fokkers van ""recreatie"" paarden en/ of kruisingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mopjemop

fokkers van ""recreatie"" paarden en/ of kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 19:14

Zijn er op Bokt ook mensen die paarden fokken zonder papieren?

Memere

Re: fokkers van ""recreatie"" paarden en/ of kruisingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 19:17

Zijn genoeg paarden die wellicht in je budget passen,zowel met als zonder stamboom. :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:37

Ik heb zelf een veulen gefokt voor de recreatie, hij is een kruising maar wel met register A NRPS papier.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:41

Bij mijn verzorgpaarden worden veel kruisingen gefokt en om eerlijk te zijn vind ik die soms mooier dan 'papierpaarden'.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:48

hier ook een kruising, helaas niet zelf gefokt maar wel goed gelukt.
Shetlander X Welsh pony, stokmaat 1.23 :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 01:12

Waarom specifiek zonder papieren?
Zoals Laulauu zegt als je een goedkoop paard zoekt zijn die er echt wel.

Papieren zijn niet exclusief voor paarden die in de wedstrijdsport lopen.
Papieren,...of te wel het fokken binnen stamboekverband, zijn een hulpmiddel om een goed paard te fokken.
En dat goed is niet perse een Grand Prix topper. Dat goed kan ook een fijn rijbaar recreatiepaard zijn wat gezond is en recht van lijf is.

Met hetgeen dat op de papieren staat hebben de kenners een indicatie van hoe een bepaald dier mogelijk fokt. Van bepaalde hengsten weet men bijvoorbeeld dat ze een uitzonderlijk goed karakter door fokken en sterke gezonde voeten. Als de merrie en de lijn waar ze uit voort komt dat ook nog eens heeft heb je een grote kans dat dat veulen dat ook heeft.
Erg belangrijk als je voor de recreatie fokt.

Maar als jij een paard wil kopen. Bepaal je budget en snuffel rond om het juiste dier te vinden. En daar er genoeg zijn zonder papier zul je als je niet wil fokken er gerust een vinden die je kopen kan.

Bedenk wel dat in onderhoud een duur paard net zo veel aan onderhoudt kost als een goedkope. Dus wil je meer garantie op een gezond dier(al of niet met papier) dan kan het de moeite lonen om even door te sparen.

Sylvia566

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:25

Ik heb een veulen gefokt, maar met papieren, sorry

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:29

Waarom zou je papierloos fokken!? Er is maar 1 ding goedkoper en dat is het dekgeld. Stalling, weide, voer, tuigage, dierenarts is allemaal even duur.

Zie best wel eens oh's en ah's voorbij komen hier op Bokt als iemand weer een kruising gefokt heeft maar veulentjes zijn meestal wel schattig. Als je met een fokkersoog gaat kijken zitten die beestjes vaak helemaal niet zo goed in elkaar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:39

Er staat alleen een vraag of er mensen zijn die fokken zonder papier paardjes? Er staat niks dat ze dat wilt doen, of dat ze die wilt kopen, of dergelijke?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:56

Mioux schreef:
Er staat alleen een vraag of er mensen zijn die fokken zonder papier paardjes? Er staat niks dat ze dat wilt doen, of dat ze die wilt kopen, of dergelijke?

Er staat ook niet dat ze dat niet wil doen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:42

Nee maar word wel aangenomen dat ze dat wilt doen :)? we weten hier helemaal niks vanaf.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 17:34

Ik zoek een onbeleerd paard zonder papieren _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:40

Nou, heb zelf twee papierloos paarden. Waarvan mijn Fjord juist een betere bouw heeft dan de gemiddeld Fjord. Papiertje hoeft niet veel te zeggen.

Ik zou gewoon opzoek gaan naar leuk paard, en of dan wel of geen papiertje bij zit maakt dan niks uit.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:50

Zoek dan maar op mensen die een leuke kruising fokken 'voor eigen gebruik'/ 'als opvolger van het huidige paard' .Dat zijn vaak de eersten die te koop komen zodra het winter wordt, kruising niet gelukt is zoals bedacht of wanneer twee paarden toch meer blijken te kosten dan een.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 18:13

@tobbes; als ik idd een paard tegenkom die papieren heeft, zal ik het niet laten. Maar zonder papieren mag ook, zelf vind ik bepaalde kruisingen juist erg mooi. En had gehoopt dat iemand hier op bokt een hobbyfokker weet, die een leuke onbekeerde merrie te koop heeft. :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:13

maatje31 schreef:

Ja daar kan je dan lol om hebben, maar op papier kun je niet rijden.
Ik ben geen liefhebber van merries dus dan wordt het al snel een ruin. Dan heeft het papier al helemaal geen waarde. Ik heb geen papier nodig om te kunnen zien of een dier geschikt is voor mijn doel met hem/haar. Dan kan ik namelijk beter naar het dier zelf kijken. Op papier zie je niet of er een overbeet of ME mee komt..

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:24

Het Fjordenpaard in Drenthe heeft vaak leuke (onbeleerde) kruisingen staan. Website paarden.aangeboden.nu is hun verkoopsite.

Verder is het een kwestie van marktplaats in de gaten houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:36

Op een papier kun je idd niet rijden, maar een papier geeft je wel inzicht in waar de ouders vandaan komen en wat ze genetisch mee kunnen dragen.

In de Quarter/Paint/Appaloosa wereld wil je écht geen paard zonder papieren met alle genetische erfelijkheden die je er 'gratis' bij kunt krijgen. Maar helaas zijn er nog steeds mensen die een goedkoper/papierloos paard eerder kopen dan eentje mét papieren en vervolgens met de gebakken peren zitten....

