Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

[***] schreef:Als je merrie er echt zoveel last van heeft zou ik niet enten, dat lijkt me dan link
Het veulen kan je zelf enten vanaf een maand of 4
Ik geloof wel dat ze een paar dagen koorts heeft van de enting (gevaarlijk bij dracht!) maar of je de mijt, mok en verkoudheid aan het enten toe moet schrijven weet ik niet

StalNollie schreef:hier hebben we nooit geënt. daarna wel 3 jaar maar vanaf nu doen we dit ook niet meer.
zou het een optie kunnen zijn voor je om niet te enten?
natuurlijk wil de dierenarts wel enten, die ziet de euro's al in zijn portomonee.

[***] schreef:Als je naar keuringen of wedstrijden wilt moet je wel enten
Maar in dit geval met zo'n heftige reactie zou ik het niet durven

hoogendroog schreef:Een van onze paarden kreeg ook altijd mok na te zijn geënt, het kan wel degelijk door de enting komen (helaas!). Als je merrie al zo gevoelig is voor entingen, zou ik ook niet enten. Vooral de Rhino-enting is in mijn ogen een beruchte. Het moet voor de EPTM, maar wij doen ze liever niet meer naar de EPTM, mede door die smerige Rhino-enting.

Polly schreef:Ik zou ook kiezen voor niet enten en in overleg met je dierenarts een geschikt moment bepalen voor een evt basisenting van je veulen
Ik denk persoonlijk dat je merrie niet meer kans loopt op influenza als ze niet van huis komt (laat je aan huis insemineren?) denk dat een zieke merrie met koorts meer risico's met zich meeneemt tijdens de dracht
Nammie schreef:...
We hebben een friese stermerrie , met een goed papier , maar als we willen fokken met een friese hengst , dan zitten er teveel nadelen aan; met ki ontloop je wel dat je merrie goed ge-ent moet zijn , maar ik wil zo graag dat mijn uberliebe merrie een echte vent aan der staart krijgt hangen!

FriesWytske schreef:Ik zou er dan voor kiezen om de merrie niet meer te enten. Maar de veulen zo snel mogelijk de veulenprik te geven. Is hij toch de eerste tijd beschermd, voordat je de basisenting geeft.
Of je moet met het veulen naar de keuring willen. Dan moet je de merrie namelijk wel enten.
Nammie schreef:[***] schreef:Als je merrie er echt zoveel last van heeft zou ik niet enten, dat lijkt me dan link
Het veulen kan je zelf enten vanaf een maand of 4
Ik geloof wel dat ze een paar dagen koorts heeft van de enting (gevaarlijk bij dracht!) maar of je de mijt, mok en verkoudheid aan het enten toe moet schrijven weet ik niet
Dus , als mijn merrie al drachtig is , raad jij enten af...Tja , een zieke merrie is natuurlijk ook niet geweldig voor het veulen. Ben blij deze mening te horen! Dank je wel
De vacht verandering ging hiermee samen. Het ''leuke'' van het verhaal is dat mijn merrie 1 van de vele redenen van die dierenarts is geweest om niet meer te enten.
Het leek net of mijn egale gekleurde merrie allemaal kruintjes had , heel vlekkerig patroon. Deze dierenarts zei dat het van het enten kwam , waardoor het eigen immuunsysteem van de merrie op de kop werd gegooid.

[***] schreef:Ik heb geen negatieve ervaringen met enten en ent er toch zo'n 15-20 per jaar incl de veulens
Dus normaal gesproken is het volgens mij niet zo'n drama, je hebt net pech dat je 1 merrie hebt die er gevoelig voor is. Overigens is alles erfelijk dus een eventueel veulen kan die 'afwijking' in het immuunsysteem ook hebben
Tetanus is wel degelijk een probleem. Vroeger noemden ze het klem. Het is vaak dodelijk en ze lopen het al op bij een klein wondje. Influenza kan ook ontzettend gevaarlijk zijn. Een geënt paard of veulen doorloopt het toch wat milder
Je kan ook niet dekken en die risico's ontlopen. Veulens genoeg te koop.
Je opmerking over KI en natuurlijk dekken snap ik niet helemaal
KI is vele malen vriendelijker dan 600 kg hengst te bijten en te springen op de rug van je merrie
Heb daar alsjeblieft geen romantisch beeld bij

