Welke hengst voor mijn Don Romantic x Painters Row merrie???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Welke hengst voor mijn Don Romantic x Painters Row merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 20:33

Ik ben rustig aan aan het rond kijken naar een geschikte hengst voor mijn merrie.
Don Romantic x Painters Row

Ik heb totaal geen verstand van fokken en weet niet eens wat jullie willen weten dus als jullie vragen hebben hoor ik het graag.

Wat ik over mijn merrie kan zeggen:
Het is een super relaxte nuchter merrie maar wel absoluut met pit.
Ze is 1,63/165 iets meer maat fijn zijn maar dit is een pre.
Ze is smal gebouwd en heeft een iets wat weke rug.
Een belangrijk punt is dat ze een gevoelige huid heeft (ze kan slecht tegen vliegjes en gaat al gauw schuren) ik wil haar dus absoluut niet kruizen met een hengst die ook maar enige nakomelingen met eczeem heeft.

Mijn absolute voorkeur gaat uit naar:
Apache (UB40 x Krack C)

Maar aangezien ik dus totaal geen kijk heb op fokken heb ik geen idee of dit een goede of slechte combi is met mijn paard!

Verder vind ik de volgende paarden erg leuk:
Broere Bristol (v. Jazz) heb ik op wedstrijd gezien vind ik gewoon geweldig paard
Colorance xx03 (BP) omdat ik gewoon gek ben om mooi bont.
Alle opties zijn welkom (ik ben niet dol op schimmels, en wil wel de luxe bouw behouden)

Ik wil het paard puur voor me zelf fokken, dressuur mee rijden, e.v.t. op wedstrijd maar sowieso ook af en toe lekker mee naar buiten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 01:34

Hoi leuk ik hoor hier niet vaak dat er iemand met Apache wil dekken Hij staat hier bekend als heet rillerig paard Maar ik vond hem geweldig paard gaat zo mooi in tact en gedragen Ik kan hier helaas je filmpje / foto niet zien ( werk) dus kan niet zeggen of hij ook bij je merrie past Als je voor jezelf een bom proof paardje wilt fokken is het wel een risico met Apache

Heb zelf een hengstveulen van Apache gefokt mijn merrie is ook nuchter van zich zelf wel voorwaarts maar 100% eerlijk Dus heb ik het wel aangedurfd o,m met Apache te dekken Op stal hebben ze ook gedekt met Apache die merrie is zelf ook vrij heet Dat veulen is ook beetje afwachtend en rillerig Voor foto s kun je even in mijn profiel spieken

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:20

Klein, smal gebouwd, ietwat weke rug...
Dan is Apache niet de hengst voor deze merrie. Tenzij je "klein, smal gebouwd, ietswat weke rug" zeker weten terug wilt zien in het veulen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:12

Inmiddels je filmpje bekeken Fijn paard zeg !!! Denk dat Apache idd jou merrie der mindere punten niet gaat verbeteren En het wel erg bloederig gaat worden Heb je misschien ook een duidelijke standfoto van de merrie ?

Je kunt eens kijken bij van Olst zeker om de rug sterker te maken Kun je denken aan NETTO kracht formaat en goed karakter !!! Zou voor iets gaan met Ferro of Negro bloed

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:39

Ik heb helaas geen standfoto. Op dit moment is mijn merrie aan het revalideren van een hoornzuil operatie waardoor ze nog nauwelijks spieren over heeft, dus het maken van een standfoto zal nu geen goed beeld geven.

Ik zal een paar foto's plaatsen waar aan jullie hopelijk iets meer van haar bouw kunnen zien.
Afbeelding
(foto 3 a 4 jaar oud)
Afbeelding
(slechte foto 3 a 4 jaar oud)

Dit is een iets recentere foto.
Afbeelding
(vorige zomer)

BrechtCarlos

Re: Welke hengst voor mijn Don Romantic x Painters Row merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:59

Kun je misschien je eisen op een rijtje zetten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:26

Merrie met fijne beweging!

