[TI] Mijn tinker meisje laten dekken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Mijn tinker meisje laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:29

Hallo allemaal !

Ik denk er nu al weer bijna een jaar over om mijn meisje opnieuw te laten dekken.
De eerste keer is toen te vroeg geweest ... Ze is met twee jaar per ongeluk gedekt door haar tinker maatje waar dus wel een tinker Daxje uit kwam (haar zoon heet Dax) in april 2013.
Ze is toen nooit bijgevoerd, de zwangerschap is ook niet gevolgd, geen echo's niks. Ik heb haar toen over genomen en toen bleek ze dus ook echt zwanger want een maand later was Dax er. Maar ze was mager, geen spier massa meer en haar rug was ingezakt ...

Maar waar ik mij nu dus het meeste zorgen om maak is haar rug ...

In november 2013 zag ze er nog zo uit,
Afbeelding

In het voorjaar van 2014 zo,
Afbeelding

http://i38.servimg.com/u/f38/15/56/48/27/10259710.jpg

En van de zomer zo,
http://i38.servimg.com/u/f38/15/56/48/27/10437710.jpg

http://i38.servimg.com/u/f38/15/56/48/27/10644910.jpg

Wat ik nu kan veranderen is dat ik haar goed onder controle hou en ze ook de nodige voeding zal krijgen, ik zal met haar blijven lopen zodat haar rug ook gespierd blijft.

De dierenarts komt zaterdag en dan vraag ik wat hij er van vindt, plus de osthéopaat moet nog weer langs komen om alles even goed te checken weer. (Ze heeft al twee keer een osthéopaat op bezoek gehad en beide keren was er niks mis met haar rug, tweede keer alleen haar schouders geblokkeerd omdat ze misschien gevallen was in het land of zo ...)

Wat vinden jullie er van ?
Laatst bijgewerkt door balance op 29-01-15 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie; rest in link

Sjira

Re: Mijn tinker meisje laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:30

Waarom wil je haar laten dekken? Wat wil je doen met het veulen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:32

Ik zou met zo'n rug niet gaan dekken, lijkt me niet gezond voor de merrie maar ook te grote kans dat je een veulen krijgt met dezelfde rug.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:35

Nee. Met zo'n slechte rug lijkt het me niet verstandig om te fokken zowel voor de merrie als het veulen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:35

Dit lijkt me ook erfelijk en dus merrie zou ik mijn ogen totaal ongeschikt zijn als fokmerrie. Zo je tekst te lezen heb jij zelf dit gevoel ook al, anders zou je er niet zo mee zitten toch?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:39

ik heb niet heel veel verstand van paarden, dus ik zal ook nooit heel snel commentaar geven op bouw etc.

maar het gaat hier om een tinkermerrie?
Voor mijn gevoel heeft het dier een hele aparte gedrongen houding in combinatie met een klein formaat?

ik zie er wel iets tinker in, maar niet echt typisch tinker.

ik deel de vraag wat precies het doel is van de dekking en het veulen.. want mijn gevoel zegt hier dat je niet een mooie of goede fokmerrie in handen hebt?

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:40

Ik wil haar laten dekken omdat ze veel plezier heeft gehad van het opvoeden van Dax, nu nog steeds is ze heel beschermend naar hem toe. En omdat ze gewoon niet meer wil werken.
Mischien dat ik een eventueel veulen zal houden als het een merrie is, als het een hengstje is gaat hij weg. Heb nu al 3 ruinen, plus drie castraties gehad, heb wel even genoeg gehad voor nu.

Oké slechte rug, maar vinden jullie niet dat ze er veel beter uit ziet ?

En nee het is zeker niet erfelijk want anders had Dax het ook wel gehad,
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben banger dat ze weer zo verslechterd door de draag tijd, dat al haar spier massa weer verloren gaat en dat haar rug weer inzakt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:41

Oei.. Die heeft niet zo'n hele gunstige bouw := ik zou het zelf niet doen bij een merrie zoals deze. Je laatste twee nieuwe foto's zijn zo mogelijk nog erger....maar ze staat daar wel extreem ongunstig natuurlijk.
Je fokt ( hoop ik) omdat je je merrie kwalitatief zo goed vind dat je er een "mini me" bij wil, met hoop op een beetje extra verbetering. Maar hoewel ze vast en zeker super lief zal zijn, vind ik haar niet heel geschikt materiaal als fokmerrie.
Heeft ze trouwens zomer eczeem? De laatste standfoto vd zomerfoto lijken haar manen eraf te zijn geschuurd?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:43

Haar conditie is beter. Haar bouw niet. In mijn ogen heeft Dax ook niet zo'n fantastische rug. Minder slecht als zijn moeder, maar om nou te zeggen dat hij er niks van heeft meegekregen...

