Wie helpt mij verdiepen in NF

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Wie helpt mij verdiepen in NF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 12:10

Hallo allemaal,

Ik speel met het idee om over minimaal 3 jaar misschien een fokkerij te op te zetten. Het wordt puur voor de hobby en hief er dus niet aan te verdienen.
Nu heb ik een aantal vragen waarvan ik niet goed weet waar ik ze neer moet zetten, dus dacht plaats ze hier maar neer.

1. Zijn er hier mensen die kleine maat NF fokken?
2. Wie kan mij meer leren over hoe een NF eruit zou moeten zien kwa bouw (schouderstand,beenwerk e.d.)
3. Wie kan mij vertellen in welke kleuren een NF gefokt mag worden om in het stamboek opgenomen te kunnen worden?
4. Waarom is bij jullie de keus gevallen om grote of kleine maat NF te fokken?

Wellicht komen hier nog meer vragen, maar voor nu zijn dit mijn belangrijkste vragen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:11

Denk dat je al die dingen kan terugvinden via google. Rasstandaard new forest pony

Aan het uiterlijk van de New Forest pony worden bepaalde eisen gesteld, die rechtstreeks in verband staan met zijn veelzijdige gebruiksmogelijkheden. Hij heeft een niet te groot, droog en vriendelijk hoofd, een goed gevormde en op de juiste plaats aangezette hals, een behoorlijk ontwikkelde schoft en een schuine schouder. De achterhand moet stevig en op de juiste manier gevormd zijn. De pony moet ook voldoende diepte en ribbenwelving hebben, terwijl de benen stevig en correct dienen te zijn. De voeten moeten van goede kwaliteit zijn en de gang voldoende verend en soepel. Alle kleuren zijn bij dit ras toegestaan, uitgezonderd de bonte kleur. De maximale schofthoogte bedraagt 1,47 m.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-05-15 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:14

MaricoGraphy schreef:
Denk dat je al die dingen kan terugvinden via google. Rasstandaard new forest pony

Dit is een paardenforum. Logisch dat ze de antwoorden hier zoekt. 8)7

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 12:16

AmoorM schreef:
MaricoGraphy schreef:

Dit is een paardenforum. Logisch dat ze de antwoorden hier zoekt. 8)7

Dank u _/-\o_
Idd dit is een paardenforum. Wat ik graag wil is de verschillen van hoe het wel en niet moet kunnen vergelijken. De kenners hier kunnen me dat beter uitleggen als google

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:16

Concept Fokbeleid Nederlandse New Forest Pony Stamboek.

Inleiding.
Het fokbeleid dient te fungeren als baken voor de fokkers en de gebruikers van de New Forest pony en moet, indien wenselijk, worden bijgesteld.
In dit beleid wordt de officiële visie van het stamboek weer gegeven met betrekking tot het fokken van de New Forest en de handels wijze om dit doel te realiseren.
Hierin spelen de eisen en wensen van de gebruikers een belangrijke rol. De New Forest pony fokkerij is een rasfokkerij waaraan, evenals sport en recreatie die zo hun eigen eisen stellen , door de fokker en het stamboek niet voorbij kan worden gegaan. Ook wordt het beleid mede bepaald door de Europese wet en regelgeving alsmede door het Engels moeder stamboek.

Doel.
Het fokken van een herkenbare en gezonde New Forest pony met een goed karakter en exterieur die in staat is om, in verschillende disciplines van de sport, op een optimaal niveau kan presteren.

Type.
De New Forest pony dient als ras herkenbaar te zijn, waarbij in het fokmateriaal het ponytype duidelijk tot uiting dient te komen. De New Forest pony dient gebouwd te zijn in het rechthoeksmodel, waarbij de lengte van de romp langer is dan de schofthoogte en waarbij de romp een goede diepte heeft.
Ook behoort de pony harmonisch gebouwd te zijn met voldoende massa en robuustheid, goed ontwikkelde gewrichten, benen en hoeven, die tevens hardheid en kwaliteit uitstralen.

