Shet / Mini paarden informatie gezocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

Shet / Mini paarden informatie gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 13:37

Hallo,

Voor mijn aankomende 17e verjaardag heb ik na jaren eindelijk toestemming om te kijken naar een eigen paard / pony.
Aangezien ik vrij lang ben ( 1.83 / 1.84 ) en nog volop in de groei ben lijkt het me beter om een paard te zoeken waar ik niet na een aantal jaar door mijn lengte afscheid hoef te nemen.

Altijd heb ik Shetlanders geweldig leuke dieren gevonden & na een poosje ontdekte ik de AMH rassen etc.
Vandaar dat de keuze is gevallen op een Shet of AMH.

Ik heb meer als 5 jaar ervaring met paarden, zeer veel diverse rassen.
Maar natuurlijk weet de echte fokker veel meer van het ras af als mij.
Omdat ik zeker weet dat ik een goeie keuze maak en dat het financieel haalbaar is ben ik op zoek naar fokkers die met deze rassen ervaring hebben, of mensen die zelf een AMH / Shet hebben en weten wat alles ongeveer gaat kosten.

Waarvoor ik mijn pony zou willen gebruiken;

Lekker verzorgen.
Vrijheidsdressuur.
Bosritjes, aan de hand springen etc.
Indien mooie stamboom misschien shows.
Voor de fok.

Nu ben ik op zoek naar mensen die ongeveer kunnen uitcijferen wat alles me zou gaan kosten.
Mijn ouders zijn bereid mee te betalen maar het liefst zou ik alles zonder hun willen doen.
Ook ben ik benieuwd naar wat de aanschaf van een pony kost en wat de mogelijkheden zijn.

Weide & stalplek zijn geen probleem.

Vriendelijke Groet,
Martin

Emma_Jane

Re: Shet / Mini paarden fokkers gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:40

Little Indian Horses heeft mooi mini paardjes te koop! Ik verzorg daar bijna 8 jaar en ze hebben zeer lieve en mooi paardjes.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 13:44

Moonshine schreef:
Little Indian Horses heeft mooi mini paardjes te koop! Ik verzorg daar bijna 8 jaar en ze hebben zeer lieve en mooi paardjes.

Wauw wat een gave paardjes. <3
Heb je ook enig idee wat een paardje bij hun ongeveer zou kosten qua prijsklasse ?

evelienn28

Re: Shet / Mini paarden informatie gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:41

Je kunt natuurlijk ook gewoon beginnen met een nmprs gefokt paardje?
Zijn in aanschaf niet zo duur als de amha paardjes daarvoor moet je toch wat dieper in de buidel tasten.
Ik heb zelf ook een nmprs ruintje, gaat strax voor de kar en ga dit jaar waarschijnlijk ook 2 showtjes mee lopen.
Kwa kosten hoeven ze niet duur te zijn, die van mij krijgt geen kracht voer bij en loopt de hele dag buiten.
Ik vindt het wel lastig om goede stalling te vinden omdat ze toch klein zijn en ik hem niet constant op het gras wil hebben.
Hij staat nu op het perfecte plekje waar het ook niet al te duur is. (gezien ik ook maar een studentje ben)
Ik ben ongeveer maandelijks zo'n 130 euro kwijt, zit hoefsmid, ontwormen, enten en het spaarpotje voor onverwachte kosten bij in.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 14:43

Ik heb gelezen hier op het forum en internet dat er meerdere soorten zijn.
Echter ben ik niet op zoek naar een halve shetlander x een ander ras.
Ik zoek wel echt een paardje waarmee ik echt shows mee zou kunnen doen en die ook echt leuk zou zijn voor de fok.

Dus kan je me misschien uitleggen wat het verschil is tussen NMPRS & AMHA gefokt?
Aangezien er ook paarden zijn met beide goedkeuringen dacht ik ?

