Merrie verkopen als draagmerrie, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Merrie verkopen als draagmerrie, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 09:17

Ik ben benieuwd hoe het in zijn werk gaat als je een paard dat niet geschikt is als rijpaard op medische gronden en dat paard wil verkopen als draagmerrie. Wie heeft hier ervaring mee of weet waar ik meer informatie kan vinden?

smurffie

Re: Merrie verkopen als draagmerrie, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:21

Wil je haar verkopen als fokmerrie of aanbieden als draagmerrie?
Draagmerries worden maar.zeer zelden gebruikt ( alleen voor goed in de sport lopende merries) en vaak word dan zelf een andere merrie gezocht.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 09:26

Vanwege medische beperkingen zou ik haar niet als fokmerrie willen aanbieden (alhoewel ze wel goed papier heeft) maar echt als draagmerrie

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:29

als de merrie jong is, al een veulen heeft gehad, maat genoeg heeft en braaf in de omgang is, kun je ze daar wel voor verkopen, maar een vetpot is dat niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:32

Met het risico dat het paard na twee jaar alsnog de handel in gaat.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:34

Ik begrijp dat de beperking een genetische beperking en niet een klinische beperking is. Veel mensen denken: paard is niet meer geschikt om op te rijden, maar ooo, kijk, een baarmoeder, dan fok ik er wel een veulentje van. Als je paard fysiek niet sterk is, moet je je afvragen of je er mee moet willen fokken (als in: de merrie een veulen laten dragen, ongeacht van wie het genetisch materiaal is).

Als het echt om een genetische beperking gaat, zou ik je adviseren de merrie als zodanig te verkopen of in bruikleen aan te bieden (hoewel dat in verband met de risico's echt een slangenkuil is, je goed laten adviseren dus, en afspraken netjes en professioneel laten vastleggen. het maken van een contract is minder duur dan de kosten van een procedure bij de rechtbank). Ik zou in een koopcontract met zoveel woorden omschrijven waarom het paard niet meer geschikt is om te berijden, waarom het paard niet geschikt is om zelf mee te fokken en waarom het paard daarom wordt verkocht als draagmerrie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:36

Wat zijn de medische redenen, dat je haar wel als draagmoeder aan wilt bieden, maar niet als Fokmerrie?
Ik kan namelijk maar 1 reden bedenken en dat is, dat ze zelf geen eisprong zou hebben, maar meestal zijn die merries ook niet geschikt als draagmoeder omdat ze er niet de juiste hoeveelheid hormonen voor hebben.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:37

Heb op een KI-station gewerkt, waar ze ongeveer 300 draagmerries hebben. Dat zijn 'afgedankte' franse dravers, die aan slachtprijs gekocht worden. En na enkele jaren als draagmerrie (weet niet wat de max. leeftijd is eigenlijk) krijgen ze ook allen een enkeltje slachthuis. Dus inderdaad, een vetpot is het niet.
En die merries gaan overal naartoe (worden dus uitgeleend aan de koper van het veulen); ze kunnen op plaatsen komen te staan waar ze goed verzorgd worden, maar voor het zelfde geld ook niet.
Dus weet niet of je je merrie daar n enorm plezier mee doet.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 27-10-14 09:40, in het totaal 2 keer bewerkt

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 09:39

Dat ze de handel ingaat wil ik echt voorkomen, dan gaat ze voor de dood (klinkt heel cru maar wil niet dat ze misbruikt gaat worden) Ze is 5 en heeft geen veulen gehad. Vetpot maakt niet uit.

