welke inentingen noodzakelijk ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

welke inentingen noodzakelijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 10:40

voor veiligheid van drachtige merrie en ongeboren veulen rondom de bevalling.

Mijn merrie kan niet goed tegen entingen , ook niet als ze apart gegeven worden in verschillende spieren.
Maar ik begrijp dat ik voor haar bestwil toch een tetanus vaccinatie zal moeten gaan geven als ze drachtig wordt en een bevalling in het verschiet heeft , mochten er complicaties ontstaan. Of zijn hier nog andere mogelijkheden mogelijk?

Waneer kan ik die het beste geven als ik wil dat het veulen hier ook nog van mee profiteerd?

Ik heb begrepen dat als de merrie goed gevaccineerd is , het veulen gedekt is via de biest , tegen tetanus , en dus geen veulenprik nodig heeft.[welke wat tetanus serum en antibiotica bevat]
Ik was wel van plan om ,als het veulen 24 uur oud is, wat bloed te laten trekken , voor een algemeen bloedbeeld.Mochten de ontstekingswaarden dan wel verhoogt zijn , dan zou ik liever gericht antibiotica willen geven , in plaats van ''blind'' een breedspectrum via de veulen prik.

Ik twijfel heel erg aan de influenza prik voor de merrie. Ik weet wat de risico's kunnen zijn...Ik weet ook dat de risico's van mijn paarden , die bij mij thuis staan en weinig tot geen contact hebben met andere paarden , vrij klein zijn.[ik ga niet naar manege's , rij geen wedstrijden ,en waar ik wel kom , weet men van het feit dat ik niet goed ge-ente paarden heb.

Mijn merrie krijgt een flinke klap in haar weerstand als ze ge-ent wordt . Ze is er een paar dagen ziek van , met verhoging tot 39 graden , en daarna veel last van mok , gevoelig voor mijt. Ook wordt ze snotterig , wat maanden kan aanhouden . Je ziet ook een vreemd patroon in haar vacht. En dit kan jaren aanhouden.
Ze is nu 5 jaar niet ge-ent , en eindelijk heeft ze geen mok meer , en een normale vacht zonder patroon.
Ze zou dit jaar echt weer een tetanus enting moeten krijgen [ doen ze al aan titeren van paarden?]

Ik doe altijd zaken met 2 paarden artsen. 1 is erg van het wel enten , en liefst extra en tegen alles.
De andere ent uit overtuiging helemaal niks meer , heeft zelfs iemand in haar praktijk aangenomen die nog wel ent zodat ze klanten wel kan blijven bedienen. Beide super onderbouwt , en ik kan het met beide erg eens zijn...wat mijn keus niet makkelijker maakt...

lang verhaal , maar ben benieuwd naar jullie ideeen en meningen

Anoniem

Re: welke inentingen noodzakelijk ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:34

Als je merrie er echt zoveel last van heeft zou ik niet enten, dat lijkt me dan link
Het veulen kan je zelf enten vanaf een maand of 4

Ik geloof wel dat ze een paar dagen koorts heeft van de enting (gevaarlijk bij dracht!) maar of je de mijt, mok en verkoudheid aan het enten toe moet schrijven weet ik niet

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:38

hier hebben we nooit geënt. daarna wel 3 jaar maar vanaf nu doen we dit ook niet meer.

zou het een optie kunnen zijn voor je om niet te enten?
natuurlijk wil de dierenarts wel enten, die ziet de euro's al in zijn portomonee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:51

Als je naar keuringen of wedstrijden wilt moet je wel enten
Maar in dit geval met zo'n heftige reactie zou ik het niet durven

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:31

[***] schreef:
Als je merrie er echt zoveel last van heeft zou ik niet enten, dat lijkt me dan link

Ik geloof wel dat ze een paar dagen koorts heeft van de enting (gevaarlijk bij dracht!) maar of je de mijt, mok en verkoudheid aan het enten toe moet schrijven weet ik niet

Dus , als mijn merrie al drachtig is , raad jij enten af...Tja , een zieke merrie is natuurlijk ook niet geweldig voor het veulen. Ben blij deze mening te horen! Dank je wel