Aandachtspunten zijn de neerwaartse romprichting, de laag aangezette hals die ook wat zwaar is aan de onderkant en de korte croupe. Weke rug vind ik wel weer wat meevallen, bovenlijn had wel van nature meer bespiering mogen hebben. Beenwerk is wat teer en het hoofd had gezien de rest van de merrie wellicht iets meer bloeduitdrukking mogen hebben.
Je ziet de Painters Row imo wel aardig terug in deze merrie.

Hoe je met deze merrie gaat fokken, hangt onder meer af van wat voor soort paard je hoopt te fokken. Wat zijn je wensen daarin?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 16:43

Goede vraag.... wat zijn mijn wensen nou precies.

Een fijn meewerkend karakter (goed rijbaar)
Goede beweging (Dressuur bloed)
Een goed paard heeft geen kleur (maar liever geen schimmel)
Meer maat en meer body
Kwa bouw zo veel mogelijk verbeteren (vooral de neerwaartse romprichting verbeteren)

Eigenlijk wil ik gewoon een zo goed en gezond en mogelijk paard fokken met een GOED karakter.
Zodat ik tegen de tijd dat hij klaar is om aan het werk te gaan kan besluiten of ik wedstrijd ambities heb of dat ik gewoon naar buiten wil en voor mezelf me dressuur rondje in de bak doe.

Kwa kleur ben ik heel makkelijk, ik hou van mooi zwart of donker bruin, ik hou ook van veel wit, hoge witte benen of veel wit op het hoofd. Maar ook een mooie vos en een donkere koffie vos, ik vind het allemaal leuk.
Misschien ben ik nog wel het gekste op bont alleen ben ik bang dat ik dan al snel aan kwaliteit inlever.
Maar ik hou echt niet van schimmels!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:11

Tja, als je het zo stelt, kun je er natuurlijk ook een mooie opwaarts gebouwde Fries op zetten.
Daarmee kun je een heleboel punten van de merrie snel verbeteren. Waaronder opwaartse romprichting, meer front, goed karakter en meer maat en body. :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 19:00

Dees schreef:
Tja, als je het zo stelt, kun je er natuurlijk ook een mooie opwaarts gebouwde Fries op zetten.
Daarmee kun je een heleboel punten van de merrie snel verbeteren. Waaronder opwaartse romprichting, meer front, goed karakter en meer maat en body. :D

Hahaha nee dat bedoel ik niet met een dressuur paard (al weet ik dat er ook al heel wat goede dressuur/luxe friezen rond lopen)

KWPN!

Ik bedoelde juist aan te geven dat ik buiten het verbeter van me paard zowel ik beweging bouw en karakter (als dat nog beter kan) geen kleur of andere onbelangrijke eisen heb, ik wil gewoon een zo goed mogelijk paard fokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:10

Er is natuurlijk wel meer dan KWPN waarmee je een keurig warmbloed sportpaard fokt he?
Zowel in ons eigen land als in België en Duitsland. Dacht je dat Don Romantic een KWPN-dier is? :P

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 08:32

Dees schreef:
Er is natuurlijk wel meer dan KWPN waarmee je een keurig warmbloed sportpaard fokt he?
Zowel in ons eigen land als in België en Duitsland. Dacht je dat Don Romantic een KWPN-dier is? :P

Ook dat begrijp ik allemaal, mijn merrie heeft een oldenburger papier, der vader is zweeds, der moeders vader engels volbloed er komt nog holsteiner in het papier voor.
Maar in de kwpn ken ik zelf veel van de hengsten, ik weet niet welke goed past op die van mij maar ben wel bekend met de hengsten omdat ik een jaar op een amerikaanse fok / handel / trainings stal heb gewerk waar dus met kwpn-ers werd gefokt. Daar heb ik alle jonge beesten zadelmak gemaakt en doorgereden en heb ik me (achter af gezien helaas) niet met het fokken bezig gehouden.
In amerika is ook mijn liefde voor bont ontstaan daar is bont natuurlijk helemaal hot, alleen de bonte paarden op de stal waar ik werkte hadden een vol kwpn papier ( afstamming van samber ), helaas zijn er geen goedgekeurde bonte kwpn hengsten meer.

