Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:53

Dat vraag ik me eigenlijk af. Ik zie per jaar tientallen mini-veulentjes met de meest specaculaire kleurtjes voorbij komen. Drogen leuk op, gaan naar de keuring, en dan? Wat wordt er dan mee gedaan? Weer mee fokken? Beetje naar zitten staren in dat weiland?
Ik heb het gevoel dat er een lichtelijk overschot aan dit soort pony's komt, daarnaast wordt er zonder blikken of blozen bewust inteelt gefokt, wat de kans op ziektes ook weer groter maakt.

Vertel mij nou eens, waarom fokken wij dit soort paardjes?

Kaus

Re: Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:57

Ik blijk dus niet de enige te zijn die dit zich afvraagt.
Ik snap de hype ook niet echt. Hooguit kun je ze voor een karretje zetten of knuffelen. Op mij komen ze een beetje over als levende knuffelbeesten.
Ik begrijp dat dit voor sommige mensen echt hun hobby en leven is, wil ook niemand kwetsen, maar wat doe je nu uiteindelijk met die pony's?

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 13:58

Heel eerlijk gezegd vraag ik me dit al een tijdje af.een tijdje terug zat er bijna dagelijks wel een aparte mini bij uitgelicht,en dan denk ik ja leuk maar wat wil je ermee doen? Maargoed dat is mijn mening natuurlijk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:01

Ik denk dat het grotendeels is dat men graag wil verbeteren en verbeteren . Nieuw kleurtje, wat luxer of juist niet etc.. Vaak zie je namelijk ook dat zodra het veulen er is, dat de merrie dan maar weg moet.
Ik heb er 2 staan. Die worden grondig voor het mennen gebruikt, grondwerk, lange lijnen etc. Allemaal verschrikkelijk leuk. Maar waarom er 4 miljard rond moeten lopen snap ik ook niet zo goed.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:06

Ik denk vooral blijven luxer fokken: een paard in het klein, goede verhouding en dan het liefst een 'kleurtje' erbij.. zodat ze van het geld kunnen leven en steeds meer en meer kunnen verdienen eraan.
Het stamboek moet immers niet hetzelfde blijven, maar steeds luxer worden en meer op een paard lijken qua verhoudingen en gangen.

Mensen die echt ermee aan het werk willen gaan niet zo snel een kleintje kopen die duizenden kost. :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:08

Ik heb mijn mini niet voor de fok ik heb mijn mini voor t mennen, mijn zoontje van 4 hobbelt er lekker op.
Ook gaat ze mee naar shows etc en verder is ze mijn vriendinnetje voor t leven.

DestinyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:08

Ik heb er zelf één nmprs gefokt ruintje, hem gebruik ik voor het mennen, toekomstig misschien wedstrijden.
Daarnaast wordt het veel geshowd met deze paardjes waar veel fokkers het volgens mij ook voor doen.
Er wordt ook wel tegenwoordig groter gefokt die geschikter zijn als gebruiks pony.
Ook worden ze wel gebruik als therapie dieren voor kinderen en in bejaarden tehuis, gewoon omdat ze zo klein zijn en kwa karakter vaak koel zijn in het hoofd.

Maar ben er wel mee eens dat er heel veel zijn tegenwoordig en waar wordt er dan naar gekeken.
Sinds ik een kijkje heb genomen in dit wereldje ben ik er zelf niet meer zo een giga fan van omdat er zoveel wordt gefokt en hoe gezond zijn ze eigenlijk.
Het zijn sterke dieren waar je zeker wat mee kan maar toch, sommige hebben ze de hele dag op de wei staan en krijgen ze aan de lopende band veulentjes, lijkt me toch ook niks...

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:28

Goh, dan kan je dat met veel dieren gaan afvragen hoor... waarom fokken we raskonijnen? Of rascavia's, of met kleurenmuizen of soorten reptielen of aquariumvissen? Je kan er toch ook niets mee aanvangen, denken buitenstaanders. MAAR de mensen die hiermee bezig zijn, nemen dit allemaal erg serieus en zijn echt heel erg bezig met hun hobby.

Net als ik, ik fok minipaarden en waarom, omdat het inderdaad mijn passie is, zie profiel. Ik probeer inderdaad steeds beter en mooiere veulens te fokken elk jaar, en zorg ervoor dat ze helemaal in orde zijn met hun papier en mooie afstammingen hebben. Dan maar hopen dat het veulen gezond en wel ter wereld komt, want dat is ook altijd niet het geval na al het harde werk, tijd en geld die je er insteekt, zoals bij vele hobby's. Vele mennen ermee, doen shows en keuringen... en niet één keuring per jaar, sommige gaan maandelijks wel een showtje meepikken.