De vacht verandering ging hiermee samen. Het ''leuke'' van het verhaal is dat mijn merrie 1 van de vele redenen van die dierenarts is geweest om niet meer te enten.
Het leek net of mijn egale gekleurde merrie allemaal kruintjes had , heel vlekkerig patroon. Deze dierenarts zei dat het van het enten kwam , waardoor het eigen immuunsysteem van de merrie op de kop werd gegooid.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:33

StalNollie schreef:
hier hebben we nooit geënt. daarna wel 3 jaar maar vanaf nu doen we dit ook niet meer.

zou het een optie kunnen zijn voor je om niet te enten?
natuurlijk wil de dierenarts wel enten, die ziet de euro's al in zijn portomonee.

Ja graag! , maar...vind het wel een beetje eng.
Ik wil best wel een risico nemen , maar dat moet niet onaanvaardbaar hoog zijn , voor zowel merrie als veulen.
Ik bedoel , sowieso het drachtig laten worden van mijn merrie is al een risico op zich , maar dat risico neem ik.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:37

Een van onze paarden kreeg ook altijd mok na te zijn geënt, het kan wel degelijk door de enting komen (helaas!). Als je merrie al zo gevoelig is voor entingen, zou ik ook niet enten. Vooral de Rhino-enting is in mijn ogen een beruchte. Het moet voor de EPTM, maar wij doen ze liever niet meer naar de EPTM, mede door die smerige Rhino-enting.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:39

Ik zou ook kiezen voor niet enten en in overleg met je dierenarts een geschikt moment bepalen voor een evt basisenting van je veulen

Ik denk persoonlijk dat je merrie niet meer kans loopt op influenza als ze niet van huis komt (laat je aan huis insemineren?) denk dat een zieke merrie met koorts meer risico's met zich meeneemt tijdens de dracht

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:43

[***] schreef:
Als je naar keuringen of wedstrijden wilt moet je wel enten
Maar in dit geval met zo'n heftige reactie zou ik het niet durven

Dat is ook een overweging geweest...
We hebben een friese stermerrie , met een goed papier , maar als we willen fokken met een friese hengst , dan zitten er teveel nadelen aan; met ki ontloop je wel dat je merrie goed ge-ent moet zijn , maar ik wil zo graag dat mijn uberliebe merrie een echte vent aan der staart krijgt hangen!
Keuring als veulen ; merrie moet ge-ent , en veulen moet gechipt.
Als 3 jarige moet het veulen nogmaals naar de keuring , weer goed ge-ent zijn . En stel je voor dat het wat is...dan wil je dat het veulen ook nog de IBOP gaat doen etc etc...

Om dit te voorkomen , om ook maar enigszins in de verleiding te worden gebracht , wordt ze gedekt door een ander ras.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:45

Ik zou er dan voor kiezen om de merrie niet meer te enten. Maar de veulen zo snel mogelijk de veulenprik te geven. Is hij toch de eerste tijd beschermd, voordat je de basisenting geeft.
Of je moet met het veulen naar de keuring willen. Dan moet je de merrie namelijk wel enten.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:48

hoogendroog schreef:
Een van onze paarden kreeg ook altijd mok na te zijn geënt, het kan wel degelijk door de enting komen (helaas!). Als je merrie al zo gevoelig is voor entingen, zou ik ook niet enten. Vooral de Rhino-enting is in mijn ogen een beruchte. Het moet voor de EPTM, maar wij doen ze liever niet meer naar de EPTM, mede door die smerige Rhino-enting.

We zijn nooit zo ver gekomen om dat uit te zoeken , want ze kreeg de entingen wel op dezelfde dag , maar apart en in een andere spiergroep. Dit maakte helaas niets uit.
Maar als we er een paar weken tussen hadden gedaan , wie weet wat er dan was uitgekomen.
Ook entingen van een ander merk , het maakte geen verschil.