De beperking is wel degelijk klinisch. Volgens medici zou ze wellicht geschikt zijn als fokmerrie maar dat wil ik vanwege risico op overerving niet (jammer want ze heeft extra gangen, exterieur, mooie maat en 'juiste' kleur). Ik zou deze optie nooit overwegen als het lichamelijk te zwaar zou zijn voor haar. Bedankt voor de tips en meningen :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:41

Verkopen als.draagmerrie is echt geen strak plan ( vandaar ook mijn vraag). Dan moet je echt zelf het lef hebben om haar leven te beëindigen.
Wat is er allemaal.mis met haar dat ze zelf geen veulen kan fokken en ook voor recreatie niet geschikt is? Is het paard uberhaupt pijnvrij?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:46

Draagmerries brengen 1. geen moer op en 2. worden afgedankt na het baren en gaan naar de slacht.
Waarom zou je dat willen?
Neem dan zelf je verantwoordelijkheid en laat haar inslapen. Als ze niet meer geschikt is voor sport en fok dan moet je niet proberen er alsnog geld uit te halen maar haar gewoon laten inslapen.

Sowieso kan ik me niet voorstellen waarom een merrie niet geschikt zou zijn voor de fok maar wel als draagmoeder? Heeft ze beengebreken? Want dan is ze als draagmerrie ook zo geschikt niet.
Met Kissing Spines hetzelfde.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 09:49

Suzanne F. schreef:
Als ze niet meer geschikt is voor sport en fok dan moet je niet proberen er alsnog geld uit te halen maar haar gewoon laten inslapen..

Ik vind de toon nogal een vooronderstelling. Het gaat mij niet om het geld en zoals vermeld is de overweging dood. Ik wil alleen wel alle opties overwegen vandaar mijn vraag. Ik wil het beste voor mijn paard en ben benieuwd maar deze optie. Gewoon, open minded. Ik hoor namelijk ook goede verhalen over draagmerries. De optie kwam trouwens van de osteopaat dus niet geheel zelf bedacht. Ben er niet mee bekend en wil nogmaals gewoon weten hoe dat in zijn werk gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:50

nadina schreef:
De optie kwam trouwens van de osteopaat dus niet geheel zelf bedacht.

Begrijp ik dan goed dat ze rugproblemen heeft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:54

Draagmerries worden zelden gekocht, maar meestal ingehuurd.
De merrie moet aan diverse eisen voldoen (oa voldoende groot, fijn karakter, niet te oud, goed hengstig, klinisch goed en gaan maiden zijn).

De eigenaar krijgt hiervoor een vergoeding, en de merrie moet (vaak) de laatste maand(en) van de dracht op een ander adres staan voor de geboorte van het veulen.
De merrie krijg je terug naar het afspenen van het veulen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:59

Oké ik begrijp.dat het paard een neurologische afwijking heeft en daardoor een verminderd evenwicht.
Dit paard moet je ofwel op je eigen wei houden ofwel in laten slapen. Voor een veulen is ze waarschijnlijk niet geschikt. Stel de aandoening word erger en ze gaat vallen? Te risicovol voor het veulen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:00

Je zegt het zelf al 'verkopen' als draagmerrie.

Eenmaal verkocht kan de nieuwe eigenaar doen wat ie wilt. Misschien als draagmerrie, misschien niet. Misschien alsnog bereden, misschien de handel in.

Verkocht = verkocht en je hebt er dan helaas niets meer over te zeggen.

Dus wil je de regie in handen houden... niet verkopen.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:05

Amaris schreef:
Je zegt het zelf al 'verkopen' als draagmerrie.

Eenmaal verkocht kan de nieuwe eigenaar doen wat ie wilt. Misschien als draagmerrie, misschien niet. Misschien alsnog bereden, misschien de handel in.

Verkocht = verkocht en je hebt er dan helaas niets meer over te zeggen.

Dus wil je de regie in handen houden... niet verkopen.

Dat is inderdaad een van mijn overwegingen :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:06

Vanwaar komen al die veronderstelling (begrijp ik goed dat ...)?
Ts, als je graag je merrie een tweede kans wil geven en niet zonder strijd voor inslapen wil kiezen is het goed om even rond te kijken naar alternatieven. Ik denk dat als je iets met draagmerrie wil doen, dat je haar dan zelf verhuurd en niet verkoopt naar iemand die haar verhuurd. Denk dat ze het bij jou beter heeft dan bij iemand die alleen maar geld uit zo'n merrie wil slaan ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:07

Waarom de merrie niet lekker op de wei laten als je niet wil dat ze afgemaakt word?

