Arabieren kenner HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flow888

Arabieren kenner HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:36

Beste Arabieren Kenner, ik heb jullie hulp nodig. Ik heb jaren KWPN gefokt, maar heb weinig kennis van Arabieren. Ik een fantastische elite kwpn merrie die ik dit jaar graag wil dekken met een Arabische hengst. Voor de kenners heb ik 4 vragen waar ik een eerlijk antwoord op hoop te krijgen..

Vraag 1: mijn merrie is een elite merrie, dus ik wil ook graag een hengst die ook aan deze röntgenologische eisen voldoet, hoe zit dat bij de Arabieren.

Vraag 2: is er iemand die ervaring heeft met sperma importeren uit USA? Ik zie in Nederland namelijk geen hengst die qua beweging aan mijn verwachtingen voldoen.

Vraag 3: of is er iemand die een schimmelhengst in Nederland of elders in Europa ter dekking weet te staan, die qua beweging vergelijkbaar is aan bv een hengst als Apaladin, Europia etc

Vraag 4: wat moet ik weten over Arabieren in het algemeen qua afwijkingen of juist bijzondere eigenschappen!

Ik hoop op hele bruikbare tips!

Bij voorbaat dank!

Florence Luijckx

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:24

Set_Elkol

Re: Arabieren kenner HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:27

wat een bijzondere combinatie, wat zoek je nog meer naast beweging en waarom juist deze combinatie?

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 20:35

Een schimmel hengst (die de kleur vererft), met dus zeer veel beweging, röntgenologische 100 %, braaf karakter. En als ik helemaal los ga, graag ook het bekken niet te ver naar achter gekanteld. Vooralsnog hebt ik alleen in USA paarden gezien met die kwaliteiten, echter wel allemaal van Poolse afkomst. Het Egyptische type is niet wat ik zoek. Mijn merrie heeft veel gelders bloed, ik wil meer bloed in mijn veulen. Met Engelse volbloed heb ik slechte ervaringen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:36

Oke. dan moet je al zoeken op homozygote schimmels, waardoor de keus beperkter wordt.

Jammer dat het per se schimmel moet zijn dat maakt de keus klein.

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 20:38

Peterina schreef:
Kijk is op deze site van Prestige Straight Egyptian: http://www.prestigestraightegyptians.com/
Ze zijn in Peer België.

Bedankt voor je reactie maar ik denk dat ik eerder vind wat ik zoek in de Poolse bloedlijnen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:39

Scorpio is een gave Poolse hengst maar vos en dat zoek je dus niet..

Of AF Barahbay?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:44

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:46

De russen zijn vaak de beteren bewegers en die zijn ook kwa bouw wat rij typischer. IK zou altijd probeeren de hengst in het echt te bekijken vooral de amerikaanse foto,s en filmpjes zijn nog al bewerkt. Je kunt ook bij het NRPS kijken deze arabieren hebben zeker een röntgenologisch moeten afnemen bij het AVS zelf is dit niet verplicht maar word soms wel gedaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:49

Mag ik vragen waarom je voor een arabier wil gaan op je elite KWPN merrie?

Overigens zou ik je aanraden je vraag eens neer te leggen bij Jan Calis.
Van Zenith Arabians.
Die man zit al jaren in de arabieren.
Heeft zelf een aantal NRPS erkende hengsten staan die volgens mij dan ook aan de röntgenologische eisen voldoet van het NRPS.

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 20:57

Overigens wil ik volgend jaar naar scottsdale gaan om de hengsten in het echt te zien.. Maar dit jaar lukt me dat niet.

Maar volgens mij is het niet nieuw dat de veste hengsten in USA staan, ik was 25 jaar geleden bij Flexman Arabians en die zeiden dat toen al.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:00

Ik zou eerder kijken voor een shagya Arabier. Type sluit beter aan bij warmbloed. In Duitsland staat Is Orlow die is gekeurd voor diverse stamboeken maar dit is wel een pure Arabier doch een goeie.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:11

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:21

Ik kan je ook aanraden eens met Jan Calis te praten, die weet waar hij het over heeft.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:24

Leuk om te lezen, je fokkeuze!