Kwpn is geen eis maar wel een absolute voorkeur, voor een goed bonte luxe sportpaard zo ik eventuuel nog een uitzondering willen maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:57

Apache past absoluut niet bij je merrie.

Wat ik zou doen is weg blijven bij hengsten met veel volbloed, want anders ga je de eigenschappen verankeren die je niet wilt verankeren.

Negro/ Ferro bloed zou wel goed kunnen passen inderdaad, wellicht passen hengsten als Everdale goed bij je merrie alleen heb je wel kans dat je dan de neerwaartse romprichting niet verbeterd.

Wat je ook kunt doen is kijken naar een goede holsteiner dressuur hengst.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:33

Ik denk, Dara, dat je welllicht interessante hengsten zult vinden binnen de Gelderse richting van het KWPN. Veel van de tegenwoordig goedgekeurde dressuurhengsten bij KWPN hebben zelf ook teer beenwerk en soms ook een neerwaarste romprichting. Tel daar bij op je karakter-wensen en dan wordt het wel wat lastig voor je...

Hieronder wat denkrichtingen voor je:
http://www.hengst-chablis.nl/
Alexandro P

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 12:06

Everdale vind ik een mooie hengst maar ook hij lijkt wat smal en rank.
Netto vind ik wel echt een gaaf beest! (Daarbij heb ik aantal ferro's beleerd en vind ik het echt fijne beesten!)

Alexandro P vind ik opzich niet heel verkeerd maar iets aan het gelderse paard staat me gewoon niet zo aan.

Dus op basis van jullie advies zou ik in eerste instantie aan Netto denken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:21

Dees schreef:
Klein, smal gebouwd, ietwat weke rug...
Dan is Apache niet de hengst voor deze merrie. Tenzij je "klein, smal gebouwd, ietswat weke rug" zeker weten terug wilt zien in het veulen.

Zo jammer dat er altijd maar dingen verondersteld worden. Ik heb de fokindex van Apache erbij gedaan. Hij vererft geen weke rug en geeft ook geen kleintjes. Daarnaast geeft hij wel oprichting, iets wat deze merrie nodig heeft. Met Apache zou ik het durven op deze merrie.

Afbeelding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:44

DDDara schreef:
Dees schreef:

Ook dat begrijp ik allemaal, mijn merrie heeft een oldenburger papier, der vader is zweeds, der moeders vader engels volbloed er komt nog holsteiner in het papier voor.
Maar in de kwpn ken ik zelf veel van de hengsten, ik weet niet welke goed past op die van mij maar ben wel bekend met de hengsten omdat ik een jaar op een amerikaanse fok / handel / trainings stal heb gewerk waar dus met kwpn-ers werd gefokt. Daar heb ik alle jonge beesten zadelmak gemaakt en doorgereden en heb ik me (achter af gezien helaas) niet met het fokken bezig gehouden.
In amerika is ook mijn liefde voor bont ontstaan daar is bont natuurlijk helemaal hot, alleen de bonte paarden op de stal waar ik werkte hadden een vol kwpn papier ( afstamming van samber ), helaas zijn er geen goedgekeurde bonte kwpn hengsten meer.

Kwpn is geen eis maar wel een absolute voorkeur, voor een goed bonte luxe sportpaard zo ik eventuuel nog een uitzondering willen maken.

Love for you (NRPS registreren)http://www.gerarduspost.nl//index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=82
Ceasar - homozygoot (reg A.)http://hoeveterlinden.be/index.php?option=com_content&view=article&id=89%3Aceasar-&catid=34%3Apaarden&Itemid=53

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:55

janderegelaa... hoe het KWPN zo'n paard ziet.... Wat er vooral aan die indexen ontbreekt is de inbreng van de moeder. Ik kan me voorstellen dat merriehouders met een kleine, iele merrie geen gebruik hebben gemaakt van Apache ;)

Ik ben het met je eens dat Apache het front en de romprichting behoorlijk zou kunnen verbeteren, maar het beenwerk zal teer blijven en de maat is een vraagteken. Maat is meer dan alleen de stokmaat. Die index van KWPN gaat alleen over de stokmaat. Apache zal geen breedte en diepte geven. Met maar gewone lendenbespiering en een hellende croupe zal Apache de achterhand en bovenlijn van deze merrie waarschijnlijk niet helpen. Oftewel: ik zou het niet doen als ik TS was. Maar TS moet het natuurlijk helemaal zelf weten!

