[TI] Wie wil mij helpen omg. Nistelrode?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Wie wil mij helpen omg. Nistelrode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 20:37

Ik ben op zoek naar iemand die onze Tinker verder wil "beleren" en dan graag aan huis.
Ik wil hem niet uit zijn vertrouwde omgeving halen en zou er graag (de eerste paar keer) bij zijn om te zien hoe het gaat.

Ik heb al gezocht op bokt, MP en google/internet maar vind veel stallen waar ik hem heen moet brengen en daar gaat mijn voorkeur niet naar uit...

Wie kan mij helpen met een geschikt adres, persoon die aan huis komt?

Aniekepiek

Re: Wie wil mij helpen omg. Nistelrode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:25

Tinkerboerderij uden?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:54

Ik weet niet of je hem tot op bepaald niveau of voor een bepaalde discipline wilt beleren? Anders kan je overwegen zelf gewoon te beginnen en kijken tot waar het gaat, en dan les te nemen. Eventueel een kundige bijrijdster/verzorgster? Ik zou dit niet iedereen aanraden, maar jij bent een volwassen vrouwen met genoeg paarden ervaring. Met logisch nadenken, jouw gevoel en het gevoel van je paard volgen kom je al een heel eind.

Rond de jaarwisseling kreeg ik een Tinker die ik nog nooit echt gezien had, 6 jaar oud en nagenoeg groen. Hij kwam mij erg sensibel over, wat werd bevestigd door degene waar hij zijn leventje lang bij is geweest. Maar door vooral een vertrouwensband op te bouwen kon ik iedere keer een stapje verder gaan. Wat begon met een keer erop gaan zitten tijdens het poetsen is inmiddels al uitgegroeid tot de eerste keer galop in de rijbak, en ons eerste mini-buitenritje hebben we ook al gemaakt. Dit alles nagenoeg zonder hulp. Nu geef ik toe dat dit niet de eerste groene Tinker was waar ik eens op ben gaan zitten, maar eigenlijk is het met allemaal zo simpel gegaan als ik hierboven beschrijf :o

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 22:55

Komen die aan huis? Zal ze eens bellen, bedankt!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 23:01

Helaas zit er een "verhaal" achter dit paard en heb ik echt hulp nodig. Ik doe vaak genoeg wat met hem en hij is daarbij dan ook super braaf. Hij is flink ziek geweest en na een jaar dokteren zijn we er nog steeds niet uit wat hij nu heeft. Alles al geprobeerd van verschillende dierenartsen, laarakker, natuurgeneeskundige enz.
We hebben iemand nodig met geduld en hem begrijpt zoals hij is. Stuur en rem erop is al prima zodat we lekker rustige buitenritten kunnen gaan maken!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:16

Helaas woon ik echt te ver, anders zou ik je graag komen helpen. Gas erop is ook wel handig als je wilt rijden trouwens ;) Als hij bekend is met bitje en hoofdstel kan je proberen er eens naast te gaan lopen aan de lange teugels (longeerlijn(en)) volstaan ook) wat te oefenen met voorwaarts, halthouden en sturen. Vooruit lopen zonder een mens naast/voor zich is soms ook nog wel lastig. Dit is meestal hoe ik begin. Hierbij gebruik ik ook vaak een longeersingeltje. Dan ze daarnaast laten wennen aan een persoon op de rug (als vertrouwen beetje goed is, is dat vaak geen enkel probleem) en je bent er al bijna :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 06:06

Bedankt voor het mee denken, hier is hij allemaal al mee bekend...
Ik ben al een paar keer met hem buiten gaan rijden. De vorige eigenaar had bos om de hoek en heeft hem "ingereden" in het bos. De bak kende hij niet en vind er ook niets aan, niet voorwaarts te krijgen, hij blijft stil staan. Dit moet dus samen opgelost worden dat lukt mij niet alleen... Hij is ook al bijna 10 jaar dus geen jonkie meer die je even zegt wat hij moet doen hihi

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 06:11

En bokker HTM? Ik weet dat Hannah ook paarden op locatie rijdt, maar misschien is het net te ver weg. Maar je kan het proberen! (ze woont in Echteld)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 08:33

Waarom zoek je dan niet gewoon instructie? Beetje instructeur kan dit wel helpen oplossen, of als je het zelf niet wilt de eerste keren er even voor je op. Jij zoekt niet iemand die wilt beleren, want zo te lezen is hij dat allang, jij wilt hem iets verder doorgereden hebben denk ik? :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:46

Hij snapt totaal niet wat voorwaarts is, of wat been geven is. Die knopjes heeft hij nooit geleerd. Zadel erop en het bos in.. Je stapt er niet even op en rijd hem door, hij weet wat het is om een ruiter op de rug te hebben maar snapt niet wat deze bedoeld. Hij loopt niet en staat stil. Ga een paard die absoluut geen "go" heeft maar alleen maar "ho" maar eens rijden! Naar de zweep word hij boos en je kan slaan en schoppen wat je wil hij word alleen maar bozer en begrijpt ons nog minder!
Ik zoek dus iemand die dit wil en kan oplossen. Mijn instructrice heeft helaas te weinig tijd om een paar keer per week te komen.. En het moet ook geen € 60,- per uur gaan kosten, samen tot een oplossing komen!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:53

Ik zou best willen zeggen ik kom eens kijken of ik kan helpen, maar het is 37 minuten met de auto vanaf mijn vriend en dat wordt toch ook te tijdrovend :-s
(en ik woon nog niet bij m'n vriend, dat is ook nog lastig :+ )

Misschien aan alle "hulpen" een stemhulp hangen en dan gaan linken. (dus been geven en de stemhulp bijvoorbeeld)
Én super belonen als hij reageert op de hulp :)
Als hij in het bos wel voorwaarts is (en veilig verder) dan kan je evt daar beginnen toch?
Laatst bijgewerkt door Silly_Woman op 29-04-15 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 09:55

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 09:58

Zal het filmpje zo eens bekijken!
Paard is bekend met grondwerk van Parelli en kent veel hulpen/stemhulpen maar dan nog is het lastig alleen. Bos is hiet niet om de hoek, moet eerst een hele drukke weg op en met een paard wat niet weet wat been of sturen is...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 10:44

Mss fijn om te weten,

Paard had/heeft Ziekte van Lyme, verminderd werkende darmen/lever, boterzuurbacterie.
Pas weer getest en Lyme is een heel eind weg. Vorige week gehoord dat hij PSSM vrij is, en nu nog testen op insulineresistentie...
Dit omdat we denken dat hij niet voorwaarts wil vanwege een reden, we zijn al een jaar bezig zoals eerder gemeld! Het zou fijn zijn als we gewoon relaxte buitenritten kunnen maken maar daar heb ik wel een stuur voor nodig!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:13

Eerst van al is het paard wel fit genoeg om bereden te worden ? Hoe denken de Da daar over ?

Je kunt er iemand naast laat lopen Halthouden wegstappen been geven evt een klikker en mee laten nemen door de begeleider En als die het doet heel goed belonen met je stem En dit dan regelmatig herhalen bv na 5 rondjes weer eens halthouden En opnieuw been geven enz Als het goed is legt die dan de link been is lopen Gaat wel even duren voordat je alleen kan natuurlijk Maar 15 20 min per dag om mee te beginnen is genoeg Het gaat om de link die die moet leggen En daarvanuit werk je naar de draf toe In het begin nog met iemand er naast Tot dat het uiteindelijk genoeg is als iemand op het midden staat

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 11:26

Ja er mag op hem gereden worden omdat er tot nu toe nog steeds niets gevonden is, al zal hij wel eerst conditie moeten krijgen dus alles rustig aan. Ik doe 3x in de week wat met de paarden en alles met geduld, ben zelf chronisch ziek dus kan ook niet elke dag wat doen!

Bedankt voor de tips, nu nog iemand die komt helpen *\o/*

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 06:39

Heb je al eens een goede zadelmaker laten komen of het zadel wel fijn ligt? Een van onze tinkers wilt absoluut niet voorwaarts lopen asl het zadel niet lekker ligt......

