Shetlander kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZhaRR

Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 18:07

Hallo,
Ik heb een vraag voor jullie,

Ik en mijn vriend hebben er over nagedacht om samen een shetlander aan te schaffen.

Onze eisen:
Shetlander
Merrie
Met een stamboek, want anders mag je er niet mee gaan fokken geloof ik?
Een jaartje 3/4. Dat ze oud is genoeg is om dingen mee te gaan doen, en te beleren. Shetlander moet wel aan de hand kunnen lopen en braaf zijn natuurlijk.
Kleur liefst een zwarte of een vos.

Wij zaten te denken aan een bedrag rond de 300/400 euro, ik weet niet of het bedrag eerlijk is tegenover de eisen?

Qua stalling is het rond de 100 euro per maand, of minder i.v.m kleine pony. De paarden staan daar zowel 's zomers als 's winters 24/7 buiten (ca. 4 hectare) in een kudde en zo krijgt de shetlander genoeg sociale contacten en krijgen daar 2 X daags hooi en de waterbakken worden altijd voorzien van vers drinkwater er een ruime schuilstal aanwezig.

De prijs is inclusief water en hooi.

Mijn doel is om met de shetlander vrijheidsdressur te doen en uiteindelijk mee te gaan mennen en ooit een keer mee te fokken, Mijn vraag was dan ook gelijk, zijn er veel men wedstrijden voor shetlanders? En welke regels horen daar bij, en kun je daar ook iets mee verdienen?

De kosten worden verdeeld uiteindelijk samen met me vriend.
Als je iets over ons wilt weten i.v.m. dit onderwerp als het van belang is: :')
Ik ben 18 jaar, MBO opleiding Paardenhouderij, 13 jaar paardervaring
Mijn vriend is 22 en werkt fulltime, is ook erg betrokken bij paarden.

Ik ben bewust van de kosten die er zijn, de eenmalige kosten zoals harnachement, kosten om de zoveel maanden zoals hoefsmid en inentingen, de toekomstige dierenarts kosten wanneer het dier ziek word.

Zou het verstandig zijn om een shetlander aan te schaffen?
Zou het te betalen zijn voor ons?
Zo ja, kennen jullie toevallig iemand die mijn eisen voldoet en shetlanders heeft die te koop zijn?

Alvast bedankt !
Laatst bijgewerkt door ZhaRR op 04-08-15 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:08

Het is Shetlander, niet Schetlander. :o

Er loopt een topic hier op Bokt over de kosten.
Shetten zijn net als grote paarden, ze eten alleen iets minder.
Alleen jij en je vriend kunnen weten of het te betalen is.

Zorg er wel voor dat jullie de volle kosten ook apart kunnen dragen, voor het geval jullie uit elkaar gaan.

ZhaRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 18:14

KoudbloedKim schreef:
Het is Shetlander, niet Schetlander. :o

Er loopt een topic hier op Bokt over de kosten.
Shetten zijn net als grote paarden, ze eten alleen iets minder.
Alleen jij en je vriend kunnen weten of het te betalen is.

Zorg er wel voor dat jullie de volle kosten ook apart kunnen dragen, voor het geval jullie uit elkaar gaan.

Whoops, sorry :+

Ja maar ik vroeg me af wat andere per maand betalen voor hun shetten, en of de eisen niet te hoog zijn voor het bedrag.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:19

Rond dje prijs kun je wel een leuke Shetlander vinden. Alleen je kunt er vanuit gaan dat het je vooral veel geld gaat kosten en absoluut geen geld gaat opleveren. Ook niet aan fokken.

Succes met de zoektocht naar een leuke pony!

ZhaRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 18:21

xApple schreef:
Rond dje prijs kun je wel een leuke Shetlander vinden. Alleen je kunt er vanuit gaan dat het je vooral veel geld gaat kosten en absoluut geen geld gaat opleveren. Ook niet aan fokken.

Succes met de zoektocht naar een leuke pony!

Alles kost geld, daar ben ik me ook van bewust.
Fokken is meer hobby, dat ik er wel 1 veulentje kan fokken, maar dan moet de merrie beschikken over een stamboek toch? of hoeft dat niet?

Bedankt !

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:23

Heb ik nog nooit van gehoord. Als ie geen stamboom heeft dat je er niet mee mag fokken. Je mag er wel mee fokken alleen creëer je er nog een papierloos shetlandertje mee. En die leveren niks op. Zo ie zo kost fokken veel meer geld dan t op brengt. Het kiet spelen is al onmoggelijk bijna.
Laatst bijgewerkt door chrisje20 op 04-08-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:23

chrisje20 schreef:
Heb ik nog nooit van gehoord. Als ie geen stamboom heeft dat je er niet mee mag fokken. Je mag er wel mee fokken alleen creëer je er nog een papierloos sjetlandertje mee.

Ohh oke bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:24

Dat hoeft niet, maar verhoogd wel de waarde van het veulen.
Maar als je je nu al afvraagt of je het kunt betalen, zou ik geen veulentje nemen. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:24

Over stallingen zijn er veel verschillen. In de buurt waar ik woon betaal je even veel voor een shetlander, pony of paarden even veel. Dit kan in jou buurt natuurlijk verschillen. Succes met je zoektocht!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:27

Ik heb sinds mijn 12e een eigen mini, en nu sinds kort twee. We zijn nu drie jaar later, en het is me altijd gelukt om ze in mijn eentje te onderhouden, zonder financiële steun van mijn ouders. Ik heb slechts een simpel folderwijkje. Wél heb ik erg veel geluk met goedkope stalling voor mijn pony's. Mochten ze ziek worden, dan heb ik gelukkig wel mijn ouders achter mij staan. Dat wil ik jullie ook aanraden, als jullie het zelf niet zo ruim hebben om duizenden euro's apart te zetten, maar wel het geld voor de vaste kosten, zorg dan zeker dat je iemand achter de hand hebt die je om hulp kunt vragen.

Vind het een zeer haalbaar plan :)!

Edit: met goedkope stalling bedoel ik dus dat ik níet hetzelfde betaalde als voor een groot paard, echt wel een gereduceerd tarief.
Laatst bijgewerkt door Pacific op 04-08-15 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:27

Alleen jij en je vriend weten of jullie het kunnen betalen, maar hou er ook rekening mee dat als jullie ooit uit elkaar gaan, er 1 van jullie twee de pony zou moeten (kunnen) onderhouden.

Verder kost zo'n kleintje evenveel als een paard, alleen de aanschaf is minder en hebben ze minder eten nodig.

Voor het fokken: Een veulen kost geld en hou rekening mee dat je veulen je meer gaat kosten dan dat het zal opbrengen OF je merrie moeten een papier hebben waar je U tegen zegt..maar voor dat 'papier' betaal je dan ook meer.
Fokken zonder stamboom zou ik niet doen, doodzonde want er zijn al zoveel kleintjes die voor een tientje weggaan puur omdat de eigenaar zo'n schattig ding geboren zien willen worden of zien rondlopen op de wei.

ZhaRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 18:29

KoudbloedKim schreef:
Dat hoeft niet, maar verhoogd wel de waarde van het veulen.
Maar als je je nu al afvraagt of je het kunt betalen, zou ik geen veulentje nemen. :)

Nee dat snap ik, maar dat wil ik later gaan doen.
Wanneer ik fulltime baan heb, tijd heb en genoeg geld er voor heb.
Ik ga geen veulen erbij fokken wanneer ik er geen geld voor heb, maar stel ik wil het ooit gaan doen vroeg ik me dat af of een stamboek verplicht was vandaar;)

eppootje

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:40

Het houden van een shetlander op zich valt reuze mee met de kosten, je moet alleen idd rekening houden met onverwachte kosten als jouw shetlander ziek word. Enten en wormkuur zijn daarin tegen helemaal niet zo duur. Je kunt er ontzettend veel leuke dingen mee doen, maar daar zal u al wel genoeg verstand van hebben. Sucses!

ZhaRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 19:27

eppootje schreef:
Het houden van een shetlander op zich valt reuze mee met de kosten, je moet alleen idd rekening houden met onverwachte kosten als jouw shetlander ziek word. Enten en wormkuur zijn daarin tegen helemaal niet zo duur. Je kunt er ontzettend veel leuke dingen mee doen, maar daar zal u al wel genoeg verstand van hebben. Sucses!

