Advertentie: een fijne plek met andere Ijslandse paarden....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Advertentie: een fijne plek met andere Ijslandse paarden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 19:32

Waarom lees ik in veel advertenties van Ijslandse paarden dat mensen zoeken naar een nieuw baasje die een fijne plek met andere Ijslandse paarden kan bieden?

Dat je niet wilt dat je paard alleen komt te staan kan ik begrijpen, maar dan maakt het toch niet uit welk ras paard het is?

Ik heb zelf een e-pony die met een Tinker samen staat. Ben aan het rondkijken naar een IJslander...dan zie ik een leuke en dan staat er zoiets bij....val ik dan toch weer even leuk af :roll: .

Mijn overbuurvrouw heeft ook Ijslanders en ik ben daar een aantal keer samen mee gaan rijden. Dat ging prima. Het is dus ook niet zo dat door de tolt je in een heel ander tempo rijdt. Mijn merrie kan behoorlijk snel stappen. Als ik met de Tinker samen rijdt moet ik ook regelmatig de teugels aanhalen om even te wachten. Dat moet het probleem toch niet zijn lijkt me? Vroeger moest ik met mijn IJslander idd vaak wachten op de rest met hun "gewone" pony'tjes. Die hielden hem niet bij in stap. Maar daar maakte ik geen probleem van. Dan wachtte ik gewoon.

Of is er toch een andere reden dat mensen dat in hun advertentie erbij zetten?

Imre

Re: Advertentie: een fijne plek met andere Ijslandse paarden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:35

Ik heb me dat ook weleens afgevraagd. Mijn paard staat momenteel ook niet met andere IJslanders en dat vindt ze prima, maar er zijn inderdaad nogal wat mensen die vinden dat IJslanders bij IJslanders horen te staan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 20:04

Ik snap ook nog wel dat, als je zelf een Ijslander hebt, dat je het dan leuk vind om ergens te staan waar meer Ijslanders staan, om zo ervaringen te kunnen delen op het gebied van de gangen. Maar om dat nou te eisen als je je paard verkoopt?

Mijn Opa had vroeger 3 Ijslanders, 1 Welsh en 1 New Forest. Dat ging prima samen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:12

misschien is dat meer om te weten dat de kopers verstand hebben van het ras? Of in ieder geval iemand in de buurt die dat heeft?
Mij lijkt het niet uit te maken of een ijslander nu bij een shet, kwpner of belg in de wei komt te staan, maar wellicht is het qua voeren (ijslander is toch sober) makkelijker om er een andere ijsco bij te hebben staan.

Ik denk dat het voor de verkoper eerder de gedachte is: dan heb ik mensen met verstand van het ras

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 20:38

Tja, maar dan stoot je dus een hoop mensen af, zoals mij, terwijl ik dus wel ervaring met het ras heb (ook in de sobere verzorging), een overbuuv met veel ijslanderervaring en... ik heb mijn paarden aan huis en voer zowieso altijd maar heel sober, omdat de Tinker bijv. ook heel sober gevoerd moet worden.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:02

maar kun je dan eens niet gewoon reageren op die advertentie? Of heb je dat al gedaan. En dan eerst eens gaan kijken, en daarna je verhaal vertellen van de overbuuf en je ervaring? En het feit dat je er paarden bij hebt staan?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:24

Ik heb dan maar eens op een advertentie gereageerd. Ben benieuwd naar de reactie :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:07

Waarschijnlijk omdat er vanuit gegaan wordt dat ijslanders een voorkeur hebben voor rasgenoten. Denk dat er misschien een kern van waarheid in zit. Heb zelf KWPN'ners, ijslanders en een shet. De ijslanders zijn altijd samen te vinden en hebben een duidelijke voorkeur voor elkaar :j .

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:12

ik vind het echt de grootste waanzin ooit dat en dat maakt ook dat ik ijslandse mensen ook echt een apart slag volk vind!

ikheb sinds anderhalf jaar ijslanders en in mijn zoektocht mocht ik zelfs bij sommige mensen niet eens komen kijken omdat ik geen ijslander ervaring heb.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:16

Ik vind het ook enorme onzin. Mijn vorige merrie heb ik een tijd op een stal gehad waar ook een paar ijsco's stonden. Ze vonden mekaar hartstikke lief. De eigenaren moesten wel even aan wat dingen wennen hoe ik reed en verzorgde maar dat was snel goed :D

Enne ijslanders zijn gewoon eng voor andere paarden _/-\o_ Misschien willen ze andere mensen gewoon dit leed besparen

https://www.youtube.com/watch?v=BdGvPMp4VY4

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:23

mensen met ijslanders zijn gewoon onzettend omhoog gevallen en vinden hun paard ( ja want noem ze ook geen pony want dan mag je ook nooit meer komen!) het meest slimste dier dat er bestaat :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:23

Nou, bedankt he Alja. :+

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:43

Als ik naar onze IJslander kudde kijk, dan denk ik dat het gemiddelde andere paard dat je er bij zou zetten ongeveer van honger zou omkomen. Uitgezonderd dan misschien fjord, shet of kleine tinker. Als ik mijn paard zou moeten verkopen, dan zou ik me direct zorgen maken als ze niet naar een ijslanderkudde zou gaan, of een kudde met alleen koudbloeden. Dan zou ze ’s zomer namelijk 100% zeker weten er als een nijlpaard bij lopen. En dat is wat je heel veel ziet bij IJslanders in gemengde kuddes… je hebt meer sobere rassen, maar IJslanders zijn wel héél sober. :-) Mijn IJslander was in een vorige, gemengde kudde dikke vriendjes met een fjord… maar dan ook letterlijk dikke vette vriendjes. :+ Mijn IJslander heeft geen voorkeur voor IJslanders wat betreft vriendschappen; ze vindt zelf hyperactieve volbloeden het leukst. Dus daarvoor zou ik haar echt niet perse bij rasgenoten plaatsen. Mijn paard vind andere rassen echt prima om mee samen te wonen, maar het dieet van andere paarden is voor haar echt geen optie.

Alja schreef:
mensen met ijslanders zijn gewoon onzettend omhoog gevallen en vinden hun paard het meest slimste dier dat er bestaat :+
Heb je intussen al 1,5 jaar IJslanders (en ik neem aan dan ook wel contact met meerdere ijslandermensen) en nog steeds deze bizarre ongenuanceerde opvatting. Dat is niet zo handig om altijd rond te bazuinen als je serieus genomen wilt worden.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:44

Nou dan moet m'n Quarab zich toch heel ongemakkelijk voelen tussen alle Tinkers in zo helemaal in haar eentje :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:52

Miepjo schreef:
Als ik naar onze IJslander kudde kijk, dan denk ik dat het gemiddelde andere paard dat je er bij zou zetten ongeveer van honger zou omkomen. Uitgezonderd dan misschien fjord, shet of kleine tinker. Als ik mijn paard zou moeten verkopen, dan zou ik me direct zorgen maken als ze niet naar een ijslanderkudde zou gaan, of een kudde met alleen koudbloeden. Dan zou ze ’s zomer namelijk 100% zeker weten er als een nijlpaard bij lopen. En dat is wat je heel veel ziet bij IJslanders in gemengde kuddes… je hebt meer sobere rassen, maar IJslanders zijn wel héél sober. :-) Mijn IJslander was in een vorige, gemengde kudde dikke vriendjes met een fjord… maar dan ook letterlijk dikke vette vriendjes. :+ Mijn IJslander heeft geen voorkeur voor IJslanders wat betreft vriendschappen; ze vindt zelf hyperactieve volbloeden het leukst. Dus daarvoor zou ik haar echt niet perse bij rasgenoten plaatsen. Mijn paard vind andere rassen echt prima om mee samen te wonen, maar het dieet van andere paarden is voor haar echt geen optie.

Alja schreef:
mensen met ijslanders zijn gewoon onzettend omhoog gevallen en vinden hun paard het meest slimste dier dat er bestaat :+
Heb je intussen al 1,5 jaar IJslanders (en ik neem aan dan ook wel contact met meerdere ijslandermensen) en nog steeds deze bizarre ongenuanceerde opvatting. Dat is niet zo handig om altijd rond te bazuinen als je serieus genomen wilt worden.