Bedankt voor de hulp alvast, ik probeer echt zoveel mogelijk te weten te komen:D

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:08

AMHA is 100 % zuiver amerikaans gefokt, hier mag dus geen vreemd bloed door worden gefokt.
Het nmprs staat dit wel toe, het basis type is shetland en alles met 12,5 % is het luxe type.
Er kunnen veel verschillende bloedlijnen worden gebruikt bijvoorbeeld welsh, amerikaans, fallebella en ga zo maar door.
Deze informatie kun je op http://www.minipaarden.nl/ vinden.
Je kunt shows lopen in de non amha rubrieken.
Kan me voorstellen dat je heel graag shows wil lopen dan is wellicht een amerikaans gefokt paardje beter omdat je dan meer toegang hebt tot shows.
Als je dan slim bent schaf je wel meteen een goede aan die ook potentie voor de fokkerij heeft, dus zal je wel uitkomen wat duurders.
NMPRS is goedkoper maar dus niet zo luxe als een amerikaantje, maar om mee te beginnen zijn ze prima.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:54

om het verschil goed te kunnen ( leren) zien, kun je eens een paar shows of keuringen gaan bezoeken, of bij een paar fokkers gaan kijken, want foto's zijn vaak niet realistisch. Om mee te showen kun je denk ik beter AMHA of NMPRS nemen, over het algemeen zijn AMHA paardjes wat duurder, maar ook daar zit enorm veel verschil in, een hengstje is vaak voordeliger in aanschaf dan een merrie , maar dit is ook afhankelijk van de afstamming, shetlanders zijn erg leuke gebruikerspony's heel sterk en welwillend van karakter, NMPRS paardjes zijn mooi en ietsje groter vaak, gaat tot 1.06, AMHA gaat tot 86 cm, mocht je dus een leuke AMHA tegen komen , let dan op de hoogte, als hij te groot is mag je niet aan de shows meedoen
ik heb zelf beide, en vind ze allebei leuk AMHA en NMPRS, heel belangrijk is om te gaan kijken of je ook een klik hebt met het paardje

Annebet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:01

evelienn28 schreef:
NMPRS is goedkoper maar dus niet zo luxe als een amerikaantje, maar om mee te beginnen zijn ze prima.

Hier ben ik het niet mee eens.

Ik heb al menig Amerikaantje gezien dat veel zwaarder en veel slechter in beweging is dan een NMPRS paardje. Er zijn veel NMPRS paardjes die ik liever op stal zou hebben dan verschillende Amerikaantje.

De enige reden waarom ik mij richt op de Amerikaantjes ( zowel AMHA als AMHR en ook de American Shetland interesseert mij ) is omdat er inderdaad net iets meer showmogelijkheden zijn. Maar ook dat is aan het kantelen. Met Mini's With Spirit, Equus, de zomershow van NMPRS, de AMHF shows, ... zijn er intussen ook meer dan voldoende showmogelijkheden voor niet Amerikanen.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:46

Dankje voor alle informatie, Annebet_
Door meerdere fokkers is me aangeraden om voor een AMHA te gaan.
Je kan er inderdaad meer mee, en het lijkt me ook dat een AMHA & NMPRS hengst meer merries kan dekken dan een NMPRS.

Ik twijfel behoorlijk omdat ik 17 ben, keihard aan het sparen ben en een NMPRS veel goedkoper is dan een raszuivere AMHA.
Echter heb je dan wel een 100% AMHA en geen NMRPS waarvan sommigen bijvoorbeeld ook hackney bloed met zich meevoeren.

Zoizo ben ik aanstaande 16 mei aanwezig met de Mini's Spirit show :D

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:34

Ik kom ook even in dit topic binnenvallen:
Natuurlijk ben je je nog aan het orienteren maar ik lees deze zin:

"Je kan er inderdaad meer mee, en het lijkt me ook dat een AMHA & NMPRS hengst meer merries kan dekken dan een NMPRS."

Misschien begrijp ik je verkeerd maar reken je aub niet rijk door een AMHA hengst aan te schaffen en denken dat die veel merries zal gaan dekken.
De minipaardenmarkt is inmiddels behoorlijk verzadigd, (NMPRS AMHA) er wordt veel gefokt en dat betekent dat de afzetmogelijkheden gewoon moeilijker zijn dan pak em beet 10 jaar terug.
Als je iets koopt, koop dan iets wat je zelf echt geweldig vindt en niet omdat je er misschien meer mee zal gaan dekken want in de praktijk zal dat best tegenvallen.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 16:24

Ik ben niet uit op geld :')
Zoizo zijn er weinig tot geen paarden die zichzelf terug verdienen maar mocht ik een paardje aanschaffen (hengst) dan heb ik liever een raszuivere AMHA omdat er gewoon meer mogelijkheden mee zijn.
Geldt ook voor een merrie trouwens <<)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:30

je zegt "door meerdere fokkers is aangeraden voor een AMHA te gaan"..... waarom?

