Merrie's worden vrolijker/liever na dracht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Merrie's worden vrolijker/liever na dracht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:15

Goede middag,

Ik heb zojuist begrepen dat sommige merries vrolijker/liever worden na een dracht.
Zoals ik het begrepen heb komt dit door de homonen.

Kan iemand mij er meer over vertellen?

En wat is het kostenplaatje...
Dierenarts, inseminatie, andere stal, opfok, etc...

Ik heb me er nog totaal niet in verdiept maar ben benieuwd wat het daadwerkelijk doet voor ik me er in ga verdiepen.

Bedankt!

Set_Elkol

Re: Merrie's worden vrolijker/liever na dracht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:15

dat klopt, en sommigen worden juist onuitstaanbaar :P

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:18

Volgens mij kan het alle kanten op, wij hadden een merrie die redelijk geschikt was voor het aangepast paardrijden. Ze werd per ongeluk drachtig, na de dracht was ze ineens een stuk lastiger (nog steeds wel even lief, maar veel drukker en onrustiger) en hebben we haar moeten verkopen.
We hebben het een hele tijd aangekeken, maar het werd helaas niet beter.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 25-11-14 13:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:18

Vrolijker weet ik niet, ze worden over het algemeen wel rustiger in karakter/omgang.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:20

Die van mij werd er juist minder vrolijk van. Ze was al redelijk introvert, werd vrolijk toen ze een veulen had, maar werd na het afspenen nog introverter dan ervoor, dus dit hoeft helemaal niet.
Rustiger is die van mij ook absoluut niet geworden.

Als dit de enige reden is waarom je wilt fokken, dan zou ik het niet doen.
Kosten zijn afhankelijk van het ras, de fokrichting, de hengst die je kiest enz.....

Dit loopt van gratis dekking, waarbij zelfs geen dierenartskosten zijn (verleasen van je merrie) tot duizenden euro's als je voor een veulen van Totilas gaat.
Zonder verdere info kunnen we je niet helpen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 25-11-14 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:20

set_elkol schreef:
dat klopt, en sommigen worden juist onuitstaanbaar :P

Ja, precies.

Het is ook eerder tijdens de dracht.
Vaak vervallen ze ook weer in hun oude gedrag na de dracht/het spenen, want dan veranderen de hormonen ook weer.

Als je paard werkelijk zo onuitstaanbaar is, dat je er de grote kosten en risicos van de dracht, en onderbreking van je rijden voor over hebt, moet je je toch eens goed afvragen of je er mee wilt fokken... karakter is erfelijk, en gedrag wordt door de moeder ook nog doorgegeven....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:21

randalinpony schreef:
Als je paard werkelijk zo onuitstaanbaar is, dat je er de grote kosten en risicos van de dracht, en onderbreking van je rijden voor over hebt, moet je je toch eens goed afvragen of je er mee wilt fokken... karakter is erfelijk, en gedrag wordt door de moeder ook nog doorgegeven....

Inderdaad!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:22

Tijdens de dracht en het zogen was ze prachtig, zo lief, na het spenen helaas al snel weer het oude vertrouwde kreng. :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:23

[KS-MK] Royal Belgian Palomino in de maak!

de gene in dit topic heeft deels bewust gefokt om het karakter van haar merrie te veranderen. Misschien kan je haar een pb sturen.

Ik zal nog even mijn eigen ervaring delen, merrie was de eerste 2 a 3 maand van de dracht wat vervelend naar andere paarden, en minder prettig in de omgang dan anders. Ook wilde ze de hele dracht niks qua rijden. De laatste 8 maanden van de dracht was ze geweldig en helemaal Zen en dat is ze nu tijdens het veulen nog steeds, heb haar nog nooit zo gelukkig gezien. Dat kan natuurlijk veranderen na het afspenen.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 25-11-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:23

aanstaande paardenmoeder die even meeleest :-)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:25

mijn merrie is een echte heks geworden na haar dracht... veulen is gelukkig onwijs braaf.... Dierenarts heeft me afgeraden er ooit nog mee te fokken

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:26

Bij ons staan de twee uiterste in de wei, de een wordt een grote knuffelbeer die van de duivel niet meer bang is de ander wordt een enorme feeks die alles en iedereen bij haar veulen weg wil hebben. Het is trouwens bij beide wel een beetje een versterking van hun normale karakter en gaat bij beide wel weer weg na het afspenen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:27

Sharon kan je vertellen wat ze precies deed dat ze een heks was?

liedje hoe waren ze dan tijdens de dracht

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:27

Als ik bij mezelf na zou gaan, dan zou ik nog vreselijker zijn mét dan zonder 'kind'..... :D

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:29

Mijn merrie is wel erg positief veranderd na de dracht! Zei had eerder altijd allerlei kleine gezondheidsproblemen en dat heeft ze nu bijna niet meer, ze is vrolijk en ziet er beter uit dan ooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:30

Mijn paard is absoluut niet onuitstaanbaar.
Ze is vaak door haar hormoontjes wat chagrijnig. Maar niets waar ik me aan kan storen.
Het is een schat van een paard.

Ik wil me alleen eens orienteren hier op.
Ooit eens op een natuurlijke manier geprobeerd, is *achteraf gelukkig* niet gelukt toen.
En het daarna er bij laten zitten.

Ik heb (nog) geen intentie om mijn paard te laten dekken. (KWPN merrie van 14)
Maar wil wel graag eens weten hoe en wat... zodat, als ik mij toch nog bedenk, er wel al wat meer informatie over heb...

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:32

set_elkol, mijn paard is altijd wel een aparte geweest, snel op haar teentjes getrapt etc.. na haar veulen is dit nog een stuk erger geworden... ik was de enige eigenlijk die aan haar veulen kon komen, terwijl er zat andere mensen bij kwamen.. moet zeggen dat ze wel onwijs gelukkig was met haar veulentje,en een super moeder was! verloor haar veulentje geen seconde uit het oog...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:35

Tijdens de dracht zijn ze niet bijzonder veel anders dan anders volgens mij, vooral het veulen aan de voet heeft invloed bij hen. Maar het versterkt bij hen dus wel een beetje de karakter trekken die ze al hebben dus het is misschien wel wat lastiger om echt aan te geven dat er een omslag is ofzo.

Als je trouwens denkt dat je merrie vervelend is door hormonen zijn er andere opties als ermee fokken om die hormonen aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:34

Dank jullie wel!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:46

Ik moet wel zeggen, dat als je ooit nog wilt dekken ik niet te lang zou wachten.
Je paard wordt volgend jaar 15 en dat vind ik persoonlijk al laat voor een eerste veulen.
Als het paard in het verleden al een veulen heeft gehad, dan heeft het lichaam dit al een keer meegemaakt en zie ik geen probleem.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:48

D'r staat er hier één die eerst lomp en onderdanig was, nu ze drachtig is is ze lomp en dominant. En irritant :+ Ze schijnt wel een stuk werkwilliger te zijn nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 14:48

Ik wist al dat er iemand zou komen dat ze te oud zou zijn :=
Als ik besluit het te doen, laat ik eerst eens een dierenarts naar haar baarmoeder kijken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:35

Raar dat je daar dan zo op moet reageren. Ik zeg niet dat ze te oud is, maar dat ik het oud vind voor een eerste veulen.
Het blijft natuurlijk altijd je eigen keuze.
Jammer dat je daar dan om moet lachen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:21

NikkiTazz schreef:
Mijn paard is absoluut niet onuitstaanbaar.
Ze is vaak door haar hormoontjes wat chagrijnig. Maar niets waar ik me aan kan storen.
Het is een schat van een paard.

Ik wil me alleen eens orienteren hier op.
Ooit eens op een natuurlijke manier geprobeerd, is *achteraf gelukkig* niet gelukt toen.
En het daarna er bij laten zitten.

Ik heb (nog) geen intentie om mijn paard te laten dekken. (KWPN merrie van 14)
Maar wil wel graag eens weten hoe en wat... zodat, als ik mij toch nog bedenk, er wel al wat meer informatie over heb...

NikkiTaz, ik heb ooit de liefde van mijn leven op paardengebied verloren aan complicaties tijdens een bevalling.... Met je merrie fokken, zeker nu ze al ouder is, brengt zeker ook risicos mee!

Natuurlijk gaat het ook heel vaak goed, maar als het alleen om chagrijn tijdens de hengstigheid gaat, zou ik eerder kijken naar een knikker laten zetten of wellicht heeft de VA nog andere middeltjes om je merrie minder last van haar hormonen te laten hebben. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:44

ik ken een merrie die in het verleden als zij een veulen had staatsgevaarlijk was en zelfs een muilkorf aan had. Als je te dicht bij de stal kwam sloeg zij de deur eruit.