Wat me wel mateloos ergert, als serieuze hobbyfokker, zijn de mensen die elk jaar een AMHA of NMPRS hengst in hun kudde merries zetten en dan goedkoop en zonder deftig papierwerk hun veulens trachten te verkopen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:33

hmmmm ik zal het een en ander eens toelichten. Zoals ik er over denk....

Ik ben lid van het amha en nmprs. Vorig jaar zelfs nog van de icamh. Maar dat is even op een laag pitje gezet.

Het doel van het nmprs, nas en amha/amhr of anderszins is een zo luxe mogelijk paardje zien te fokken die op een groot paard lijkt, maar dan in het klein. Hier zijn ook uitersten aan verbonden. Luxer dan luxe kan niet en almaar kleiner ook niet. Er komt een moment dat je je eindprodukt hebt gefokt.

Met deze kleine "Paardjes" geen pony's want ze zijn geen volledige shetlanders. Het is tenslotte een minipaarden stamboek of club.
Kun je alles doen behalve erop rijden. Kindjes kunnen dat doen tot een bepaald punt. Ook afhankelijk van bloedvoering en bouw.

Ik vind persoonlijk deze discussie negatief begonnen. En hoop ik met deze post een beetje jullie mening te hebben bijgedraaid.

Laten we zeggen dat je nooit en te nimmer rijk kunt worden van de fokkerij. Tenzij je er je beroep van maakt en er van moet leven. Dan wordt het een ander verhaal. Maar dan zal het nog geen vetpot zijn. En zal de partner vast erbij werken....

Er zijn genoeg fokkers die bewust hun keuzes maken. Maar er zijn er ook die denken er geld aan over te houden en de instelling hebben, "zoals de wind waait, waait mijn jasje". Met elke hype mee willen doen etc.

Als je fokt komen er altijd wel paardjes te koop. Daar ontkom je niet aan. Maar zolang je bewust bezig bent en niet moet gaan leuren met je paardjes is er niets aan de hand.

Laten we eerlijk zijn, hoeveel grote paarden staan er tegenover deze kleine miniatuurpaardjes in Nederland? Of laten we de shetlanders erbij nemen?

Hoeveel mensen hebben een paard lopen voor de lol? Welke rijden er daadwerkelijk in de sport?

Ik kan eerlijk zeggen dat ik een bewuste fokker ben die plezier heeft aan haar eigen paardjes. Welke regelmatig op keuringen verschijnt en niet maar wat in de rondte fokt, bovenal niet zonder stamboek fokt. Welke bewust de paardjes wel eens leeg laat. Die als het geld en tijd het toelaat een of twee meeneemt op shows. Kortom erg serieuze overwegingen maakt.

Is deze topic geopend voor het afbranden van deze geweldige rassen? Of wil men redenen weten waarom iets gebeurt of juist niet?
Is het alleen om het uiten van meningen door onkundigen/leken?
Ik zou het niet durven te zeggen..

Ik wil een ieder best uitnodigen om eens te komen kijken hoe ik het doe en waarom. Of uitnodigen om op shows en keuringen te komen kijken.

Ik zal trouwens de laatste zijn die zegt dat er geen dingen zijn die men voor de borst kan stoten. Maar dat is in elke hobby/sport zo.

Dan komen we op de opmerking gezondheid...
Al mijn paardjes zijn gezond. Zonder twijfel. Ze zijn niet ongezonder dan bv een kwpn-er. Ze krijgen ook jaarlijks hun entingen, worden regelmatig ontwormt en bekapt. Ze krijgen niet een andere behandeling dan een groot paard zou krijgen.
Als men een ongezond paardje tegenkomt, dan kan dat verschillende redenen hebben. Is het in de conformatie of gezondheid zoals bv rhino.

Ook in de "grote" paarden heb je paarden die niet goed uitgepakt zijn qua fok produkt. En zeker ook ziektes als rhino en droes of anderszins.

Wie zijn wij om een ander te verbieden om te genieten van hun hobby. Zolang de dieren er maar niet onder te lijden hebben en er de dupe van te worden.
Hetzelfde als het aanschaffen van welk dier dan ook. Dit doe je voor een lange periode en niet voor een paar weekjes. Hier moet je je ook goed in voorbereiden. Beslist niet in een opwelling omdat het zo schattig is.....

