STER / PROK merrie van Junior STV x Belisar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carola

STER / PROK merrie van Junior STV x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 20:49

Wie heeft er leuke ideeën voor mijn fokmerrie? Ster + PROK, nu drachtig van haar 4e veulen. Haar eerste veulen (v. Florencio I) is al voorlopig keur.

Voor gehele pedigree: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/93381

Ikzelf heb deze merrie nog maar net in mijn bezit, dus ik heb alleen onderstaande foto's en helaas geen standfoto. Op deze foto's is ze al 6 maanden drachtig (en dat toont ze ook al behoorlijk!).

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MSZVLT7X.jpg

Goede punten van mijn merrie:
- Zeer goede gangen, met name de draf is erg goed.
- Sterk achterbeen.
- Vriendelijk karakter richting mensen en andere paarden.
- Correcte beenstand / goede hoeven.

Verbeterpunten:
- ik zou haar ruglijn graag verbeterd zien: wat langer in de rug en mn in de lendenen vind ik haar te bol.
- hoofd mag wat chiquer

Ik wil het veulen graag bij het KWPN laten registreren (heel eventueel wil ik een NRPS registratie ook wel overwegen).
Ik heb zelf al wel wat ideetjes in mijn hoofd, maar ik hoor graag eerst jullie suggesties!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 13-12-14 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Nicole288

Re: STER / PROK merrie van Junior STV x Belisar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 00:39

F-AM -> EHK

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:13

Hoe waren de andere 3 veulens? en van welke hengsten waren die? weet je wat de merrie door fokt?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 18:13

De merrie was toen nog niet van mij, dus dat weet ik niet. Het eerste veulen was van Florencio I en is voorlopig keur. De andere twee veulens zijn nog niet op een keuring geweest, daar weet ik ook niets van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:22

Oke...ik denk dat je met deze merrie weleens mooi uit kan komen met Vivaldi bloed. In mijn ogen zou ze in alles wat meer lengte mogen hebben. {hals/nek en rug}

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:31

Ik denk dat de merrie inderdaad wel wat lengte kan gebruiken. met name in de rug en hals, haar achterhand ziet er goed uit. Ze zou misschien ook iets hoogbeniger en iets chiquer kunnen zijn. Wat bij mij opkomt is Belissimo M. Geeft veel lengte, met name ook in het front (hele mooie halzen), heel correct bewegen, chique opdruk, mooie nafok. Een minder punt is dat hij het achterbeen meestal niet verbetert, maar gezien dat een sterk punt is van je merrie zou dat best kunnen passen. Bij de Dalhoeve kun je eens kijken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:04

Met Vivaldi zou je de relatief korte hals wel eens kunnen behouden en de snuit verlengen. Ik zou het niet durven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:26

Een Vivaldi zoon? vindt Geniaal wel een aansprekende Vivaldi zoon..wellicht is Lord Leatherdale ook nog wel interesant voor deze merrie.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 18:08

Bedankt voor de reacties. Op dit moment is ze drachtig van Eye Catcher, een Vivaldi zoon. Dus grappig dat dit hier genoemd word. Deze keuze was echter de keuze van de vorige eigenaresse, ik heb haar drachtig gekocht namelijk.

Belissimo M ken ik eigenlijk niet zo heel goed, ik ga eens zoeken.
Lord Leatherdale is al wel eens door mijn hoofd geflitst.

Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de nafok van Bojengel, wat lijkt jullie daarvan?

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:45

Bojengel heb ik ook leuke paarden van gezien. Ze missen wel vaak wat lengte dus wat dat betreft misschien een aandachtspunt voor jouw merrie.
Op de afgelopen najaarskeuring is een hengst goedgekeurd van belissimo m, hij heet gunner. Ook liep er een hengst van apache, grand galaxy, die is wat fijner maar wel grootramig. Ter inspiratie zeg maar.

pedro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:13

Hey wat leuk dat is valeska die is van de eigenaresse geweest van de pensionstal waar ik sta

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 18:56

Pedro; dat zou kunnen. Ik heb haar in Lunteren gekocht.

Helabitha; bedankt voor de inspiratie! Ik wil niet voor ál te jonge hengsten gaan, liever een meer bewezen hengst. Maar het valt mij sowieso op dat er veel meer compactere hengsten zijn als wat meer lang gelijnde hengsten.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 19:01

Ja klopt, ik ben voor mijn merrie ook aan het kijken en ik zoek dan ook een hengst met lengte, is wat meer zoeken. (Pas voor 2016, maar denken en dromen doe ik graag)
Op mijn lijst staan ook bordeaux, charmeur, dante Weltino en dorado, die zijn langgelijnder en meer bewezen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:08

Charmeur stond ook op mijn lijstje, maar die fokt ze niet altijd even chique. Dus daar twijfel ik nog aan...
en dromen is zeker leuk!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 10:38

Na een hele tijd schop ik weer even dit topic omhoog. Inmiddels ben ik heel wat hengstenshows af geweest en is dit mijn 'short-list'. Het veulen word voor de verkoop, dus enige commerciële gedachte zit er wel achter.

