Veulen kopen, is dat nou slim?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Veulen kopen, is dat nou slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 13:19

Mijn leasepaard is waarschijnlijk drachtig, ze moet echter nog gescand worden, dit gebeurt binnenkort.
Nu ben ik helemaal weg van dit paard en zou het stiekem wel leuk vinden als ze een veulen zou krijgen :o maar de eigenaar vind het wat minder want een veulen zonder papieren levert bijna niks op, opfok is heel duur en de merrie is ook tijdelijk uit de running.
Nu heb ik al laten merken dat ik het veulen eventueel wil overnemen.
Ik heb al eens rondgekeken naar opfokstallen en weet dat het prijzig is. Heel misschien kan iemand uitkomst bieden door het goedkoper aan te bieden maar dat zien we tzt wel.
Maar goed blijft het natuurlijk een dure en onzekere investering want je kan er 3 jaar lang vrij weinig mee (behalve de keline dingetjes natuurlijk), het kost geld en je weet natuurlijk helemaal niet wat er uit gaat groeien. De merrie is leuk maar niet heel mooi en de hengst is natuurlijk onbekend. En dan moet het over 4 jaar zadelmak gemaakt worden.
Nu twijfelt mijn verstand nog (eh...laten we dat verstand mijn man noemen hahaha) maar mijn gevoel zou er wel voor willen gaan.
Wie heeft ooit een veulen gekocht, alleen op emotionele basis? Dus liefde op het eerste gezicht zeg maar? Dus zonder bijzondere papieren, afstamming e.d.
Hoe is dat verlopen?

sneeuwpop

Re: Veulen kopen, is dat nou slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:24

Een paard is toch al een slechte investering.
Wel zou ik wachten tot je het veulen hebt gezien en er echt nog "weg" van bent.
Je ziet toch vaak veel terug van de hengst, dus wie weet is dat totaal niet wat je aan spreekt in een paard.

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:34

ja ik, ik zag een trekpaard veulen waar ik meteen helemaal weg van was. de fokker wou het niet verkopen na een jaar heeft hij hem toch verkocht aan iemand met een zielig verhaal en die bood hem vervolgens aan ons aan (tuurlijk voor veel meer geld) we hebben totaal niet nagedacht en meteen ja gezegd. Nu zijn we 16 jaar verder en ik ben nog steeds heel blij met hem. Hij heeft nu pensioen maar heeft veel demonstraties in de land en bosbouw gelopen met ons. Je zou de kosten kunnen drukken door anderen met een veulen te zoeken en daar samen een wei mee huren voor de opfok. papieren en afstamming geeft bij mij ook nooit de doorslag maar het veulen/paard zelf. Ik zou rustig wachten op het veulen en het dan eens rustig de situatie bekijken.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:34

Je koopt relatief goedkoop een paard, maar loopt 4 jaar lang alle risico, met uiteindelijk misschien toch nog een paard wat je qua karakter niet aanstaat of niet de capaciteiten heeft die aansluiten op je wensen.

Verder is er weinig van bekend en als je dan moet gaan betalen voor opfok (als je zelf ruimte hebt zou het interessanter kunnen zijn) en niet volledig overtuigd bent zou ik er nog een keer over denken. Het is het risico en verantwoording van de eigenaar, daar hoef je je niet verantwoordelijk voor te voelen.

Op verstandelijke basis heb ik in het verleden 'nee' gezegt, al kon ik hem gratis krijgen.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:36

18 jaar geleden liep ik tegen een veulen aan ( ik was absoluut niet op zoek...) waarvan ik gelijk wist dat ik haar wilde hebben ongeacht afstamming. Ik heb haar nog steeds en ik vind haar ook nog steeds heel mooi. Geen spijt van gehad.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:37

Koop je leasepaard dan :D

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:41

In een (Duits) tijdschrift stond afgelopen maand wat een paard gemiddeld kost en wat we er voor uit geven etc. Dit was erg interessant.