Ik zie wel degelijk dat de markt weer wat aantrekt en de hoeveelheid gelegenheidsdekkingen af neemt. Simpel omdat men erachter komt dat het niet iets is om rijk van te worden. Dat is het nooit geweest en zal het ook nooit worden.

Ik ben nooit zo goed in het verwoorden wat ik bedoel, maar een ieder zal het vast wel begrijpen.
Als je er geen verstand van hebt, kun je vaak beter je mond houden en luisteren. Daar leer je een boel van. Zo wie zo door je in de materie te verdiepen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:33

Ik vind het ook een beetje raar om hier over te oordelen. :o
Alsof paarden/pony's zonder rijden niet gelukkig kunnen zijn?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:34

Met konijnen, cavia's en ratten maar fokken vind ik ook onbegrijpelijk. Echter krijgen die vaak wel een huisje, konijnen etc. zijn makkelijk (wordt vaak gedacht) en velen nemen er wel een paar in huis.
Met paarden echter niet. Elke vermeerdering van je paard (veulen dus) moet bewust een nieuw plekje krijgen. Konijnen zijn meestal wel te 'dumpen' bij een gezin (naar niemand een aanval). Maar waar gaat je veulen heen? Hou je 'm zelf? Wat doe je met de volgende, en de volgende?
Uiteindelijk zijn de mini's voornamelijk gezelschap diertjes, en geen sportdieren.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:43

Beste Kaus, ben jij bijvoorbeeld ooit naar een echte kleinveetentoonstelling geweest of reptielenbeurs?

Ik heb het hier niet over konijntjes die gezellig thuis in de tuin zitten en waar iemand een nestje mee doet voor de gezelligheid. Er zijn echt wel hobby fokkers van konijnenrassen, die tientallen nesten per jaar fokken om het mooiste konijn van een specifiek ras te fokken om dit op een show te laten zien en concurreren met andere fokkers,... en zo gaat dat met veel hobby's, dat is een sport voor die mensen.

Maar we wijken af, ben akkoord met stal HD en er zijn gewoon mensen hier die erg stompzinnig reageren en blijkbaar nog niet veel van de wereld gezien hebben of respect tonen voor andere mensen hun levenswijzes. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:48

Afbeelding

Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:48

Kaus dat ben ik dus niet met je eens. Met een groter dier fok je veel bewuster. En er zijn wel degelijk sporten waar ze aan mee kunnen doen.

En zoals je al zegt. de kleine dieren kun je o zo makkelijk DUMPEN. Wat mensen dus ook veelvuldig doen. Kijk naar de dierenasiels. de losgelaten konijnen in de natuur. etc. De vastgebonden honden aan een boom.

Vergeet niet dat er vaak een boel geld in omgaat als je een veulen fokt. Dat houdt niet op met alleen het dekgeld.

En elk veulen wat geboren wordt MOET een nieuw huisje gevonden worden?
Als dat het geval is dan ben je als fokker fout bezig. Als ik geen plek meer heb dan wordt er niet gefokt. Zo simpel als wat. Krijgen ze wel een goed huisje is dat super.
Een paard krijgt maar 1 veulen per jaar. een konijn wel 5/6 per nestje keer 3 of 4 per jaar. In het wild wel te verstaan.

Wat zijn alle klein huisdieren dan? die aai je toch ook? Die geef je toch ook te eten? Die laat je toch ook uit? En verschoon je hun hokken?
Ik zie het probleem niet....

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:51

Waar het om draait is dat je plezier hebt in je hobby. Of het nu iets met dieren is of dat je bv hardloopt. Van je hobby mag je genieten. En zelf weten hoeveel je eraan uitgeeft.

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:52

Wij fokken thuis hobbymatig zowel sportpaarden als mini's. De werkwijze bij de sportpaarden als bij de mini's is bij ons exact hetzelfde.

Elke merrie wordt grondig onder de loep genomen, zowel exterieurmatig, de gangen, de karakters, ... en per paard wordt er gezocht naar de best mogelijke hengst om zo te proberen een veulen te fokken dat voldoet aan de stamboekvereisten, maar ook aan onze vereisten.

Mijn mini's zijn, op een paar merries na, allemaal aangespannen aan het werk. Weliswaar nog in een beginstadium omdat het jonge dieren zijn. Eens ze er klaar voor zijn, gaan ze de sport in.

Kaus schreef:
Ik snap de hype ook niet echt. Hooguit kun je ze voor een karretje zetten of knuffelen. Op mij komen ze een beetje over als levende knuffelbeesten.