Zelf had ik een ArabierxGelderse merrie en ik ken nog een paar van deze kruisingen. Ik vind het fantastisch leuke paarden, met enorm veel uitstraling, levenslust, hardheid en mensgerichtheid.

Ik denk dat Ponyparadijs en Geshaquille hierboven een paar goede opmerkingen maken: de NRPS goedgekeurde volbloed arabieren zijn inderdaad uitgebreid gekeurd en de Poolse en Russische arabieren hier zijn niet minder dan die in Amerika--vaak gaan ze van hier naar daar. De Amerikanen 'prutsen' ook een hoop aan de bewegingen van de paarden, waardoor het beeld kan vertekenen.

Inmiddels ben ik niet echt meer thuis in de Arabieren wereld, maar het was vroeger zo dat de Kossack Stud de meeste en gemiddeld heel goede 'Russen' had, die vaak na een aantal jaren dekdienst hier dan weer geexporteerd werden, dus je zou daar ook zeker kunnen kijken (Calis en The Kossack zitten niet al te ver van elkaar, een bezoek moet te combineren zijn :j)

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 21:26

Allemaal hele mooie paarden, maar niet wat ik zoek. Ik zal eens op een keuring gaan kijken, daar zal ik Jan Calis ook vast kunnen vinden.

Iig bedankt voor de reacties

http://youtu.be/j4DVczd5EUE

Dit blijft toch wel echt wat ik zoek..

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:31

De Shagya arabier is zeker ook een optie en daar komen vaak hele goede sportpaarden uit (denk aan Ramzes en z'n enorme invloed op de rijpaarden fokkerij, via oa Ramiro)

Ik moet wel toevoegen over de kwaliteit van de Arabieren in Amerika dat inderdaad heel veel zeer goede hengsten daar te vinden zijn en dat de gemiddelde kwaliteit hier waarschijnlijk lager ligt, maar er staan hier wel degelijk ook altijd een aantal zeer goede hengsten, al is het maar voor een paar jaar alvorens ze alsnog 'de plas' overgaan.
Laatst bijgewerkt door Selima op 03-02-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:31

Oei, dat vind ik echt vreselijk onnatuurlijk...

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:32

Dit is dus "performance"

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:34

Ik vind dat filmpje ook echt niks, eerlijk gezegd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:36

Flow888 schreef:
Dit blijft toch wel echt wat ik zoek..

laat je niet te veel leiden door het Amerikaanse Showaspect. Net als bij Tennessee Walking horses worden de showarabieren geshowd met shods. Daardoor lopen ze zo bombastisch.

Kijk maar eens op dit plaatje van Apaladin, daar kun je goed zien dat hij niet op normale ijzers loopt maar op shods.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:38

Ik zou ook niet weten waarom je wil dat je paard zo zou lopen? Het ziet er toch niet uit? Ga eens bij een show kijken, daar zie je beter de beweging die typisch is voor een arabier. Want dat laat dit filmpje absoluut niet zien.

Flow888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 21:40

Deze paarden hebben hier veel talent voor, zeker hebben ze hier aan gesleuteld waardoor het er onnatuurlijk uit is gaan zien. Maar de aanleg is er wel.. Een paard met een vlak voorheen zal nooit met een mooie hoge maar natuurlijke knie actie gaan lopen.. Een paard die beweegt als een pony word ik verdrietig van en vind ik ook niet passen bij een trots dier als de Arabier..

Btw vind ik heel veel niet oké aan die filmpjes.. Maar het is wel de aanleg die ik zoek.. Zie ik tot nu toe niet terug in nl.. Mijn merrie loopt ook niet als een pony, dus ik wil ook niet zo'n hengst.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:42

Dat is niet natuurlijk hoe het paard op het filmpje loopt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 21:43

op deze site kun je het verschil zien van een paard met lichte shods en zonder. Het is wel een TWH dus daar moet je even doorheen kijken.