Springhengst voor Candillo x Calvin uit Pia stam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Springhengst voor Candillo x Calvin uit Pia stam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:50

Graag zou ik wat Dekadvies hebben voor een 6j Candillo x Calvin (http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1544882)
Deze merrie komt zoals u kunt zien uit de pia stam. Haar 8j zus Hella (v. Winningmood) loopt 140. Ze springt heel ruig in de manieren maar lijkt wel aan haar limiet te zitten. Haar 7j broer (v. Centauer) heeft alle vermogen maar is geen simpel paard. De merrie zelf sprong in vrijheid heel ruig: (https://youtu.be/vdQC-Yt85TY)
Onder het zadel springt ze goed, ze is nog niet zo lang zadelmak, ze heeft een beter voorbeen en vanachter zou ze meer mogen openen. (http://youtu.be/0SE99_YrIjc) De merrie haar twee grote minpunten zijn dat ze maat mist; ze is amper 161. Ze heeft op zich lange benen maar ze mist vooral body. En ze mist vermogen, het lijkt een 130 paard te zijn. Haar eerste veulen van canterbury lijkt voldoende groot te zijn en werd aangekocht door Zangersheide. (http://youtu.be/1j9eLjKQ8vY)

Het stamboek maakt me niet uit en het dekgeld op zich ook niet, dus ben erg benieud naar jullie mening.. Ik heb ook foto's van de merrie maar ik weet niet hoe ik die hier moet uploaden..
Alvast bedankt!

tanjaatjuhh

Re: Springhengst voor Candillo x Calvin uit Pia stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:10

Eldorado vd zeshoek , krijg je maat en body mee. Heeft bloederige merries nodig ,past goed op de jouwe.

I'm special de muze misschien ook een optie

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:54

Cassini I nakomelingen, geven maat, body en vermogen
Of corrado I nakomelingen, die geven ook maat body en vermogen

Anders nabab de Reve?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:24

Zirocco blue? Maat, vermogen en een goede achterhand boven de sprong.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 22:24

Nog iemand advies? Ik ben zelf niet zo fan van Zirocco zijn nafok :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:19

Cicero :j

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:56

Brantzau ?

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 08:35

Brantzau ken ik niet?

Besita; op jouw advies was ik echten het wachten.. Waarom Cicero?
Persoonlijk denk ik dat deze merrie al vrij lang is en de meeste Ciceros vind ik hele goede springpaarden maar meestal net wat te onhandig en ik vind dat mijn merrie ook al met iets te veel lengte galoppeert; ze zet vrij veel kracht vanachter waardoor ze minder goed kan sluiten en ik vrees dat Cicero dit alleen maar erger maakt..

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:37

Even de dierenarts informeren misschien heeft die nog een goede hengst in gedachten?

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 08:38

Heb net gekeken, Brantzau lijkt geen verkeerd paard! Maar ik zou liever een oudere hengst nemen, vanaf een jaar of 7 omdat ik dan meer kan zien over zijn evaluatie en vermogen.

Renskexb: dat heb ik reeds gedaan!
Daarvan kreeg ik:

Dominator, Vagabond de la pomme, Kannan, Diamant de Semilly, Nabab de Reve, Vigo d'arsouilles.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:51

Hoe groot moet de hengst zijn?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:31

CG omdat ik week in week uit echt hele goede springpaarden van hem tegen kom :j :j
Ik had het eerlijk gezegd ook niet echt verwacht omdat ik hem een slag te traag vond en misschien ook wel dat niet sluiten maar met zijn nafok momenteel bewijst hij meer dan het tegendeel mede waarschijnlijk ook dat ie net op het soort merrie als de jouwe is gezet !!

