Afwijkende voorbeenstanden KWPN goedgekeurde dekhengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frenka

Afwijkende voorbeenstanden KWPN goedgekeurde dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 11:12

Naar aanleiding van de overwinning van Franklin (Ampère x Ferro) in de Isah KNHS/KWPN Hengstencompetitie open ik toch een topic op Bokt. Naar mijn mening is het voorbeengebruik van deze hengst niet wenselijk in de fokkerij. Hij heeft zonder meer uitzonderlijk veel talent als sportpaard, maar willen we hiermee fokken?

Dit staat letterlijk op de KWPN site: ''Hij kreeg voor zijn expressieve, krachtige draf het ultieme cijfer 10. Juryleden Johan Hamminga, Monique Peutz en Clara Dekker waren het unaniem eens in hun oordeel: onder Severo Jurado Lopez boekte de KWPN-goedgekeurde hengst Franklin zijn eerste competitiezege met overmacht. “Het is een hengst met heel veel kwaliteit in beweging en daar zit hij zichzelf misschien nog wel een beetje in de weg. Hij beweegt met enorm veel techniek, buiging in de gewrichten en souplesse. In draf excelleert hij met zijn techniek en afdruk, met een heel sterk achterbeen die hij goed onder het lichaam brengt. Daar past geen ander cijfer dan een 10 bij! Hij beweegt heel bergop en ook in galop gaat hij goed gedragen en met veel balans. Wat een paard!”, lichtte Johan Hamminga toe"

Met geen woord wordt gerept over zijn voorbeen gebruik.
Ik heb de hengst wel al live gezien, maar niet in Zuidbroek, de video hiervan lijkt me duidelijk: http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 499#p19499

Dit is niet de enige hengst met een afwijkende stand. Zo zijn er nog meer te noemen bijv. Chagall en Franklin's vader Ampere.
Ten tijde van de goedkeuring van Chagall was hierover op een evaluatie avond van de hengstenkeuring voor KWPN leden al een behoorlijk hoog oplopende discussie. Ook toen werd door de merriehouders aangehaald dat indien een merrie met een soortgelijke beenstand wordt voorgesteld het oordeel anders uit zou pakken. Vanuit het KWPN werd hierop gereageerd door aan te geven dat de hengst zijn beenstand compenseert door zijn andere kwaliteiten.

Als merriehouder wordt je afgestraft op de keuring als je met dit soort voorbeengebruik voor de keuringscommissie verschijnt, waarom dan toch dit soort hengsten toe juichen? hoe is het mogelijk dat de hengstenselectie van het KWPN, die toch als heel streng bekend staat, hengsten goedkeurd die een afwijkende bewegingsvorm hebben? Hoe serieus moeten we het oordeel van de jury nog nemen tijdens de hengstenkeuringen en competities? Wat gaan we hiermee in de fokkerij bereiken?

mrie

Re: Afwijkende voorbeenstanden KWPN goedgekeurde dekhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:22

Wow... Die maait, lijkt me niet de bedoeling. Het argument dat het gecompenseerd wordt slaat natuurlijk nergens op. Zie deze afwijking maar weer eens uit de foklijnen te krijgen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:27

Oef, zelfs ik als absolute leek op dit gebied zie inderdaad dat ie zijn voorbenen wel heel erg uitslingert.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:31

inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:34

Er zijn heel veel hengsten die dit doen en ook weer een heel aantal naar de 2e bez gestuurd.

Je bent hier als merriehouder altijd de dupe van
Als het op de keuringen binnenkort weer een speerpunt wordt krijg je merries geen stamboek meer met een dergelijke afwijking ook als ze het maar minimaal laten zien, veel minder dan de hengsten die ze ermee goedkeuren. En die ze er niet om afkeuren.
Dat het een speerpunt wordt is 100 % zeker binnen nu en een paar jaar door het goedkeuren van diverse hengsten met deze afwijkingen zoals Franklin en Ferdaux die behoorlijk dekken. Bij de E-tjes en de C-tjes vond ik het ook al bij een paar vreselijk storend

Ook een niet correcte stap wordt niet te moeilijk over gedaan bij de hengsten, ik heb in Den Bosch echt in mijn ogen zitten wrijven van ongeloof. Zo'n merrie krijgt 55 punten

En als fokker: je fokt het er eerder in dan eruit

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:35

Goed punt Frenka!! Zou zelf ook beslist niet voor een hengst gaan met deze afwijking, want dat is het mijn inziens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:36

Ik sla ze ook over, tenzij in heel lichte mate en dan compenseren met uitzonderlijk talent. Maar bij veel hengsten kan je het geen lichte mate noemen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:39

Phoe die maait behoorlijk. Wat ik ook zie, en ben a geen kwpn kenner en b geen fokker en c een recreant. Maar na het halthouden draaft ie weg en lijkt zijn onderbeen wel wat alszijnde x benen te staan. Pijpbeen lijkt met een knik naar buiten te gaan

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 11:42

[***] schreef:
Als het op de keuringen binnenkort weer een speerpunt wordt krijg je merries geen stamboek meer met een dergelijke afwijking ook als ze het maar minimaal laten zien, veel minder dan de hengsten die ze ermee goedkeuren. En die ze er niet om afkeuren.
Dat het een speerpunt wordt is 100 % zeker binnen nu en een paar jaar door het goedkeuren van diverse hengsten met deze afwijkingen

dit denk ik dus ook, maar wat wil het KWPN hier dan toch mee? Ik vind het onbegrijpelijk en geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om met zo'n hengst te dekken. Hoe kwaliteitsvol dan ook als sportpaard.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:42

[***] schreef:
Dat het een speerpunt wordt is 100 % zeker binnen nu en een paar jaar door het goedkeuren van diverse hengsten met deze afwijkingen zoals Franklin en Ferdaux die behoorlijk dekken.

Ik heb Ferdeaux meerdere malen zeer kritisch bekeken, maar geen afwijking kunnen ontdekken. Ben je niet in de war met een andere hengst?

Ik heb vorige keer al een kritische opmerking op de FB pagina van het KWPN geplaatst na de hoge plaatsing van Franklin. Maar daar komt echt geen reactie op terug. Normaal gesproken ken ik JH als een zeer kritisch persoon, daarom snap ik deze beoordeling door hem ook niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:46

Toen ik van de week ziek thuis zat heb ik toevallig in een IDS (van november?) iets gelezen over hoe dat zit met wel goedkeuren van hengsten met een afwijkende beenstand, maar het niet accepteren van merries. Bij merries wordt alleen “zwart-wit” gekeken, en wordt niet gekeken naar mogelijke compensatie. Als ik het correct samenvat.

Dat gezegd hebbende: je hoeft er niet mee te dekken natuurlijk. Je hebt als merriehouder gelukkig de vrije keuze in welke hengst je voor je merrie kiest. Als ik voor mijzelf naar een sportpaard ga kijken, ga ik er als eerste op het harde recht achter staan in stap en draf en laat ik een scheppend/maaiend/biljarderend paard gelijk weer op stal zetten. Die wil ik niet. Zo’n hengst zou ik dus ook nooit voor mijn merrie kiezen.

Deze specifieke hengst vind ik vanwege de sterke lijnenteelt *kuch* dan ook nog eens ongewenst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:57

De hengst heeft toch ook niet van een vreemde..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:00

Vraag me af in hoeverre deze beweging natuurlijk is voor dit paard. Maar goed, los daarvan kan ik niet helemaal plaatsen waarom deze hengst zo'n cijfer krijgt terwijl hij overduidelijk maait als een gek. Dat lijkt me niet gewenst in de fokkerij, wel erg dubbel dat merries er wel op afgekeurd worden maar hengsten blijkbaar niet.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:00

Sammie schreef:

Bij mijn weten zwaait Ampere alleen achter en niet voor... Maar het is al een hele tijd geleden dat ik hem voor het laatst gezien heb.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:01

tja, ik denk dat je het als keuringscommissie nooit goed kunt doen. Keuren ze hem niet goed zal de "andere" helft op hun achterbenen staan omdat het wel echt een heel goed paard is (niet perse mijn mening, maar je hebt natuurlijk altijd voor- en tegenstanders).

Ik ben wel van mening dat ze er een opmerking over moeten plaatsen en dat hij misschien niet mag winnen (ik heb de andere niet gezien, dus kan er geen oordeel over vellen).

Het is erg moeilijk om te kijken of je een paard keurt met oog op sport, of met oog op fokkerij. Een goed sportpaard is niet perse een goed fokpaard, en andersom.

Van mij mogen zulke hengsten best gekeurd worden (ikzelf vind bijv. Lord Leatherdale veel erger (niet het maaien, wel de stand), en deze heeft in combinatie met Negro toch veel goeds gebracht). En aan de fokkers of ze hem wel of niet gebruiken.