Daar stond dat een 3 jarig (sport)paard (nog niet zadelmak) gemiddeld €17.000 heeft gekost. (Dit is incl. dekgeld) Ik denk dat dit ook wel redelijk reeel is. (En 20- 30% van de veulens halen de leeftijd van 3 jaar niet)

Misschien toch is goed uitrekenen en de risiko´s afwegen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:48

Voor mij heeft een veulen absolute voorkeur!
Ik heb dertig jaar terug een veulen gekregen uit een merrie die ik verwaarloosd en hoogdrachtig had gekocht, daar ben ik zo blij mee geweest!
Je kan dan alles opbouwen en krijgt een supersterke band.
Nu heb ik al tien jaar een paardje wat ik als driejarige heb gekocht maar geloof me, das niet hetzelfde.
Dat je meer risico's loopt is eigenlijk niet zo, als je paard drie zou zijn is dat heus niet anders.
En dan weet je heus ook niet zeker of het karakter precies past, het komt altijd van twee kanten.
Een veulen kan je tenminste naar je eigen hand zetten.
En je kan hem vast wel ergens bij een boer op een landje zetten.
Maar het is je eigen keus, je kan natuurlijk ook wachten tot het geboren is, kun je in ieder geval inschatten of het een leuk goedgebouwd veulen is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:49

Ik denk dat dat goed en slecht uit kan pakken is net een beetje geluk hebben. Het paard wat ik verzorg is als veulen aangekocht op basis van vrij weinig informatie (afstamming was wel bekend en hij was gezond) en is echt een droompaard geworden voor die mensen, maar er worden natuurlijk ook vaak genoeg 3 jarige verkocht omdat ze toch niet echt zijn uitgegroeid zoals verwacht of het karakter toch helemaal niet zo op die super lieve moeder lijkt. Ik zou sowieso wel wachten tot het veulen er is voordat je hier echt over na gaat denken, sowieso als je helemaal geen idee hebt wie de vader is, stel nu dat dat een heel klein hengstje was dan komt er misschien niet eens een potentieel rijpaard uit :o?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:49

Ik kocht in een opwelling een veulen.
Reed langs haar weiland met mijn fiets. Ik zag haar staan, zij zag mij.....
Hinnikte zooo lief. En ik was verkocht.
Ze was eerst niet te koop, maar ik heb een goed bod gedaan en zo kocht ik haar.
Kainda is nu 24 jaar, en is ze nog steeds hier <3

Ik had toendertijd geen stal of weiland.
Ik vond een goedkoop adresje waar ze mocht staan.

En inmiddels heb ik vaker een veulen gekocht om op te fokken.
Ik vindt dat heel erg leuk. Een veulen op zien groeien en opvoeden.
We hebben nu wel alles bij huis. Stallen en weiland.

Ik hoop voor je dat je paardje drachtig is en er een mooi gezond veulentje komt.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:53

Ik heb 4 jaar geleden een bont veulen gekocht, zonder papieren en met zelfs een fikse overbeet bleek later.
Het was inderdaad liefde op het eerste gezicht, en het is nog steeds mijn grote liefde. Hij is inmiddels zadelmak, gaat nu langzaamaan mee op concours en ik heb elke dag onwijs veel plezier van hem!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:54

Ik ben gek op veulens en heb er al heel wat op oog gekocht , eentje zelfs al toegezegd terwijl ik hem alleen van foto's kende :D

Ze worden voor een deel ook wat je er zelf van maakt natuurlijk maar ik verzorg ze helemaal zelf, geen stom opfok gedoe .

Als je die mogelijkheid niet hebt zou ik er niet aan beginnen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 16:11

[***] schreef:
Koop je leasepaard dan :D

Als dat kon :D

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:16

muc schreef:
In een (Duits) tijdschrift stond afgelopen maand wat een paard gemiddeld kost en wat we er voor uit geven etc. Dit was erg interessant.

Daar stond dat een 3 jarig (sport)paard (nog niet zadelmak) gemiddeld €17.000 heeft gekost. (Dit is incl. dekgeld) Ik denk dat dit ook wel redelijk reeel is. (En 20- 30% van de veulens halen de leeftijd van 3 jaar niet)

Misschien toch is goed uitrekenen en de risiko´s afwegen.

Uhhhh, wattuh, klopt dit???? :oo :oo :oo :oo 1 op de 3 a 4 veulens overleeft het niet?!? Bron??

