Kogel OCD bij 4-jarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Kogel OCD bij 4-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:27

Hoi,

Ik ben bezig me te oriënteren naar een nieuw paard, en heb van een 4-jarige Chippendale merrie het PROK certificaat gelezen. Ziet er goed uit, enkel een D op de kogel, sagittaalkam rechts achter.

Betekend dit nu, dat ze alsnog het certificaat heeft gekregen, aangezien ik begrijp te lezen dat het voor de kogel tm klasse E als acceptabel wordt bevonden?

Ik had rijtechnisch nog een paar kleine twijfels, maar vind ook de foto`s en het keuringsrapport erg belangrijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:31

ligt maar net aan de exacte plek, beste is om een goede veearts de foto's te laten beoordelen.

Prokkeuring is wat anders dan een verkoopkeuring, andere eisen.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 18:34

listiglistje schreef:
ligt maar net aan de exacte plek, beste is om een goede veearts de foto's te laten beoordelen.

Prokkeuring is wat anders dan een verkoopkeuring

Klopt. :)
Ik heb ook een copie van de bevindingen van de foto`s van de keurende DA zelf, en daarna is het PROK aangevraagd.
Zowieso, als ze het zou worden, laat ik zelf nog de foto`s nakeuren door een andere DA en natuurlijk nog een keer klinisch.

Babootje

Re: Kogel OCD bij 4-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:06

Het PROK certificaat is voor een merrie en hengst belangrijk (voor de fokkerij).
Dat je met een vrij ernstige klasse D toch mag fokken (en dus een PROK certificaat krijgt) heeft ermee te maken dat het genetisch risico op overerving niet zo heel groot is.
OCD kan namelijk ook ontstaan door trauma en verkeerde voeding.
"23% van de paarden heeft OC/OCD. In verhouding zullen er meer OC dan OCD-gevallen zijn. 70% van de OCD-gevallen krijgt hier nooit last van. Dat betekent dat 3,45% van de hele paardenstapel dan last zou krijgen van hun OCD. Maar 75% van deze 23% wordt bepaald door voeding en beweging. Dan houden we 5,75% genetisch over."

Een PROK keuring is GEEN sportkeuring. En zegt dus niets over het risico dat je paard er kreupel op wordt.

Klasse osteochondrose beknopte karakterisering
A afwezig normale gewrichtsbelijning
B minimaal aanwezig geringe contourafwijking
C duidelijk aanwezig duidelijke contourafwijking
D vrij-ernstig-aanwezig Contourafwijking met kleine fragmenten
E ernstig aanwezig contourafwijking met relatief grote fragmenten

Het is dus belangrijk om te weten of de botfragmenten op een operabele plaats zitten. Zo ja (en omdat er meer fragmenten zitten) verdient het aanbeveling om het paard te laten opereren alvorens je het in de sport gaat gebruiken.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:39

Prok zegt wat over de vererving van bepaalde afwijkingen. Dus voor de vererving is de d op de kogel niet van belang. Ik vraag me af of ze met dezelfde foto's voor de sport wordt goedgekeurd, daarvoor gelden weer andere richtlijnen en het zou kunnen dat ze daar niet doorheen komt. Ik ken die criteria niet precies maar dit is het verschil.

Babootje geeft een mooi overzicht en de laatste zin is belangrijk, kun je er iets aan doen mocht ze er last van kunnen krijgen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 09:44

Onbegrijpelijk dat het paard met een D-klasse ocd het PROK certificaat heeft gekregen.
Dat vind ik persoonlijk wel behoorlijke inflatie voor het PROK certificaat. Wat is dat dan nog waard?

Je schrijft ook over rijtechnische twijfels, dus waarom zou je willen kopen dan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:28

Dees schreef:
Onbegrijpelijk dat het paard met een D-klasse ocd het PROK certificaat heeft gekregen.
Dat vind ik persoonlijk wel behoorlijke inflatie voor het PROK certificaat. Wat is dat dan nog waard?

Je schrijft ook over rijtechnische twijfels, dus waarom zou je willen kopen dan?

Wat is er raar aan? De kogels zitten niet bij de PROK beoordeling omdat de kans te groot is dat het door iets van buitenaf komt. En het gaat om vererving.

Met een D is het wel een behoorlijke puinhoop in de kogel dus of iemand het paard in deze staat moet kopen...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:21

Ik had gehoopt dat het PROK certificaat een kwaliteitscertificaat zou zijn voor een röntgenologisch gezond paard. Daar hoort dan geen chip in, hoe makkelijk dat euvel in praktijk ook te verhelpen is. Gezond is gezond, oc(d) is dat niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:53

Dees schreef:
Ik had gehoopt dat het PROK certificaat een kwaliteitscertificaat zou zijn voor een röntgenologisch gezond paard. Daar hoort dan geen chip in, hoe makkelijk dat euvel in praktijk ook te verhelpen is. Gezond is gezond, oc(d) is dat niet.

Je hebt een röntgenologisch gezond paard op basis van vererving, dát wordt gescreend met de PROK. Een goede PROK betekent alleen niet dat een paard voor de sport ook goed is.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 18-08-15 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:04

Laat het dier maar lekker staan, zat gezonde paarden te koop. Zeker als je rijtechnisch twijfels hebt tijdens het rijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:46

janderegelaa schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Je hebt een röntgenologisch gezond paard op basis van vererving, dát wordt gescreend met de PROK. Een goede PROK betekent alleen niet dat een paard voor de sport ook goed is.

