Twijfels over paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xWouter

Twijfels over paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 09:48

Hoihoi,

Na meerdere keren van een tandarts te horen gekregen te hebben dat mijn merrie echt geen 21 jaar kan zijn ben ik net even goed in haar paspoort gaan kijken.

Het eerste wat me opviel is dat ze volgens haar paspoort nooit een basisenting gehad heeft en terwijl ze in 1994 geboren zou zijn ze pas in 2004 voor het eerst geënt is. Naar mijn idee raar maar ik weet niet of dat kan?

Zo zag ik ook dat haar aftekeningen niet 100% kloppen. Zo staat er bijv. niks bij haar rechter achterbeen maar volgens mij is die toch ook flink wit! Uit de verdere beschrijvingen vind ik het lastig te oordelen of dit nou klopt of niet.

Afbeelding

Zou het verstandig zijn haar chip te laten checken?
Laatst bijgewerkt door xWouter op 02-06-15 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiki1995

Re: Twijfels over paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:49

Chip laten checken kan elke DA toch? Zou ik wel laten doen! Kan je misschien wat meer informatie uit halen.
Wel een raar verhaal zeg... het zou toch niet zo zijn dat je een verkeerd paspoort mee hebt gekregen?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:52

Wat apart! Ik zou inderdaad de chip even laten checken.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:54

Toen ik mijn paard op 5,5 jarige leeftijd kocht, klopte zijn paspoort ook niet. Hij was al die tijd als zwarte merrie door het leven gegaan. En het is toch echt een bruine ruin. Chip laten checken. Paspoort en paard hoorde wel bij elkaar. Met deze gegevens naar het stamboek gegaan en het is overgezet. Zou idd ff de chip laten checken. Dan weet je zeker of het paspoort en paard bij elkaar horen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:00

Enige wat je kan doen is chip controle. Entingen hebben daar geen invloed op aangezien niet alle paarden geënt worden. (bij ons ook pas bij deelname aan wedstrijden) dus daar zou ik mij niet druk om maken. Verkeerd geschetst word er ook wel. Dus om echt zeker te zijn even met je paard bij de veearts langs en chip laten aflezen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:45

Een enting zegt niks over een leeftijd. Hoewel in het paspoort wel een opmerking moet staan dat de basisenting in orde moet zijn, was een paspoort een tijd lang niet verplicht. Een paard van daadwerkelijk 21 zou daar nog onder kunnen vallen. Toen paspoorten op een gegeven moment wel verplicht werden is men gewoon door gaan schrijven met de entingen. En bij geen wedstrijden en geen controle zal ook nooit iemand opgemerkt hebben dat die opmerking over de basisenting er in hoort te staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:50

De aftekeningen bij mijn ruin waren nog niet getekend in het paspoort en geen enkele inenting stond vermeld.
Harley was wel maar een jaarling maar dan nog moet het in orde zijn.

Maar chipnummer klopt wel.
Heb ook de fokker gecontacteerd en die bevestigd de geboortedatum.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:45

De basis enting stond in 1994 ook nog niet in het paspoort maar gewoon in een entingsboekje.

Aftekeningen worden nog wel eens gemist bij de veulen controle. Ook dat zegt niet alles.(ja ook een volledig wit been.....dit is een vos en die kunnen heel licht zijn.)

Is er een papier bij dit paard?

Edit,...heb al in het profiel gekeken. NRPSer van Bacarat.

Is ze op de stamboekkeuring geweest?
Want daar zou het witte been opgevallen moeten zijn.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:06

vroeger had je ook andere paspoorten en als die vol geweest kan zijn qua enten kan het ook zijn dat er een ander paspoort afgegeven kan zijn. Echter als het witte been niet vermeld zou zijn op het paspoort zou ik zeker een chipcontrole uit laten voeren, maar is dat niet bij de aankoopkeuring gedaan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:22

Paspoort is toch pas in 2000 of zo ingevoerd? Dan kan een paspoort in 2004 nog niet zijn uitgegeven omdat de oude 'vol' zou staan met entingen.
Mijn merrie is 22 nu en staat ook geen basisenting in paspoort maar in oude entboekje wat er toen nog was.
Paspoort uit 2004 zou ook nog het inlegvel kunnen missen met de al dan niet slachtverklaring, die is inmiddels ook verplicht en lang niet iedereen met een ouder paspoort/paard heeft dat.

In geval van TS zou ik de chip laten checken.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 14:46

NatasjavE schreef:
De basis enting stond in 1994 ook nog niet in het paspoort maar gewoon in een entingsboekje.

Aftekeningen worden nog wel eens gemist bij de veulen controle. Ook dat zegt niet alles.(ja ook een volledig wit been.....dit is een vos en die kunnen heel licht zijn.)

Is er een papier bij dit paard?

Edit,...heb al in het profiel gekeken. NRPSer van Bacarat.

Is ze op de stamboekkeuring geweest?
Want daar zou het witte been opgevallen moeten zijn.

Ja , is een stamboek ster merrie !

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 11:41

Ik denk dat ze de aftekeningen als veulen hebben overgenomen in het paspoort. Toen kan het best dat ze dachten dat het een vosbeen was.

Gewoon even foto opsturen naar het NRPS en vragen of ze de schets als veulen willen controleren met deze foto's.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:22

Als ze een directe nakomeling van Baccarat is, dan is haar geboortejaar zeer aannemelijk.
Baccarat leeft echt al jaaaaaren niet meer (geboortejaar 1967). En nee, in die tijd deed men nog niet aan diepvries ;)

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:29

Dees schreef:
Als ze een directe nakomeling van Baccarat is, dan is haar geboortejaar zeer aannemelijk.
Baccarat leeft echt al jaaaaaren niet meer (geboortejaar 1967). En nee, in die tijd deed men nog niet aan diepvries ;)

Baccarat is 32 jaar oud geworden, dus wat dat betreft zou het best kunnen. Zelf heb ik ook een nakomeling van Baccarat gehad welke in 1992 was geboren. Qua kleur en aftekeningen zou jouw merrie wel een nakomeling van de hengst kunnen zijn ;-)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:32

Ik vind de merrie wel ouder ogen , heb zelf een heel stel oudjes hier, en sommige zou je het ook echt niet geven.
Een witbeen kan goed over het hoofd gezien worden, daar er soms zelfs in de modder geschetst wordt.

Dus gewoon chip laten controleren dan weet je het zeker.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:39

Ik heb een zelfde soort verhaal, handelspony "eigen" denk ik dan. Maar als je verder een leuke pony hebt wat zou het?
met die chip is ook niet meteen alles opgelost want die chip kan er ook later nog ingedaan en geplakt zijn in het boekje. en er is een mogelijkheid om een chip te deactiveren ( in de handel kan veel) dus de oude chip hoeft niet meer te werken maar kan nog wel in het lichaam zitten
(Als je hem/haar ooit verkoopt vind ik wel dat je het moet vermelden om gedoe te voorkomen alleen al.)

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:50

Bij mijn ruin klopt de schets ook niet, werd toen gewoon niet gedaan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:49

Wij hebben ook een Baccarat afstamming (topic onderschrift) uit 1990.
Jouw merrie lijkt behoorlijk op die van ons, vooral op deze foto: http://i59.tinypic.com/sfgzt4.jpg

Heb je inmiddels al uitsluitsel?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:03

Wouter en gulpje. Jullie paarden zijn zelfs met hun aftekening identiek aan elkaar.. gaat het hiee niet om het zelfde paard???

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:08

De beenaftekeningen zijn anders...

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:09

Sammie schreef:
De beenaftekeningen zijn anders...

Raat want presies de 3 fotos van Gulpje staan in het profiel van Xwouter. Daarnaast ook het zelfde hoofdstel

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:10

Musiess schreef:
Wouter en gulpje. Jullie paarden zijn zelfs met hun aftekening identiek aan elkaar.. gaat het hiee niet om het zelfde paard???

De foto die Gulpje plaatste was ook van Wouter. In haar profiel van gulpje heeft het paard wel een wat andere bles. MAar ze lijken zeker op elkaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:13

Als ik het topic in het onderschrift van Wouter pak zie ik één wit been. Daar verwees Wouter toch naar? Ts heeft 4 witte beentjes. Hoofdaftekening is wel aardig gelijkend.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:03

Ho wacht! :D De foto die ik hierboven heb neergezet is het paard van de TS, niet de mijne. :)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:19

Vandaar hihi