En ze ''moest'' wel ge-ent worden , dat was de voorwaarde van de fokker waaronder we haar konden kopen , want hij wou graag dat ze naar de keuring ging...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:51

Polly schreef:
Ik zou ook kiezen voor niet enten en in overleg met je dierenarts een geschikt moment bepalen voor een evt basisenting van je veulen

Ik denk persoonlijk dat je merrie niet meer kans loopt op influenza als ze niet van huis komt (laat je aan huis insemineren?) denk dat een zieke merrie met koorts meer risico's met zich meeneemt tijdens de dracht

De bedoeling is dat ik een hengstenhouder vind , die een gezondheidsverklaring accepteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:51

Ik heb geen negatieve ervaringen met enten en ent er toch zo'n 15-20 per jaar incl de veulens
Dus normaal gesproken is het volgens mij niet zo'n drama, je hebt net pech dat je 1 merrie hebt die er gevoelig voor is. Overigens is alles erfelijk dus een eventueel veulen kan die 'afwijking' in het immuunsysteem ook hebben
Tetanus is wel degelijk een probleem. Vroeger noemden ze het klem. Het is vaak dodelijk en ze lopen het al op bij een klein wondje. Influenza kan ook ontzettend gevaarlijk zijn. Een geënt paard of veulen doorloopt het toch wat milder
Je kan ook niet dekken en die risico's ontlopen. Veulens genoeg te koop.

Je opmerking over KI en natuurlijk dekken snap ik niet helemaal
KI is vele malen vriendelijker dan 600 kg hengst te bijten en te springen op de rug van je merrie
Heb daar alsjeblieft geen romantisch beeld bij

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:52

Nammie schreef:
...
We hebben een friese stermerrie , met een goed papier , maar als we willen fokken met een friese hengst , dan zitten er teveel nadelen aan; met ki ontloop je wel dat je merrie goed ge-ent moet zijn , maar ik wil zo graag dat mijn uberliebe merrie een echte vent aan der staart krijgt hangen!

Zo romantisch is dat anders niet hoor. Waarschijnlijk doe je de merrie meer plezier met KI. ;)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:53

FriesWytske schreef:
Ik zou er dan voor kiezen om de merrie niet meer te enten. Maar de veulen zo snel mogelijk de veulenprik te geven. Is hij toch de eerste tijd beschermd, voordat je de basisenting geeft.
Of je moet met het veulen naar de keuring willen. Dan moet je de merrie namelijk wel enten.

Die veulenprik wel geven ivm de tetanus?

Is het niet mogelijk om mijn merrie te laten titeren?

Nee , geen keuringen of wedstrijden. Gewoon een veulen voor onszelf

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:57

Nammie schreef:
[***] schreef:

Dus , als mijn merrie al drachtig is , raad jij enten af...Tja , een zieke merrie is natuurlijk ook niet geweldig voor het veulen. Ben blij deze mening te horen! Dank je wel

De vacht verandering ging hiermee samen. Het ''leuke'' van het verhaal is dat mijn merrie 1 van de vele redenen van die dierenarts is geweest om niet meer te enten.
Het leek net of mijn egale gekleurde merrie allemaal kruintjes had , heel vlekkerig patroon. Deze dierenarts zei dat het van het enten kwam , waardoor het eigen immuunsysteem van de merrie op de kop werd gegooid.

Wanneer een drachtige merrie koorts krijgt dan is de kans groot dat zij het veulen verliest/er uit gooit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:00

Ik zou sowieso voor KI gaan. Is veel veiliger dan een echte dekking. Daar gaan heel veel bacteriën bij je merrie naar binnen. Bovendien kan dan je merrie hoogstwaarschijnlijk gewoon thuis blijven. En dan heb je bovendien veel meer keus. En kun je dus gewoon in het stamboek blijven. Veulen zou ik ook gewoon enten. Straks moet je het onverwacht al weg doen. Dan zit dus de toekomstige eigenaar met deze extra kosten.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 13:04

[***] schreef:
Ik heb geen negatieve ervaringen met enten en ent er toch zo'n 15-20 per jaar incl de veulens
Dus normaal gesproken is het volgens mij niet zo'n drama, je hebt net pech dat je 1 merrie hebt die er gevoelig voor is. Overigens is alles erfelijk dus een eventueel veulen kan die 'afwijking' in het immuunsysteem ook hebben
Tetanus is wel degelijk een probleem. Vroeger noemden ze het klem. Het is vaak dodelijk en ze lopen het al op bij een klein wondje. Influenza kan ook ontzettend gevaarlijk zijn. Een geënt paard of veulen doorloopt het toch wat milder
Je kan ook niet dekken en die risico's ontlopen. Veulens genoeg te koop.