alles wat je met een AMHA kunt doen, kun je ook met een NMPRS doen, als ik jou was zou ik gewoon een aantal paardjes die te koop staan gaan bekijken en neem iemand mee die er verstand van heeft.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:31

Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 12-05-15 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:33

Mijn verzorgpony (Shetlander) lijkt heel erg op die AMH pony's. Een smal hoofdje etc.
Ik denk dat je voor de kosten misschien een spaarpotje altijd bij de hand kan hebben.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 16:35

jolandje, zoals ik al in meer topics heb staan kan je met een AMHA meer.
Tevens weet je dan zeker dat je een goeie bloedvoering hebt en geen halve Hackney.
NMPRS kan & mag veel meer bloed voeren en een AMHA is 100% AMHA en geen mix van bijvoorbeeld 3 rassen.

Ben zeker niet op zoek naar een shetlander, Taba.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:28

tjah... wat is goede bloedvoering, een beetje vers bloed in de fokkerij is zeker niet verkeerd, ik heb ook een poosje gehad dat ik perse amha wilde, maar nu vraag ik me af waarom, want mijn nmprs merrie is me net zo lief en ik kan er hetzelfde mee doen als met mijn amha merrie, maar ik snap dat je met amha fokkers hebt gesproken en die prijzen natuurlijk hun eigen paardjes aan, ik zou als ik jou was ook even nakijken of er dwerggroei of andere afwijkingen in de "familie" zitten, daar kán op getest worden, succes met je zoektocht ;)

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 17:32

Ja ik wil zeker geen dwerg gen in mijn paardje hebben.
Vind dwergjes er zo sneu uitzien :(

LWO vind ik ook heel mooi alleen zou ik zelf ook geen LWO X LWO zetten.
Straks krijg je een Syndroom veulen, lijkt me verschrikkelijk

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:34

dat zijn inderdaad allemaal dingen waar je rekening mee moet houden, en roan en roan lukt ook niet en zilver en zilver kan ( ik zeg kán, hoeft niet) oogproblemen veroorzaken

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:56

@jolandje, Ik heb gelezen dan roan x roan wel kan, maar dan 25%.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 18:03

Ja, Roan paardjes heb ik nog niet zo veel gezien ^^
Zelf ben ik weg van Zilver & champagne vind ik heel gaaf.

Wat me ook gaaf lijkt is een Medicine Hat .
Kleur komt op 2 bij mij , maar een leuk kleurtje zou een mooie + zijn :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:05

hielkebro schreef:

hoe het precies zit weet ik niet, maar bij roan en roan schijnt er helemaal geen veulen te komen, die genen stoten elkaar af ofzo

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:08

jolandje schreef:
hielkebro schreef:

hoe het precies zit weet ik niet, maar bij roan en roan schijnt er helemaal geen veulen te komen, die genen stoten elkaar af ofzo

Wanneer je de merrie 4 keer laat dekken door een roan (merrie is ook roan) en die vier keren zijn normaal goed, dan is het maar 1 keer raak ofzo :Y)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:30

Ik heb ook een roan, nu laten dekken door een appaloosa.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:03

Ik zou me ook niet blindstaren op amha. Wat is er precies mis met hackney of welsh bloedvoering?

Je zou eens bij een nmprs show moeten komen kijken en dan aan de eigenaren vragen van de paardjes die je aanspreken wat voor bloed er achter zit.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:47

Fokkers die amha hebben gaan zeker amha aanraden, dat is logisch.

Ikzelf zou een goede nmprs aanraden. Qua kosten minder en voor jou makkelijker om in de mini wereld te komen. Dat stamboek zit gewoon in nederland. Organiseert veel shows, waar ook amha komen. En qua communicatie etc veeeel handiger als amha.
Daar gaat alles namelijk nog steeds naar amerika. Ook moet je dan zorgen dat de hengst zeker PQ is, ouders beiden gekeurd, anders kan je dekken voor hier een stamboek ook al vergeten. Zitten veel fokkers maanden voor rond te mailen.

Wat bedoel je met meer kunnen doen? Enige wat je er meer mee kunt doen is AMHA en AMHR shows hoor.
Meer verdienen qua fokken? Nou... Enkel als je volle amha merries laat komen. Om een nmprs merrie te dekken wordt even veel gevraagd als een nmprs dekhengst.