Veulentje fokken in de toekomst, welke hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emmarosaly

Veulentje fokken in de toekomst, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 20:29

Hoi!

Momenteel verzorg ik een hele lieve 11-jarige vos merrie.
Ze heet Whoopi (flemmingh x junior stv x darwin)
Ze meet +/- 1.60m
In de toekomst zou ik misschien een veulentje van haar willen fokken, dit heb ik ook al aan de eigenaar voorgesteld en we gaan het in ons achterhoofd houden!
Nu ben ik benieuwd wat voor hengst goed bij haar zou passen.

Ze is in de omgang erg lief en met rijden gaat ze ook echt door het vuur voor me. Alhoewel ze wel wat schrikkerig is af en toe, is ze redelijk koel in haar hoofd. Ze kan een redelijk sprongetje maken, maar ik wil later vooral de dressuur kant op.

Wat ik graag zou willen verbeteren:
- ze mag meer de hoogte in (liefst tussen de 1,65 en 1,70)
- een wat meer opwaartse bouw zou fijn zijn, dat heeft ze namelijk niet zo nu
- een eleganter hoofd (geen must, maar ze heeft een vrij groot hoofd voor een klein paardje)
- geen bloederiger paard
- ruimere gangen
- meer opwaartse galop, is nu vooral naar voren, wel groot gesprongen, maar niet omhoog (lastig uit te leggen haha)

Ik heb echt geen verstand van fokken, dus ik hoor graag jullie mening en adviezen!
Ik zal binnenkort even een stand foto maken en uploaden zodat jullie een beter beeld hebben van haar!

ps. ze heeft al een keer een veulentje gehad, maar ik weet niet wanneer etc dus dat ga ik nog even navragen aan de eigenaar!

Alvast bedankt :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Veulentje fokken in de toekomst, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:23

Voor goed advies is een goede standfoto en bewegingsfoto wel handig.

Ze heeft in 2007 een hengstveulen gehad van Discovery.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 11:53

Ik heb een poging tot standfoto's gedaan en ga die vanavond op mn pc zetten. Mag ik vragen hoe je haar hebt gevonden, want ik kan haar niet vinden via horsetelex als ik gewoon haar naam intyp

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:05

Ik heb haar niet via horsetelex gevonden maar via MijnKWPN.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:06

Aha vandaar haha! Zou het kunnen zijn dat ze een naamswijziging heeft gehad, dat ze daarom niet op horsetelex staat?

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:09

Opwaartse galop, opwaartse bouw, ruimere gangen. Ik zou richting een dressuur hengst gaan als ik jou was. De meeste dressuur hengsten zijn met deze eigenschappen gefokt en geven dat vaak ook door. Spring hengsten zijn toch vaak wat meer neerwaarts en vlak gebouwd omdat het opwaartse tijd kost tijdens een parcours ;)

Je kunt een beetje rondkijken welke dressuur hengsten groot fokken, maar houd er wel rekening mee dat het veulen niet groter zal groeien dan dat de merrie ruimte heeft. Dus garantie is het niet!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:14

lyanne_sanne schreef:
Je kunt een beetje rondkijken welke dressuur hengsten groot fokken, maar houd er wel rekening mee dat het veulen niet groter zal groeien dan dat de merrie ruimte heeft. Dus garantie is het niet!

De grootte van het veulen bij geboorte zegt helemaal niets over hoe groot het dier uiteindelijk wordt ;)
Dat is nl genetisch bepaald.. maar je hebt dus wel een vergrotende hengst nodig..

