

Meer of minder knie maakt voor het zitten niet zo veel uit. Als ze de rug maar los laten. Ik heb er een met enorm veel knie en die zit enorm fijn.
Mijn merrie met minder knie zit minder soepel als mijn ruin met heel veel knie.

Als je meer de rijtypische kant op wil en minder knie zou ik aan een Trakhener denken.

Joop van den Uytert heeft veel Trakhener bloed op stal.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 09:40

Jaa je hebt gelijk natasjavE, als magic ontspand en haar rug goed gebruikt zit het vele male beter. Maar ik merk dat ze dan ook wat vlakker gaat lopen. Minder knie actie dus. Vandaar de verwarring.

En de spanning in haar rug komt voornamelijk door dat ze zo heet en schrikachtig is dus dat is het voornameste waar ik naar op zoek ben in een hengst. Koelbloedigheid.

Ik zal eens kijken naar een trakhener. Dit is nog niet bij mij op gekomen.

Wat zijn jullie meningen over Groningers? Om even in een hele andere hoek te denken..

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:46

Groningers zijn heerlijke paarden, nuchter als de pest. Mijn oude bijrij merrie was een zware oude lijn merrie. Heel cool in de kop kon je ook iedereen wel opzetten. Toenmalige stalling had ook een Groninger dekhengst die liep aan een los touwtje mee. Zou wel als ik jou was de hengstenlijnen uitzoeken. Want er zijn verschillende lijnen van oud tot de Kwpn richting.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:51

http://www.hs-meijer.nl/site/dekhengsten/mcjonnas/

Misschien Mcjonnas? Mijn merrie heeft er een valk veulen aan overgehouden.

Trakhener met volbloed. Geeft veulens met body en is mooi aan de maat 1.64

Leuk trouwens ik ken de fokkers van magic valentine

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:33

Groninger wordt een gok maar raak kruising. Daar zit op geen enkele manier een overlap in.
Blijf bij het type wat je zoekt en selecteer dan daaruit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:51

Een Groninger op een hackney? :? Dan ga je van het ene uiterste naar het andere en hoop je maar ergens in het midden uit te komen? Nee, dat idee zou ik maar gauw laten varen. De types konden bijna niet verder uit elkaar liggen :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:57

Nou,..zo heel erg gek is her nu ook weer niet de kruising met Groningers.
Rond 1900 stonden in Groningenook Hackney hengsten terdekking.

De vraag is uiteraard waar registreer je het veulen. Maar dat heb je met Hackney x Trakh ook.

Denk alleen dat je de knieactie er niet mee wegfokt. Daarom adviseerde ik al geen Gelderse. Je houd dan namelijk zo ongeveer een F1 kruising Tuigpaard over.
En als je een Tuigpaard wil fokken kan je naar mijn idee beter er een echte Tuigpaardhengst opzetten.
Registratie kan dan gewoon bij het KWPN.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:16

Het is al een oud beestje, maar misschien in Rubiquil wat voor je.
Hij heeft maat maar niet idioot groot, hij heeft bloed maar is nuchter.
Geeft lengte in het lichaam.
Zijn nakomelingen staan bekend als nuchter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:17

Rubiquil is toch dood? Dat wordt dan diepvries.
Maar goede optie. Ken er een paar hele brave van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:19

NatasjavE schreef:
Rubiquil is toch dood?

Oh echt?
dat heb ik gemist :o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:23

Rubiquil is inderdaad al overleden.
Wie weet hebben ze nog diepvries :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:29

Weet niet of Zambuka nog dekt (staat nu meen ik bij Tristan Tucker)? Heel mooi bloed (vader is de Russische Trakhener Biotop) en fokt niet zo uh groot. Hou wel in gedachte dat je met Trakhener-bloed niet koeler fokt. Ik vind heel eerlijk gezegd een Groninger-hengst nog helemaal niet zo verkeerd voor deze merrie.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:36

hoi,

ik heb zelf een ggk hengst, hij is zwartbont, zit 25% fries bloed in en 75% kwpn, heeft niet de knieactie van een fries, heeft wel veel body en een sterk en snel achterbeen, en is ontzettend cool in zijn karakter.
het is een erg lief paard en mag Z2 starten
is ggk bij het IHW, Barockpinto stamboek en het bontepaarden stamboek.
voor meer info zie http://www.coolwillowspring.nl

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:52

hoogendroog schreef:
Hou wel in gedachte dat je met Trakhener-bloed niet koeler fokt. Ik vind heel eerlijk gezegd een Groninger-hengst nog helemaal niet zo verkeerd voor deze merrie.

Bloed staat niet gelijk aan koel of heet.
Een Goninger kan net zo goed schijteriger zijn dan een Track of Hackney. Wat je wilt is een paard dat moedig en vergevingsgezind is. Die vind je binnen elk ras.
Trackehners zijn vaak wel gefokt op hun moed en grote hart (ivm samengestelde wedstrijd sport). Ik ken dan ook veel trackeners die bwvs gewoon verkeersmak geboren zijn.
Het meest beruchte risco met twee zeer uiteenlopende rassen is dat je een tank krijgt die niet meer te remmen is. Daar gaat het ook nogal eens fout met de haflo-arabier bijv.

Als je een type neemt wat redelijk vergelijkbaar is kun je nog enigszins letten op verbeter kenmerken.
Bij twee totaal verschillende paarden kan het van alles wat zijn. Net zo goed kan het een hackney met dikke korte pootjes worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 19:51

Wil je een veulen als opvolger fokken?
Om eerlijk te zeggen vind ik het doodzonde om op deze merrie een rijpaardhengst te zetten. :o
Je merrie is gefokt uit de beste stammen van de grote maat hackney.
Zelf zou ik Eclipse Flash Dance of Bocelli bij deze merrie gebruiken en het dan dus ook bij een hackney houden.