Hengst voor Helabitha (prok v. Uphill x keur v. Goodtimes)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Helabitha

Hengst voor Helabitha (prok v. Uphill x keur v. Goodtimes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 16:55

Volgend seizoen wil ik Helabitha laten dekken en ik ben op zoek naar een geschikte hengst. Helabitha is van Uphill en komt uit een Goodtimes moeder die gebruikt is om spring- en dressuurpaarden te fokken. Bitha komt uit een keur merrie en daarvoor 3x op een rij keur pref prest merries en 1 x pref prest. Bitha voert 46,8% volboed en ze komt uit de Loma stam. Als veulentje is ze op de nationale veulenkeuring geweest en is ze in de middenmoot geëindigd.

Helabitha 3 jaar (ze neemt het ervan en is al best rond voor net na de winter...)

Afbeelding

link afstamming:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1513279

Sterke punten:
- karakter, ze is heel meewerkend
- goede stap
- mooi hoofd
- correcte beenstand(en)

Verbeterpunten:
- lichtere hoofd/hals aanzet
- hals wat minder diep uit de borst en wat meer lengte
- iets meer lengte in het lijf

Ze heeft een hoge schoft, ik vind het lastig om te beoordelen of haar rug nu wat week is of dat dit komt omdat ze een hoge schoft heeft. Graag hoor ik jullie mening over haar bovenlijn.

Dit is tot nu toe mijn lijstje, als ik met haar aan werk ga komen vast nog sterke en verbeterpunten bij. Na de zomer ga ik met haar aan het werk en ik wil haar in 2016 laten klaarmaken voor de keuring en/of de Ibop. Ik weet nog niet zeker wat eerst. Tips hierover zijn zeer welkom, komende tijd wil ik op zoek gaan naar een goede plek om haar klaar te laten maken.

Het veulen wil ik uiteindelijk graag verkopen, ik ben sinds mijn zoektocht naar een leuk merrieveulen steeds meer en meer geïnteresseerd geraakt in de fokkerij en wil daarom ook graag een veulen fokken.

Ik zou graag willen weten wat jullie voor goede en slechte punten vinden op basis van het exterieur en wat voor hengsten hierbij zouden kunnen passen. Ik wil graag zoveel mogelijk leren.

Hengsten waar ik aan denk zijn: Bretton Woods, Geniaal, Guardian, Expression, Dorado, Grand Galaxy win, Goldberg. Een hele diverse lijst, er wisselt ook nog regelmatig van alles...

Alvast bedankt!

september9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:00

Johnson?

Helabitha

Re: Hengst voor Helabitha (prok v. Uphill x keur v. Goodtimes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 07:16

Ik vind Johnson een gave hengst, ik vraag me af hij wat meer lengte geeft.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:38

All at once vind ik heel gaaf! <3

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:44

Of undercover

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:48

xLeonietje schreef:
Of undercover

Dat zou knap zijn?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:52

knollentuin schreef:
xLeonietje schreef:
Of undercover

Dat zou knap zijn?

:D :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:31

Ik denk dat je beter voor Bretton Woods kan gaan ivbm de Niro erachter dan Johnson zelf als je aan dat bloed denkt.

Geniaal, interesante hengst maar met Ferro erachter dus ik vraag me af in hoeverre die lengte mee gaat geven. Nafok is ook niks over bekend omdat het een jonge hengst is.

Guardian, zou ik eerst afstammelingen van willen zien, Expression zou een optie kunnen zijn evenals Desperado als je aan dat bloed denkt. Dorada gaat denk ik niet heel veel lengte mee geven.. Grand Galaxy Win gaat wel lengte mee geven maar persoonlijk vind ik de hengst teveel de grond in lopen. Goldberg ken ik niet..

Dark Pleasure geeft hele mooie langgelijnde nakomelingen, dus die is wellicht ook nog interesant voor je.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:33

Je merrie is trouwens nog niet helemaal uitgegroeid en daarom is het lastig om nu wat over de rug te zeggen. Waar ik wel op zou letten is het wat korte en vrij sterk hellende kruis van je merrie, geen hengst nemen die dat bevestigd.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 08:49

xLeonietje schreef:
All at once vind ik heel gaaf! <3

All at once is zeker gaaf, ook eerder kort. En undercover is dus een ruin, maar dat had je vast begrepen ondertussen :+

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 08:59

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je beter voor Bretton Woods kan gaan ivbm de Niro erachter dan Johnson zelf als je aan dat bloed denkt.

Ik denk dat de Niro en vivaldi wel passen bij bitha maar dan kinderen van. Rousseau ben ik ook van gecharmeerd maar ben ik bang dat dat dan een tank wordt.

Geniaal, interesante hengst maar met Ferro erachter dus ik vraag me af in hoeverre die lengte mee gaat geven. Nafok is ook niks over bekend omdat het een jonge hengst is.