Als ze zelfs als recreatiepaard niet geschikt is dan denk ik dat een veulen op de wereld zetten ook te zwaar is.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 10:12

Heel hartelijk bedankt voor alle goedbedoelde adviezen :) Nogmaals: ik wil graag weten hoe het in zijn werk gaat om daarna (in overleg met deskundigen) te beslissen wat reële en eerlijke opties zijn. Voor nu wil ik dus heel graag ervaringen horen van mensen die ervaring hebben met het fenomeen draagmerrie zodat ik mijn mening al een beetje kan voorvormen.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:20

Hallo, ik heb er ook over nagedacht voor mijn 6-jarige merrie met neurologische issues, maar voor mij werd al snel duidelijk dat draagmerrieschap bij een ander op stal bijna niet te combineren was met het nogal specifieke management dat mijn merrie vraagt. De enige optie zou voor mij zijn via bekenden met goede merries, waarbij je of een eicel overneemt of gezamenlijk het eigendom van een veulen afspreekt. Inmiddels heb ik haar gelukkig weer op de rit en is ze weer als sportpaard te gebruiken. Maar dat zijn mijn ervaringen na redelijk uitgebreidde research. Maar heeft je paard een dusdanige afwijking dat je geen andere optie meer ziet?

jojopaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 10:23

Hoi, Mijn merrie mag ook niet meer bereden worden en heb haar daarvoor aangeboden als draagmerrie. Dit stelde de veerarts zelf voor, omdat ze hiervoor geschikt zou zijn. Fokmerrie kon ook, maar er zijn zoveel paarden met betere papieren dab mijn merrie (ondanks dat ze echt een goed papier heeft), dat dit meer voor de hand lag. Ik heb haar dus af laten keuren voor de verzekering. Een voorwaarde van de verzekering is datje haar niet meer mag verkopen... Maar je mag wel de verzorging uitbesteden. Nu staat ze op een heel mooi adres drachtig te zijn. Ze is een blije merrie, dus ben heel blij dat ik dit haar nog kan geven. zolang degene die haar nu verzorgt haar kan gebruiken mag ze daar blijven. Als ze pijn krijgt laten we haar inslapen en als hij haar niet meer kan gebruiken maar ze heeft geen pijn, komt ze lekker weer bij mij terug.
Tot zo ver goede ervaring met draagmoederschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:26

Wij hebben hier ook een draagmerrie staan, maar wel gratis. We gaan ze niet kopen als ze gratis aangeboden worden. Wel is de afspraak dat de eigenaar, eigenaar blijft. Dus als wij haar niet meer kunnen gebruiken om wat voor reden dan ook, of ze moet naar de slacht gaat dit alleen in overleg met de eigenaar. We betalen wel hoefsmid en wormenkuren etc. Maar bij echt grote rekeningen houd het op en word de eigenaar ingeschakeld.
Als je meer wilt weten mag je een pb sturen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:32

Als je dit door wil zetten, verhuur ze ipv verkopen.. Verkopen is 1 of 2 keer veulen en dan gaan ze vaak gewoon de handel in of richting slacht. Overigens ken ik wel iemand die heeft willen verhuren, maar er komt aardig wat bij kijken. Cyclus moet gelijk lopen, ze krijgen hormonen, regelmatig da aan huis en dan na x maanden (als ze drachtig raken - dat was in dit geval niet) gaan ze naar diegenen waar ze gaat bevallen. Dan ben je dr een aantal maanden kwijt. Zoals ik al zei het is bij deze merrie niet gelukt. Een klein half jaar later hing ze alsnog aan de haak.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:07

Suzanne F. schreef:
Sowieso kan ik me niet voorstellen waarom een merrie niet geschikt zou zijn voor de fok maar wel als draagmoeder? Heeft ze beengebreken? Want dan is ze als draagmerrie ook zo geschikt niet.
Met Kissing Spines hetzelfde.

dat kan dus wel , merries met erfelijke dingen als hoefkatrol ocd etc wil je niet als fokmerrie maar kunen toch prima als draagmerrie