Ik zou niet met deze merrie fokken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:46

allereerst was het een tweejarige toen je haar kreeg.. die zien er niet altijd correct uit, omdat ze nog in de groei zijn.. daarnaast was ze toen onverzorgd/ongepoetst en staat ze er nu op haar paasbest bij..

Dat ze wat gespierder is en netter gevuld dat zeker.. maar dat neemt nog steeds mijn issue met haar bouw niet weg.. de botbouw en aanleg zul je niet kunnen veranderen..

daarnaast hoeft een erfelijke kwestie niet 100% van de tijd te worden doorgeven natuurlijk..
Maar in hoeverre heeft Dax een echt goede bouw? of is dat ook een beetje een mengelmoesje..

en wat ga je doen als het veulen niet correct is en hengst? want dan zal ie de markt op moeten.. En die is aardig verzadigd natuurlijk.

of spiermassa verloren gaat, ligt natuurlijk ook deels aan jezelf.. spieren onderhoud je door te trainen met een dier.. natuurlijk neemt dat wat af in de tijd dat ze minder kan.. maar hoe ze haar dracht doorkomt is vooral aan jou zelf.. over de rug kan ik weinig zeggen, ik weet niet of het een verzakking van de botten was en in hoeverre de dracht dat kan verergeren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:47

even een aanvulling.. op beide recente foto's heeft ze een behoorlijke strekstand naar achteren,
is dat toeval, of staat ze er zo altijd bij?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:50

Ze is een stuk opgeknapt zo te zien, maar ik er eerlijk gezegd niet mee fokken.
Het zou dan dus een 'pret' veulen zijn en omdat je voor een hengstveulen geen plek hebt, plus dat de merrie ook niet de meest correcte rastypische is en de dracht best eens zwaar en/of nadelig voor haar zou kunnen zijn, nee niet doen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 28-01-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:51

Ik zou het niet doen, ondanks dat ze opgeknapt is is haar rug zeker niet netjes... en wat elena ook zegt viel me ook op, of dat altijd zo is weet ik niet maar is ook wel weer een puntje.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:58

Ik zou er ook niet mee fokken persoonlijk. Vindt haar weinig tinker uitstraling hebben sowieso eigenlijk het klopt niet helemaal. Is dit geen tinkerkruising om te beginnen ?

Ook met die rug en bouw als het dan een hengst is is er weer een bwaa veulen op de markt om het zo te zeggen. :\

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 13:43

Laatst bijgewerkt door balance op 29-01-15 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie, rest in link

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:48

Naast de rug heeft ze zo te zien ook eczeem. Niet dekken :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:50

Heeft ze zomereczeem? Daar lijkt het namelijk wel op.
Haar bouw is ook niet gunstig. Hoe leuk het je ook lijkt, wees hierin verstandig en koop een leuk tinkerveulen ipv deze merrie te laten dekken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:51

Dax zijn rug is ook niet je van het. Een paard met zo'n rug moet je simpelweg niet mee willen fokken. Er zijn genoeg gezonde en exterieurmatig goede dieren op de markt. Waarom dan het risico nemen op een wellicht exterieurmatig niet correct veulen met kans op eczeem ook nog? Nee moet je niet willen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:04

Ik zou het dekken ook afraden gezien de rug van de merrie. Tevens vind ik de rug van Dax ook niet super...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:04

Ik lees trouwens tussen de regels door dat ze niet meer wil werken, wat bedoel je daarmee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:07

Ik voorzie vooral problemen bij de bevalling en de gang door het geboortekanaal met dit lichaam.
Ook ik zou dit risico niet nemen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:35

Waarom overweeg je het überhaupt als je zelf twijfelt? Je noemt argumenten op waarom je het niet wilt waarbij ik al meteen zou afhaken. Je hoeft het niet voor je brood te doen dus waarom dan wel? Met dat risico en met als enige reden dat het 'leuk' is zou ik het absoluut niet doen.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:37

Ik zou met deze merrie ook niet fokken. Ze heeft prachtige bloedlijnen maar bij haar is niet het goede naar voren gekomen.
Ik zou het niet eens heel erg van de rug af laten hangen maar meer van de exceem die ze volgens mij heeft.

De rug van de Dax vind ik ook niet zozeer storend maar wat mij wel opvalt is de stand van de achterbenen die vind ik wel storend.

Verder houd niemand je tegen hè. Maar of het wijs is in deze economie?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:01

Die twee foto's die je apart plaatst, dat is Dax? Ik vind misschien zijn moeder nog wel beter in elkaar zitten als hem.
Als 1 (of enkelen) nakomeling iets niet meekrijgt van de ouder, wilt dat ook niet zeggen dat iets niet erfelijk is. En nakomeling is geen kopie, maar krijgt de helft van de genen mee die invloed uitoefenen op het eindresultaat.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 15:21

Dit is Dax ook,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding