fokken hoe werkt dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lissie_zigor

fokken hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 00:18

mij lijkt het leuk om in de toekomst een eigen paardje te fokken. maar ik wil dan uiteindelijk alleen het veulen houden...
moet je dan zelf een merrie kopen en die laten dekken door een dekhengst en dan uiteindelijk verkopen of zijn er ook fokmerries die je kunt laten dekken en dan uiteindelijk alleen het veulen van de fokker kopen? wat vinden jullie het verstandigst en wat is hier in de fokwereld mogelijk?

dan heb ik nog een vraag als je 2 verschillende kleuren kruist hoeveel kans bestaat er dat het veulen 1 van deze kleur krijgt? bijvoorbeeld een fjord met een arabier, is de kans dan groot dat het een fjordenkleur krijgt en hoe zit dat met de bouw? omdat dit 2 erg verschillende rassen zijn kan ik me voorstellen dat het veulen ook erg uit verhouding wordt... kun je hier invloed op hebben door op een bepaalde manier te fokken?

alvast bedankt voor de info:)

Jorex

Re: fokken hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:44

Er zitten heel veel genen achter de vachtkleur bij paarden.
Het hangt ervan af welke kleur de arab dan is, maar een fjord met een arab kruisen lijkt mij een niet zo goede verhouding op te leveren.
Welke kleur / bouw zou je willen fokken?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:48

Wrm zou je al die moeite doen om alleen het veulen te houden ? Fokken is altijd gokken dus de kleur kun je nooit met zekerheid zegen Dan kun je er beter gwn 1 kopen Scheelt je een hoop geld ook De merrie moet namelijk ook eten Naar de hoefsmid Da en noem maar op

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:03

Kleur is juist helemaal niet gokken, je kunt precies berekenen hoeveel kans je op welke kleur hebt. Een fjord zal in principe altijd wildkleur geven, de kans dat een fjord heterozygoot is voor wildkleur is echt nihil.

Wat vind je in zo'n geval de meerwaarde om het zo te doen ipv een veulen te kopen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:15

Nies_ schreef:
Kleur is juist helemaal niet gokken, je kunt precies berekenen hoeveel kans je op welke kleur hebt. Een fjord zal in principe altijd wildkleur geven, de kans dat een fjord heterozygoot is voor wildkleur is echt nihil.

Wat vind je in zo'n geval de meerwaarde om het zo te doen ipv een veulen te kopen?

precies, je berekent 'kans' dan is het nog alijd gokken wat eruit komt ;) op homozygoot uitgezonderd uiteraard

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:23

Er werd gezegd "nooit met zekerheid", dat is absoluut niet waar. In veel gevallen is er maar een mogelijkheid. Als dat niet het geval is blijft het een gok inderdaad, maar dan nog niet zomaar uit het wilde weg. Je hebt een goed beeld van wat er mogelijk is.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:30

Nies_ schreef:
Er werd gezegd "nooit met zekerheid", dat is absoluut niet waar. In veel gevallen is er maar een mogelijkheid. Als dat niet het geval is blijft het een gok inderdaad, maar dan nog niet zomaar uit het wilde weg. Je hebt een goed beeld van wat er mogelijk is.

Daar had idd niet moeten staan ipv nooit En met gokken bedoel ik het overal gebeuren bouw beenstand gezondheid karakter Als je een veulen koopt kun je ook niet alles uitsluiten Maar heb je wel minder risico Dan wanneer je zelf fokt Als je nu graag uit je eigen merrie een veulen wilt Uit sentimenteel oogpunt vind ik het een heel ander verhaal Als een merrie aanschaffen alleen voor het veulen Vind ik dan ook niet eerlijk naar de merrie Om na 1 1/2 jr weer weg te moeten

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 11:53

Je kunt fokmerries huren bij sommige fokkers :j
Maar ik denk dat, met alle kosten en risico's die bij fokken komen kijken, het voordeliger is een veulen te kopen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:11

Ik weet niet wat je uiteindelijke doel is, maar vooral op kleur fokken is nogal een linke aangelegenheid. Als je er op wilt gaan zitten zijn andere dingen belangrijker :-). Dus eerst maar even nadenken wat je precies wilt en of je dat dan wilt gaan fokken of kopen...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:15

Waarom wil je er precies eentje fokken ipv kopen? :)
Er gaat wel flink wat tijd overheen namelijk!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:18

Als je zelf geen merrie hebt die goed genoeg is om mee te fokken en dan eentje moet gaan 'huren' moet je wel rekening houden met toch een behoorlijk kost. Deze kost is gelijk aan het kopen van een veulen, en dan zonder de risico's verbonden aan het dracht, de bevalling en de eerste maanden van het veulen.

Ik ken fokkers die hun warmbloed merries 'leasen' onder contract ... en ja sommige hebben speciale kleurtjes ... maar met 'huur' van merrie, haar onderhoud, dierenarts kosten, dekkosten, veulen registratie kosten, veulen DA kosten, veulen onderhoud kosten, enz enz ... zit je toch rond de prijs van een goede 'gekleurde' warmbloed veulen. Ik heb het wel hier over sportpaard met warmbloed papieren.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:14

JudArthos schreef:
Waarom wil je er precies eentje fokken ipv kopen? :)
Er gaat wel flink wat tijd overheen namelijk!

Bedankt voor jullie reacties ik snap deze vraag heel goed 'waarom kruisen en niet een veulen kopen'.

