WELKE HENGST??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RomyNeron

WELKE HENGST??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 07:30

Hallo!
Ik ben op zoek naar een hengst waarbij er over het algemeen de beste nakomelingen van zijn (in de dressuur sport)! Ik mag van mijn vriendin haar paardje laten dekken maar moet ik wel natuurlijk zelf alles betalen maar nu zit ik te denken welke hengst.. Mijn voorkeur is altijd wel naar Apache gegaan maar ik weet niet of hij nou zulke goede nakomelingen heeft. Wat ik in ieder geval het liefst wil is dat hij later in de dressuur sport gaat lopen en goed gaat presteren maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van mij haha! Weten jullie goede hengsten? Niet veel te duur graag liefst niet boven de 1.750 euro!

Ik hoop op snelle reactie of PB-tjes.
Groetjes,
Romy

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:45

Dat ligt aan de merrie natuurlijk. Wat wil je verbeteren op de merrie? Wat is de afstamming?
Is het wel de moeite waard om de merrie te laten dekken?

KimD

Re: WELKE HENGST??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:47

Heb je ook rekening gehouden met het bedrag dat je je vriendin schuldig bent voor het aanbieden van de merrie?

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 07:53

Idd wat Suzanne F al zei, ligt ook aan de merrie wat voor hengst je erop wilt zetten.... Het karakter van je merrie ook niet geheel onbelangrijk.

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 07:58

De merrie is eigenlijk best braaf! Niet schrikkerig ofzo en niet echt druk zit ook mooie bewegingen in ;) ze is denk rond de 1.65 hoog. En heeft al is een veulentje gehad.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:06

RomyNeron schreef:
De merrie is eigenlijk best braaf! Niet schrikkerig ofzo en niet echt druk zit ook mooie bewegingen in ;) ze is denk rond de 1.65 hoog. En heeft al is een veulentje gehad.

Dit bedoelde ze niet. Wat moet er verbeterd worden aan de merrie? Heb je überhaupt enig idee waar je aan begint?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:42

ALs je nu wil weten *** is de beste hengst op het moment..... dan kan niemand je dat vertellen. Dat hangt namelijk af van de merrie, wat is haar afkomst, wat zijn haar minpunten (elk paard heeft minpunten) wat wil je verbeteren aan lichaam en gangen, en er moet een hengst op die uberhaupt bij de merrie past.
het is niet zo dat je kan zeggen die vind ik mooi/leuk die hengst moet het worden, je moet ook kijken naar de familie lijnen van de paarden.

ga eens wat topics lezen van mensen die dit vaker gedaan hebben, want zoals het er nu uitziet weet je eigenlijk niet zo goed wat je aan het doen bent.

en zelfs met de 2 beste paarden kan er nog een veulen uitkomen wat misschien niet voldoet aan jou wensen.

ik snap dat je het snel wil maar dit is niet iets wat je snel moet willen doen, dus ga eens op onderzoek uit hier op bokt. Topics die gaan over fokken en wat het allemaal met zich mee brengt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:28

Je bent 16 jaar.. Denk dat je dit soort plannen eerst met je ouders cq verzorgers zal moeten overleggen. (en je vriendin met de hare).

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 09:46

Ik vind het wel jammer dat jullie zo negatief zijn... Ik wil niet veel verbeteren aan de merrie alleen liefst nog betere gangen...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:52

Jij wilt dat misschien niet, maar een perfecte merrie bestaat niet. Er zullen verbeteringen moeten zijn om een hengst te kunnen kiezen, je kunt niet lukraak iedere hengst erop zetten die jij mooi vind. Het zal ook iets moeten uithalen.

Negatief zijn we niet, wel kritisch, een veulen fokken is namelijk niet alleen maar leuk een ooooooooooh en aaaaawhs, het kost ontzettend veel tijd, geen en vooral verantwoording, die kun jij als 16 jarige onmogelijk dragen. ;)

Daarbij kan ik me niet voorstellen dat iemand zomaar een merrie uitleent voor dit, hoe uitvoerig heb je dit besproken met de eigenaar? Wat hebben jullie op papier staan? En niet geheel onbelangrijk, hoe oud is die vriendin?

Wat vinden je ouders eigenlijk van je plan?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:53

Citaat:
In hengstenkeuzetopics idem, maar dan ook met duidelijke foto's van de gangen of een filmpje en eventueel een springfoto of filmpje. Vermeld indien bekend leeftijd, afstamming, predikaten en sportprestaties. Geef verder een duidelijke omschrijving (doel, karakter, goede en slechte eigenschappen, gebreken, pluspunten enz) van de merrie en een korte omschrijving van wat het doel van het veulen is.