Al ooit eens op een show geweest? De gebruiksmogelijkheden zijn talrijk. En niet alleen op show, steeds vaker worden mini's ingezet als therapiepaardjes, wat uitermate succesvol blijkt te zijn.

Pluttersput schreef:
Ik denk dat het grotendeels is dat men graag wil verbeteren en verbeteren . Nieuw kleurtje, wat luxer of juist niet etc..

Wil men niet bij elk ras steeds verbeteren of bevestigen? Kleurtjes interesseren mij geen zier, maar ik wil wel steeds meer richting het echte sportpaard in het klein gaan. En dan moet er inderdaad gefokt en verbeterd worden. Als we niet fokken blijven we stilstaan.

Ik zie hier echt uitspraken die op niets slaan, die even goed van toepassing zijn op sportpaarden, Arabische paarden, ... dus waarom ze specifiek gebruiken voor de mini's?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:55

Wat ik vooral zorgelijk vind bij de mini's (snap de hype zelf ook niet zo) is dat veel zo enorm uit verhouding lijken te zijn. Korte nekjes en vooral grote hoofden, stokmaat almaar kleiner. Ik vraag me dan af of er toch echt niet meer rondlopen met het dwerggen dan er gedacht wordt. Helemaal bij 'fokkers' die het wat minder nauw nemen met afstamming en papier.

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:59

Eén van mijn jongens aan het werk op een show begin dit jaar, en dus nog niet volledig in conditie:
Afbeelding

En volgend jaar mag hij echt de sport in, als we er klaar voor zijn. :)

Ter aanvulling na het zien van Mathilda haar mooie impressie:

Mitchell, ondanks dat hij het best goed deed op show, toch geruind omdat hij niet voldoet aan mijn eisen om ingezet te worden voor de dekdienst
Afbeelding

Stip
Afbeelding

Halona
Afbeelding

Afbeelding

Het zijn gewone fantastisch veelzijdige dieren.
Laatst bijgewerkt door Annebet_ op 20-07-15 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:59

Ook na het bericht van stalHD, wat ik overigens een fijn bericht vind, wil ik nog wel zeggen dat ik ook wel af en toe mijn vraagtekens stel.
Ik zie dat er een groep liefhebbers is. Men houdt van de kleinere rassen, houdt ze op conditie en ment ermee of loopt shows. stalHD is zoals ik begrijp een voorbeeld van een professionele hobbyfokker, waarmee ik bedoel dat er goed nagedacht wordt over welke hengst met welke merrie, wanneer gedekt etc etc.

Waar ik mijn wenkbrauwen bij ophaal, is als ik lees dat iemand "zo graag" een veulen wil en dat dan dus maar bij de shetlander/mini regelt. (net zo goed als dat ik me afvraag waarom mensen een nestje konijntjes willen, als je er niet echt kennis over hebt) Ik vraag me af of je daar zonder ervaring aan moet beginnen, zeker als het gaat om een stamboomloze merrie. Bij de wat grotere paarden geven hobbyfokkers meestal aan veel contact te hebben met ervaren fokkers en dierenartsen en het fokproduct als opvolger van de moeder te gaan gebruiken.
Bij de (vaak stamboekloze) minipaardjes begrijp ik vaker dat men geen ervaring heeft, geen kennissenkring die meekijkt en weinig contact heeft met de dierenarts. Ook is de markt met minipaardjes die niet geschikt zijn voor keuringen en sport al redelijk verzadigd en is dan de oplossing die achter de hand is dat er een tweede grasmaaier bij is gekomen. Die grasmaaier komt dan vaak ook met dito buikje en conditie, arm beestje.

Daarover vraag ik me af waarom er gefokt wordt met minipaardjes, ja zeker.

Ik probeer niets af te doen aan de professionele fok die daarnaast gedaan wordt, en ik vind daar stalHD zeker onder vallen. Daaruit komen vaak prachtige producten. Maar fok zonder doel, dat snap ik niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door mirriezz op 20-07-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:00

Een kleine impressie wat ze kunnen en waar ik van geniet.

Op de keuring.

Afbeelding

Afbeelding

Op show.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon thuis.

Afbeelding

Afbeelding

En zo kan er nog meer geplaatst worden...

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:01

Ik ben er toevallig dit jaar mee begonnen na ik mijn haflingers heb verkocht.
Ik kreeg een shetlander van 18 van een client die jaren ( en nu nog) voor de kar gelopen heeft.
Ik heb daar een minipaardje bij gekocht, een moorkopschimmel. En die heb ik laten dekken in April met een appalloosa. ( met papieren )
De eigenaar van de hengst heeft een stal met appaloosa's en die gaat keuringen en shows, ben een paar keer mee geweest en ik ben helemaal om.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:10

mirriezz schreef:
Bij de wat grotere paarden geven hobbyfokkers meestal aan veel contact te hebben met ervaren fokkers en dierenartsen en het fokproduct als opvolger van de moeder te gaan gebruiken.

Wel ja,...jij omschrijft daar net hetzelfde als wat wij doen dus... al mijn dieren staan onder dierenartsbegeleiding, merries zijn PROK gekeurd, hengsten gaan naar de Belgische en Nederlandse hengstenkeuring. En we willen het fokproduct beter als de ouderdieren....

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:15

Marriezz. Dank je wel voor je compliment.

Er zullen altijd mensen blijven die fokken om te fokken. Maar die zullen er steeds minder komen. De markt is verzadigd tot een bepaald punt. De goede dieren verkoop je wel. De mindere gaan niet zo snel of naar mensen die zich er niet in verdiepen of minder geld te besteden hebben...

De regels zullen steeds strenger worden. Dus het zomaar fokken is niet zo interessant meer.

@Fiffill
Ja er zijn paardjes die niet aan het profiel voldoen van een stamboek. Vergeet niet dat fokken gokken is. Je weet nooit wat je krijgt. De dieren die korter in hals zijn en korter op hun benen grijpen duidelijk dan terug naar hun voorouders. De shetlanders. Dat zijn ook de grondleggers voor de meeste minipaardenrassen. Of ze dan gelijk mislukt zijn, zeg ik niet. Smaken verschillen en je komt er vanzelf achter waar je eindigt op een keuring.
Ja dwergen komen voor. Maar ook dat is de verantwoording van de fokker of zelfs ook van de toekomstige koper. Dit komt niet alleen voor bij bv het amha maar ook bij de shets en friesen.
Ga nu niet flink wat geld neerleggen voor een duidelijk dwergje, omdat hij/zij zo snoezig en klein is. Neem iemand mee die verstand heeft van zaken. Er komen zoveel meer kosten om de hoek kijken bij zo'n diertje.

Persoonlijk wil ik mijn paardjes niet kleiner dan zo'n 83 cm hebben. Daaronder vind ik de risico's te groot en worden de verhoudingen over het algemeen ook minder. Uitzonderingen daar gelaten.

Maar er zijn er genoeg die ze liefst onder de 80 cm hebben.

Momenteel bestaat er een test om je paardje te laten testen op de nu 4 bekende dwergvormen.
De eerste bij mij is getest. En gelukkig is hij geen drager van dwerggenen. De rest komt ook nog aan de beurt. Hopelijk zullen er met de mensen die al getest hebben, nog meer volgen. Dan neem ja als fokker je verantwoordlijkheden ook.

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:16

Inderdaad, dat doen alle serieuze fokkers, en dus ook de serieuze fokkers van minipaarden.

Waar ik wel in mee ga, is dat er bij de minipaarden/shetlanders vaker "vermeerderaars" zitten. Bij wijze van spreken de papierloze hengst van de buurman op de eigen papierloze merrie zetten en we zien wel wat eruit komt... En die mensen zorgen er inderdaad voor dat het voor de serieuze fokker moeilijker is om een degelijke afzetmarkt te creëren.

Echter, om alle fokkers over dezelfde kam te scheren, is heel erg kort door de bocht en de veralgemening dat minipaarden gewoon een hype en knuffeldieren zijn, dat slaat helemaal nergens op...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:18

Ik doelde ook eigenlijk niet op alle mensen die daadwerkelijk heel bewust verbeteren. Zoals veel minifokkers hier op bokt.
Waar ik vooral op doel zijn de mensen die denken: ach, mijn merrie is wel leuk, ik zet er een hengst met verdunning op zodat ik een leuk veulen krijg met een leuk kleurtje. En dat zal vast bij de groteren ook gebeuren, maar ik heb het idee dat datbij de kleintjes veel sneller gedaan wordt. En dat bedoel ik met die 4 miljoen..

Natuurlijk wil men blijven verbeteren. Het is alleen jammer, maar dat zal je vast ook bij de groteren hebben, dat het fokdoel regelmatig verandert. Het ene jaar moet alles klein kleiner kleinst, dan moet het weer groter want de gebruiksponys komen weer 'in de mode'..
Maar de mensen zoals die hier in het topic reageren, die daadwerkelijk alles uitpluizen aan afstamming, keuringen lopen en aan de hand daarvan hengsten kiezen, heb ik weinig moeite mee ;)