Ik had fjord x arabier als voorbeeld genomen. Eigenlijk is het zo, dat ik een fjord wil kruisen met een quarter. Ik rijd zelf western en quarters zijn hiervoor erg geschikt en natuurlijk voor gefokt ook... Alleen zijn quarters vaak wat minder sterk in de benen en hebben wat sneller blessures ook hebben ze vaak wat minder sterke/gezonde hoeven dan fjorden.. fjorden hebben stevigere benen, zijn ook sterk gebouwd, wendbaar en compact..(fjorden komen nu eenmaal uit berg/rots gebieden en quarters uit zandgebieden) quarters zijn wendbaar, sterke compacte paarden.. Mij leek deze combinatie dus erg leuk ook omdat ik zelf nu een fjord heb, met deze fjord rijd ik ook western maar omdat een fjord wel weer wat korter op zijn benen staat en wat minder lenig is dan een quarter zal ik geen topsport ermee kunnen doen... Niet dat ik dat per see moet of wil maar het is wel leuk als de mogelijkheid er is om zo ver door te groeien.

Alleen,,,, heb ik nog nooit deze kruising te koop zien staan :+ vandaar het zelf fokken...

vandaar dus ook mijn nieuwschierigheid naar hoe dit in zijn werk gaat en of het de moeite wel waard zou zijn.. Niet dat ik het op korte termijn doe, dit is puur nieuwschierigheid naar hoe dat zal zijn...

Het optimaalst zou dan zijn:

karakter: de nieuwschierigheid en werkwilligheid van een fjord
de goedheid en meedenken van een quarter
bouw: de sterke benen van een fjord en sterke hoeven en de lenigheid van de benen van een quarter
de compactheid van beide
En ja... de kleur van een fjord vind ik nou eenmaal zo prachtig...

ps. ik heb nul verstand van fokken e.d. daarom dat ik wat informatie vraag en ik zeg hierbij niet dat geen één fjord lenig is en geen één quarter sterke hoeven/benen heeft... Dus vat het aub niet zo op :D

bedankt!!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:19

En wat als het veulen dan precies andersom blijkt te zijn? Een paard met de wendbaarheid en het westerntalent van een fjord en de benen en hoeven van een quarter? Die kans is op zich net zo groot...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:22

Bedoel je de sterke hoeven van een fjord toch niet? Tot nu toe elke fjord die ik gereden heb stond uit ellende op ijzers of zat daar niet heel ver vandaan. Het beenwerk van fjorden is ook echt niet om over naar huis te schrijven.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:26

Mijn fjordenmerrie is wel eens gedekt door een hengst die niet door mij was uitgekozen. Die mensen wilden graag uit mijn merrie een veulen van een bepaalde hengst. Ik fok zelf ook met mijn merrie, maar moet dan de veulens verkopen, dus was het voor mij best een optie om dit te doen.
Wat dat betreft zou het best mogelijk zijn.
Ik sta alleen niet zo achter het idee om haar te laten dekken door quarter, ik houd niet zo van kruisingen, maar wellicht zijn er fjordenmerriehouders die dit misschien wel zouden willen.
Wij hebben destijds goede afspraken gemaakt over de kosten e.d. Die mensen waren ook bekenden van me, dus dat is al een stuk makkelijker. Ik weet ook niet of ik dit aan zou durven met een vreemde, straks wordt er niet betaald o.i.d. en dan zit je met een rare kruising en een hoop kosten, of als er iets mis gaan een torenhoge DA rekening.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:16

0000 schreef:
En wat als het veulen dan precies andersom blijkt te zijn? Een paard met de wendbaarheid en het westerntalent van een fjord en de benen en hoeven van een quarter? Die kans is op zich net zo groot...

Heel erg eens... als fokken zo makkelijk was, dat je altijd alleen de gewenste eigenschappen meekreeg van beide kanten... Helaas is het meer een kansspel, waarbij je alleen door ervaring, kennis van de stam van vaders en moeders kant én een dosis geluk misschien de goede combi krijgt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:22

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:50

Ah het lijkt dus misschien toch allemaal makkelijker dan het is xD inderdaad zou dan best handig zijn om je hele eigen paard samen te stellen haha wie weet kom ik ooit zon kruising tegen en tot die tijd maar ff goed doortrainen met mijn fjord!

Ben benieuwd naar dat fransen ras krijg hem op mn telefoon niet geopend ga snel op de laptop kijken! Bedankt voor de tip

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 21:54

Hey dat henson ras is wel heel interresant! Misschien idd een idee om naar zoiets te kijken! Bedankt!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:59

Wikiartikelen Henson en Kleur zijn misschien wel interessant voor je. Kleurengenetica is behoorlijk ingewikkeld omdat er heel wat genen bij komen kijken die verschillend tot uitdrukking komen, maar best leuk om je eens een beetje in te lezen.

En als je dan toch voor een de kruising wilt gaan, dan zou ik dat liever met een haflinger zien, want ken idd heel wat fjorden met slechte hoeven, maar goed. Wil je dat sowieso eigenlijk niet adviseren, want fokken is gokken. En misschien komt er wel helemaal niet uit wat je wil.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:47

Als je Western wil rijden zou ik gewoon een Quarter kopen.

En dan goed letten op een correcte beenstand en het dier laten röntgenen.
Want er zijn genoeg Quarters die geen zwakke benen hebben.
Anders zou dit niet het ras van eerste keus zijn voor de westernsport.

Een eerste vereiste van een topsportpaard is namelijk dat hij gezond is...welke discipline is daarbij onbelangrijk.

snowy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:12

Afbeelding

Dit is mijn eigen pony Quality
het is een ruin en het is een Fjord x Arabier

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 19:38

snowy101 schreef:
[ [url=m/EtQiRe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is mijn eigen pony Quality
het is een ruin en het is een Fjord x Arabier

ge-wel-dig!! echt leuk!!

Die hanson paarden zijn ook wel heel interessant moet ik zeggen!!! _/-\o_

snowy101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:50

Ja henson paarden lijken wel op mijn paard :) :)

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:06

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn Chadou...