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:24

Dacht aan brantzau om wat outcross te krijgen, vagabond en vigo sluiten daar ook bij aan. Epsom gesmeray? Outcross en goed karakter.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:54

Besita: ik denk dat mijn merrie juist niet het juiste soort is omdat ik denk dat ze zelf al te lang is?
Persoonlijk vind ik dat zijn nafok het heel goed doet, daar ben ik het eens mee, maar als je echt in de hogere proeven (145+) gaat kijken vind ik juist dat je hem niet ziet en ik denk dan dat dat komt omdat ze niet handig genoeg zijn? Of denk je dat ik daar mis zit?

Merelhof: Wat is outcross?
Goed karakter heb ik op zich niet per sé nodig, de merrie zelf heeft bloed maar echt een GOUDEN karakter.

Renskexb: Dat maakt niet uit, als hij maar vergrotend fokt..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:06

denk datje het mis hebt maar maakt niet uit , als je geen goed gevoel hebt moet je het vooral niet doen ;)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 15:18

Besita: ik wil graag weten waarom je denkt dat ik mis ben! Heel graag zelfs ;)

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 15:19

En heb je nog andere hengsten behalve een Cicero in gedachte? :)

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:56

Ik bedoelde met goed karakter: hij heeft met een amateur olympische spelen gelopen, dat is een kwaliteit die wel eens fijn kan zijn op eender welke merrie :) Met outcross bedoel ik dat het op een dergelijk voornamelijk duits/holsteins gefokt paard wel fijn zou zijn om bvb een franse hengst te gebruiken om compleet ander bloed in je stam te brengen. Voor de reden verwijs ik je naar andere discussies op dit forum, waar er mensen zitten die er al betere verklaringen voor hebben geschreven dan ik ooit zal kunnen doen. Maar toen ik de hengsten zag die je veearts je aanraden lijkt het mij dat hij/zij ook in die richting dacht. Maar zoals hierboven gezegd: vooral je zin doen. Het kost allemaal al geld genoeg.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 12:05

Aah op die manier Merelhof!
Ja, dat interesseert mij zeker dat outcross.. Heb zelf ook aan Harley gedacht maar ik vrees ergens voor de maat dan.. En een beetje het probleem is dat mijn merrie en ook haar zus en broer een beetje een stijve rug hebben en ik ben bang dat dat in combinatie met een franse mond wel eens heel vervelend zou kunnen worden..

Wat ik bedoel met stijve rug: Mijn merrie is wel soepel en makkelijk aan de teugel te rijden maar wordt bekering als ze moet sluiten omdat ze dat niet kan verwerken..
Haar zus wou nooit aan de teugel lopen (Hella, ook terug te vinden op youtube) en kon ook weinig verkorten/verlengen..
Haar broer was wel heel soepel en kon goed sluiten maar die springt met een stijve rug..

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:34

Erco Van t roosakker
Goede moederlijn en goede nakomelingen.

Fok je met je merrie terug op lugano van la roche

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 09:06

Booster; waar wordt die nog aangeboden nu die in bezit is van Stephex?

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:37

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 22:49

Waarom vindt je deze interessanter dan Erco zelf? :)

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:35

Dan krijg je lugano van la roche 3x terug in je veulen en Iceman de Muze komt uit een fantastische moederlijn.

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 10:19

Booster84: helemaal waar, ik ben me sinds gisteren in lijnenteelt gaan verdiepen..
Ik vraag me nu dus af wat de mogelijke voor- en nadelen zijn om te verankeren via Cassini I of via Lugano de la Roche.

Iceman vind ik super interessant qua papier maar weinig recente videos en nog heel jonge nakomelingen, dus niet iets waar ik nu mee zou dekken..

Erco heb ik achter gevraagd bij Stephex maar daar is enkel via diepvries aan te komen..

Momenteel lijkt het outcross te worden en Diamant de Semilly..

Eentje die ik op het oog had om in de toekomst lijnenteelt mee te doen is Dominator 2000 (Diamant x Cassini I)

Zijn er redenen waarom ik Diamant niet zou moeten gebruiken?

Eldorado komt trouwens ook op het lijstje voor ooit, netzoals Thunder vd Zuuthoeve en Vigo :)