[TI] buiten adem en dikke vacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jachtje

buiten adem en dikke vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 09:52

Mijn Tinkerruin van 5 jaar oud wordt regelmatig bereden zo'n drie tot vier keer per week en ook dressuurmatig.
Hij is niet lusteloos, integendeel zelfs.
De laatste tijd is het opgevallen dat hij al na een kwartier inspanning (bijvoorbeeld in de les)buiten adem is.Wij beperken de les daarom al tot maximaal een half uurtje.
Daarna wordt hij dan nog zeker een half uur 'a drie kwartier uitgestapt en is dan nog niet op zijn normale adem.Hij heeft al een dikke vacht ontwikkeld en zweet dan ook heel erg (is kletsnat)
Weet iemand hier misschien de oorzaak van?'

Mvrgr.Jachtje

LadyFiesta

Re: buiten adem en dikke vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:56

Gewoon een te dikke vacht voor deze temperaturen? De pijp is snel leeg als hij geen warmte kwijt kan. Probeer eens een stukje te scheren, alleen borst en onderste stuk van de hals kan al helpen.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:59

ik zou inderdaad ook proberen te scheren, als is het maar de plekken waar hij veel zweet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:17

Het is nu ook veel te warm voor de tijd van het jaar. Grote kans dat je paard al hijgt gewoon door het stappen, mijn paarden zweten ook al met stappen met deze temperaturen. Ik doe gewoon een tijdje rustig aan, en zodra de temperaturen tegen het vriespunt aan komen krijgen ze het ook weer minder snel te warm.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:20

Het is buiten bijna 10 graden te warm en de dieren zitten al volledig in de wintervacht, zorg dat je de eventuele tekorten aan mineralen en zouten goed aan vult en inderdaad, onderkant hals buik en flanken scheren kan goed helpen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:43

Mijn ruin zweet ook flink met deze temperaturen. Hij is ook niet lusteloos verder, gewoon z'n normale zelf. Hij wordt echter niet geschoren. Temperaturen gaan ongetwijfeld nog zakken, en dan zit je daar met je geschoren paard. Mijn ruin staat 24/7 buiten en dan kan hij z'n vacht nog goed gebruiken. Ik heb geen zin in gepruts met dekens omdat hij nu wat sneller zweet dan normaal. Dan maar even aanpassen :) Hij krijgt bij heftig zweten na het rijden een schepje electrolyten door z'n muesli.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:38

Mijn merrie heeft het ook rond deze tijd van het jaar.
Te dikke vacht en conditie van niks, terwijl ze wel energie heeft.
Vorige week geschoren en echt een enorm verschil. Kan weer normal rijden met haar.
Heb ook het idee dat ze het zelf prettiger vind.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:56

Meeste is al gezegd. Temperaturen zijn inderdaad te hoog voor de tijd van het jaar. Daarom gaat hij puffen door de warmte en flink zweten. Als hij koud is aan de buitenkant en op adem dan is hij goed uitgestapt. Scheren is in mijn ogen niet nodig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:50

Scheren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:53

paardje mss te zwaar ?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:55

Scheren! Dekenmodel zou geschikt kunnen zijn.
Bij mijn paard (Tink x Fries) scheelde het 80% merk- en zichtbare zweterij! Paard werd er verder niet dol of overmatig fris van!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:57

Misschien de training iets aanpassen en tussendoor meer stap momenten er in creeeren (weet natuurlijk niet hoe je training er nu uit ziet).

Ik rij zelf momenteel 2 tinkers, mijn eigen zit nooit echt in de wintervacht en die rij ik 5 dagen in de week, en 1x in de 2 week een intensieve les van een uur. Na de les ben ik wel 15 minuten aan het uitstappen, maar mijn eigen trainingen zijn wat korter en daar pak ik wat meer rust in, dan is het 5 minuten uitstappen, alleen bij de schouder is hij dan een beetje klam. Hij gaat dan even een half uurtje op stal en daarna weer naar buiten.

De andere heeft geen deken op en is echt een beer, hem rij ik 2x in de week en de eigenaar rijdt hem 's weekends. De training is dan een half uurtje, en ook hierin veel stap momenten. Hij heeft nergens last van en is niet bezweet.

Voor deze 2 paarden werkt de stap moment er tussendoor dus heel erg goed.

Edit: bijde paarden staan 24/7 buiten
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 13-11-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:01

Scheren... ! Ik was altijd van het dekenloze gebeuren (nee niet anti dekens) ... Maar heb nu een fjord met een heeleee berenvacht en heb er dus een jachtmodel in laten scheren. Iets gevoerd dekentje op en klaar

Iets minder doen ben ik niet van. Mijn fjord wordt snel dik en heeft die extra beweging echt wel nodig
Laatst bijgewerkt door doemaar op 13-11-14 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:03

Nou bij Jaopie is dit het eerste scheer-jaar (voorheen nooit gedaan), maar die zweet sowieso heel veel, zomer en winter. Nu staat hij in training, en ik vond het echt niet meer kunnen, het duurt langer voordat hij opgedroogd is dan de duur van de training, dus dit jaar (eigenlijk tegen mijn zin in) lijf en hals laten scheren.
Wat een opluchting voor het paard. Je moet natuurlijk wel met dekens aan de slag als het paard voornamelijk buiten staat, de mijne staat 24/7 year round buiten, maar ik weet dat velen in de winter de paarden in de nacht op stal hebben staan, dan is (deels) scheren en een staldeken nog makkelijker.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:04

Mijn oudere merrie van bijna 20 heeft ook al een aardige wintervacht ontwikkeld, hierdoor kan ze haar warmte niet kwijt tijdens het werken, de zachte temperaturen helpen daar ook niet echt bij mee. Ik merk dat ze tijdens het mennen snel de pap op heeft terwijl ze normaal een grote hittepetit is! Even scheren en het probleem is verholpen.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:23

ik lees even mee, heb hetzelfde probleem ongeveer en zit er ook aan te denken om te scheren maar is dat wel slim als hij het hele jaar door buiten staat? en als je alleen de (onderkant van de) hals, buik en flanken doet, krijgen ze het dan niet te koud? dekens bedekken die delen namelijk niet (behalve de flanken dan) en dan leg je dus een deken om die dikke vacht..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:28

Ik zou de training gewoon aanpassen aan de temperaturen buiten, mocht het echt weer zon rare zachte winter worden als vorig jaar, dan idd patroontje scheren, scheelt deken gedoe.

Een pony hier was vorig jaar ook binnen 2 stappen buiten adem, die had ik vorig jaar helemaal geschoren +dekens. Dit jaar is alleen de onderkant hals gedaan en loopt hij zonder dekens, en dit gaat ook erg goed.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:31

Misschien kun je bitloos rijden? Dan kan je paard beter ademen en is die minder snel buiten adem :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:31

Maartje1990 schreef:
Misschien kun je bitloos rijden? Dan kan je paard beter ademen en is die minder snel buiten adem :)

Seriously???? :') :') :') :') :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:43

zeker, bit belemmert de ademhaling heel erg :) Zonder bit kan een paard gewoon simpelweg beter ademenen en is (ten alle tijde) minder snel buiten adem, of dat nu met een dikke vacht is of met een zomervacht.

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:49

Maartje1990 schreef:
zeker, bit belemmert de ademhaling heel erg :) Zonder bit kan een paard gewoon simpelweg beter ademenen en is (ten alle tijde) minder snel buiten adem, of dat nu met een dikke vacht is of met een zomervacht.

Een paard ademt door zijn neus, ik snap niet wat een bit hier mee te maken kan hebben?
Tenzij je doelt op te strak aangesnoerde sperriempjes?

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:49

Maartje1990 schreef:

Bij een paard zijn luchtweg en slokdarm toch gescheiden? Hoe kan een bit dan invloed hebben op de ademhaling (even het 'aan de teugel' rijden en daardoor het vernauwen van de luchtpijp verhaal buiten beschouwing gelaten)?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:51

Naast dat een paard niet door zijn mond ademt is het meer een kwestie van een goed passend bit, niet te strak aansnoeren en opletten op halshouding doet meer dan ineens bitloos rijden. Maar a la.
aangezien dit dier mega in de vacht staat gaat een bitloos hoofdstelletje geen verandering brengen in zweten/buiten adem raken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:51

Dit is toch niet weer een wel of geen bit-topic/discussie? daar gaat het hier niet over, dacht ik toch.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:57

terpentijn schreef:
Dit is toch niet weer een wel of geen bit-topic/discussie? daar gaat het hier niet over, dacht ik toch.

TS zegt dat haar paard snel buiten adem is, veelal wordt hier de optie scheren gegeven ter oplossing. Ik geef de oplossing bitloos. Heeft niks met die discussie te maken, gewoon een optie dat ook een oplossing kan zijn. Verder moet TS natuurlijk zelf kiezen wat ze (met alle informatie) doet :)

w.b.t. de ademhaling hier even een quote uit een ouder topic:

Citaat:
Ademhaling en spijsvertering (slikken) zijn bij een paard gescheiden. In galop is de luchtpijp wijd open en is de opening naar de slokdarm gesloten. Als een paard eten doorslikt is dit precies andersom. Paarden kunnen niet tegelijkertijd eten en rennen, mensen eigenlijk ook niet, probeer maar eens met een droog biscuitje in je mond de 600 meter uit te rennen.

Als een paard iets in zijn mond heeft, komt het eetreflex op gang, ook met een bit, het maakt niet uit of je aan het bit zit of dat je de teugels los laat hangen. Het lichaam denkt nu dat er eten aankomt en gaat zich daar op voorbereiden. Het paard gaat met de tong bewegen en ook kauwbewegingen maken. Tegelijkertijd wordt een paard met een bit in geacht te werken. Er worden dus twee systemen tegelijkertijd geactiveerd, wat zorgt voor een conflict. Het lichaam kan zich namelijk instellen op maar één van de twee.

Paarden hebben een ingewikkeld systeem om slokdarm en luchtpijp van elkaar te scheiden, het zijn als het ware drie huigen die in elkaar grijpen, het strekt hier te ver om dat tot in detail uit te leggen. Wanneer het paard moet bewegen met iets in zijn mond en tegenstrijdige signalen de hersenen binnenkomen, begint ook de huig slecht te sluiten. Hiermee wordt de ademhaling van een paard ernstig verstoord.

Als het paard dan ook nog gedwongen wordt om het hoofd af te knikken, wordt de ademhaling dubbel verstoord. De luchtpijp kan je zien als een soort tuinslang, die je het liefst slechts in een flauwe bocht wilt hebben, anders gaat ie knikken en komt er minder water uit. Zo is dat ook met de luchtpijp van het paard, als het hoofd afgeknikt wordt, wordt ook de luchtpijp afgeknikt en komt er minder lucht in de longen.

In galop werkt het lichaam normaal gesproken in een situatie zonder bit als een soort pomp, de beweging van het lichaam en de ademhaling volgen elkaar. Bij het uitstrekken wordt er lucht in het paard gezogen, bij het intrekken van de benen wordt er lucht uitgedreven. Eigenlijk werkt het net als een harmonika.

Met een bit in, lukt dit niet en gaan paarden verstoort ademhalen met een soort dubbelslag erin.