Check de smiley! En dat iemand geen ijslanders heeft hoeft niet te zeggen dat ze dan meteen een dik nijlpaard worden.. stukje management dat je vooraf helemaal niet kan zien of een potentiële koper dat wel of niet heeft. Het is al met al gewoon een paard, alleen dan in een kleinere uitvoering

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:03

... en met gemiddeld 6 meter langere darmen. Dat helpt nog even extra voor de voedingsopname. Natuurlijk kan iedereen prima een IJslander houden. Maar in een kudde met warmbloeden komt het management van mijn IJslander dan neer op 24/7 graasmasker. :+ Heb ik geprobeerd, werkte wel, maar vond ik toch helemaal geen fijne oplossing. Daarom, en ook alleen daarom, mocht ik mijn IJslander moeten verkopen, zou ik ook liefst een plek voor haar vinden in een kudde met andere IJslanders.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:16

Alja schreef:
mensen met ijslanders zijn gewoon onzettend omhoog gevallen en vinden hun paard ( ja want noem ze ook geen pony want dan mag je ook nooit meer komen!) het meest slimste dier dat er bestaat :+

Sarcastisch bedoelt of niet, dit is natuurlijk geen slimme opmerking. Zo erg is het ijslandervolk nou ook weer niet :n

Ik heb 10 jaar voor ijslanders gezorgd en ze gereden en ik heb niemand ontmoet waar ze "eisten" dat hun ijslander bij alleen maar ijslanders kwam te staan :n Wel is het zo dat als je eenmaal een ijslander hebt je heel snel contact zoekt met mede ijslandergekken en dus automatisch terecht komt in een ijslanderwereldje. Maar ik heb ook rustig samen gereden met andere rassen hoor, hartstikke gezellig toch?!

Dat filmpje is wel hilarisch, zo heb ik het gelukkig nooit meegemaakt :n

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 12:26

Tja, dan snap ik toch niet goed hoe het zo goed heeft kunnen gaan bij mijn Opa met zijn gemengde kudde Ijslanders, Welsh, New Forest. Ook toen ik mijn IJslander later op een manege had staan en hij eerst bij de pony's en later bij de paarden op wei kwam te staan (zijn ego was wat te groot voor de pony's :+ ) ging het prima met het voerbeleid.
Ik denk dat elke eigenaar goed in de gaten moet houden of zijn paard niet te dik/dun wordt en daar het voerbeleid op moet aanpassen.
Zo zijn ze hier nu te dik doordat het gras zo goed groeit, maar nu de wei kaler wordt wacht ik daarom ook nog een paar weken eer ik ze naar een andere wei omzet, zodat ze weer wat kunnen "uitbuiken".

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:43

Ik vind het ook onzin om dat als eis te stellen wanneer ik mijn Ijslander zou verkopen. Ja, Ijslanders zijn sober, maar met een goed voerbeleid is er veel te regelen. En eerlijk is eerlijk, in de tijd dat ik mijn Ijslander en Shetlander heb, heb ik de grootste moeite gehad met het gewicht van mijn Shetlander...

Wat wél iets is wat ik bij paarden vaak zie, is dat 'soort zoekt soort'. En dat bedoel ik dan als dat een paard vaak (dus niet altijd!) een maatje zoekt dat erg op hem of haar lijkt, zowel qua uiterlijk als innerlijk. Zet twee shetten enn twee Ijsjes met zijn vieren bij elkaar, en grote kans dat de shetten maatjes worden en de Ijslanders. Maar dat hoeft niet. Het kan ook zo zijn, dat als je al een Ijslander en een Shet had, en je zet er dan nog twee bij, dat de eerder gemaakte vriendschap stand houdt.

Maar nogmaals, ik zou zelf zo'n eis nooit stellen en kan soms ook lichtelijk kriebelig worden van dat soort advertenties. Mocht mijn Ijslander nu plotseling overlijden (stel hè, gelukkig is ze hartstikke fit en gezond), dan zou ik toch weer een IJslander kopen. En die komt dan toch echt bij de Shet te staan.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:43

Anoli schreef:
Alja schreef:
Dat filmpje is wel hilarisch, zo heb ik het gelukkig nooit meegemaakt :n

Haha, ben je mijn draver zeker nooit tegen gekomen? _O-
Hij is idolaat van shetjes, echt, als ik niet oppas wandelt hij met ze mee, zelfs de stal in.
Alleen laat een IJsco naderen van voren, en meneer staat achterstevoren...
Zal toch dat paarden-ego in een heel harig pony-lijfje zijn denk ik... 8)7 (of de rare kronkel van mijn draver :+ )

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:49

Ja, ik denk ook gewoon dat dat ook iets is waar je bij aankoop van een paard naar moet informeren... of je de huisvesting/voerbeleid kunt bieden dat voor een paard nodig is. Dat geldt natuurlijk voor elk paard. IJslander eigenaren lijken dat soms op te lossen door alleen te verkopen naar mensen/kuddes met meerdere IJslanders, zodat je weet dat dat goed zit. Dat begrijp ik op zich wel nu ik bij mijn eigen paard gezien heb hoeveel verschil dat kan maken in gezondheid/welzijn.

Overigens.. toen mijn IJslander 6 was had ze, denk ik, al jaren geen andere IJslanders meer gezien. In elk geval, toen ik haar naar een IJslanderkudde verhuisde in een omgeving waar heel veel IJslanders rondlopen, was ze heel bang voor töltende IJslanders. :+ Ik kreeg helemaal niet het idee dat ze dacht: "Joepie, rasgenoten!" Juist niet eigenlijk.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:00

Ik heb nog geen antwoord terug gekregen op de advertentie. Ben benieuwd wat de reactie van de verkoper is.
Maar als ik bovenstaande reacties lees, dan heeft het waarschijnlijk voornamelijk met het voeren te maken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:26

Met verkoop zal ik het niet als eis stellen... zelf sta ik wel het liefst op een stek waar meer ijslanders staan(en sta daar nu ook) puur omdat het fijn is om met meer wat van de gangen en het rijden daar van te weten... kun je elkaar nog eens helpen, ruggespraak geven.

En merk wel dat de communucatie tussen de ijslander anders(een stuk subtieler) is dan de communicatie tussen de ijslanders en de haf en tussen de ijslanders en de welsh... maar het accedeert prima samen...

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:36

Nou ik zal wel een flink omhoog gevallen persoontje zijn maar ik snap de eis wel en weet ook dat mensen deze niet zo letterlijk moeten nemen. Het gaat er denk ik (en zo zagen wij het als we deze 'eis' meenamen) meer om dat de meeste IJslanders in Nederland wel op eenzelfde manier gehouden worden, dus in kuddeverband, voornamelijk buiten, sober etc. Als één van onze paarden in een kudde kwam met paarden die op eenzelfde manier gehouden worden, prima! Als iemand dat ook gewoon reageerde was er geen enkel probleem. Zal in de toekomst eraan denken dat mensen het dus ook anders kunnen interpreteren dat is alleen maar leerzaam! Dat iemand zonder IJslander ervaring niet mocht komen heb ik echt nog nooit gehoord, als iemand bereid is te leren is dat toch prima, iedereen moet ergens beginnen.

En Alja wat jammer dat jij steeds zo op het door jou zo genoemde 'ijslandervolk' reageert, beetje triest zo iedereen over 1 kamp scheren, je hebt overal rotte appels.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 10:29

Als ik echt interesse zou hebben in het betreffende paard, dan zou ik misschien wel met de eigenaar contact zoeken om te vragen hoe het zit met die eis. Als het zo is zoals jij omschrijft Merell123, dan is er geen enkel probeem. Ben opgegroeid met 3 Ijslanders. Heb mijn huidige paard aan huis staan en die mag 24/7 los rondlopen ('s nachts stal met uitloop en overdag gaat de uitloop naar de wei open) met die van mijn schoonzus. Naast gras krijgen ze vrijwel niets. Een handje brok of een snee brood om ze van de wei te krijgen. In de winter alleen hooi. Op het moment dat we zien dat ze meer nodig zouden hebben in de vorm van krachtvoer (bijv. mijn 21-jarige merrie kan in de winter wel wat meer gebruiken), dan wordt daar rekening mee gehouden. Maar ik vind dat je toch altijd de conditie van je dier in de gaten moet houden.

Ik kan me echter voorstellen dat er mensen meteen afhaken als ze zoiets lezen.