Guardian, zou ik eerst afstammelingen van willen zien, Expression zou een optie kunnen zijn evenals Desperado als je aan dat bloed denkt. Dorada gaat denk ik niet heel veel lengte mee geven.. Grand Galaxy Win gaat wel lengte mee geven maar persoonlijk vind ik de hengst teveel de grond in lopen. Goldberg ken ik niet..

Dark Pleasure geeft hele mooie langgelijnde nakomelingen, dus die is wellicht ook nog interesant voor je.

Geniaal staat op de lijst omdat de hengst zelf iig langgelijnd is en goed beweegt en een mooie hals heeft. Uit een halfzus van geniaal komt een Gironn een goedgekeurde hengst van uphill. Maar inderdaad, nog geen nafok bekend. Zo ook Guardian.

Desperado spreekt me op een of andere manier minder aan hoewel hij inderdaad best aan de punten zou kunnen voldoen. Ik ben bijndorado eerder bang dat er een wat zwaar neerwaarts paard uitkomt, denk dat ie best wat lengte geeft. Maar ik heb dus ook een hele chique gezien (Hollywood heet ze).

Ik vind de nakomelingen dark pleasure die ik op de afstammelingenkeuring heb gezien mooi en ook allemaL "verbeterd" ten opzichte van de moeder. Mooie halzen. In de kwpn database staat dat ie vierkant vererfd en dat wil ik liever niet, maar zijn nog geen grote aantallen. Ik ga dp nog eens even bekijken. Wordt met al dat ferro bloed wel veel farn, de een vind dat goed, de ander minder...

Dank voor je tips

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:08

Trouwens Gironn komt niet uit een halfzus van geniaal maar uit de oma... :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:29

Persoonlijk heb ik niet gezien bij de DP nakomelingen dat hij vierkant vererft, maar dat is wel goed om even uit te zoeken.

Geniaal spreekt mij ook erg aan, en met de goede uitkomst van Giron uit dat lijntje zou dat best wel eens een goede gok kunnen zijn.

Hoe zijn haar gangen eigenlijk?

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:01

Ze staat in de opfok en ik heb haar natuurlijk wel zien bewegen maar meer van help een konijn ik trek een sprintje met m'n vriendinnen.

Ik kan de stap wel beoordelen en die vind ik goed, ruim en goed los door het lijf. In draf heeft ze voldoende afdruk. Als veulen was het commentaar dat ze meer ruggebruik moest hebben om bovenin te eindigen. Kort gezegd, als ik met haar aan het werk ga kan ik daar meer over zeggen, ik vind dat nu moeilijk te beoordelen, als veulen kon ze goed bewegen.

Gevoelsmatig zeg ik lossigheid (ook met name voorhand) en lichaamsgebruik zoek ik in een hengst en buiging in de gewrichten en een goed achterbeen vind ik belangrijk.

Meer info komt na de zomer, ik realiseer me dat je op alleen exterieur niet een goede keus kan maken, wel een short list hopelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:46

Aangezien je voor de verkoop fokt, is het niet commercieler om er een springhengst/allrounder op te zetten?
Uit de moederlijn komen nogal wat internationale springpaarden :)

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 22:11

Klopt ze komt uit een springlijn. Haar moeder is wat dat betreft echt een allrounder, kan ook echt goed bewegen. Goodtimes zie je regelmatig in dressuurpaarden als vader vd moeder. Bitha is meer dressuur al vanaf veulen, en uphill is ook niet echt een springer.(denk daardoor ook misschien niet zo commercieel) Met de moeder van bitha zijn ze na 2x uphill en 2x don tango b weer over op de springers.

Vooralsnog is een dressuurveulen echt de ambitie. Wie weet wordt ik nog verrast door bitha en kan ze geweldig springen. Bedankt voor je suggestie.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:24

Geniaal heb ik vorige week gezien en viel mij erg tegen voor mij merrie die meer voorbeen nodig is, hij stond ook op mijn lijstje, aan de hand dacht ik mwa, onder het zadel dacht ik nee.
Johnson geeft niet altijd lengte in de hals, qua rug kan je hem wel gebruiken, en heeft wel een betere aanzet en geeft ook nog wel eens een springen ;)
Desperado zal wel een betere hals aanzet geven maar weet niet hoe haar achterhand is.
Wat ook een optie kan zijn is Lord Leatherdale. Daar had ik een heel lang gelijnde van.
Wat betreft jou lijstje zou ik voor Bretton Woods gaan

september9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:25

Houd er wel rekening mee dat Bretton Woods niet goed is op de foto.( KWPN eisen)
Lijkt mij ook wel een belangrijk punt voor als je een veulen voor de verkoop fokt.
Ik vindt het zowiezo zonde om een hengst te gebruiken die rontgologische niet goed is voor een PROK merrie.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 16:07

newt schreef:
Geniaal heb ik vorige week gezien en viel mij erg tegen voor mij merrie die meer voorbeen nodig is, hij stond ook op mijn lijstje, aan de hand dacht ik mwa, onder het zadel dacht ik nee.
Johnson geeft niet altijd lengte in de hals, qua rug kan je hem wel gebruiken, en heeft wel een betere aanzet en geeft ook nog wel eens een springen ;)
Desperado zal wel een betere hals aanzet geven maar weet niet hoe haar achterhand is.
Wat ook een optie kan zijn is Lord Leatherdale. Daar had ik een heel lang gelijnde van.
Wat betreft jou lijstje zou ik voor Bretton Woods gaan