Je opmerking over KI en natuurlijk dekken snap ik niet helemaal
KI is vele malen vriendelijker dan 600 kg hengst te bijten en te springen op de rug van je merrie
Heb daar alsjeblieft geen romantisch beeld bij

Wat ik heb gezien is dat merrie en hengst een aantal dagen naast elkaar lopen , met een lijntje ertussen , de merrie op een natuurlijke manier hengstig wordt , en er helemaal klaar voor is om natuurlijk gedekt te worden. Binnen 15 minuten was ze 2 keer gedekt , hengst werd weer in het landje naast haar gezet , en ze stonden al snel ''moe maar voldaan'' beide bij het draadje te kletsen.
Dat was wel zoals ik het mij voorstel. Als ik echt op de romantische toer ga , dan heb ik een prairie , zeer knappe en lieve hengst , en mijn merrie , samen voor een jaar of zo...

Hoe groot is het risico tijdens de bevalling , dat er wat mis kan gaan? Veulen hoeft maar 1 keer flink te trappen tijdens barensnood , en de baarmoeder is beschadigt...Ik vind het zo moeilijk in te schatten...
Ben blij met je reactie , maar brengt me toch wel aan het twijfelen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:11

Hier loopt mijn hengst (tinker) en merrie (fries) op een dergelijke romantische toer rond in een natuurgebied. Geloof me, ik doe haar ECHT geen plezier met menselijke bemoeienis qua KI en scannen etc. Ik laat daar lekker de natuur zijn gang gaan en het resultaat is duidelijk, 2 happy knollen die zo nog hun laatste jaren mogen doorbrengen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:13

Misschien dat het bij Friezen anders werkt, maar denk je niet dat het voor een hengstenhouder erg duur en risicovol is om zijn echt voor elke merrie een paar dagen weg te brengen en erbij te laten lopen? Als hij één verkeerd (of juist goed, maar hoe je het bekijkt) geplaatste trap krijgt, is zijn hengst onbruikbaar.

Ik heb natuurlijke dekkingen gezien bij Lippizaners, maar dat ging er echt niet prettig aan toe. De merrie werd met de voorbenen en achterbenen gekluisterd zodat ze hengst niet kon verwonden en de hengst ging vanaf de trailer de bak in en een paar keer er overheen. Leek meer op verkrachting dan een romantische dekking.

Maar dat is verder offtopic hier.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 13:20

FriesWytske schreef:
Ik zou sowieso voor KI gaan. Is veel veiliger dan een echte dekking. Daar gaan heel veel bacteriën bij je merrie naar binnen. Bovendien kan dan je merrie hoogstwaarschijnlijk gewoon thuis blijven. En dan heb je bovendien veel meer keus. En kun je dus gewoon in het stamboek blijven. Veulen zou ik ook gewoon enten. Straks moet je het onverwacht al weg doen. Dan zit dus de toekomstige eigenaar met deze extra kosten.

Die overwegingen zijn inderdaad allemaal langsgekomen...Merrie zal hengstig gespoten moeten worden , want laat hier geen hengstigheid zien.
En als het niet op de natuurlijke manier lukt , dan zal daar een reden voor zijn. Ook dat accepteer ik , dan maar geen veulen...

