fokkerij beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

fokkerij beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 11:28

Hallo allemaal,

Ik speel met het idee om over een aantal jaar een fokkerij te beginnen.
Nu wil ik me eerst goed inlezen ( en dan zien of het idee me nog steeds aanspreekt) vandaar even wat vragen.

1. Hoe zijn de fokkers onder ons ooit begonnen?
2. Hoe zijn jullie tot een bepaald ras gekomen om te gaan fokken?
3. Zijn er kopers voor de kleinere pony's zoals shetlander/mini falabellen en alle andere rassen van die hoogte?
4. Hebben jullie je fokkerij aan huis of huur je een plekje?

Dit zijn de vragen voor nu. In de loop van het topic zal daar vast nog meer bijkomen ;)
Alvast bedankt!

friesiszwart

Re: fokkerij beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:01

1. Door de aankoop van een dragende stermerrie waarbij het veulen een 1e premie kreeg.

2. Door interesse in het ras. Het karakter past bij mij en ik vind het een mooi type paard.

3. Voor elke ras heb je mensen die juist voor dat ras kiezen.

4. Aan huis en in opfok.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:03

Hier in de buurt, woon vlakbij ;), is er volgens mij niet echt een bekende fokkerij. Anders zou ik eens vragen bij een bekende fokkerij of je langs mag gaan en zulke vragen mag stellen. Dan kan je ook misschien rondkijken wat je nodig hebt, en niet geheel onbelangrijk aan welk bedrag je moet denken.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 12:32

Bedankt voor de antwoorden.
Mioux ik heb de komende 3 jaar nog geen tijd om eraan te beginnen.Dus nu al actief langs fokkerijen gaan is nog even niet van toepassing, maar wel een idee om te gaan doen mocht ik het idee uit willen gaan voeren!

Mijn intresse nu zou bij shetlander of mini's liggen. Hoe gaat een veulen keuring in z'n werk en wat houden al die premie's en sterren in bij een paard?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:34

Er is een bokker met mini's en vaak ook premie's etc, even de naam kwijt... post ook veel in de veulen gedeelte kraam tijd.

Misschien als je interesse daar liggen dat je met haar eens in gesprek kan gaan.

Hier is ook een topic van 1 met mini's dekkingen en premies:

[KS-MK] 4 miniveulentjes verwacht bij T&H Stables! (2015)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:38

1. Doordat we de mogelijkheid kregen een groot stuk grond te gebruiken ging ik nadenken wat ik graag
zou willen.
2. Omdat ik een zwak voor mini's heb.
3. Inderdaad is voor elke dier een geschikt mens.
4. Soort van huur maar we komen erbij te wonen, dus dan aan huis.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 12-05-15 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:38

Ik denk dat je wel goed na zal moeten gaan wat je doel is.
Wil je een hobbyfokkerij beginnen met 2 of 3 merries? Of wil je echt er je baan van maken? Dat laatste zal wellicht niet meevallen.

Er zijn een aantal fokkers hier op Bokt die redelijk succesvol ook naar andere landen verkopen, maar die hebben ook wel echt kwaliteitsdieren met aparte kleuren (mini's). Shetlanders verkopen bijna niet. Neem bijvoorbeeld Dennis hier op Bokt die had echt goede ouderdieren en goed gefokte veulentjes maar Shetlanders heb je niet in allerlei hippe kleuren en aftekeningen en die verkochten gewoon bijna niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:50

Ik word al genoemd :) .

Ik ben begonnen met 2 en later 3 fijne merries, 1 oudere en 2 jonkies (oudere is inmiddels kroon preferent, de jonkies kroon prestatie elite sport-AA en lopen beide ZZ dressuur en vaardigheid), een schimmel, een vos-roan en een palomino (alle 3 heel zeldzame kleuren, maar ik heb in die kleur dus toch voldoende kwaliteit weten te vinden).
Mijn doel was fijne gebruikspony's fokken, bij voorkeur met een leuk kleurtje. En dat is gelukt, pony's die verkocht zijn worden bijna allemaal mee gereden en die hier langer gebleven zijn zijn leuk in de sport uit gebracht.

Waar ik nu sta kwa fokkerij?
Mijn jongste veulen is gister 3 geworden en heb niets drachtig. Jeugd was niet te verkopen voor de helft van de kosten die ik gemaakt had en stonden rustig meer dan een half jaar te koop. Ik heb een van mijn kroon prestatie elite sport-AA merries verkocht, toen pas 9 jaar oud, maar die was zelfs bijna niet te verkopen terwijl het echt iets heel speciaal is (max 5 stamboek merries in NL in die kleur en maat, en er zijn volgens mij ook maar 4 of 5 merries met al deze predicaten achter hun naam, daarbij super braaf en door iedereen te rijden, zowel voor de wagen als ohz).

De fokkerij kriebelt nog steeds ook al heb ik minder geschikte dieren (kampioenshengst gecastreerd, veel belovende jonge hengst is ruin en loopt in de sport, kroon preferente merrie is met pensioen). Mocht ik nog eens een veulentje fokken kan het zijn dat ik een heel andere weg in sla. Maar voorlopig even niets en lekker de sport in met mijn pony's.

