Doorgefokt paardenras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brinta12

Doorgefokt paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:44

Ik las vandaag een artikel over doorgefokte hondenrassen, hiervan is een lijst gemaakt (zie Rashondenwijzer). Nu vroeg ik me af, wat/welk ras is in jullie ogen een doorgefokt paardenras? Hoe merk je dit (in de zin van 'gebreken'). En bestaat er eventueel ook zo'n lijst zoals bij honden, maar dan voor paarden?

Anoniem

Re: Doorgefokt paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:46

Het is geen doorgefokt paardenras, maar wat ik wel jammer vind is hoe het beeld van de oude haflinger aan het verdwijnen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:47

Alles wat gesloten stamboek is zoals friezen
Verder valt het reuze mee
Paarden en pony's worden meestal ook gebruikt en selecteren zich zo dus wel uit, het gaat mis als er wordt geshowt. Jachthonden en andere gebruikshonden zijn ook relatief gezond in vergelijking met honden die alleen op uiterlijk gefokt worden

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:48

Enige wat ik kan bedenken zijn die mini's die puur op zo klein mogelijke maat worden gefokt. Dat ze met dwergjes gaan fokken etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:49

Ik denk dat vooral de minishetlanders te ver doorgefokt worden.. Het moet maar kleiner en kleiner waardoor je steeds meer dwerggroei ziet waar mensen vervolgens weer verder mee fokken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:50

inderdaad, mini's

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:52

Bij de KWPN Tuigpaarden ligt het wel op de loer.
Daar is de bloedbasis ook vrij smal. Al voegen ze wel meer en meer Hackney toe.
Er zijn nog geen problemen zoals je wel bij de Friezen ziet.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 09-02-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel_k

De tandarts van mijn pony noemde de Welsh. Hij zei dat Welshjes relatief veel tandproblemen hebben omdat hun kaak te kort wordt gefokt omdat iedereen kleinere hoofdjes wil. :j Ik wil hier niemand mee voor zijn kop stoten, natuurlijk , maar ik vond het erg interessant.

BaileyMix

NatasjavE schreef:

Wat is het probleem bij de tuigpaarden? Puur interesse vraag hoor :)

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:53

Mini's inderdaad en Friezen hebben het moeilijk vanwege de beperkte genetische pool

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:58

BaileyMix schreef:
NatasjavE schreef:

Wat is het probleem bij de tuigpaarden? Puur interesse vraag hoor :)

Er zijn nog geen problemen door de inteelt (als in erfelijke afwijkingen) Maar inteelt is zeker een probleem. Waar voorheen eerst het bloed van Oregon en zijn zoon Hoogheid de overheid had is dat nu het bloed van Cambridge Cole (een Hackney) zijn zoon Renovo(uit een moederlijn die teruggaat op Oregon) heeft nu veel invloed via Fabricius en zonen.

Eingenlijk loopt vrijwel alles terug op Cambridge Cole of Hoogheid.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:02

Ah oké. Tja het blijft natuurlijk een type dat niet erg gewild is tegenwoordig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:12

BaileyMix schreef:

Tuigpaarden Mwoh... valt mee hoor. De Amisch kopen er veel tegenwoordig.
Waarom is me een raadsel.

Niet verwarren met Gelderse he. Dat is een iets kleiner fokrichting(maar sterk groeiend) en daar is de bloedspreiding minder een probleem.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:14

NatasjavE schreef:
BaileyMix schreef:

Tuigpaarden Mwoh... valt mee hoor. De Amisch kopen er veel tegenwoordig.
Waarom is me een raadsel.

Niet verwarren met Gelderse he. Dat is een iets kleiner fokrichting(maar sterk groeiend) en daar is de bloedspreiding minder een probleem.

Oh hm dacht dat ze flink moesten toegeven aan de sporttypes. De Amish kopen Nederlandse paarden?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:16

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:16

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:17

Overigens is de rashondenwijzer opnieuw een gigantisch grote aanfluiting. Ziektes die nauwelijks voorkomen bij specifieke rassen worden als zeer vaak voorkomend genoemd. Prognoses van bepaalde ziektes die in verschillende vormen voorkomen (bijv. van willebrands ziekte) wordt niet van aangegeven welk type het om gaat maar altijd van de slechtste vorm uitgegaan, maar er missen dan wel weer allerlei ziektes die wel een probleem zijn. Waarbij dit trouwens niet komt doordat het stamboek er niet open over is, want dat is in meerdere gevallen niet het geval (bijvoorbeeld bij de Friese Stabij).

Ook gebruiken ze daar altijd de gegevens van de Amerikaanse populatie terwijl deze vaak wezenlijk verschilt van de Nederlandse populatie.

LindaColijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:19

Ik denk dat wanneer uiterlijk voor welzijn komt het doorfokken op de loer ligt. Zeker bij gesloten stamboeken en rassen waarbij er een heel kleine/smalle basis is van waaruit een heel ras is opgebouwd. Bij honden gaat het op die manier ook mis.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:21

Isabel_k schreef:
De tandarts van mijn pony noemde de Welsh. Hij zei dat Welshjes relatief veel tandproblemen hebben omdat hun kaak te kort wordt gefokt omdat iedereen kleinere hoofdjes wil. :j Ik wil hier niemand mee voor zijn kop stoten, natuurlijk , maar ik vond het erg interessant.

daar hebben al mijn welshjes toch echt geen problemen mee,hier in nederland valt het reuze mee.

Afbeelding

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:25

Die heeft inderdaad geen klein kopje. Wat een knapperd <3
Het ligt natuurlijk ook wel aan de richting die een fokker op gaat. Er zijn bijvoorbeeld in het hondenwereldje fokkers die gaan voor de bijvoorbeeld veel te korte neuzen bij de Franse Buldogs, maar er zijn ook fokkers die het er juist weer uit proberen te fokken.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:31

Mini's werden misschien vroeger in een ver verleden bewust op de kleinste maat gefokt maar dat is al lang verleden tijd. Nu willen ze vooral een paardje in de juiste verhoudingen zien , correct gebouwd en met veel beweging... en dan mag dat best een maatje groter zijn. Ze gaan bijvoorbeeld tot 1.06cm bij het NMPRS en andere rassen worden nog steeds toegestaan dus zo klein is die genenpoel er niet.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:34

Ik denk dat doorfokken vaak voorkomt bij rassen die niet zozeer worden gekeurd op prestaties en gangen (zeg maar functionele kenmerken), maar eerder op hun voorkomen en bouw.
Aangezien een paard met een incorrecte bouw of een duidelijk gebrek, het meestal slechter doet in de sport.

Daarom zie je inderdaad de dwerggroei vrij regelmatig bij mini's (dit zijn dan ook meestal dieren zonder papier denk ik) en natuurlijk bij honden omdat ze niet echt functioneel zijn (niet slecht bedoeld ofzo)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:38

Dat functioneel is ook niet helemaal waar. Een herder kan functioneel zijn (bescherming), maar toch wordt dat ras doorgefokt. Het lijkt mij dan toch wel vrij onfuctioneel als je hond snel slechte heupen krijgt.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:40

Isabel_k schreef:
Dat functioneel is ook niet helemaal waar. Een herder kan functioneel zijn (bescherming), maar toch wordt dat ras doorgefokt. Het lijkt mij dan toch wel vrij onfuctioneel als je hond snel slechte heupen krijgt.

Tja, in hoeverre worden deze honden nog ingezet voor het echte werk?
Ik weet ook niet hoe honden worden gekeurd, maar is dat ook niet grotendeels uiterlijk en maar weinig hun 'prestaties'?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:49