hulp nodig bij keuze tussen sport en/of fokmerrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

hulp nodig bij keuze tussen sport en/of fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:03

ik heb een dilemma,

ik heb een dochter waar ik een paard voor zoek, paard moet minimaal z1 lopen want we willen graag daarin verder gaan.
ikzelf fok graag een veulentje en aangezien dochter nog jong genoeg is en wellicht over 2 jaar het te druk krijgt met school, wil ik graag een merrie kopen.

dan kan ik altijd terug vallen op de fokkerij en hoeft dochter niet zich schuldig te voelen.

Er zijn best wel leuke merries te koop, maar vaak zijn het dan wel echte fokmerrie's die laatste jaren weinig of niet gereden zijn of juist sportmerries die weinig over nafok kunnen zeggen soms een combi van sport en fok , maar die zijn bijna onbetaalbaar.

Nu hebben vind ik vaak de meeste paarden toch best wel wat bemerkingen met name in de bewegingen maar nu loop ik juist tegen een hele leuke vooral brave maar ook goed gereden met hele goede bewegingen( zz licht) 10 jarige merrie aan maar wel met een voor mij niet zo interessant papier, er zit totaal geen sportprestatie of fokprestaties in de stam vd moeder en zowel vader als vader van de moeder niet eens goedgekeurde zonen ( ja vader heeft er 1 waar je al jaren niks meer van hoort)
Volgens mij wordt deze merrie makkelijk ster maar moet dit nog bewijzen maar dan nog zit ik met een dilemma.

Ga ik voor de sport kiezen of voor een achterdeur de fokkerij waar misschien de merrie wel uitermate geschikt voor lijkt maar wellicht voor de opfok niet zo interesantte moederlijn ( ook al kies ik voor een tophengst dan telt de moederlijn nog zwaar mee ( zie opmerking "de merrie maakt het verschil").

Ik geef geen afstamming want ik wil de eigenaar niet erbij betrekken is namelijk mijn probleem en niet het probleem van het paard.

O ja de prijs is niet bijv echt zo goedkoop om ze bijv alleen voor de sport erbij te nemen, prijs is comform kwaliteit.

Anoniem

Re: hulp nodig bij keuze tussen sport en/of fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:04

Het gaat er denk ik vooral om wat voor veulen je wilt fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:07

Koop een iets goedkopere merrie of ruin voor de sport en scoor een goede fokmerrie om mee te fokken
Dat kan een oudere bewezen merrie zijn of een veulen/jaarling, die zijn te betalen

Ik weet niet wat je budget is maar wat jij zoekt kon wel eens onbetaalbaar zijn voor normale mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:15

Leuke merrie, maar L ipv Z en volgens mij geen predikaten
Wel goed stammetje
Dan moet je de gok en de kosten nemen om er een PROK en Sport predikaat bij te krijgen
Kun je ook gelijk in een wat oudere merrie investeren die al predikaten heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:16

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:17

ik zoek een nieuwe stammoeder, een merrie waar ik weer een eigen stammetje uit kan fokken.

dus ja ik wil wel proberen kwalitatief goede veulens te fokken.

De merrie is echt correct met een goede hengstenkeuze zou daar best eens een heel leuk veulen uit kunnen komen maar dan nog heb je misschien een minder papier.

een goedkopere voor de sport nee ook die vragen ook de hoofdprijs, ik wil wel graag tegen een correct paard aan kijken en ik weet dat voor de goedkopere paarden dit dan nog lastig wordt, ( minimaal Z1 leeftijd rond de 10 jaar).

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:19

Joolien schreef:
Ja dat zeg ik, een compromis. En deze vnd ik ook, maar ik weet niet wat je budget is.
http://www.bokt.nl/markt/ad/314441/zeer ... ie-te-koop

heb ik toevallig vorige week contact over gehad,

is best leuk paard maar vind ze eigenlijk niet bevestigd in haar oefeningen alles doet erg groen aan volgens mij was deze merrie wel z geklasseerd hoor ( z1)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:22

Het is jammer van Trento als vader maar verder lijkt me dat een geweldige merrie!
Ik fok ook met dat stammetje

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:25

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:30

Liselot schreef:
Als jij bijvoorbeeld op sporthorses kijkt staat daar best een aantal hele fijne dressuurmerries met mooie afstammingen :j
http://sporthorses.nl/advertentie/te-ko ... =placeDESC

Dit is bijvoorbeeld een stermerrie, met preferent en prestatiemoeder en Houston als vader.Loopt Z2 dressuur met winst en lijkt mij nog vrij betaalbaar voor wat je krijgt :)
http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... LuKHcb_uRs

laten we eerlijk de tweede van houston is toch geen paard waar je van van opkijkt als die binnenkomt, spreekt me totaal niet aan, prijs is wel oke maar dan heb je idd dat soort paarden 13 in een dozijn. ook vind ik hem belabberd in de africhting ik zoek echt een fijn gereden paard met iig een fijne aanleuning
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 18-01-15 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:32

Die Houston wordt voornamelijk beroerd gereden, maar kun je best een leuk paard aan hebben. Vind haar wel gaaf, ze is ook nog jong. 6 pas.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:33

Inderdaad, dat viel mij ook op, vind het een zeer aansprekende merrie. Goede ruiter erop en je weet niet wat je ziet :D

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:34

[***] schreef:
Het is jammer van Trento als vader maar verder lijkt me dat een geweldige merrie!
Ik fok ook met dat stammetje

is trento zo erg dan? ken hem verder niet maar een kennis heeft er 1 waar se erg fijn mee rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:40

Voor een fokmerrie heb je liever een bewezen vader, maar de merrie compenseert genoeg zou ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:45

Ik zit ff t filmpje te kijken van die Trento, maar die merrie lijkt me heel fijn en makkelijk te rijden. Ze wordt nu iets op de kop gereden, maar ik denk dat als je deze merrie wat meer op het achterbeen krijgt, ze ruimte genoeg heeft in de schouder om bijjzonder te gaan draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:47

Die Houston vind ik zo op het eerste gezicht geen fokmerrie, die Trento heeft veel meer formaat
Lijkt mij een erg fijn dier

Ik snap niet dat ze met die Houston Z2 rijden

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:50

[***] schreef:
Voor een fokmerrie heb je liever een bewezen vader, maar de merrie compenseert genoeg zou ik zeggen

nou dat bedoel ik dus ook te zeggen met de merrie die ik op het oog heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:52

Die komt niet uit een moederlijn met veel prestatie toch? En geen goedgekeurde vader?
Stap 1 is een merrielijn met veel fok erin. Dat is het verschil tussen alleen een sportpaard zijn of ook geschikt voor de fokkerij

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:56

wel goedgekeurde vader maar geen goedgekeurde zonen er van

heb net wel via een vriendin precies dezelfde combi een link gekregen vanneen paard dat ze aan het klaarmaken zijn voor de olympische spelen dus wellicht is de combi zelf wel goed ( met een knipoog dan)

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:08

Uit een Trento B merrie is vorig jaar wel een hengst van Moorlands Bodygard goedgekeurd

De Glendale moeder zou ook zo maar naast keur en preferent ook prestatie kunnen zijn als je naar de sportresultaten op horsetelex kijkt. Om dit zeker te weten zou je het kwpn even kunnen bellen.

Lijkt mij geen verkeerde merrie voor een combi van sport en fok

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:15

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 13:30

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:38

wat is je budget?

fokfanaat