Bovenstaand staat in de richtlijnen van dit subforum. Het is voor de gebruikers makkelijk jou advies te geven als je wat meer informatie geeft over de merrie. :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:12

Idd wat KimD zegt.
Als het allemaal zo simpel zou zijn zouden heel veel meer mensen het willen doen.
Het is niet een kwestie van negatief of het niet gunnen.
Als jij goed onderzoek doet naar welke hengst bij de merrie zou passen en kan onderbouwen dat jij, je ouders en die vriendin weten waar je aan begint gunnen we het je van harte.

zo niet kan je net zo goed de hengst van de buren (bij wijze van spreken) erop zetten.
Vergeet niet dat je vriendin haar merrie ook een tijdje niet kan gebruiken als de merrie drachtig is. Is de merrie in goede conditie (vastgesteld door een dierenarts) om de dracht door te komen, heb je al ideeen waar je het veulen op laat groeien, en hoe je voor onderhoud van je veulen kan zorgen. Is je vriendin op de hoogte dat dracht risico's met zich mee brengt? ben jij op de hoogte dat het veulen afgestoten kan worden?

snap dat je het niet leuk vind omdat je blij en entousiast bent en het is echt niet naar bedoelt. Bedenk je dat onderzoeken hoe alles werkt ook heel leuk is en wie weet kom je dan wel leuke hengsten tegen?

maar zoals het bericht (heel simpel van dat doe ik gewoon even) nu staat geschreven kan je het (kritisch) bokt niet kwalijk nemen omdat je de reactie niet leuk vind.

kom bijvoorbeeld met foto / film materiaal en de afstamming van de merrie dan kunnen de kenners hier je vertellen wat er verbeterd zou moeten/kunnen worden aan de merrie en aan de hand van wat jij wil met het dier misschien tips geven over leuke vader dieren.

Vergeet vooral niet FOKKEN IS GOKKEN!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:33

Alleen als je niet nadenkt :+

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:41

waar Sammie :D maar ik doel ook meer op dat er nog zoveel kan gebeuren tussen het geboren worden en klaar om mee aan het werk te gaan. :o

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:43

RomyNeron schreef:
Ik vind het wel jammer dat jullie zo negatief zijn... Ik wil niet veel verbeteren aan de merrie alleen liefst nog betere gangen...

Nou laten we dan maar eens helpen,
Wat voor vader heeft de moeder van het paard.
Wat voor vader heeft het paard.
Wie zijn daar de ouders weer van, we willen natuurlijk geen inteelt.
Hoe oud is de merrie

Heeft het paard grote of kleine voeten.
Heeft het paard hoge of lage verzenen,
zijn de koten week of stijl
Is het paard stijl in achterbeen of juist niet
Hoe zijn de knieën hol of juist de andere kant op.
heeft de merrie hard beenwerk?
Hoe is de hoofd hals verbinding
Hoe staat de hals op het lichaam
Is de hals zwaar of arm qua bespiering.
Heeft het paard een lange of korte schoft, hoog of laag schoft
Hoe is de overgang schoft rug
Hoe is de overgang rug lendenen
Zijn de rug en lendenen strak of week
Heeft het paard veel romp of is deze juist heel fijn.
Hoe is de schouderligging, het kruis, de kroep...

Begin je al te weten waar je aan begint?
Een veulen is leuk maar je wilt ook een gezond veulen, een veulen wat goed kan bewegen.
Voor goed bewegen is een goed lichaam nodig.
Verder is het een duur traject als je de merrie goed wilt begeleiden. Je hebt het over bekende hengsten maar heb je enig idee wat een dekking je kost?

Apache is 1500 zonder btw, zonder verzendkosten... dan heb je een rietje sperma, meer nog niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:00

Wat voor de ene merrie de perfecte hengst is, is dat voor de andere niet.

Afstamming en bouw en beweging van de merrie is erg belangrijk.

Dus wat is de afstamming van de merrie en heb je een standfoto. Dus foto van opzij, alle 4 de benen zichtbaar, hoofd omhoog en geen zadel op?

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 12:33

Zal ik regelen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:22

Buiten het dekgeld + 20% BTW, + afdracht/stamboekkosten, vergeet ook niet de dierenarts kosten, de onderhoud kosten en de registratie kosten in je beraming te nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:05

plus stalgeld x twee. Wie gaat dat betalen? Een 16-jarige??

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:36

Peterina schreef:
Buiten het dekgeld + 20% BTW, + afdracht/stamboekkosten, vergeet ook niet de dierenarts kosten, de onderhoud kosten en de registratie kosten in je beraming te nemen.

Het is 6% BTW, dat scheelt toch weer wat. :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:47

Je bent 16 jaar en wilt 1750 aan een dekking besteden?
Wie betaald dit? Jij zelf of je ouders?
Als je het zelf wil betalen, vind ik het heel knap dat je aan zoveel geld kan komen.
Zoveel had ik echt niet toen ik 16 was.
Als ik jou was zou ik er toch nog wat beter over na denken, dat geld kun je beter gebruiken voor school of als je over een paar jaar uit huis wilt.
Weet je al wat er met het veulen gebeurd als die ouder is?
Wil je hem zelf kopen of word hij verkocht?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:09

Judith68 schreef:
Peterina schreef:

Het is 6% BTW, dat scheelt toch weer wat. :)

Sorry, klopt! Maar het is wel +20% BTW op al de andere kosten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:17

21 :D (in Nederland)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:50

Heee, ga gewoon voor Apache.
De kans op mislukt vermeerderen is met een hengst als Apache simpelweg kleiner dan met andere hengsten. Volgens mij is het dekgeld van Apache in de buurt van het budget.
Succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:26

Dees schreef:
Heee, ga gewoon voor Apache.
De kans op mislukt vermeerderen is met een hengst als Apache simpelweg kleiner dan met andere hengsten. Volgens mij is het dekgeld van Apache in de buurt van het budget.
Succes!

:')