Ik ben ook benieuwd naar een standfoto TS.. :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:16

Leuk 'oud' bloed voor een nog relatief jonge merrie :)
Ik denk niet dat je bang moet zijn om snel te bloederig te worden.
Stokmaat is een lastig iets. Flemmingh geeft wel kleintjes en Junior ook wel. Ook al neem je een grote hengst dan kan het nog zijn dat dit verankerd is.
Daar zou ik het minste naar kijken.
Ben heel benieuwd naar een foto en een bewegingsfoto.
Ik verwacht wel een mooi achterbeentje eigenlijk.
Dan zou je eventueel ook naar een wat klassiekere Duitse hengst kunnen kijken voor maat en front.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:18

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga vanavond een poging wagen om de foto's te plaatsen, ben daar niet zo'n held in.
Ze hoeft van mij echt geen 1.70 te worden aangezien ik zelf ook niet zo heel groot ben. Maar bijv 1,63-1,65 zou een mooie maat zijn!
Ik neig inderdaad wel naar een dressuurhengst, ze is zelf ook niet zo'n springheld haha (ik vind het daarentegen wel heel leuk om te doen zo nu en dan)

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:24

Sizzle schreef:
Leuk 'oud' bloed voor een nog relatief jonge merrie :)
Ik denk niet dat je bang moet zijn om snel te bloederig te worden.
Stokmaat is een lastig iets. Flemmingh geeft wel kleintjes en Junior ook wel. Ook al neem je een grote hengst dan kan het nog zijn dat dit verankerd is.
Daar zou ik het minste naar kijken.
Ben heel benieuwd naar een foto en een bewegingsfoto.
Ik verwacht wel een mooi achterbeentje eigenlijk.
Dan zou je eventueel ook naar een wat klassiekere Duitse hengst kunnen kijken voor maat en front.

Als ze eenmaal aan t lopen gaat heeft ze idd wel een aardig achterbeengebruik! Maar soms kan ze echt heel heet worden, zoals afgelopen weekend met mn wedstrijd had ik spanning en dat nam ze over wat resulteerde in staken en rennen en dan gaat ze ook aan de voorkant zwaaien met haar voorbenen (heel lastig uitleggen hoe dat voor mij voelt :P)

Ik ben al een beetje aan het kijken en vermijd wel het liefst de heethoofden aangezien ze er soms zelf ook wel wat van kan hahaha

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:27

Als ik zo eens kijk naar je wensen, zou ik eens kijken naar een gelders gefokte (dat is ook KWPN) hengst..
Deze zijn vaak heel allround en koeler in t koppie.. ;)

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:31

Dankjewel ga ik doen! Ik heb trouwens wel een filmpje van mn les, was wel pas de 2e les die we samen hadden dus bij lange na nog niet perfect maar dan kunnen jullie haar wel onder het zadel zien en ook zien hoe ik op haar pas qua lengte. Dus ga ook even kijken of ik die erop kan zetten vanavond :)

Discovery waarvan ze haar eerste veulentje heeft gehad is trouwens een holsteiner, kan iemand me vertellen hoe die hengsten zijn?

Ik voel me echt een leek, ben ik ook, dus alvast sorry als ik domme vragen stel, ik weet er echt vrij weinig van!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:38

Holsteiners zijn doorgaans wat minder bloedkikkers en robuuster.
Maar natuurlijk niet alle. Ook daar heb je heel moderne bloedjes.
Dat hectisch worden komt wel bekend voor. Die ijver wil je echter niet kwijt, het moet enkel reguleerbaar blijven.

Ik denk eventueel aan de KWPN gefokte Bon Bravour.
Die voldoet volgens mij redelijk aan de vraag.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-03-15 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:44

Sizzle schreef:
Holsteiners zijn doorgaans wat minder bloedkikkers en robuuster.
Maar natuurlijk niet alle. Ook daar heb je heel moderne bloedjes.
Dat hectisch worden komt wel bekend voor. Die ijver wil je echter niet kwijt, het moet enkel reguleerbaar blijven.

