Ouders niet in paspoort, laten doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Ouders niet in paspoort, laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 13:05

Hallo,

Ik heb een leuk paardje van 4 jaar met een best redelijke afstamming. Deze staan niet geregistreerd (merrie per ongeluk drachtig op 2,5).

Nu kan ik nog wel haar krijgen om DNA onderzoek te doen. Van beide ouders heb ik het paspoort gezien waar de afstamming in staat.

Vader: Acapulco Z x Ixion
En de moeder een al pacino w x Centurion Montfort

Ik begrijp wel dat dit best wat kosten met zich mee brengt (iemand een idee hoeveel)?

Ik weet dat je op een papiertje niet kan rijden, maar toch twijfel ik het om het te doen.
Ik wil met hem springen starten en eventing.

Waarom zou ik het volgens jullie wel/niet moeten doen met enige argumenten?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:10

Is het dier een merrie of een ruin? Bij een merrie zou ik het waarschijnlijk wel laten doen.

Wil je dit dier tot zijn dood houden of op hoogtepunt van zijn carrière verkopen?

Weet jij of beide ouder dieren nog in leven zijn en waar ze staan?

Volgens mij vallen de kosten best wel mee als beide dieren nog leven en je daar dus manen van kan laten trekken en onderzoeken.

Pumpkins

Re: Ouders niet in paspoort, laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:14

Wat wil je zelf graag en wat heb je er voor over? Ik zou het zelf namelijk wel leuker vinden om een paspoort met vermelding van de ouders te hebben. Ongeacht wat je plannen zijn of dat je het paard ooit mocht verkopen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 13:20

Ik weet zelf nog niet of ik hem straks wil verkopen. Ligt er meer aan hoe actief ik in de wedstrijd sport zal gaan zijn. Het is wel een ruin..

Waar ik hem van heb gekocht heeft de moeder in bezit, de vader was van de fokker waar zijn moeder vandaan komt.. Waren beide 2,5 tijdens de dracht, was eigenlijk echt een foutje maar is wel een redelijk foutje uit gekomen :')

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:24

Dier is nog maar 4 dus kwa leeftijd zou ik het zelf wel doen.
Zo'n jong paard heb je nog wel even en jij kunt nu ook niet overzien of je het ooit zal moeten of willen verkopen. En een paard waarvan de afstamming bekend is, verkoopt nu eenmaal plezieriger.

Het is niet gratis, je zult dna onderzoek moeten laten doen maar het stamboek waar je het dier dan eventueel zou willen registreren kan je meer vertellen over de kosten en waar je verder nog aan moet voldoen.

Je kunt het nu nog laten doen. Als een van de ouders komt te overlijden of naar Verweggistan wordt verkocht, is het niet meer te doen.
Voor de eigenaar van de merrie kan het trouwens wel interessant zijn om deze nakomeling te registreren. Want stel je voor dat hij het goed gaat doen in de sport, dan is dat zeker een plus voor de merrie en het eventueel met haar fokken. Misschien wil de eigenaar daarom wel iets bijdragen aan de kosten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 13:36

Hmmmm het is dat het qua verkoop inderdaad makkelijker zal gaan dan. Ook is het een beetje voor mezelf. Heb een mail gestuurd naar het kwpn voor meer info en kosten.

Aan hoeveel moet ik ongeveer denken?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:45

Geen idee wat KWPN daar voor rekent. Vind het ook niet bepaald een afstamming die thuishoort bij KWPN dus ik kan me voorstellen dat zij er wat moeilijker over gaan doen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 13:50

Ik moet ook bekennen dat ik weinig verstand heb van afstamming en stamboek. Waar zou hij thuis horen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:52

Je zegt dat je de papieren van de ouders hebt gezien, waar was de moeder ingeschreven? Dat is het stamboek waarbij ik het zou proberen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 13:56

Heb het net gevraagd, de moeder zit bij nrps inderdaad. De vader is wel kwpn. Maar ik kan beter ook nrps doen ivm moeder?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:03

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:05

Dat is de moeder inderdaad. Ik heb zojuist de verkoper gesproken van mijn paard, en de moeder zit bij nrps, net als de vader al Pacino, die is niet kwpn gekeurd

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:10

Batlow schreef:
Dat is de moeder inderdaad. Ik heb zojuist de verkoper gesproken van mijn paard, en de moeder zit bij nrps, net als de vader al Pacino, die is niet kwpn gekeurd

Ik zou hem bij het NRPS aanmelden en dan kun je ook nog in oktober die wedstrijd meepakken als je zou willen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:17

Als ik hem daar aanmeld, moet ik dan dat lidmaatschap betalen? Ik snap het niet helemaal :') ik ben zo'n leek wat dat betreft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:36

http://www.nrps.nl/overschrijven.html

Op de site staat verder weinig vermeldt over het veranderen van de afstamming in het paspoort. Denk dat je dan het beste maandagmorgen even naar het kantoor kunt bellen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 07:36

Ik heb het nrps in ieder geval een bericht gestuurd, dus ik wacht eerst even af anders doe ik een belletje, heb geen haast!

Hoe lang kan je uitgetrokken haar bewaren?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:38

Voor mijn new forrest kost het 150,00 om het te laten doen. Hij is een ruin dus heb ik besloten om te wachten tot hij misschien iets gaat presteren dan kan ik het altijd nog doen. Vind het allemaal wel erg prijzig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:41

Aangezien hij geen vol papier krijgt kun je ook gewoon even vragen waar het goedkoper is. Meestal is het kwpn duurder dan het nrps. AES kan ook nog.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 07:47

Hoe bedoel je geen vol papier?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:53

hey,
ivm de kosten kan ik je zeggen dat ik mijn ruin ook wil laten testen bij de New forest stamboek (belgië)
Ze hebben mij per mail het volgende gezegd:

de kostprijs behelst volgende elementen :
bezoek dierenarts ivm staalname , de dierenarts stuurt het staal naar het stamboek .
Dit bezoek is niet inbegrepen in onderstaande .
Dna-controle via labo = 85 euro ( alle kosten na ontvangst staal inbegrepen ) . Bedrag te betalen bij aanvraag Dna-controle.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 07:56

Da hoeft bij mij niks af te nemen. Ik zou nu ook niet weten waar de hengst is, maar heb zelf de haarsamples

Dan is 85 niet veel. Is dat ook incl aanpassen pp?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:58

Batlow schreef:
Da hoeft bij mij niks af te nemen. Ik zou nu ook niet weten waar de hengst is, maar heb zelf de haarsamples

Dan is 85 niet veel. Is dat ook incl aanpassen pp?

dat weet ik niet.

Maar ze moeten sowieso DNA van jouw ruin en DNA van de ouders hebben dus ja ook van jouw ruin moet de DA staal afnemen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 08:05

Ah zo, dacht van de ouders, maar dan is dat geen probleem.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:15

DNA bewaren: doe het in een plastic zakje (liefst zo'n 'zip'-zakje) en dan is het heel veel jaren houdbaar. Zolang het haar maar wel de haarwortel bevat want daar zit het DNA.

Die 85 euro voor het DNA onderzoek zelf, dat zou nog wel eens kunnen kloppen. Dat is volgens mij exclusief de stamboekkosten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 08:17

Dus het registreren dan en dergelijke? Ik wacht het bericht van de nrps even af. Als het onder de 200 euro totaal kost dan vind ik het in principe wel meevallen :)