Dat heb je mij ook niet zien typen.
Ik ben wel flabbergasted dat een paard met zo'n duidelijke ocd kan worden voorzien van PROK. Dat is toch geen "röntgenologisch gezond paard op basis van vererving". :n
PROK had meer moeten voorstellen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:21

Omdat een OCD in de kogel 99% van de tijd wordt veroorzaakt door trauma van buitenaf. Dat is gewoon bekend. Voor de fokkerij maakt het dus niet uit.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 23:51

Staat toevallig een heel stuk in de hoefslag over het prok keuren, ik verbaasde me er ook heel erg over dat een paard met fragmenten prok goed gekeurd wordt... Ik begrijp het nu als ik bovenstaande lees dat het met vererving te maken heeft en niks met sport, maar dacht echt altijd dat een prok keuring " heel wat was " als je paard prok goed gekeurd was ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 00:06

Ik heb mijn vorige paard laten keuren voor verkoop, gewoon voor de sport.
Deze had ook een OCD in de kogel. Ook van buiten af, wat kan kloppen, als jaarling heeft hij een paar dagen met licht verdikte kogel gestaan.
Hij werd voor de sport goed bevonden omdat het op een minder belangrijke plek zat.
Hij heeft ook nooit kreupel gelopen onder het zadel

In jou geval omdat je rt ook twijfels hebt zou ik een ander paard zoeken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:32

moniek21 schreef:
Staat toevallig een heel stuk in de hoefslag over het prok keuren, ik verbaasde me er ook heel erg over dat een paard met fragmenten prok goed gekeurd wordt... Ik begrijp het nu als ik bovenstaande lees dat het met vererving te maken heeft en niks met sport, maar dacht echt altijd dat een prok keuring " heel wat was " als je paard prok goed gekeurd was ;)

Dat is ook wel "heel wat" alleen is voor de PROK belangrijk wat erfelijk is. En dan blijven er nog heel wat stukken van het paard over.

Uit onderzoek is gebleken dat doordat we het PROK geleid bij goedgekeurde hengsten zo handhaven we in elk geval bereikt hebben dat de kwaliteit van de straalbenen gemiddeld genomen veel beter geworden is. Helaas is dat doel minder bereikt met de OCD doelstelling. Daarom wordt er nu een genetische index gemaakt op verwachtingswaarde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:47

Ik zou toch liever niet een fokmerrie hebben met een D klasse OCD. Is het erfelijk, merk je dat pas als de veulens keer op keer chipjes hebben en dan heb je al heel wat geinvesteerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:50

Babootje schreef:
Ik zou toch liever niet een fokmerrie hebben met een D klasse OCD. Is het erfelijk, merk je dat pas als de veulens keer op keer chipjes hebben en dan heb je al heel wat geinvesteerd.

Een D klasse OCD in de kogel zou ik me niet druk over maken.

Daarnaast is het zo dat 2 PROK paarden best een veulen kunnen krijgen dat wel OCD heeft omdat omgevingsfactoren ook een grote rol spelen. Het ligt dus niet zo simpel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:56

Je kunt hem ook gewoon laten verwijderen die ocd? Ben je pak hem beet tussen de 800-1200 euro aan kwijt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:57

janderegelaa schreef:
Babootje schreef:

Daarnaast is het zo dat 2 PROK paarden best een veulen kunnen krijgen dat wel OCD heeft omdat omgevingsfactoren ook een grote rol spelen. Het ligt dus niet zo simpel.

Als je de keuze hebt, kun je het beter niet hebben.
Een OCD in je paard heb je, dat koop je niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:04

vencedor schreef:
Je kunt hem ook gewoon laten verwijderen die ocd? Ben je pak hem beet tussen de 800-1200 euro aan kwijt.

Dat zou mijn idee zijn bij een kogel OCD. En daarna pas op de foto want hoewel het niet meetelt, het staat er wel op.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 18:45

@Janderegelaa, dank je wel voor de heldere uitleg, ik snap m nu :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:05

Babootje schreef:

janderegelaa schreef:

Nee het is niet simpel. De verervingsfactor is per individueel paard niet aantoonbaar omdat omgevingsfactoren een grote rol spelen. Maar fok je een veulen met kogel OCD, dan gaat ie toch voor minder van de hand dan eentje die geen chip heeft. Dan mag je blij zijn dat je uberhaupt je investering er nog uithaalt. Zeker als het ernstige OCD heeft.
Ook al is de kans op vererving klein, het is een risico dat ik liever niet koop als ik een merrie zou kopen waarmee ik zou willen fokken.

Niet gezegd dat ik geen paard zou kopen met een OCD. Sterker nog ik heb dat gedaan :D :D
Maar het is een ruin en met maar 1 goed bereikbare chip. En was daarom aantrekkelijk geprijsd
Nakomeling van een hengst waarvan inmiddels wel bekend is dat hij chipjes vererft.

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:39

OCD in de sagitaalkam van de kogel is de enige erfelijke OCD in het kogelgewricht. De vier andere plaatsen waar een chip kan voorkomen zouden niet erfelijk zijn. Om deze reden worden in Belgïe ook geen hengsten toegelaten op de keuring met eender welke chip in de kogel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 15:16

hedwig111 schreef:
OCD in de sagitaalkam van de kogel is de enige erfelijke OCD in het kogelgewricht. De vier andere plaatsen waar een chip kan voorkomen zouden niet erfelijk zijn. Om deze reden worden in Belgïe ook geen hengsten toegelaten op de keuring met eender welke chip in de kogel.

Ah, interessant.

TS, laat je nog even weten of je iets aan onze discussie hebt gehad?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:59