Hmm dan moet ik geniaal nog maar eens gaan bekijken, ik vind het ook wel een nadeel dat je nog niets weet over de nafok.
Desperado kan mij op 1 of andere manier niet overtuigen, ik weet niet wat het is, maar ik wil op keuringen wel nakomelingen van hem gaan bekijken, op papier zou die inderdaad best passen.
Ik was afgelopen week bij van olst en daar ook lord leatherdale gezien. Z'n ab gebruik houd me wat tegen maar de voorhand en lengte zou passen. Ik vind chippendale ook wel aansprekend en z'n zoon crosby trouwens ook. Nespresso heb ik ook gezien en die vond ik ook heel gaaf maar ik wil weet niet of die past qua hals. Maar ik zal aan de hand van de beweging van bitha nog eens kijken, dank je.

Ik hoopte dat Bretton woods vanavond bij de ijzeren man in de show zou komen maar helaas niet het geval. Ik wil hem komend jaar in iig real life gaan zien.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 16:11

september9 schreef:
Houd er wel rekening mee dat Bretton Woods niet goed is op de foto.( KWPN eisen)
Lijkt mij ook wel een belangrijk punt voor als je een veulen voor de verkoop fokt.
Ik vindt het zowiezo zonde om een hengst te gebruiken die rontgologische niet goed is voor een PROK merrie.

Ik weet dat ie inderdaad niet helemaal goed is op de foto. Z'n ocd index is 99 met een betrouwbaarheid van 66%, er zijn hengsten die goed zijn op de foto met een lagere index, het gaat mij er om wat ze vererven.

september9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:48

Maar een PROK keuring zegt juist alles over de erfelijkheid.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 01:42

Ben er inmiddels wel achter prok zegt geen hol..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:00

Helabitha schreef:
Ze staat in de opfok en ik heb haar natuurlijk wel zien bewegen maar meer van help een konijn ik trek een sprintje met m'n vriendinnen.

Ik kan de stap wel beoordelen en die vind ik goed, ruim en goed los door het lijf. In draf heeft ze voldoende afdruk. Als veulen was het commentaar dat ze meer ruggebruik moest hebben om bovenin te eindigen. Kort gezegd, als ik met haar aan het werk ga kan ik daar meer over zeggen, ik vind dat nu moeilijk te beoordelen, als veulen kon ze goed bewegen.

Gevoelsmatig zeg ik lossigheid (ook met name voorhand) en lichaamsgebruik zoek ik in een hengst en buiging in de gewrichten en een goed achterbeen vind ik belangrijk.

Meer info komt na de zomer, ik realiseer me dat je op alleen exterieur niet een goede keus kan maken, wel een short list hopelijk.

Bij de meeste Uphill nakomelingen is rug gebruik een aandachtspuntje, je wilt graag een paard die de rug omhoog brengt in de beweging en bol maakt.
Desperado gaat het achterbeen niet verbeteren inderdaad, mischien is een LL x Negro combinatie een optie inderdaad.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 09:07

lisch schreef:
Ben er inmiddels wel achter prok zegt geen hol..

:D :+ nee, eens, het hoeft niks te zeggen, is altijd een lastige hoor.

@september (weet ff niet hoe ik 2 quotes is 1 reactie zet). Je wil natuurlijk paarden die schoon zijn, maar hoe dat te doen en hoe de vererving precies werkt, wat de invloed is van de opgroeiperiode is nog niet helemaal duidelijk volgens mij.
Als het zo was dat een prok keuring alles zegt over vererfbaarheid van ocd in dit geval, hoe kan het dan bijvoorbeeld dat er hengsten zijn met mooie foto's die 92 op de index hebben en hengsten met minder mooie foto's ( bordeaux en BW) een index van 101 en 99 (met hoge betrouwbaarheid)? Of 2 paarden met prachtige foto's een veulen met ocd krijgen?

Dit is ook de reden waarom voor mij de score zwaarder weegt dan de resultaten op die foto, hoewel ik wel bij stil heb gestaan, en ik ook graag een schoon paard wil fokken.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:49

Ik doelde op september hoor ;) abders leest het zo raar hihi

Als een merrie een chip oid heeft en je deze laat verwijderen kan je je merrie nogmaals aanbieden voor prok certificaat dus wat zegt dat certificaat dan nog....