Love For You geeft prima veulens met souplesse en beweging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:27

Ik heb nog nooit een Apache gezien met een opwaartse romprichting...dat is imo een van de dingen die hij niet verbeterd. Samen met een erg lang achterbeen en hellend kruis...wat hij ook door geeft..zou voor mij een reden zijn om deze hengst te laten staan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:23

Elisa2 schreef:
Ik heb nog nooit een Apache gezien met een opwaartse romprichting...dat is imo een van de dingen die hij niet verbeterd. Samen met een erg lang achterbeen en hellend kruis...wat hij ook door geeft..zou voor mij een reden zijn om deze hengst te laten staan.

Zou je misschien eens naar een keuring moeten gaan want meer dan de helft van de aangeboden merrie's is ster of hoger geworden. Daarnaast heeft hij in de index een enorm hoge score voor exterieur mét een hele hoge betrouwbaarheid.

Je kunt misschien wel iets "waarnemen" maar de statistieken later een ander beeld zien.

Edit: en met 11 zonen geselecteerd voor Den Bosch ook nog eens topaanvoerder. http://www.horses.nl/fokkerij/apache-en ... den-bosch/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:53

Dat zal best, maar keuring"s paarden zijn niet per definitie goede sportpaarden. En wat hij vererft zie ik persoonlijk liever niet terug in een sport paard voor het hogere niveau.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:31

Elisa2 schreef:
Dat zal best, maar keuring"s paarden zijn niet per definitie goede sportpaarden. En wat hij vererft zie ik persoonlijk liever niet terug in een sport paard voor het hogere niveau.

Zijn eerste kinderen worden nu 6 dus wat die gaan doen in de (hogere) sport is nog niets over te zeggen.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:16

Elisa2 schreef:

Ik ben de afgelopen jaren op aardig wat keuringen geweest en daar zijn behoorlijk wat apache's voorbij gekomen. Ik ben met je eens dat hij een hellend kruis meegeeft (en heeft). Ik heb een hoop opwaarts gebouwde en bewegende paarden gezien van apache. Denk dat ie inderdaad eerder smallere paarden geeft, wat betreft maat denk ik dat hij best strooit, heb hele grote en kleinere, rond 165, gezien.

Dat lange achterbeen herken ik ook niet, op z'n kwpn score heeft ie daar 97, wat een minimale afwijking van het gemiddelde is, dus ietsie langer. Maar met zoveel buiging in de gewrichten denk ik niet dat dat een probleem is.

Het valt me trouwens op dat in heel veel van je reacties staat dat een hengst een "heel lang" achterbeen heeft, heb je daar iets speciaals mee?

On topic, op deze merrie zou ik apache niet zo snel gebruiken, eerder een paard mer iets meer massa, maar wie weet, voor een aantal punten kan hij zeker verbeteren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:20

Wat dat aangaat is de halfbroer van Apache wellicht een veel betere optie: de bij NRPS goedgekeurde Forty (UB40 x Contango). Forty heeft een heel fijn karakter, lijkt veel minder heet te zijn dan Apache.
*Forty*

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:26

Nog een kleine toevoeging, daar ging het om.
Wat ik een mooie opwaarts gebouwde en bewegende hengst vind die ik toevallig laatst gezien heb is Guardian s. Mooie bovenlijn, wel lux maar wel met een beetje massa. Wel een jonkie, net gekeurd maar zoiets zou ik bedenken bij jou merrie.

Veel plezier met hengsten bekijken/uitzoeken. De shows beginnen ook bijna, in het echt zijn ze altijd anders als van een plaatje!

Ps: ja forty zie ik ook voor me!