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:19

Ik zou het alleen doen als je het geld hebt ernaast nog een ander paard te rijden of je moet echt bereid zijn het rijden voor minimaal 4 jaar in de ijskast te zetten. (tenzij de merrie al ver in de dracht is)

Het is megaleuk een babypaard maar qua kosten is het geen grap. De mijne hebben nooit in de opfok gestaan dus ik heb altijd vol stalgeld betaald, maar zelfs als je maar uitgaat van € 150 p.m. zit je al op € 5.400,- aan alleen stalgeld. Dan komen er nog de dierenartskosten, hoefsmid etc. bij. Het is goedkoper om gewoon een leuke driejarige te kopen!

De ervaring van MirandaFuego deel ik niet. Mijn grootste paardenliefde was 8 jaar toen ik haar kreeg. Nog nooit een band gehad zoals met haar. De heren die ik nu heb vanaf enter en twenter zijn heel speciaal en ik ken ze door en door. Maar dat is een andere band. Ook ontzettend speciaal maar dit was geen liefde op het eerste gezicht zoals bij haar.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:25

Ik zou in iedergeval (zoals andere ook al hebben aangegeven) eerst wachten tot het veulen geboren is. Straks heeft er inderdaad een mini op gezeten of een ander ras waardoor het veulen misschien niet is zoals gedacht. Je kan voor jezelf heus wel een lijstje maken met "standaard" kosten voor een veulen. Denk hierbij aan:
Aanschaf
Maandelijkse stalling (zoek een stalling uit en vraag daar de prijs aan, zo heb je iig een uitgangs punt, kan je goedkoper staan is dat mooi mee genomen).
Hoefsmid om de zoveel weken
Inentingen
Tandarts
Wormenkuur.
Daarnaast komen alle onverwachte kosten van een dierenarts (wondje hier, hechtinkje daar).
Daarnaast natuurlijk de "normale" maandelijkse stalling als het dier volwassen is.

Je zegt namelijk nu al dat opfok duur is en dat je hoopt ergens een goedkoper aanbod te krijgen maar je begrijpt hopelijk wel dat de stalling voor een volwassen paard op een pensionstal meestal nog een flink stuk duurder is als de opfok.. Kan je het dan over 4 jaar wel betalen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:28

Wij hebben 17 jaar geleden een veulen van een half jaar op de paardenmarkt gekocht. Ik hing al de hele ochtend bij haar, haar broertje en zusje rond. Op een gegeven moment werd er een vrachtwagen met luidruchtige koeien gelost en alle paarden en pony's gingen over de zeik, behalve die 3. Uiteindelijk voor een van de merries gegaan en ik heb haar 17 jaar later nog steeds. Paar jaar later hebben we er een 2 jarige shet bij gekocht en weer later heb ik nog een shetruintje van 6 maanden gekocht.

Het is leuk dat je het dier kan opvoeden zoals je zelf wil, je beleeft samen een bepaalt traject. En je kent een groot gedeelte van hun leven en weten wat er mee uitgespookt is. Maar je moet wel veel geduld hebben voordat je echt met ze aan het werk kan. In de tussentijd kost het je wel gewoon geld. Zelf vind ik juist de verzorging en de dagelijkse omgang leuk, dus mij maakte dat zoveel niet uit.

Het is wel fijn om mensen om je heen te hebben die ervaring hebben met jonge paarden. Zelf had ik dat niet en ik heb met vallen en opstaan moeten leren. Uiteindelijk heel leerzaam geweest, maar het had soms dus wel wat vlotter kunnen gaan allemaal. Met alle drie heb ik wel een bepaalde band, maar ik denk niet dat dat nou komt omdat ik ze als veulen gekocht heb.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:30

Ik heb mijn paard vanaf veulen en dat heeft me tot op heden heel wat geld gekost.

Maar, ik heb wel een eerlijk dier dat ik door en door ken!

Verkijk je niet, het gaat heel wat bloed zweet en tranen +geld kosten, maar de band met je dier komt het zeker ten goede.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:33

Twee maand geleden foto's van een veulen onder mn neus geschoven gekregen en de volgende dag stond ze al bij ons op stal. Was helemaal nog niet de bedoeling een pony weer te kopen maar was liefde op t eerste gezicht. Nog steeds super blij met haar en dat ik nog langer niet kan rijden moet ik maar voor lief nemen, vermaak me nu ook goed met haar :-)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:34

Ook ik heb mijn merrie vier jaar geleden gekocht als klein merrie veulen. Was op slag verliefd. Heb heel bewust voor een veulen gekozen, ook omdat ik op deze manier precies wist wat haar achtergrond was en haar zelf alles kon leren. Mijn merrie is uitgegroeid tot een heerlijke dame van nu bijna vijf jaar en hoop haar nog vele jaren bij mij te kunnen houden.