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 08:05

Ik gebruik een Freeform boomloos zadel, dat is een kwaliteit zadel zonder pommel met goede pad dus dat ligt prima en kan het zeker niet aan liggen!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:45

Heel eerlijk? Ik lees zowel in de OP als in de stukken daarna veel tegenstrijdige dingen. Namelijk dat het paard ziek is (geweest) en dus bijzonder is. En dat hij beleerd/doorgereden moet worden. Enerzijds kan hij niet vooruit en kent hij niks, aan de andere kant is hij door de vorige eigenaar beleerd door in het bos te rijden en kent hij op de grond alles wat nodig is om ermee te kunnen rijden. Misschien moet je voor jezelf eerst een duidelijk plan hebben en zeker weten dat je met hem wilt gaan rijden en niet constant denken aan dat hij de zieke is/was. Paarden zijn veel slimmer en gevoeliger als dat mensen denken. Al is een paard half dood (geweest) of heeft het nog zo'n verleden. Elk paard heeft, zeker tijdens het beleren/doorrijden, iemand nodig die zegt dit gaan we doen en niet anders.

Er zijn hier menig voorstellen gedaan, maar alles kan hij al of is onmogelijk. Wat wil je nou eigenlijk? Want ook bijvoorbeeld het verhaal dat hij in het bos wel zou lopen maar jij eerst langs de weg moet dan. Dan is de oplossing toch heel simpel; langs de weg loop je ernaast en in het bos stap je op. Zo lastig is dat toch niet...

Ik heb je via Pb gestuurd waarin ik oa heb aangeboden dat als ik eens n de buurt ben ik wel langs wil komen, ik krijg daar niet eens reactie op.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:18

Sorry Caily jou reactie is zo uitgebreid ik wilde daar de tijd voor nemen om op te reageren en dat gaat nu immers niet op mijn telefoon!! Ik moet ook gewoon werken en kan niet tussen door steeds een heel verhaal gaan typen!

Geen aannames doen als je niets van de situatie af weet, ik ben zelf chronisch ziek ga dan maar eens 7 kilometer naast je paard lopen. Zou zo fijn zijn als ik dat zou kunnen -O-
Ik doe mijn best voor hem en ik weet hoe hij is en hij neemt mij echt niet in de zeik ook al kunnen dierenartsen niets meer vinden, ik hoopte dat iemand die mij zou helpen dat ook zou zien en dan tot een oplossing komen. Maar via een bericht op bokt is dat heel goed te beoordelen blijkt. Het is weer typisch bokt...

Bedankt allemaal voor het mee denken -O-

En Caily als jij dit stukje bedoeld zie ik dat niet als aanbod om eens langs te komen:

Als ik dichterbij had gewoond was ik graag eens komen kennis maken, maar vrees dat ik eerst weer niet die kant op kom. (Tenzij er over 3 weken een mooi merrieveulen geboren wordt bij vrienden)
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 30-04-15 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:25

Caily, TS vraagt in de OP duidelijk naar iemand die kan komen om te beleren/rijden. De 'knopjes' er op zetten zeg maar.

Niet om tips en tricks om het zelf te doen. Daar zal ze een duidelijke reden voor hebben en aan ons om daar niet over te oordelen.

TS, je woont een eind weg dus kan je niet helpen. Hopelijk vind je via Bokt iemand die het wel kan.
Misschien een plaatselijke pensionhouder of manegehouder die je eens kan vragen naar tips? Of via een rijvereniging. Beetje netwerken zeg maar.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:26

Hij kan de hulpen aan de hand op stem, dan is het een longeerder mee. Iemand erop en hulpen stem aan hulpen been koppelen. Dat even flink doorzetten dan zitten de been/zit hulp knoppen er zo op.

En misschien kost het even wat meer aan geld de eerste lessen, als zowel jij en paard er beter door worden is het elke cent waard.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:40

Excuus, dan heb ik over het beoordelen van de Pb te snel geoordeeld, sorry :o

Marlies, als je het topic doorleest, lees je dat ij die knopjes wel heeft, maar ze niet werken (als er iemand op zit?)

Overigens zou ik 7 km naar het bos met een jong paard nooit doen, of je er nou op kan zitten of niet. Je moet ook weer terug, dat is echt veel te ver.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:46

Zoals eerder gezegd hij is niet jong meer maar 10 jaar...
En idd knopjes zitten erop maar onder het zadel gaat hij stil staan en krijg ik hem niet voorwaarts. Daarom ook de vraag of iemand me wil helpen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:47

Ik denk dat die persoon helemaal niet zo kundig hoeft te zijn, jij weet hoe jouw paard is en wat het probleem is, je hebt genoeg reacties hier gehad met hoe je het aan kan pakken. Zou een extra paar handen niet al genoeg zijn?