Exterieureisen.
Om aan het gewenste doel te kunnen voldoen wordt bij de onderdelen naar het volgende gestreefd:
De New Forest pony dient een sprekend hoofd te hebben met een goedhartige uitdrukking.
De hals dient goed van lengte en bovenlijnbespiering te zijn met voldoende nek.
De schoft moet goed ontwikkeld zijn. Deze dient lang en vloeiend door te lopen in de rug.
De schouder dient een goede lengte te hebben en voldoende schuin te liggen.
De rug en lendenen dienen goed aangesloten en bespierd te zijn.
De croupe dient voldoende hellend te zijn met goede lengte en bespiering.
Het voorbeen dient correct gesteld te zijn met een goed bespierde onderarm, een goed ontwikkelde voorknie en in verhouding een kort plat pijpbeen.

Het achterbeen dient eveneens goed gesteld en bespierd te zijn met een goed ontwikkeld spronggewricht.
De voeten dienen gelijk van vorm en ontwikkeling te zijn. Ze moeten kwaliteit uitstralen en beschikken over voldoende verzenen.

Beweging.
Een natuurlijke beweging in drie gangen, waarbij ruimte, takt, zuiverheid, balans en souplesse aanwezig dienen te zijn.

Karakter.
Aan het karakter van de New Forest pony dienen hoge eisen te worden gesteld. De pony dient, kindvriendelijk intelligent werkwillig eerlijk en betrouwbaar te zijn.

Maat.
Bij de New Forest pony is een indeling gemaakt in de kleine maat, en de grote maat conform het keuringsreglement ( artikel 10.1).Gezien het feit dat een behoorlijk aantal ponys uit de maat groeien is het gewenst dat de fokker alert is op de te kiezen combinatie. Blijvende voorlichting en aandacht ten aanzien van dit punt is dan ook gewenst.

Bloedspreiding.
Aangezien het New Forest pony stamboek uit een vrij kleine populatie bestaat en vele dieren zijn te herleiden tot dezelfde stamvaders, verdient bloedspreiding een continue aandacht.

Golden Wonder
Het gevoerde beleid is in overeenstemming met wat hierover is beschreven in het Stamboekreglement ( Art. 2.1.d, 4.1.b, 5.1.d en 11.1 a en b.)
.

Toe te passen selectie methode.
De selectie voor zowel de merries als de hengsten wordt uitgevoerd volgens de richtlijnen van het Keuringsreglement ( artikel 1 t/m 53).

Veterinair onderzoek.
Het veterinair onderzoek betreffende de hengsten wordt uitgevoerd conform de de regels zoals deze staan vermeld in het Keuringsreglement m.b.t. de keuring van hengsten (artikel 8.1 t/m 28).

Erkenning buitenlandse hengsten.
Hengsten die zijn goedgekeurd door een (door het moederstamboek) erkend buitenlands New Forest pony stamboek worden erkend conform de voorschriften van het Stamboekreglement ( artikel 22).

Registreren.
Registreren kan in de volgende registers:
Veulenboek
F-register
Wedstrijdregister
X-register
Registratie in deze registers vindt plaats conform de voorwaarden zoals omschreven in het Stamboekreglement ( artikel 2.1 t/m 11.3).

Stamboek;
Hierin kunnen ponys worden ingeschreven conform het Stamboekreglement (artikel 1.1)

Maart 2012

Art_Ificious

Re: Wie helpt mij verdiepen in NF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:17

Tja dan kan je best contact opnemen met fokkers van dit ras.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 12:26

Super MaricoGraphy! Hier heb ik wat aan. Ik wil vlak voordat ik zou gaan beginnen bij fokkers langs gaan idd, maar omdat het nog wel een aantal jaar duurt (eerst m'n opleiding afmaken, naast mijn fulltime werk en gezin) wil ik proberen om voordat ik die stap neem, al het e.e.a. aan info te krijgen. Kan iemand me nog vertellen in welke kleuren NF toegestaan is? Ik begreep dat bont en verdunningskleuren niet zijn toegestaan, klopt dit?
Is er iemand die met foto's kan laten zien wat wel en niet gewenst is mbt de bouw?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:31

Alle kleuren. Zelfs valk en schimmel wordt toegestaan. Bont niet. Verdunningen weet ik niet. Heb er nog nooit met verdunning gezien.

