Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sasja0705 schreef:Tot nu toe mag ie dus alleen maar eten als ik het zeg ( hij moet tussen de 5 en 10 sec wachten totdat ik Kommando geef) maar buiten .... drama... omve lopen, enz....
sasja0705 schreef:Ff ovet het eten: ranglager paard mag pas eten als de ranghogere het toelaat.... dus daarom
sasja0705 schreef:Ff ovet het eten: ranglager paard mag pas eten als de ranghogere het toelaat.... dus daarom
listiglistje schreef:Het is geen hondgewoon 24/7 de opfok in, andere paarden laten opvoeden
(liefst leeftijdsgenootjes) en niet zulke rare dingen verwachten van je jaarling!
+ merrie bij een jaarlinghengst, dikke kans dat ze al bevrucht is (jaarlinghengsten zijn al vruchtbaar vanaf 8/9 maanden)
KimD schreef:Staan 24/7/365 buiten met leeftijdsgenoten en één ouder paard, ouder paard is 14 jaar, dus nog fit genoeg om die andere op te voeden. Ik kan me voorstellen dat een paard van 32 daar zeker niet meer fit genoeg voor is. Doordat ze worden opgevoed door hem kan ik ook makkelijk grenzen aanleren, ze zoeken die grenzen wel op, maar nooit tot gevaarlijk aan toe.
.

MaricoGraphy schreef:sjonge lastige bokkers hier weer.
Ik heb ook een jaarling gekocht en NIET in de opfok of bij leeftijdsgenootjes gezet.
Heb héél even gehad dat hij tijdens een wandelingetje wat met zijn voorbenen graaide naar het halstertouw. Maar verder heb ik geen problemen ermee gehad. Naar mijn mening maakt een opfok echt geen verschil, sterker nog, in een opfok komen ze niet altijd in een kudde te staan met ouderdieren die toezicht houden. EN in een opfok heb je ook dat ze minder in mensenhanden komen.
Nee als je ze aan huis kan houden kan je tenminste ook leren meelopen aan een halter, laten wennen aan verkeer, lekker poetsen, lekker kroelen (zonder lastige jaarlingen die ook gekroeld willen worden door jou)
Ik vind een opfok meer negatief dan positief hoor.
Maar nu richt ik mij weer tot de topicstarter:
-> Dat wachten om te eten laat dat maar vast achterwege, zeker bij een hengst. Als hij respect voor je heeft loopt hij je echt niet omver voor zijn eten te kunnen pakken.
-> 2x meusli is ook te veel. Ik geef harley maar 1x per week een bodempje meusli (groeivoer). Is echt genoeg anders wordt het paard opgefokt door het vele energie die hij door de meusli krijgt.
-> Als hij stout is gewoon streng zijn. Dat is het beste bij een hengst die nu al kuren toont.
Loopt hij voor je schouder met zijn schouder? ga dan met een zweepje of met je arm voor hem zwaaien en loop pas verder als hij rustig is.
Klinkt als een jaarling hengst die te veel wil proberen en net iets te veel gewonnen heeft gehad.
MaricoGraphy schreef:KimD schreef:Staan 24/7/365 buiten met leeftijdsgenoten en één ouder paard, ouder paard is 14 jaar, dus nog fit genoeg om die andere op te voeden. Ik kan me voorstellen dat een paard van 32 daar zeker niet meer fit genoeg voor is. Doordat ze worden opgevoed door hem kan ik ook makkelijk grenzen aanleren, ze zoeken die grenzen wel op, maar nooit tot gevaarlijk aan toe.
.
Correctie, niet meer fit genoeg? Mijn ruintje (nu bijna tweneter) wordt opgevoed door een fjord van 35+ en een haflinger van 21 jaar.
Maar die fjord bepaalt wel of harley aan het hooi mag eten of niet, de fjord bepaald of harley als eerste de stal in mag, etc.
Een oude knart kan echt wel een jong paard opvoeden hoor.
En de haflinger? Die is eerder het speelmaatje voor harley.
Die 2 zijn ook altijd samen te vinden in de wei.
[ [url=m/tKO2Al.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ah33tA.jpg]Afbeelding[/url] ]