Een hengst die gebruikt wordt voor dekkingen , heeft een schone piemel neem ik aan.Als de bacterien die dan meekomen er voor zorgen dat mijn merrie dat lichamelijk niet zelf aankan , dan is het misschien ook maar beter dat ze zich niet kan voortplanten. Snap je wat ik bedoel?!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 13:21

Leonoor schreef:
Hier loopt mijn hengst (tinker) en merrie (fries) op een dergelijke romantische toer rond in een natuurgebied. Geloof me, ik doe haar ECHT geen plezier met menselijke bemoeienis qua KI en scannen etc. Ik laat daar lekker de natuur zijn gang gaan en het resultaat is duidelijk, 2 happy knollen die zo nog hun laatste jaren mogen doorbrengen.

jaloersssss

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 13:26

mylittlejoy schreef:
Misschien dat het bij Friezen anders werkt, maar denk je niet dat het voor een hengstenhouder erg duur en risicovol is om zijn echt voor elke merrie een paar dagen weg te brengen en erbij te laten lopen? Als hij één verkeerd (of juist goed, maar hoe je het bekijkt) geplaatste trap krijgt, is zijn hengst onbruikbaar.

Ik heb natuurlijke dekkingen gezien bij Lippizaners, maar dat ging er echt niet prettig aan toe. De merrie werd met de voorbenen en achterbenen gekluisterd zodat ze hengst niet kon verwonden en de hengst ging vanaf de trailer de bak in en een paar keer er overheen. Leek meer op verkrachting dan een romantische dekking.

Maar dat is verder offtopic hier.

Wat mij betreft niet qua off topic gaan...

Dat is wat ik ook gezien heb qua kluisteren ed[was bij fjorden ]. Als ik geen hengstenhouder kan vinden die het niet wil doen zoals op de manier die ik hierboven heb beschreven [was bij paso's], dan helaas geen veulen...

Er was ooit een friese hengst die alleen maar natuurlijk dekte , omdat hij niet op het fantoom wou springen.
Die leeft niet meer , en volgens mij is daar toen ook nog een rel over geweest dat hij überhaupt helemaal niet meer kon dekken en de merries dus gedekt werden door een niet goedgekeurde fries...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:29

Nammie schreef:
Wat ik heb gezien is dat merrie en hengst een aantal dagen naast elkaar lopen , met een lijntje ertussen , de merrie op een natuurlijke manier hengstig wordt , en er helemaal klaar voor is om natuurlijk gedekt te worden. Binnen 15 minuten was ze 2 keer gedekt , hengst werd weer in het landje naast haar gezet , en ze stonden al snel ''moe maar voldaan'' beide bij het draadje te kletsen.
Dat was wel zoals ik het mij voorstel. Als ik echt op de romantische toer ga , dan heb ik een prairie , zeer knappe en lieve hengst , en mijn merrie , samen voor een jaar of zo...

Hoe groot is het risico tijdens de bevalling , dat er wat mis kan gaan? Veulen hoeft maar 1 keer flink te trappen tijdens barensnood , en de baarmoeder is beschadigt...Ik vind het zo moeilijk in te schatten...
Ben blij met je reactie , maar brengt me toch wel aan het twijfelen

Ik denk dat bij een Friese dekhengst het niet anders zal gaan dan bij een KWPNer. ALS ze al natuurlijk dekken wordt de merrie gekluisterd en springt de hengst uit de hand.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:07

Nammie schreef:
FriesWytske schreef:

Die overwegingen zijn inderdaad allemaal langsgekomen...Merrie zal hengstig gespoten moeten worden , want laat hier geen hengstigheid zien.
En als het niet op de natuurlijke manier lukt , dan zal daar een reden voor zijn. Ook dat accepteer ik , dan maar geen veulen...

Een hengst die gebruikt wordt voor dekkingen , heeft een schone piemel neem ik aan.Als de bacterien die dan meekomen er voor zorgen dat mijn merrie dat lichamelijk niet zelf aankan , dan is het misschien ook maar beter dat ze zich niet kan voortplanten. Snap je wat ik bedoel?!

Zou dan haar eerst laten controleren. Want heb zelf ook een merrie gehad, waaraan je niet zag dat ze hengstig was. Maar die is gewoon door goede controle bij de dierenarts op een natuurlijke manier hengstig geworden (zonder spuiten). En was ook altijd vrij vlot drachtig.
En een hengst die natuurlijk dekt heeft geen vrij schone piemel. Net zoals een merrie geen vrij schone vagina heeft.