Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
listiglistje schreef:ligt maar net aan de exacte plek, beste is om een goede veearts de foto's te laten beoordelen.
Prokkeuring is wat anders dan een verkoopkeuring

Dees schreef:Onbegrijpelijk dat het paard met een D-klasse ocd het PROK certificaat heeft gekregen.
Dat vind ik persoonlijk wel behoorlijke inflatie voor het PROK certificaat. Wat is dat dan nog waard?
Je schrijft ook over rijtechnische twijfels, dus waarom zou je willen kopen dan?
Dees schreef:Ik had gehoopt dat het PROK certificaat een kwaliteitscertificaat zou zijn voor een röntgenologisch gezond paard. Daar hoort dan geen chip in, hoe makkelijk dat euvel in praktijk ook te verhelpen is. Gezond is gezond, oc(d) is dat niet.
janderegelaa schreef:[naam verwijderd] schreef:Ik had gehoopt dat het PROK certificaat een kwaliteitscertificaat zou zijn voor een röntgenologisch gezond paard. Daar hoort dan geen chip in, hoe makkelijk dat euvel in praktijk ook te verhelpen is. Gezond is gezond, oc(d) is dat niet.
Je hebt een röntgenologisch gezond paard op basis van vererving, dát wordt gescreend met de PROK. Een goede PROK betekent alleen niet dat een paard voor de sport ook goed is.

moniek21 schreef:Staat toevallig een heel stuk in de hoefslag over het prok keuren, ik verbaasde me er ook heel erg over dat een paard met fragmenten prok goed gekeurd wordt... Ik begrijp het nu als ik bovenstaande lees dat het met vererving te maken heeft en niks met sport, maar dacht echt altijd dat een prok keuring " heel wat was " als je paard prok goed gekeurd was
Babootje schreef:Ik zou toch liever niet een fokmerrie hebben met een D klasse OCD. Is het erfelijk, merk je dat pas als de veulens keer op keer chipjes hebben en dan heb je al heel wat geinvesteerd.
janderegelaa schreef:Babootje schreef:Ik zou toch liever niet een fokmerrie hebben met een D klasse OCD. Is het erfelijk, merk je dat pas als de veulens keer op keer chipjes hebben en dan heb je al heel wat geinvesteerd.
Een D klasse OCD in de kogel zou ik me niet druk over maken.
Daarnaast is het zo dat 2 PROK paarden best een veulen kunnen krijgen dat wel OCD heeft omdat omgevingsfactoren ook een grote rol spelen. Het ligt dus niet zo simpel.
Babootje schreef:Ik zou toch liever niet een fokmerrie hebben met een D klasse OCD. Is het erfelijk, merk je dat pas als de veulens keer op keer chipjes hebben en dan heb je al heel wat geinvesteerd.
janderegelaa schreef:Een D klasse OCD in de kogel zou ik me niet druk over maken.
Daarnaast is het zo dat 2 PROK paarden best een veulen kunnen krijgen dat wel OCD heeft omdat omgevingsfactoren ook een grote rol spelen. Het ligt dus niet zo simpel.
hedwig111 schreef:OCD in de sagitaalkam van de kogel is de enige erfelijke OCD in het kogelgewricht. De vier andere plaatsen waar een chip kan voorkomen zouden niet erfelijk zijn. Om deze reden worden in Belgïe ook geen hengsten toegelaten op de keuring met eender welke chip in de kogel.