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:45

mrie schreef:
maatje31 schreef:

Ja daar kan je dan lol om hebben, maar op papier kun je niet rijden.
Ik ben geen liefhebber van merries dus dan wordt het al snel een ruin. Dan heeft het papier al helemaal geen waarde. Ik heb geen papier nodig om te kunnen zien of een dier geschikt is voor mijn doel met hem/haar. Dan kan ik namelijk beter naar het dier zelf kijken. Op papier zie je niet of er een overbeet of ME mee komt..

Inderdaad helemaal mee eens. Kom overigens ook zat mensen tegen met hele dure paarden met goede papieren en volledig laten keuren bij aankoop en na 1 of 2 jaar zijn ze ook afgeschreven of hebben ze enorm veel geld uit moeten geven voor revalidatie e.d., garantie heb je toch nooit.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:54

Ik heb een kruisin tinker met waarschijnlijk andalusier, prachtig merrieveulen, krijg er erg veel complimenten over. Vader is onbekend maar al van veel gehoord dat vaders wel eens pre zou kunnen zijn. (Dit dacht ik zelf ook al, maar schreef het weg als wishfull thinking van mijn kant) :D

deze merrie was drachtig toen ik haar kocht en dat wist ik dus niet. Hoewel ik erg gek ben op het veulen, ze is nu 6 maanden en staat nog lekker bij moeders, had ik liever een lege merrie gehad, merrie was net beleerd en staat nu al bijna jaar stil, straks weer opnieuw beginnen vrees ik. Nou ja, het kind ia prachtig, ook van karakter en mag blijven want ik heb het hart niet zo'diertje weer weg te doen. Ze toont als anda maar dan met bescheiden sokjes, ze is bijzonder om te zien en super gezond en correct. Ik had zelf deze combi nooit kunnen verzinnen maar moet toegeven dat het resultaat meer dan geslaagd is ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 16:52

DubbelDun schreef:
Op een papier kun je idd niet rijden, maar een papier geeft je wel inzicht in waar de ouders vandaan komen en wat ze genetisch mee kunnen dragen.

In de Quarter/Paint/Appaloosa wereld wil je écht geen paard zonder papieren met alle genetische erfelijkheden die je er 'gratis' bij kunt krijgen. Maar helaas zijn er nog steeds mensen die een goedkoper/papierloos paard eerder kopen dan eentje mét papieren en vervolgens met de gebakken peren zitten....

Gniffel, dan heb ik zeker mazzel gehad met mijn kerngezonde 1.75 hoge appaloosa/engels volbloed beest zonder papier..

Maar DD wil dat dan niet gewoon zeggen dat er met de fokkerij van Quarter/Paint/Appaloosa eigenlijk een heleboel mis geegaan is dat er zoveel erfelijke toestanden voorkomen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:20

Ja, er is heel veel mis gegaan met de QPA's en allemaal omdat er in Amerika meer gegeven wordt om de verdiensten die het ras (kunnen) brengen dan om een gezond ras in stand te houden. En dat omdat het stamboek bestaat uit grote fokkers die zichzelf niet in de vingers willen snijden.

Gelukkig zijn er door rechtzaken en druk van buiten nu ook maatregelen getroffen, maar nog steeds legt men het zwaartepunt bij de asp. kopers.
En helaas kópen die nog vaak eerst vóór er gekeken wordt naar de afstamming c.q. een test wordt gedaan.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:26

Ik heb ook een kruising staan new forst x onbekend. Hele leuke merrie tikkeltje overbouw maar leuke sport pony zijn net klaar met beleren nu aan het doorrijden toont al veel. Helaas staat ze wel te koop omdat ze te groot is voor mn zusje (d/e maat) maar erg aanhangelijk lief ding.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:33

En toch zie je in de hogere sport veel meer paarden die ook op papier gewoon goed doordacht zijn dan papierloze kruisingen, al kan je net geluk hebben natuurlijk.
Een papier heeft zeker waarde, ook als het een ruin is. Een paard met papier kan je gewoon meer geld voor vragen/krijgen bij verkoop. Je hebt namelijk op papier wat de kwaliteiten van de voorouders zijn. Iemand die echt serieus fokt investeert namelijk meestal fors in zijn merriestam om alle kwaliteiten van de merries te onderzoeken en vast te laten leggen in het stamboek, dekgeld van een passende, goedgekeurde hengst, dus dat is ook gewoon terecht. En mensen die voor de hobby wedstrijden in de basissport rijden, zijn ook recreatieruiters op recreatiepaarden, heel nuchter bekeken.

Het is maar net wat je budget is waar je als fokker en ruiter voor kiest, met of zonder papier.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:20

farahdiba46 schreef:
Ik heb een kruisin tinker met waarschijnlijk andalusier, prachtig merrieveulen, krijg er erg veel complimenten over. Vader is onbekend maar al van veel gehoord dat vaders wel eens pre zou kunnen zijn. (Dit dacht ik zelf ook al, maar schreef het weg als wishfull thinking van mijn kant) :D

deze merrie was drachtig toen ik haar kocht en dat wist ik dus niet. Hoewel ik erg gek ben op het veulen, ze is nu 6 maanden en staat nog lekker bij moeders, had ik liever een lege merrie gehad, merrie was net beleerd en staat nu al bijna jaar stil, straks weer opnieuw beginnen vrees ik. Nou ja, het kind ia prachtig, ook van karakter en mag blijven want ik heb het hart niet zo'diertje weer weg te doen. Ze toont als anda maar dan met bescheiden sokjes, ze is bijzonder om te zien en super gezond en correct. Ik had zelf deze combi nooit kunnen verzinnen maar moet toegeven dat het resultaat meer dan geslaagd is ;)

Ik ben nu wel heel benieuwd naar je veulentje eigenlijk :o