Ik zie altijd mensen hele lijstjes opnoemen met wat dat veulen wel niet gaat kosten tot je er iets mee kunt doen. Dat is iets waar ik totaal niet over na denk of gedacht heb. Ik ben dol op mijn merrie en zij is mij al dat geld meer dan waard geweest. Zou haar nooit niet in willen ruilen voor een ander beleerd paard dat ik meteen met vier jaar gekocht had kunnen hebben. Ben blij dat ik voor haar als veulen zijnde gekozen heb. Succes met je keuze :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:40

4 jaar geleden heb ik een veulen van toen 2 maanden oud gekocht. Het heeft me een hoop tijd, geduld en geld gekost, niet alleen aan opfok maar ook dierenarts.
Echter heb ik er geen moment spijt van, ik weet wat ik heb, ken mijn dier door en door, ken zijn verleden etc. Het schept een behoorlijke band als je er vanaf begin af aan bent :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:49

Je bouwt echt een bijzondere band op met een veulen. Ik had mijn huidige paard (onderhand 8 jaar) als veulen gekocht. Ze was toen 3 of 4 maanden en geloof me dan zijn alle veulentjes leuk... Ik heb haar zelf zadelmak gemaakt, juist doordat je dag in dag uit met elkaar optrekt is er een grote vertrouwensband ontstaan.

Ik kan er denk ik letterlijk alles mee, het liefst wil ze met je mee naar binnen op de bank of gezellig mee in de auto. Ik kan 3 maanden niet rijden en erop gaan zitten en ze staat voorbeeldig stil voor een film/fotoshoot in het donker met een bak licht op haar hoofd.

Het nadeel is dat mijn merrie wel eenkennig is.

Wacht even af tot het veulen er is en het je aanspreekt en maak dan je keuze.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:51

Als je een veulen koopt moet je het de eerste jaren kwa kosten zien als een hond, het kost geld maar je hebt er ook enorm veel plezier aan.
Als je die 3/4 jaar ziet als overbruggingsperiode tot je er iets mee kan, nooit aan beginnen!

Enne, ik wil nou niet flauw zijn maar kijk in mijn onderschrift, als je niet weet wie de vader is kan er ook iets heel aparts uit komen _O- :))

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:54

Mijn eerste paardje was een friese merrie die ik als veulen zijnde heb gekocht (ze was eigenlijk nog niet eens geboren) en heb er 13 jaar plezier van mogen hebben.
In 2013 is ze overleden enzei ik, voor mij geen paard voorlopig want het liep allemaal iets anders dan gepland.
31 aug 2013 heb ik van mijn staleigenaresse een van haar veulens gekregen. Een mooie bonte hengst waar ik al van zijn geboorte helemaal dol op was maar helaas niet de centjes had om twee [paarden te onderhouden en na de dood van mijn merrie niet het geld voor de aanschaf had.
Nu zijn we inmiddels anderhalf jaar verder en is mijn knapperd twee en gecastreerd maar ook van dit tweede veulen totaal geen spijt gehad.

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:01

Ik heb mijn merrie gekocht toen ze 4 maanden oud was, op mijn werk zochten ze een maatje voor hun veulen en ik kwam opeens een hele leuke tegen op internet. Ik heb gemaild en ben gaan kijken en ik heb haar amper zien lopen want de merrie had niet zoveel zin en het veulen bleef erachter lopen, maar ik was zo gek van haar dat ik haar heb gekocht! Het is heel impulsief gegaan allemaal, maar ik ben nog elke dag zoo ontzettend blij met haar en het zou totaal anders geweest zijn als ik haar had gekocht met 2,5 of 3 jaar, nu ken ik haar door en door en heb alles met haar meegemaakt!

Nu bijna 5 jaar later is ze mijn beste maatje! <3