Ja, ieder dier kost gewoon geld. Maar daaruit kun je heel veel plezier en liefde uithalen.

Bedankt voor je reactie !

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:21

Een shetlander is hartstikke leuk, zelf heb ik twee kleintjes.

Met 100 euro per maand red ik de stalling per paardje wel maar er komen regelmatig kosten bij voor hoefsmid, dierenarts, tandarts, ontwormen. Ik denk nog zo 300-400 per jaar extra en dan hebben ze naast vaccineren niks geks gehad.

Wat ik wel goed zou overwegen is of 24/7 buiten ideaal is, als je wilt mennen en met de pony werken zal ie dan heel wat maanden in een dikke wintervacht staan en kan je er dan stukken minder mee.

Hou er ook rekening mee dat als je wilt gaan mennen dat best een dure hobby is, je voor wedstrijden vervoer nodig hebt en, het zeker geen geld oplevert maar alleen maar kost hihi.

Fokken zou ik daarbij alleen doen als je het zelf kan houden, er lopen zoveel shetten rond die bij de slacht belanden omdat er geen markt voor is.. Kijk eens op een paardenmarkt het staat er vol van.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 09:16

Fokken kost veel geld. Wedstrijden rijden kost ook veel geld.

Als je wil fokken zou ik wel investeren in een goede merrie. Hier worden merries niet gedekt voordat ze minimaal een 2e premie en een sport predikaat hebben. En dan word er nog alleen gedekt als ik ze goed genoeg vind. (mijn 14 jarige kroon prestatie elite sport-AA merrie met lichte eczeem word bijvoorbeeld niet meer gedekt ivm erfelijkheid van eczeem)

Voor de sport zijn ze ook super. Ik rij t/m het ZZ met mijn pony's en kan prima mee komen met de grote paarden.

ZhaRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 13:45

Even voor de duidelijkheid, fokken is geen prioriteit ! Ik vroeg me alleen af stel ik wil ooit 1 veulen er mee fokken om zelf te houden, of dat mocht ja of nee zonder stamboek/papieren.
Maar wel bedankt de informatie !

Ja ik zat er al aan te denken om inderdaad een te kopen bij de paardenmarkt, alleen ik ben dan bang dat daar veel shetten zitten met problemen die niet worden verteld en ik achteraf hoge rekeningen heb met de dierenarts.

Goedkoop is duurkoop zeggen ze dan vaak :}
Ik wil er zeker van zijn dat ik een gezond shetje koop, en dan maar iets meer voor betalen.

En ik denk dat heel veel dingen wat je wilt doen geld kost, kijk ik ben 1.70 lang dus ik kan daar niet op gaan rijden :Y)

Maar ik vind het leuk om vrijheidsdressuur te doen, tutten en mennen lijkt me dan ook heel erg gaaf en vooral om het allemaal zelf te beleren.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:07

Wat leuk dat je een shet wil kopen.
Ik heb sinds begin dit jaar bijgehouden wat ik heb uitgegeven. Dus wie weet dat je wat aan mijn overzichtje hebt.

Wel is het zo dat ik spullen als halsters, sulky, tuig etc allemaal al in mijn bezit had.

Afbeelding

ZhaRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 14:35

_Chip schreef:
Wat leuk dat je een shet wil kopen.
Ik heb sinds begin dit jaar bijgehouden wat ik heb uitgegeven. Dus wie weet dat je wat aan mijn overzichtje hebt.

Wel is het zo dat ik spullen als halsters, sulky, tuig etc allemaal al in mijn bezit had.

[ [url=m/a89Jjt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is inderdaad heel handig om een soort schema bij te houden!
Qua kosten vind ik het persoonlijk meevallen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:56

Het fokken met papierloos paardje ga ik niet op in, daar zijn al zo veel eindeloze discussies over. Je verhoogd niet alleen de waarde van een veulen als je zorgt dat ze papier hebben, je verhoogd ook de overlevingskans en de kans dat ze niet op de markt belanden.

Een pony kopen op de markt lijkt goedkoop. Maar dit KAN bedrogen uitkomen (hoeft natuurlijk niet)

Ik vind dat KoudbloedKim al een heel goed punt noemt. Zorg dat je de kosten ook alleen kunt dragen, voor het geval jullie ooit uit elkaar gaan.

Een paard (groot of klein) heeft altijd gezelschap nodig. Dus als je niet op een stal komt te staan waar meer paarden staan, zul je er niet 1, maar 2 aan moeten schaffen.

Ik vind ook dat de kosten die hier genoemd worden geen realistisch beeld vormen...
Ik betaal voor mijn mini net zoveel bij de hoefsmid als wat je voor een groot paard betaald. Bij mij is dat 35 euro bekappen (ook voor een veulen! die zelfs extra bekapt dient te worden voor een juiste groei van de hoef, ook daar verschillen de meningen over maar dat is met alles).
12,50 euro per wormenkuur, met een veulen is dat om de 6 weken. (wel een voordeel dat ik moeder met veulen van 1 wormenkuur kan ontwormen)
Mijn mini's eten juist meer dan mijn grote paarden deden. Pulp en Lucerne heb ik bij mijn grote dieren nooit gevoerd, maar heb ik nu echt nodig om mijn mini's goed in vorm te houden.

Ik betaal ook 100 euro per maand voor mijn stalling, maar moet alles zelf doen.
Daar komen dus ook alle kosten van hooi, vlas, biks, pulp, lucerne, afvoeren van mest enzovoort nog bij.

Dierenarts kan hoog oplopen! Houd daar alsjeblieft rekening mee! Een bezoekje, met voorrijden enzo kan al gauw oplopen naar een paar honderd euro. En dan is er nog niet gesproken over spoed operaties, denk eens aan koliek...
Met mijn grote paard (maar dat kan mijn mini ook overkomen) heb ik geworsteld met een peesblessure, de rekeningen daarvan hebben totaal 5000 euro bedraagt, en ik zou die operaties ook bij mijn mini uit laten voeren, want ik wil haar dood niet op mijn geweten hebben omdat ik de rekening niet zou kunnen betalen.

De aanschaf is eenmalig, een halster bijvoorbeeld kun je zo duur maken als je zelf wilt. Borstels, eventueel een graasmasker enzo zijn wel dingen die je gemakkelijk eens kunt kopen. Maar ook dit kan heel erg oplopen en vooral als je wilt gaan mennen. Een goede kar die je goed in balans kunt brengen (wat wel belangrijk is, want je wilt niet te veel druk op de rug van je kleine pony leggen) kost toch al gauw 1000 euro. Een goed tuig, kost al gauw 300 euro. Als je veel op de weg gaat mennen moet je nog rekening houden met de hoefjes die extra slijten. Wellicht moet hij dan op ijzers? Of hoefschoenen? En daar komen ook weer allerlei dingen bij, een zweep, een onderlegger enz. enz. Een lesje kost al gauw 30 euro per uur (heeeeel afhankelijk van welke regio, welke instructie, of je aan huis lest of op locatie enz. enz.)

kortom; de 300-400 euro per jaar extra aan bijkomende kosten, naast stalling, die hierboven eens genoemd werd, ga je denk ik écht niet redden.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:19

Ik denk dat het bedrag van 300-400 bedoeld is voor de aanschaf van de shet?
Denk dat je daar wel een leuke 3 jarige merrie voor kan vinden met wat papier. Maar dan zou ik niet op de markt kijken, maar eens bij wat fokkerijen en opfok langsgaan, of die wat leuks hebben lopen.

Als je praat over 300-400 naast de stalling per jaar, dan word het krap. Ik zelf zou uitkomen op 600 stalling per jaar, dan zit ik nú al over die 400 heen, en we moeten nog wel wat maanden.

Verder merk ik wel degelijks verschil in spullen voor mijn shet of voor een groot paard. Maar waarschijnlijk is dat dan ook regio/stalling afhankelijk?

ZhaRR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 16:44

Het bedrag rond de 300/400 is voor het aanschaffen van de shet zelf, niet het bedrag per jaar qua kosten van de shet:)

Ik denk er ook zeker over na, ik ga niet impulsief een shetlander kopen, om vervolgens i.v.m. finacieel niet meer kunnen betalen weg doen.
Ik wil de shet dan ook gewoon houden, het heeft ook nog zeker geen haast. Maar informatie op doen vind ik geen kwaad kunnen.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:57

Shetlander, mini of grote pony/paard zijn bijna even duur in onderhoud. Het enige wat goedkoper is dat je met een wormenkuur vaker kan doen, en dat ze wat minder eten. Maar als je er fanatiek mee bezig bent (denk aan 5-6× per week hard werken) dan hebben ze ook gewoon brok nodig. Mijn shet eet gewoon sportbrok, en echt niet zoveel minder als de D-pony van een vriendin. De prijs aan stalbedeking is ook even veel. Hoefsmid, dierenarts, les etc. Zijn gewoon even duur. Daarbij rekenen sommige stallingen gewoon de prijs van een groot paard, want in die stal had immers ook een groot paard kunnen staan.

Ik denk dat je de prijzen die Linda2008 noemt aardig kan aanhouden. Ik betaal ongeveer dezelfde prijzen. Alleen wormenkuur betaal ik meer voor, en denk ook aan mestonderzoek! Les is hier ook veelal duurder dan 30,-.

Als je een kleintje leuker vind dan een groot paard, neem dan een shet of mini. Is het puur voor de kosten dan kun je beter een groot paard kopen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:50

Voor €300/€400 kun je een prima Shetlander vinden die aan jou wensen voldoet. Daarnaast denk ik dat het in jullie situatie ook zeker wel haalbaar is om een Shetlander te houden. Ik zou wel even goed afspreken wat er met de pony gebeurt als jij en je vriend uit elkaar gaan. Daar ga je in eerste instantie natuurlijk ook niet van uit en het is ook echt niet te hopen dat het gebeurt, maar als het gebeurt moet je wel duidelijke afspraken hebben omtrent de pony.

Ik heb een eigen weiland gehuurd voor mijn twee Shetlanders met daarop een schuilstal en dit kost mij €115,00 per maand aan huur. Het is echter zo dat daar enkel water bij zit en hooi, stro en voer, maar ook schrikdraad, palen, etc. voor eigen rekening zijn. Ik sta hier nu pas twee maanden dus de eerste maand(en) heb ik wel veel extra kosten gehad, maar voor nu is alles zo goed als klaar. Als je op zo'n manier gaat huren moet je wel in je achterhoofd houden dat als er iets stuk gaat o.i.d. dat ook allemaal onvoorziene kosten zijn. Stroom hoef ik trouwens niet zelf te regelen/bekostigen.

Ik verbruik ongeveer twee (grote) balen stro à €3,00 per maand. In de zomer krijgen mijn pony's geen hooi bijgevoerd. Hoeveel ik daar per maand aan kwijt ga zijn kan ik je nog niet zeggen. Op dit moment worden ze ook niet bijgevoerd omdat ze beide niet (actief) in training staan en genoeg uit het gras halen, maar ik heb nu nog voer over van de zak die ik drie maanden geleden kocht. Deze zak was €20,00 uit mijn hoofd.

Om de 8 weken krijgen ze een wormenkuur à €15,00. Ik kan 1,5e pony per wormenkuur doen, dus dat betekend dat ik wel iedere 8 weken een nieuwe aan moet schaffen. Voor de jaarlijkse enting ben ik geloof ik €52,00 incl. voorrijkosten kwijt voor twee pony's.

De hoefsmid kost mij €25,00 per pony en mijn ene pony gaat iedere twee maanden, de ander ongeveer iedere vier maanden. Dat is gewoon echt afhankelijk van hoe snel de hoeven groeien.

Onvoorziene dierenartskosten kunnen echter erg hoog oplopen.. Houd daar wel rekening mee.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de "eenmalige" kosten van halsters, touwen, tuig, etc. maar dat is voornamelijk een eenmalige uitgave, maar er gaat ook wel eens wat stuk. Volgens mij was dat het wel zo'n beetje. Mocht je vragen hebben mag je mij altijd PB-en. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:30

Kijk eens op de verkoopsite van shetlandponyweb, daar staan mooie stamboekpony's op waar je veel plezier aan kan beleven qua gebruik, keuringen en fokkerij. Als je er mee wilt mennen, zoek 1 in de grote maat
Koop alsjeblieft geen zielig ding van de markt