Kan mijn pony nog een veulen krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welshponyfan

Kan mijn pony nog een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 20:58

Hallooo!

Ik heb een (B) pony van 13 jaar. Ze wordt in juni 14.
Ze heeft nog nooiteen veulen gehad. Nu zou ik volgend jaar, toch graag een veulentje willen. Zou dat nog kunnen?

Groetjes, mij :)

Scooby007

Re: Kan mijn pony nog een veulen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:05

Persoonlijk zou ik het op die leeftijd niet meer doen als ze nog nooit eerder een veulen heeft gehad.
Weet niet wat hier verder de meningen over zijn dus ik lees ook even mee ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:06

Als ze verder gezond is,geen afwijkingen heeft zie ik niet in waarom niet.

Zou wel eerst laten onderzoeken op genetische afwijkingen, zou sonde zijn als je een misvormd veulen krijgt of er 1 met problemen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:50

Als ze bevalt (als ze drachtig) wordt is ze dus 16 jaar. Vind ik redelijk aan de late kant. Niet onmogelijk, maar je hebt wel iets meer kans op complicaties.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:18

B-ponies zijn sterker dan KWPN-paarden.
Ik zou het daarom bij een B-pony rustig durven proberen :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:05

Wat een ontzettend vooroordeel, Dees := Hoe kun je dat nu toch zo zeggen zonder ooit de pony te hebben gezien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:12

Ligt eraan wanneer je haar laat dekken, bedoel je dat je komende lente/zomer haar wil laten dekken? of een jaar later?

Maar wil je gewoon een veulentje ''voor de leuk'' en dan maar verkopen of wil je er echt iets mee doen?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:14

Ik volg het topic even. Ik wil eventueel een veulen bij mijn IJslander die al wel een keer een veulen heeft gehad. Zei is 15. Is het dan wel aan te raden om het te doen aangezien ze wel een veulen heeft gehad. Wat maakt dan het grote verschil?

Sorry dat ik je geen tips kan geven ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:16

Ik vind bij bepaalde leeftijden het verstandig is eerst de da erbij te laten komen, vraag aan hem een onderzoek of je pony of paard het wel aankan en verstandig is. Elk paard is anders op verschillende leeftijden. En testen of genetische afwijkingen zou ik zeker wel doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:54

Een da kan onderzoeken, maar gaat jou echt niet zeggen dat je het wel of niet moet/kan doen. Dat beslist de eigenaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:55

IK zou de dierenarts om advies vragen en dat meenemen in je beslissing :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 13:55

Wel of de merrie er nog gezond genoeg voor is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:28

Sammie schreef:
Wat een ontzettend vooroordeel, [naam verwijderd] := Hoe kun je dat nu toch zo zeggen zonder ooit de pony te hebben gezien.

Hoe kan een feit een vooroordeel zijn?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:35

Waar haal j dat feit vandaan dan. Onderzoek bron?
Ik zou een algehele check laten doen.

Er zijn genoeg merries die uiteindeljk op latere leeftijd als fokmerrie worden gebruikt.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:35

ik snap dat het leuk is maar ik zou het zelf niet kan omdat vanwege de leeftijd kan je een misvormd veulen krijgen , je pony kan overlijden of het veulen of beide, en wil je hem/haar later gaan houden of toch weer door verkopen?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:50

Renskexb, volgens mij is het niet zo zeer dat je dan een misvormt of slecht veulen krijgt, want er zijn ook fokmerries die door fokken tot ze 18 of zelfs ouder zijn.

Ik denk dat het probleem meer ligt bij het feit dat een merrie van die leeftijd die nog nooit eerder een veulen heeft gehad, te nauwe bekken heeft en dat is nu ook niet erg soepel meer. (dit heb ik me laten vertellen en ook op bokt gelezen) Als je een merrie op jongere leeftijd dekt zijn de bekken nog soepel en is er genoeg plek voor het veulen om doorheen te komen tijdens de geboorte, maar met deze leeftijd dus niet meer. En als een merrie al wel eerder veulens heeft gehad is op deze leeftijd de bekken wat ruimer, door vorige bevalling(en).
Weet niet zeker of dit 100% klopt, je kan het beste gewoon even overleggen met je DA

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:16

Iedereen super bedankt! Het veulen zullen wij waarschijnlijk gewoon houden, we hebben genoeg ruimte, tijd etc.

Als we onze pony laten dekken, dan is dat in rond Mei. als alles goed gaat, zal het veulen dan rond april geboren worden. een paar maand voordat ie 15 wordt dus.

We zijn sowieso van plan eerst de dierenarts erbij te halen, om te kijken of de pony nog gezond genoeg is! (we denken van wel, ze gedraagt zich prima, maar je weet maar nooit..)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:23

Laat je dan gelijk testen op genetische afwijkingen? Neem dan aub als tip wel een goedgekeurde hengst als alles goed is gekeurd :-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:25

Dees schreef:
Sammie schreef:
Wat een ontzettend vooroordeel, Dees := Hoe kun je dat nu toch zo zeggen zonder ooit de pony te hebben gezien.

Hoe kan een feit een vooroordeel zijn?

Het is sowieso al geen feit, maar een mening. :) Bovendien is 'sterker' nogal een ruim begrip. Zet een persoon van 100kilo op paard A en paard B of laat beide paarden 500 kilo trekken. Daar ga je met je sterker..

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:49

Mioux schreef:
Laat je dan gelijk testen op genetische afwijkingen? Neem dan aub als tip wel een goedgekeurde hengst als alles goed is gekeurd :-)

Bedankt voor de tip! :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:00

Als de pony gezond is en de dierenarts vind niks bijzonders kun je het proberen. Maar ik zou haar bijvb niet hengstig laten spuiten o.i.d.
Als de natuur nee zegt dan moet je dat accepteren in dit geval.

Gydja als jouw merrie al eerder een veulen heeft gehad maakt het makkelijker omdat het geboortekanaal al minder nauw is, slappere banden etc... En je merrie heeft ook al ervaring met een veulen op te voeden en moet voeden. Dat is niet altijd vanzelf sprekend

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:31

Sammie, sterker als in gezondheid. Is een feit.
Jouw mening daarover vind ik niet zo interessant, ik 'luister' pas wanneer je met een dierenarts kan komen die het tegendeel beargumenteert ;)

Waarbij in kracht een B pony ook altijd nog relatief sterker is dan een KWPN paard, ook in jouw voorbeeld. Kracht uitgedrukt in soortelijk gewicht.

mistral2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:32

Ik heb mijn welsh/newforest merrie ook op 13 jarige leeftijd laten dekken door haflinger.
merrie verkeerde in goede gezondheid en had een goede cyclus en baarmoeder zonder afwijkingen( heb eerst merrie laten scannen door da)
jaar later een mooi gezond veulentje

dus als je merrie in goede gezondheid verkeerd, en ook gezond wordt gescant van binnen zou ik het gewoon doen.
zorg dat je met de bevalling aanwezig bent of in ieder geval iemand om een oogje in het zeil te houden

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:33

Dees waar zijn de feiten volgend jou op gebaseerd. Nogmaals zou ik dan de bron willen lezen

Sabahartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:39

Wil dit voorjaar mijn pony laten dekken ze is nu 8 is dat een goeie leeftijd