Foto's kan je misschien vragen aan een fokker zelf? Denk dat je op google voornamelijk kruisingen zal vinden als je dat gaat zoeken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:36

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:42

Palomino is niet toegestaan, cremello ook niet. Er zijn wel Palomino nf pony's die als zweetvos op papier staan. Valk is dan wel weer toegestaan. Te veel wit is ongewenst, bont niet toe gestaan.
Binnen de fokkerij zit je wel met een behoorlijk smalle basis. Dat wil zeggen dat je de lijnen uit moet pluizen ivm inteelt.
Ik heb nog ergens het hengsten boek, die mag je eventueel overnemen. Ik fok niet meer. Tip: koop een merrie uit zo vrij mogelijke lijnen om mee te fokken. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van haras l'eguille. Die mensen fokken echt top pony's.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 12:50

Ik hoop dat hier wat fokkers zitten die me het verschil kunnen laten zien. Hoe meer ik lees hoe enthousiaster ik wordt *\o/*

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 12:53

Bedankt voor je reactie lante! Waarom worden palomino's dan als zweetvos neergezet? Palomino is palomino toch en geen zweetvos? Is dat dan een vorm van fraude of denk ik dan te zwaar? Het boek houdt ik even in gedachte bedankt voor je aanbod.

*edit* vind palomino (de hele lichte) juist zo mooi :(

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:13

Palomino is niet toegestaan. Het is indd een vorm van 'fraude' Met als doel dat je er mee naar de keuring kan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:17

Goed om te weten.

Zijn er hier nog meer fokkers?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:20

Palomino is wel toegestaan bij het nf, alleen keuren ze geen palomino hengsten goed voor de dekdienst.

Voor meer informatie en fokkers kun je kijken op http://www.newforestpony.nl

In Strijen zit een fokker van echte kleine maat Foresters, Stal Cillaarshoek.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:33

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:35

Ohhh dat is super!! Ik zou graag een palomino fok merrie hebben tegen die tijd namelijk.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:39

Berkhof's Higgledy Piggledy is de laatste goedgekeurde nf hengst in de palomino kleur, hij leeft nog wel maar dekt niet meer. Hij is 34 jaar en staat bij Reilink in Schalkhaar.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:53

Is er een specifieke reden waarom palomino niet meer gewenst is (geen ggk dekhengst kan worden) en dit vroeger wel gedaan werd?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:10

Geen idee.. ik vind het jammer.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:17

Wij ( mijn zusje en ik ) hebben een newforestmerrie en hebben ruim 10 jaar bij een fokker gereden en geholpen op de keuringen ed.

Onze pony is vorig jaar opgenomen in het stamboek.
Dit is haar scoreformulier

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Dit jaar gaan we met haar naar de regionale keuring in Hengelo.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:33

Ohh super!! Hartstikke bedankt!!! 5 punten is onvoldoende en 45 uitmuntend neem ik aan?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:47

Het is niet zo dat 5 onvoldoende is en 45 heel goed. Het geeft een lijn aan waar 25 gemiddeld is. De kant waar waar de pony meer naar nijgt word dan aangegeven.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 17:00

Dat snap ik niet helemaal. Pony wordt toch per punt beoordeeld? Bv schoft en dan tussen de 5 en 45 (5 minst en 45 best) en al die punten bij elkaar (dus complete beoordeling) is dan het gemiddelde kwa punten vd pony?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:19

idylle schreef:
Is er een specifieke reden waarom palomino niet meer gewenst is (geen ggk dekhengst kan worden) en dit vroeger wel gedaan werd?

Omdat er dan cremello's geboren kunnen worden als je palomino's kruist en die zijn niet toegestaan.