Klopt want zodra er bij mij geen spanning is,, is het er bij haar eigenlijk ook niet dus ik ben er al mee bezig en gewoon zoveel mogelijk wedstrijd rijden zodat ik de controle over haar blijf houden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:45

Zie edit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:15

Flemmingh heeft veel gedekt dus zal wel wat kleintjes gegeven hebben ja, maar ik ken er toch een stuk of 8 (in Noord Holland liepen er nogal wat rond) en dat zijn stuk voor stuk uit de kluiten gewassen paarden! Het merendeel zit toch zeker wel rond de 1.70m of nog een stuk hoger, met als uitschieter een V-tje van 1.84m (moeder was 1.66m en heeft ze nog niet eerder zo groot gegeven).

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 13:26

Interessant om te horen over Flemmingh!
Zolang het maar niet kleiner wordt dan 1.60 is het goed :)

Is t gek als ik zeg dat ik helemaal weg ben van Galandro, ik heb hem op de hengstenkeuring gezien en ik vind het een hele mooie hengst, niet met veel spektakel zoals de meesten, maar wel 3 hele mooie gangen. En een heel lief hoofdje, wel een kleintje.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:14

Waarom zou dat gek zijn..?
Ik vind het wel een mooi dier om te zien, maar kan er alleen erg weinig over terug vinden..
En ben geen lid meer van het KWPN, dus ik kan daar ook niet even spieken.. :o

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:25

Ik fok ook met een kleine (1.63 m) Flemmingh merrie. Veulens zijn altijd voldoende aan de maat. Maar of Galandro nou net een goede keus is op een kleine merrie, daar ben ik nog zo zeker niet van. Hij is zelf 1.62 m en zijn moeder is 1.60 m. Ik zou het zelf op mijn merrie niet aandurven. Hij heeft wel een geweldig papier trouwens.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:33

Ja dat dacht ik dus ook, wil liever geen kleintje, maar ben wel echt fan van hem! Zou hij nog veel groeien? 1,65 miss?
Heb er nu een aantal op een lijstje gezet die zal ik hier zo plaatsen, dan kunnen jullie ook zeggen wat je er van vind

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:39

Galandro zal vast nog wel een beetje groeien maar 1.70 zal ie niet worden.....Ik doe mijn Flemmingh merrie als alles goed gaat bij Galaxie dit jaar.

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:26

Judith68 schreef:
Galandro zal vast nog wel een beetje groeien maar 1.70 zal ie niet worden.....Ik doe mijn Flemmingh merrie als alles goed gaat bij Galaxie dit jaar.

Nee idd daar was ik al zeker van. Maar ik hou hem alsnog wel in gedachte.
Galaxie is ook een gave hengst, die ga ik er ook bij zetten!

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 20:45

Ik hoop dat het goed gaat, maar hier wat standfoto's en een galopfoto. Deze wedstrijd was in November, toen had ik nog geen les en erg moeite (nu nog steeds) met haar galop, want ze trekt heel erg naar voren en ik zit dus niet op mijn billen (nooit gedaan ook haha, moet t afleren), was dus aardig lastig voor ons beiden. Maar dan hebben jullie in ieder geval een idee. Ik ben nu ook een filmpje op youtube aan het uploaden van mijn 2e les, hebben nu 3 lessen gehad en gaat steeds beter, het is dus ook nog verre van perfect maar dan hebben jullie een idee van haar lopen :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 21:40

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:33

Ik lees even mee voor meer informatie :)

Voor mij is het namelijk een zeer interessant topic aangezien ik zelf ook een veulen ga fokken uit mijn grote flemmingh vosmerrie.
Waarschijnlijk volgend jaar, ik wil mijn merrie eerst nog zzl startgerechtigd hebben.

Ik zoek zelf ook naar een groot fokkende hengst(mijn merrie is ook 1.78) en een wat cool makkelijk en meerwerkend karakter gezien het snel hectische en gespannen hete karakter van de merrie.
Daarom wil ik ook absoluut geen hengst met bloedlijnen van Jazz, Metal of Osmium.
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 13-03-15 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt