Jarling hengst "opstandig"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Jarling hengst "opstandig"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:17

Dacht, ik plaats het even hier,als niet klopt, sorry...
Ik heb wel behoorlijk ervaring met hengsten (ook klophengsten)... maar ze waren allemaal tot nu toe "volwassenen " , dus vanaf een jaar of drieënhalf. Sommigen helemaal verknipt,sommigen nooit in mensenhanden. Dus tot nu toe was 1 á hooguit 2 keer even positie bepalen ( maar meer maar minder radicaal maar altij zonder geweld) en goed was t.
Nu hebben wij dus een inmiddels jaarling, die echt brutaal word qua respect... en ik ben echt n beetje benauwd om hem aan te pakken. Tot nu toe mag ie dus alleen maar eten als ik het zeg ( hij moet tussen de 5 en 10 sec wachten totdat ik Kommando geef) maar buiten .... drama... omve lopen, enz....
tuurlijk wordt hij dan ook ff op zijn plek gezet maar ik ben toch ff bang om TE veel te corrigeren...
tips?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:23

Eerst een paar vragen:

Moet hij hengst blijven?
Heeft hij leefdtijdgenootjes?
Hoe staat hij?
Wat voer je?
Wat voor een ras betreft het?

Nynke1

Re: Jarling hengst "opstandig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:29

Logisch dat hij vervelend is. Tussen de 5 en 10 seconden wachten met eten? Jaarlingen horen in de opfok en niet met zulke achterlijke dingen bezig te zijn.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:34

Beter nog... Bij oudere paarden. Die voeden ze wel op. Daar kun je als mens niet tegen op

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:37

sasja0705 schreef:
Tot nu toe mag ie dus alleen maar eten als ik het zeg ( hij moet tussen de 5 en 10 sec wachten totdat ik Kommando geef) maar buiten .... drama... omve lopen, enz....

Waar is dit nou weer goed voor? Het is toch geen hond?
Gooi dat dier lekker de wei op voor de aankomende 2 jaar minimaal. Hij wordt vanzelf opgevoed door de andere paarden.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:40

tarek schreef:
Beter nog... Bij oudere paarden. Die voeden ze wel op. Daar kun je als mens niet tegen op

Ik stuurde jou per ongeluk een PB . Een goede opfok doet dit inderdaad, zeker een volwassen dier er bij. Maar ook zeer zeker leeftijdsgenoten.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:41

Ja,hoor... heel verhaal getypt en nu pleiten, ggggrrŕ
dus nog eens:
1) het liefst zo lang als mogelijk
2)nee, wordt opgevoed door ruin van 32 en 15 (merrie heb ik sinds dit weekend eruit omdat huj begint te dekken
4) van 7 tot 6-8 op de wei, nachts in de box
5) 2x dags musli+ gras + onbeperkt hooi
6) Kruising appi x fries ( maar daar zijn dus twijfels over)...

Zoals gezegd, met "volwassenen " ervaring genoeg, maar wil gewoon niet TE streng zijn en dus verknallen. ..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:42

Ff ovet het eten: ranglager paard mag pas eten als de ranghogere het toelaat.... dus daarom

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:43

sasja0705 schreef:
Ff ovet het eten: ranglager paard mag pas eten als de ranghogere het toelaat.... dus daarom

Ik krijg zelf het idee dat je niet helemaal weet waar je over praat.
Dat dier hoort 24/7 op de wei in een groep leeftijdsgenoten. En geen rare etens-trucjes.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:43

2x daags muesli :')? Waarom?

Laat dat beest gewoon met rust ten minste tot ie 2,5 is.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:44

een jaarling heeft natuurlijk ook een spanningsboog van maar 5 minuten. Daar kan je gewoon weg niet hetzelfde van verwachten als van een volwassen paard. Hou dat in je achterhoofd! Dus vraag niet teveel en vooral ook niet te vaak.

Áls je dingen met hem doet, hou het dan kort (10 minuten is echt lang zat). Vraag makkelijke dingen en beloon alles wat ook maar een beetje in de richting is van wat jij wil. Probeer positief te blijven en niet boos te worden of gefrustreerd te raken. Doet ie niet wat je wil? Vraag het rustig nog een keer! Hij zal moeten leren wat je van hem wil, dat duurt even en het is niet erg als het een paar keer niet lukt. Stop als het goed gaat, ga niet door tot het fout gaat.

Je zult zien dat jullie dan samen veel meer plezier gaan hebben.

Wel zou ik liever zien dat er ook een jonger speelgenootje bij zou staan, om lekker mee te ravotten.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 05-06-15 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:46

Het is geen hond := gewoon 24/7 de opfok in, andere paarden laten opvoeden
(liefst leeftijdsgenootjes) en niet zulke rare dingen verwachten van je jaarling!

+ merrie bij een jaarlinghengst, dikke kans dat ze al bevrucht is (jaarlinghengsten zijn al vruchtbaar vanaf 8/9 maanden :o )

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:47

:+ @ Nynke, zag het :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:48

sasja0705 schreef:

Nee hoor, dat is dus lang niet altijd zo.
Mijn eigenwijze lager gerangde Fjord eet gewoon eerder dan de leidmerrie.

Mijn paarden moeten mij rustig het eten laten neerzetten (ik voer uit een bak van de grond) en daarna loop ik rustig weg.
Er zijn maar weinig paarden die je 10 seconden kan blijven wegsturen voordat jij ze laat eten, daarmee ga jij de strijd aan; vooral bij een puberende hengst.
Die strijd kun je dus beter vermijden.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:49

tarek schreef:
:+ @ Nynke, zag het :D

Sorry, 't is warm he :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:50

sasja0705 schreef:

Maar rangorde is niet bepaald door een commando.. maar door lichaamstaal.
Een jonge hengst moet je dus wel tijdig corrigeren, aangezien hij telkens zal proberen jou te domineren.
Hij is immers groeiende en probeert telkens hoe 'sterk' hij is in de kudde..

Dus niet pas corrigeren als hij iets fout doet, maar probeer hem vooraf duidelijk te maken dat je ergens niet van gediend bent.. zet hij dan toch door, is een correctie wel op zijn plek.

Mbt het geven van zijn voer.. hij moet wachten tot jij erbij weg loopt.. en niet op commando wachten.. het is geen hond.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:51

listiglistje schreef:
Het is geen hond := gewoon 24/7 de opfok in, andere paarden laten opvoeden
(liefst leeftijdsgenootjes) en niet zulke rare dingen verwachten van je jaarling!

+ merrie bij een jaarlinghengst, dikke kans dat ze al bevrucht is (jaarlinghengsten zijn al vruchtbaar vanaf 8/9 maanden :o )

Precies mijn gedachte. Dat getuttel met die jonge paarden haalt meestal niks uit. Paarden voeden paarden op, niet mensen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:52

Ik reageer normaal niet al betweter. Maar ik zie hier de ervan spatten dat de ervaring mist.

Ik heb al jaren hengsten vanaf veulen af aan en herken jou problemen totaal niet.

Mijn hengsten hebben dan wel een iets ander leven.

Staan 24/7/365 buiten met leeftijdsgenoten en één ouder paard, ouder paard is 14 jaar, dus nog fit genoeg om die andere op te voeden. Ik kan me voorstellen dat een paard van 32 daar zeker niet meer fit genoeg voor is. Doordat ze worden opgevoed door hem kan ik ook makkelijk grenzen aanleren, ze zoeken die grenzen wel op, maar nooit tot gevaarlijk aan toe.

Waarom wil je hem in godsnaam zolang mogelijk hengst laten?! Het is of hengst laten en zijn leven dusdanig aanpassen dat hij er ook naar kan leven, of castreren en zijn leven aanpassen naar jou wensen. Ze krijgen geen muesli, alleen gras, in de winter wel muesli die ze nodig hebben maar dat is zeker niet veel.

In jou geval, omdat je de ervaring duidelijk mist zeg ik, in de opfok ermee tot zeker een jaar of drie en dan castreren. Dat als jij hem terug krijgt je op een heel andere manier met hem aan de slag kunt.

Jou hengst kan zijn energie niet fatsoenlijk kwijt en dat uit zich in volledige hormonale frustratie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:01

sjonge lastige bokkers hier weer.
Ik heb ook een jaarling gekocht en NIET in de opfok of bij leeftijdsgenootjes gezet.
Heb héél even gehad dat hij tijdens een wandelingetje wat met zijn voorbenen graaide naar het halstertouw. Maar verder heb ik geen problemen ermee gehad. Naar mijn mening maakt een opfok echt geen verschil, sterker nog, in een opfok komen ze niet altijd in een kudde te staan met ouderdieren die toezicht houden. EN in een opfok heb je ook dat ze minder in mensenhanden komen.
Nee als je ze aan huis kan houden kan je tenminste ook leren meelopen aan een halter, laten wennen aan verkeer, lekker poetsen, lekker kroelen (zonder lastige jaarlingen die ook gekroeld willen worden door jou)

Ik vind een opfok meer negatief dan positief hoor.

Maar nu richt ik mij weer tot de topicstarter:
-> Dat wachten om te eten laat dat maar vast achterwege, zeker bij een hengst. Als hij respect voor je heeft loopt hij je echt niet omver voor zijn eten te kunnen pakken.
-> 2x meusli is ook te veel. Ik geef harley maar 1x per week een bodempje meusli (groeivoer). Is echt genoeg anders wordt het paard opgefokt door het vele energie die hij door de meusli krijgt.
-> Als hij stout is gewoon streng zijn. Dat is het beste bij een hengst die nu al kuren toont.
Loopt hij voor je schouder met zijn schouder? ga dan met een zweepje of met je arm voor hem zwaaien en loop pas verder als hij rustig is.

Klinkt als een jaarling hengst die te veel wil proberen en net iets te veel gewonnen heeft gehad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:03

KimD schreef:
Staan 24/7/365 buiten met leeftijdsgenoten en één ouder paard, ouder paard is 14 jaar, dus nog fit genoeg om die andere op te voeden. Ik kan me voorstellen dat een paard van 32 daar zeker niet meer fit genoeg voor is. Doordat ze worden opgevoed door hem kan ik ook makkelijk grenzen aanleren, ze zoeken die grenzen wel op, maar nooit tot gevaarlijk aan toe.
.

Correctie, niet meer fit genoeg? Mijn ruintje (nu bijna tweneter) wordt opgevoed door een fjord van 35+ en een haflinger van 21 jaar.
Maar die fjord bepaalt wel of harley aan het hooi mag eten of niet, de fjord bepaald of harley als eerste de stal in mag, etc.

Een oude knart kan echt wel een jong paard opvoeden hoor.

En de haflinger? Die is eerder het speelmaatje voor harley.
Die 2 zijn ook altijd samen te vinden in de wei.

Afbeelding

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:05

Die paarden maken onderling wel uit hoe ze met elkaar omgaan en wie waar in de rangorde staat. Jij bent een mens, geen deel van de kudde, dus het is vrij nutteloos wat je probeert, zeker op deze leeftijd.

Mijn hengsten van 2 jaar kunnen wachten met het aannemen met hun beloning, maar ze zijn al 2 en ik laat ze hooguit een paar seconden wachten.

En als je bang bent om je hengst te corrigeren, dan lijkt ruinen me de beste oplossing. Je mag nooit twijfelen bij een hengst en als je correcties niet helpen, moet je gewoon strenger en duidelijker zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:07

wat betreft het zo lang mogelijk hengst laten begrijp ik TS ergens wel.
Harley is gecastreerd nog voor hij 2 jaar werd. Maar nu mist hij eigenlijk bespiering in de borst waardoor hij er erg smal uitziet en waardoor mij vriendin twijfelt of harley over een jaar of 2 wel breed genoeg zal zijn voor mij als ruiter.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:07

MaricoGraphy schreef:
sjonge lastige bokkers hier weer.
Ik heb ook een jaarling gekocht en NIET in de opfok of bij leeftijdsgenootjes gezet.
Heb héél even gehad dat hij tijdens een wandelingetje wat met zijn voorbenen graaide naar het halstertouw. Maar verder heb ik geen problemen ermee gehad. Naar mijn mening maakt een opfok echt geen verschil, sterker nog, in een opfok komen ze niet altijd in een kudde te staan met ouderdieren die toezicht houden. EN in een opfok heb je ook dat ze minder in mensenhanden komen.
Nee als je ze aan huis kan houden kan je tenminste ook leren meelopen aan een halter, laten wennen aan verkeer, lekker poetsen, lekker kroelen (zonder lastige jaarlingen die ook gekroeld willen worden door jou)

Ik vind een opfok meer negatief dan positief hoor.

Maar nu richt ik mij weer tot de topicstarter:
-> Dat wachten om te eten laat dat maar vast achterwege, zeker bij een hengst. Als hij respect voor je heeft loopt hij je echt niet omver voor zijn eten te kunnen pakken.
-> 2x meusli is ook te veel. Ik geef harley maar 1x per week een bodempje meusli (groeivoer). Is echt genoeg anders wordt het paard opgefokt door het vele energie die hij door de meusli krijgt.
-> Als hij stout is gewoon streng zijn. Dat is het beste bij een hengst die nu al kuren toont.
Loopt hij voor je schouder met zijn schouder? ga dan met een zweepje of met je arm voor hem zwaaien en loop pas verder als hij rustig is.

Klinkt als een jaarling hengst die te veel wil proberen en net iets te veel gewonnen heeft gehad.

Geen problemen? Dan moet je misschien even graven in je berichten want ik herinner me nogal wat topics van je.

In een goede opfok staan ook een paar oudere dieren. Daar moet je dus gewoon naar zoeken. Daarnaast is het voor een jaarling gewoon niet noodzakelijk om vaak in mensenhanden te zijn. Zeker als iemand weinig ervaring heeft en veel met een jaarling gaat klooien worden ze er vaak alleen maar opstandig en brutaal van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:11

nope had niet veel problemen (enkel dat dribbelen en graaien met voorbenen tijdens wandelen als er een merrie in de buurt was). En elk probleempje heb ik wel netjes zelf opgelost. De meeste topics gingen over die haflinger ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:13

MaricoGraphy schreef:
KimD schreef:
.

Correctie, niet meer fit genoeg? Mijn ruintje (nu bijna tweneter) wordt opgevoed door een fjord van 35+ en een haflinger van 21 jaar.
Maar die fjord bepaalt wel of harley aan het hooi mag eten of niet, de fjord bepaald of harley als eerste de stal in mag, etc.

Een oude knart kan echt wel een jong paard opvoeden hoor.

En de haflinger? Die is eerder het speelmaatje voor harley.
Die 2 zijn ook altijd samen te vinden in de wei.

[ [url=m/tKO2Al.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ah33tA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja want dat opvoeden van jou hengst ging gelukkig ook van een leien dakje! Moet ik al je topics er even gaan bijzoeken of heb je nog meer van dat goede advies over hoe makkelijk het allemaal is? ;)

Harley is gecastreerd, die van mij zijn nog allemaal hengsten, zonder problemen.

Dus bij jou heeft de castratie geholpen, bij mij de opvoeding.