* Bojengel (Uptown x Gribaldi): niet commercieel genoeg?
* Lord Leatherdale (Lord Loxley x Ferragamo): te oud bloed? Niet commercieel genoeg?
* El Capone (UB40 x OO Seven): Spermakwaliteit slechts 'voldoende'...? Iets frans?
* Don Tango B (Contango x Jazz)
* Fellini (Ampère x Jazz): heel gaaf paard, maar is dit 'hém'?
* Firestone (Johnson x Florencio): qua bloedlijn lijkt het me een mooi paard. Johnson spreekt voor zich en van Florencio heeft Valeska al een goede nakomeling gehad. Mooi paard. Commercieel???
* Governor (Totilas x Jazz): lekker commercieel bloed!

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Zelf neig ik op dit moment naar Firestone.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:51

bigone schreef:
Mocht je inderdaad voor de verkoop fokken dan hoef je niet vast te houden aan kwpn maar dat is mijn persoonlijke mening. Dan zou ik ook over de grens, Duitse of Belgische hengst kijken. bvb http://www.brigittedebiolley.be/nl/paar ... orestan-I-

????
In NL lopen we mijlenver voor in de dressuurfokkerij op België
Zowel in kwantiteit als kwaliteit

Voor een commercieel uitstapje kun je dus het best in Nederland blijven, ook qua afzet (veilingen bijv).
Neem dan een bewezen hengst zoals Johnson zelf of zorg dat je de eerste jaargang hebt van een goede jonge hengst, die dus najaar verrichtingsonderzoek heeft gelopen of nu voorjaar aan het lopen is.
Wil je toch wat anders kies dan een Duitse of Deense hengst

Voor de verkoop fokken: in 90 % van de gevallen gaat er grof geld achteraan, als je al een geschikte koper vindt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:53

Heb je toevallig die link nog bekeken? Ik vind dat deze mensen wel heel serieus met de sport bezig zijn, oke, het mag dan achterlopen maar deze hengst die ik in de link bedoelde lijkt wel veelbelovend en waarom zou je dan niet een keer gokken want dat is het toch voor een groot deel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:55

Ze weten niet eens het verschil tussen de vader en de moederlijn

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 12:08

Ik hoef zeker niet persé een KWPN hengst. Maar ik wil wel een hengst die bij 'het Nederlandse publiek' enigszins bekend is. En dat fokken tot een zekere hoogte ook 'gokken' is, daar ben ik het wel mee eens. Maar die gok kan je wel enigszins incalculeren door een weloverwogen hengstenkeuze.

Op dit moment loopt er een veulen van Eyecatcher bij (3 dagen oud): [KS-ITP] Katch the eye CT (v. EyeCatcher) in de eerste dagen!

Janne; ik hoef geen dikke winsten te maken op het veulen. Ik heb mijn paarden aan huis staan, we hebben zeer veel grasland en ook hooi van eigen land. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten natuurlijk. We vinden het ook gewoon leuk om elk jaar een veulen (of meerdere) in de wei te hebben staan. Bij de verkoop van het veulen wil ik wel ongeveer gelijk spelen en de kosten eruit hebben, maar volgens mij is dat reëel en moet dat lukken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:13

Dan zou je forty ook nog kunnen overwegen.

Of terugdekken bij Eyecatcher.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:43

Wat vind je van
Glamourdale past ook wel op jou merrie.
Zelf heb ik El capone een super leuke hengst en heb hem nu vaak gezien en het is ook zeer zeken een goed sport paard.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:43

Wat dacht je van Ferdinand? El Capone kan ook hele mooie geven.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:27

[***] schreef:
Voor een commercieel uitstapje kun je dus het best in Nederland blijven, ook qua afzet (veilingen bijv).
Neem dan een bewezen hengst zoals Johnson zelf of zorg dat je de eerste jaargang hebt van een goede jonge hengst.

Johnson lijkt mij ook een zeer goede optie.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:48

Johnson stond ook op mijn voorgaande lijstje.
Ik denk dat ik de veulenhengstigheid maar over ga slaan, die is al over een paar dagen en een eind-maart-veulen vind ik ook eigenlijk wel een beetje vroeg. En ik weet het dus nog echt niet!