Als je bijv. naar het springen kijkt, daar worden wel eens hengsten goedgekeurd, die gruwelijk van de paal springen, maar amper een 1.35 rond gaan komen omdat het te hoog is voor ze. Zo worden er ook wel eens hengsten niet goedgekeurd, die alle vermogen hebben, maar als jong paard een te grote galop hebben en te slap zijn om al op die manier te lopen die in het verrichtingsonderzoek gevraagd wordt van 3 jarige.....

Ik zou er bijv. eerder voor zijn, om een soort van "tijdelijke" goedkeuring te geven (beetje zoals het AES, maar dan wel meer met richtlijnen van het KWPN), en dat een hengst pas na een paar jaar definitief goedgekeurd kan worden. Dit zodat je ook nakomelingen af kunt wachten, en kunt kijken hoe de hengst zich ontwikkelt.

Zo kun je ook hengsten goedkeuren met een "kleine" bemerking, kijken hoe de nafok is en hoe de sport zich ontwikkeld en hebben fokkers ook de keus of ze iets wel of niet willen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:24

Sammie schreef:

Klopt. Dat heeft hij van Ampere. Die staat zelf ook erg toontredend.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:31

Of het wenselijk is voor een dekhengst vraag ik mij af. Daarmee geef je eigenlijk aan dat je 'maaien' gaan bezwaar vindt.
Vreemd om het dan bij merrie wel ineens wel negatief te beoordelen.

Of het voor de functionaliteit iets uitmaakt is wel maar de vraag. Zijn er echte aanwijzingen dat dit de 'gebruiksduur'. Van een paard verminderd?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:33

Slechte zaak dit!

Je moet toch geen paarden met bemerkingen willen gaan fokken en vermeerderen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:50

Deze 'gang' duidt tot duidelijk aan op zijn minst op een stand afwijking. Correcte stand geeft deze bewegingen niet.
Ik zou nooit z'n slecht dravend hengst gebruiken ... en geeft toe hij draaft niet 'zuiver'. Een 10 !! 8)7 hebben de jury leden hun brillen thuis gelaten????

Functioneel zal deze 'gang' ook veel slijtage geven op oa kniën ... een lange sport carrière zie ik niet zitten voor deze hengst.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:53

Wat ik dan weer denk... Het gaat vaak om veel geld, veel zakenmannen, connecties, etc. Er zullen genoeg invloedrijke mensen zijn die belang hebben aan een goed- of afkeuring van een hengst. Denk dat dat ook echt wel mee kan tellen, toch?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:04

Tenenkrommend!! Heb er verder geen woorden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:06

Cardy schreef:
Wat ik dan weer denk... Het gaat vaak om veel geld, veel zakenmannen, connecties, etc. Er zullen genoeg invloedrijke mensen zijn die belang hebben aan een goed- of afkeuring van een hengst. Denk dat dat ook echt wel mee kan tellen, toch?

Gebeurt vaak genoeg helaas.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:18

Ik ben geen fokker. Maar.... als nou niemand (van het publiek/fokkers/merrie eigenaren) dit dier ziet zitten als vader dier, dan filtert het zichzelf uit. Hij zal niet ter dekking gevraagd worden. Dus geen nakomelinge. Of ben ik te naïef?

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:19

Er stond inderdaad in in de strengen een uitleg voor dit feit, en compensatie + vrije keus waren belangrijke argumenten. Lijkt mij dat dan ook voor merrie zou moeten gelden, misschien nog wel meer omdat die minder nakomelingen zal/kan krijgen.

Op zich kan ik me voorstellen dat je hengsten met bepaalde afwijkingen goedkeurt als deze veel compenseert maar dan zou ik graag zien dat dit duidelijk vermeld wordt en dat je dus niet een hengst een 10 geeft inde gang waar hij dus afwijkt. Een merriehouder kan zelf kiezen op basis van eerlijke informatie. Ook lijken mij een beperking qua dekken in jaren of aantal gewenst, zodat je kan kijken hoe hij fokt.

Misschien was jazz ook wel afgekeurd en die heeft wel weer goede paarden gebracht, zo ook lord leatherdale en bordeaux heeft ook gezonde goede paarden gegeven. Openheid vind ik hierbij wel belangrijk.

Wat ik nog niet snap is waarom er bij hengsten wel gecompenseerd wordt en bij merries niet of veel minder.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:24

Overigens hoeven ze geen afwijkende beenstand te hebben om zo te maaien. Het kan hem echt alleen in de bewegingsafwikkeling zitten.

Heb hier een 19 jarige staan die maar niet wil verslijten die het ook flink doet.