Ik heb ze thuis staan. Ik ben bij shetten gekomen door de liefde voor dit ras. Voor een 2e pony ben ik naar 2 rassen op zoek geweest en de 2e is bij toeval ook een shet geworden waardoor ik daarbij gebleven ben. Zoals ik al verteld heb zijn ze zowat niet te verkopen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:07

Bedankt voor alle info! Zelf is mijn voorkeur een klein maar sober ras en liefst toch wel redelijk te verkopen. Iemand nog suggesties voor andere rassen dan?
Ohh en ik wil puur voor de hobby fokken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:09

Wat is klein? Ijslanders zouden eventueel nog een optie zijn, dat verkoopt ook nog wel redelijk, maar dan moet je wel ervaring in de extra gangen hebben wil je daar iets mee kunnen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:18

Nee ijslanders trekt me niet. Misschien welshjes of falabella of mini paardjes, naja in iedergeval iets wat lekker dag en nacht buiten kan staan, maar wel sierlijk gebouwd is (geen fjord of haflinger)

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:21

zou een merens, fell pony of eventueel dartmoor iets voor je zijn?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:32

Fel pony vind ik erg mooi, alleen jammer dat deze er alleen in het zwart zijn. Kleine maat New Forest is ook een overweging waard! Daar kan ik zelf nog op rijden eventueel en voor aangespannen gebruiken.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:34

hackneys misschien? welshjes? connemara's?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:35

Denk er wel om dat als je er niet financieel gigantisch bij in wilt schieten je eigenlijk zelf weiland/stalling moet hebben. En, als je geluk hebt kom je uit de kosten maar meer ook niet als ik zo om me heen kijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:42

Ik hoef niet uit de kosten te komen hoor. Ik denk maarzo, of ik koop een paard en zet m op volpension om wedstrijden te kunnen rijden of ik koop 2 of 3 pony's zet ze op een weitje en fok er wat mee. Weitje is vele malen goedkoper als een luxe pensionstal dus daar bespaar ik dan weer op. Dan hoef ik op de veulens geen winst te maken. Wat ik al zei, het zou puur hobby zijn en een hobby kost nou eenmaal geld.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:51

Hackney en Welshjes wordt me te pittig (ze moeten als brave kinderpony's verkocht kunnen worden) connemara heb je zover ik weet maar in 1 kleur en ik zou een leuk kleurtje fokken een leuke bijkomstigheid vinden

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:54

Nee hoor. Er zijn net zo goed verdunningen te vinden in de Connemara's.
Je hebt ook perlino en cremello in het stamboek hoor.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:55

Fellpony's zijn er ook in andere kleuren hoor. Ken ook een schimmel en 2 bruine :j, maar het zijn er niet veel. Zijn wel super fijne pony's (kom regelmatig bij een fokker over de vloer).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:56

Misschien kun je je eerst iets meer verdiepen in de verschillende rassen? Welsh pony's zijn juist uitstekende kinderpony's en Connemara's heb je in allerlei kleurtjes. :P Ga eens bij wat keuringen kijken zou ik zeggen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:05

Aangezien het nog een jarenlang is probeer ik eerst via hier wat meer info te krijgen. Dat connemara meerdere kleuren had, dat wist ik niet. En ook van fell pony's wist ik dat niet. Ik blijf er wel bij dat NFjes koeler in het hoofd zijn als welshjes (afhankelijk van welke bloedlijn uiteraard) heb met beide rassen ervaring en daar is deze denkwijze uit voort gekomen.

Aangezien het zeker nog 3 jaar duurde heb ik nog alle tijd om me in te lezen in verschillende rassen e.d. en dat zal ik ook doen.

Kan iemand me uitleg geven over keuringen en hoe dat in z'n werk gaat en welke titels een pony kan behalen en op welke volgorde enzo. Want keuringen heb ik echt geen flauw idee van hoe dat in z'n werk gaat

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:38

Algemene informatie over keuringen is haast niet te geven, omdat elk stamboek zijn eigen regels heeft en het dus overal anders gaat. Misschien is het handig als je voor jezelf eerst een prioriteitenlijstje maakt met wat je graag wilt en belangrijk vindt. Als ik zie welke dingen je allemaal genoemd hebt komt dat namelijk op geen enkele manier bij elkaar, sommige van je wensen zijn zelfs tegenstrijdig. Wat spreekt je zo aan bij het idee van het beginnen van een eigen fokkerij?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:40

idylle schreef:
Nee ijslanders trekt me niet. Misschien welshjes of falabella of mini paardjes, naja in iedergeval iets wat lekker dag en nacht buiten kan staan, maar wel sierlijk gebouwd is (geen fjord of haflinger)

Ik heb welsh, grote maat shetlanders, kleine maat shetlander en amha paardjes en allen staan ze met slecht weer en ook anders gedeeltes van de dag graag binnen.
Bij ons kunnen ze bijna altijd kiezen maar toch heel enkel zetten we ze ook op stal.
Wat men ook vaak vergeet is dat ze ook schuilen tegen die stomme steekbeesten en de hitte.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:41

idylle schreef:
Ik hoef niet uit de kosten te komen hoor. Ik denk maarzo, of ik koop een paard en zet m op volpension om wedstrijden te kunnen rijden of ik koop 2 of 3 pony's zet ze op een weitje en fok er wat mee. Weitje is vele malen goedkoper als een luxe pensionstal dus daar bespaar ik dan weer op. Dan hoef ik op de veulens geen winst te maken. Wat ik al zei, het zou puur hobby zijn en een hobby kost nou eenmaal geld.

Veulens hebben de vacht er nog lang niet na om zo buiten te kunnen blijven met kou of regen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 14:58

Dat zijn idd dingen waar ik zo 1,2,3 nog niet helemaal goed over nagedacht heb ( vandaar ook dit topic) ik weet ook niet wat wel en niet mogelijk is, vandaar dat sommige dingen misschien tegenstrijdig zijn? Maar daarom heb ik dus het topic gemaakt om meningen van anderen te horen. Wat noem jij zoal tegenstrijdig goeroe? En waarom ( misschien domme vraag,maar stel hem toch) zou een veulen vanaf dag 1 niet 24/7 buiten kunnen? Is dat niet iets wat wij mensen onszelf Hebben wijsgemaakt? In 't wild leven ze immers ook 24/7 buiten?