FriesWytske schreef:Ik zou sowieso voor KI gaan. Is veel veiliger dan een echte dekking. Daar gaan heel veel bacteriën bij je merrie naar binnen. Bovendien kan dan je merrie hoogstwaarschijnlijk gewoon thuis blijven. En dan heb je bovendien veel meer keus. En kun je dus gewoon in het stamboek blijven. Veulen zou ik ook gewoon enten. Straks moet je het onverwacht al weg doen. Dan zit dus de toekomstige eigenaar met deze extra kosten.

Leonoor schreef:Hier loopt mijn hengst (tinker) en merrie (fries) op een dergelijke romantische toer rond in een natuurgebied. Geloof me, ik doe haar ECHT geen plezier met menselijke bemoeienis qua KI en scannen etc. Ik laat daar lekker de natuur zijn gang gaan en het resultaat is duidelijk, 2 happy knollen die zo nog hun laatste jaren mogen doorbrengen.

mylittlejoy schreef:Misschien dat het bij Friezen anders werkt, maar denk je niet dat het voor een hengstenhouder erg duur en risicovol is om zijn echt voor elke merrie een paar dagen weg te brengen en erbij te laten lopen? Als hij één verkeerd (of juist goed, maar hoe je het bekijkt) geplaatste trap krijgt, is zijn hengst onbruikbaar.
Ik heb natuurlijke dekkingen gezien bij Lippizaners, maar dat ging er echt niet prettig aan toe. De merrie werd met de voorbenen en achterbenen gekluisterd zodat ze hengst niet kon verwonden en de hengst ging vanaf de trailer de bak in en een paar keer er overheen. Leek meer op verkrachting dan een romantische dekking.
Maar dat is verder offtopic hier.
Nammie schreef:Wat ik heb gezien is dat merrie en hengst een aantal dagen naast elkaar lopen , met een lijntje ertussen , de merrie op een natuurlijke manier hengstig wordt , en er helemaal klaar voor is om natuurlijk gedekt te worden. Binnen 15 minuten was ze 2 keer gedekt , hengst werd weer in het landje naast haar gezet , en ze stonden al snel ''moe maar voldaan'' beide bij het draadje te kletsen.
Dat was wel zoals ik het mij voorstel. Als ik echt op de romantische toer ga , dan heb ik een prairie , zeer knappe en lieve hengst , en mijn merrie , samen voor een jaar of zo...
Hoe groot is het risico tijdens de bevalling , dat er wat mis kan gaan? Veulen hoeft maar 1 keer flink te trappen tijdens barensnood , en de baarmoeder is beschadigt...Ik vind het zo moeilijk in te schatten...
Ben blij met je reactie , maar brengt me toch wel aan het twijfelen
Nammie schreef:FriesWytske schreef:Ik zou sowieso voor KI gaan. Is veel veiliger dan een echte dekking. Daar gaan heel veel bacteriën bij je merrie naar binnen. Bovendien kan dan je merrie hoogstwaarschijnlijk gewoon thuis blijven. En dan heb je bovendien veel meer keus. En kun je dus gewoon in het stamboek blijven. Veulen zou ik ook gewoon enten. Straks moet je het onverwacht al weg doen. Dan zit dus de toekomstige eigenaar met deze extra kosten.
Die overwegingen zijn inderdaad allemaal langsgekomen...Merrie zal hengstig gespoten moeten worden , want laat hier geen hengstigheid zien.
En als het niet op de natuurlijke manier lukt , dan zal daar een reden voor zijn. Ook dat accepteer ik , dan maar geen veulen...
Een hengst die gebruikt wordt voor dekkingen , heeft een schone piemel neem ik aan.Als de bacterien die dan meekomen er voor zorgen dat mijn merrie dat lichamelijk niet zelf aankan , dan is het misschien ook maar beter dat ze zich niet kan voortplanten. Snap je wat ik bedoel?!