Informatie gezocht voor Wiki-artikel over inteelt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Informatie gezocht voor Wiki-artikel over inteelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 21:53

Voor een nieuw artikel op de Bokt Wiki zijn wij op zoek naar informatie over inteelt.
Vragen die we bijvoorbeeld beantwoord willen zien worden in het artikel zijn:
* Wanneer is inteelt toegestaan?
* Wat zijn de voor- en nadelen van inteelt?
* Hoe wordt te veel inteelt voorkomen bij uitstervende populaties?

Het hele artikel moet nog geschreven worden, dus we hopen dat mensen ons willen helpen met informatie. Dit kan kennis zijn die je zelf in huis hebt, maar graag zien we ook een vorm van bronvermelding, dus een link naar een website etc. Als de informatie verzameld is, dan zou het geweldig zijn als iemand dit artikel ook wil schrijven.

Heb je informatie over inteelt, dan kun je deze in dit topic plaatsten, zodat we samen de Bokt Wiki kunnen verbeteren en uitbereiden.

Voor vragen over de Bokt Wiki, het schrijven voor de Wiki of andere Wiki-regelateerde zaken kun je mij een pb sturen.

Sammie

Re: Informatie gezocht voor Wiki-artikel over inteelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:59

inteelt is altijd toegestaan. Zo is er al eens een Oregon x Oregon goedgekeurd bij de tuigpaarden (als we het dan toch over een smalle bloedbasis hebben).

Maar naast inteelt is er ook nog lijnenteelt. En dát is veel interessanter :)

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:27

Ik zou inteelt nooit toepassen maar wel lijnenteelt, maar ook bij lijnenteelt moet je goed opletten dat het geen inteelt word.

Met lijnenteelt wil je er immers voor zorgen dat waar je op terug fokt dat dat de genen versterkt.

Zo moet je ook opletten dat je de juiste lijnen kiest, want ook de minder goede eigenschappen kunnen hierdoor versterkt worden.

Voorbeeld:
Zo kan je kiezen om op de springhengst hengst Jasper (little one) terug te fokken maar dan is het risico groot dat het paard weinig maat mee krijgt, maar wel veel karakter.

Ik ben in iedergeval zeer benieuwd want ik ben zelf een groot voorstander van lijnenteelt.
waarom ben ik hier voorstander van: omdat ik graag dezelfde voorouders met de beste kwaliteiten terug wil zien in het fok product, en dit is met lijnenteel mogelijk.
Daarbij worden niet alle eigenschappen doorgegeven aan de nakomelingen en wanneer je de lijnenteelt toepast wordt de kans dus groter dat juist die eigenschappen wel vererven en het dan dus wel wordt dorgegeven, en je dus nog meer van de goede eigenschappen in je fokproduct krijgt.
Lijnenteelt wil overigens zeggen dat dezelfde voorouders in zowel vaderskant als moederskant moeten terug komen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 14:44

Info over lijnteelt en inteelt is gewenst hoor. Wil jullie sowieso bedanken voor de input. Hoop op nog meer informatie voor het artikel in dit topic.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:54

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 14:59

Oeh Duits, gaat lukken, maar leest niet zo makkelijk weg als Engels. Wel mooie inhoudelijke artikelen op eerste gezicht. Dank je wel voor de informatie.

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:42

Zal van het weekend nog wel eens wat info plaatsen

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 21:48

Super!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:57

Van lijnenteelt weet ik eigenlijk niets, maar heb wel een tijdje verschillende cases van inteelt opgezocht (kan ze alleen even niet zo snel vinden), omdat ik in die tijd werkte met een paardje dat inteelt was. Volgens mij was de moeder gedekt door haar zoon of zoiets. Was in ieder geval in een Native American reservaat gebeurd.

Paardje was mentaal ontzettend instabiel. Kon op het ene moment een echte knuffel zijn en het volgende moment alles om zich heen dood proberen te meppen en dan heb ik het niet over zomaar trappen. Ze viel alles en iedereen aan, gooide zich tegen hekken etc etc, op dan opeens weer het vriendelijk te zijn. Haar volle zus is op volle galop een hek in gerent en was op slag dood...

Heb vaker gelezen dat inteelt paarden (wel allemaal zeer directe inteelt) mentaal instabiel kunnen zijn. Dit gaat soms zover dat ze volledig voorbij het wat je van een paard kan verwachten spectrum gaan.

Weet niet of je er iets aan hebt en of het in de wiki past, maar dit is mijn ervaring met inteelt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:59

Inteelt is het kruisen van twee nauw aan elkaar verwante individuen. Dat is lijnenteelt toch ook? Dan is het toch in feite hetzelfde? (Het is hooguit dat de connotatie wat verschilt...)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:04

Inderdaad, inteelt en lijnteelt is in principe het zelfde.....

Degenen die aan 'lijnteelt' doen noemen het echter zo omdat het niet simpelweg het paren van verwante individuen is, maar het willen vastleggen van bepaalde gewenste eigenschappen in een lijn, op zo'n manier dat het inteeltpercentage acceptabel blijft, maar er toch gebruik gemaakt kan worden van het kruisen van verwante dieren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:10

Punz schreef:
Inderdaad, inteelt en lijnteelt is in principe het zelfde.....

Degenen die aan 'lijnteelt' doen noemen het echter zo omdat het niet simpelweg het paren van verwante individuen is, maar het willen vastleggen van bepaalde gewenste eigenschappen in een lijn, op zo'n manier dat het inteeltpercentage acceptabel blijft, maar er toch gebruik gemaakt kan worden van het kruisen van verwante dieren..

Samengevat is lijnenteelt dus inteelt met een doel. ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:21

Waarbij het doel dan de middelen heiligt :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:22

Goed punt wordt daar gemaakt. Gaat het goed is het lijnteelt, gaat het mis is het inteelt; zo zou je het ook kunnen zien. :D Het blijft werken in een grijs gebied.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:25

Maar ben het eens met safina ook: lijnteelt is uiteindelijk gewoon een eufemisme voor inteelt...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:29

Naar mijn weten is inteelt eerste en tweede graads en lijnteelt derde graads en meer.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:30

Iris82 schreef:
Naar mijn weten is inteelt eerste en tweede graads en lijnteelt derde graads en meer.

Klinkt logisch. Heb je daar toevallig bronvermelding voor. Dat zou echt geweldig zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:31

Kortom: Inteelt is lijnteelt in het kwadraat... :)

(Edit: sorry... meligheid slaat een beetje toe...)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:32

Punz schreef:
Waarbij het doel dan de middelen heiligt :D

En dat is een kwestie van "meningen verschillen".
Ik vind dat het de risico´s (en de gevolgen) niet waard is.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:33

Geeft niet Punz. Zou wel fijn zijn om het hier niet te lollig te maken. Als er trouwens iemand zin heeft om te helpen met schrijven of een beginnetje ermee maken, dan zou ik dat zeer waarderen. Je hoeft geen ervaring te hebben oid. Wij zijn er om te helpen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:33

Wat betreft meningen. We willen het neutraal houden. Dus voor en tegens beide benoemen. Waarom wel; waarom niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:34

Iris82 schreef:

Ja, als neef en nicht samen trouwen en kinderen maken, heet dat lijnenteelt. Op Urk schijn je ook veel lijnenteelt te hebben. :+

(Sorry, ook een beetje melig :D )

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:37

Kuggur: ben het helemaal met je eens hoor. Mijn opmerking was kritisch/cynisch bedoeld.

Maar TS: heeft het fries stamboek niet bérgen literatuur over inteelt? Volgens mij hebben zij in ieder geval een heel plan om te komen tot meer genenspreiding ( en minder inteelt dus.) Ik zou daar eens vragen of zij niet een goed overzichtsartikel hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:38

Wel: verankeren van eigenschappen

Niet: je verkleint de variatie in genen. Dat vergroot de kans dat recessieve afwijkingen optreden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 22:39

Goed idee Punz. Fries stamboek is idd wel bekend met inteelt e.d. Geen gek idee. Iemand die daar mooie bron over heeft? (Ben zelf even druk met andere zaken, dus hoop dat jullie me beetje willen helpen hiermee.) Elke bron is welkom dames.

Dank voor de toevoeging safina.