IJslander met een probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annickx

IJslander met een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:23

Hallo,

Ik plaats dit topic namens de eigenaar van de IJslanders die ik rijd. We zitten met een probleempje van 1 van hen. Het gaat hier om een 9 jarige 5 ganger merrie. Ik zal het probleem zo goed mogelijk proberen te omschrijven.

Als je haar longeert, dan tölt ze alleen maar. Ook op harde ondergrond. Maar zodra je erop zit, zet ze haar rug vast en gaat ze schweinepassen. Dit is altijd al zo geweest, maar dit was vooral een aantal jaar geleden. Toen is ze heel vaak op les geweest. Nu tölt ze wel goed, maar op het harde gaat ze meestal lopen schweinen. Ze heeft dus een voorkeur om op zachte ondergrond te tölten. Veel mensen zijn toen met haar bezig geweest, maar konden niet vinden wat haar probleem nou is. De tandarts heeft ze bezocht, ze heeft een keurig gebit. Ze is ook bij de ostheopaat geweest, kon ook niks vinden. Lichamelijk is er gewoon niks mis met haar, maar toch zit er iets in haar rug wat niet goed is, maar dat is ons een groot mysterie.

Een aantal jaar geleden heeft ze een bult op haar rug gehad, dat kwam door een niet passend zadel. Toen is er een zadelpasser bij geweest en nu heeft ze een goed passend zadel. De bult ging ook weg en nu is er niks mee aan de hand.

Vorige week waren we op buitenrit met haar zoon (5 jarige ruin) en ze liep ontzettend stijf. Niet kreupel, maar ontzettend stijf. Ze leek geen pijn te hebben, want ze had wel veel looplust. Als ik aangaloppeerde, schoot zij in telgang, gewoon uit stijfheid. Het was heel lastig haar in galop te krijgen.
Toen we weer bij de wei aankomen was ze ook helemaal doodop. Ze bleef wel een tijd plat op de grond liggen (ze was wel gewoon wakker)

Nu staat ze op rust in de wei. En tot grote verbazing was die bult weer terug en de spieren in haar rug waren helemaal warm. Maar ze heeft nu wel een goed passend zadel... Ook ligt ze nu ook steeds vaker plat in de wei, om haar spieren etc te ontlasten.

Nou gaat dit wel weer over, de bult is vrijwel alweer weg en ze loopt al een stuk minder stijf... Maar we weten eigenlijk nou niet wat er met haar aan de hand is... Waarom krijgt ze dit, wat kan er aan de hand zijn met haar rug? We hopen dat misschien iemand van jullie ons kan helpen!

_Mikey_

Re: IJslander met een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:27

Is het zadel onlangs nog nagekeken/bijgevuld? Een paard verandert regelmatig van omvang (spieren of vetjes) en de kussens in een zadel moeten regelmatig bijgevuld worden, anders veranderen die ook van vorm. Als dat zadel al een aantal jaar niet is bijgevuld past het ondertussen wellicht minder goed dan het eerst deed.

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:39

Wij denken niet echt dat het de oorzaak is, er wordt niet zo vaak met het zadel gereden. Maar we gaan er zeker wel even naar kijken!

Er moet ook nog iets meer aan de hand zijn, want met longeren is het alleen maar tolt, en zodra je erop zit (ook zonder zadel) doet ze dat niet meer of loopt ze gewoon niet zuiver ....

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:41

Zijn haar (voor) voeten al eens op de foto geweest? Wel willen tolten op zachte en zich vastzetten op het harde kan voortkomen uit problemen in dat gebied. Denk aan het hoefkatrol gebied bv. Als dat op beide benen zit lopen ze niet onregelmatig.

Voor nu het stijf lopen en gestrekt liggen van nu zijn symptomen die voorkomen bij hoefbevangenheid. Voel je polsslag in haar kootholte?

Van beide kunnen ze overigens ook problemen in de rest van hun lichaam krijgen. Dus die zere rug kan best een gevolg zijn van.

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:44

Ja, we hadden zelf ook wel aan hoefbevangenheid gedacht, maar dat is het dus ook niet...

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:45

Ze graaft ook een gat in het weiland, en dan zoekt ze eten... Dus wij dachten aan een zout te kort. Ze heeft nu wel een zoutblok, kan dat hier ook iets mee te maken hebben?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:53

Ik denk dat als de symptomen zo erg zijn dat ze erbij gaat liggen dat iets simpels als zout het niet op gaat lossen. Als je denkt dat het door een tekort komt zou je misschien beter eerst bloed kunnen laten prikken. Dan komt naar boven wat tekort is en weet je gelijk of niet iets anders speelt waardoor ze zo is.

AnneDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:01

JEETJE! Wat een misterie zeg..
en 9jaar nogmaar.. dat vind ik het bizar maken..

Ik heb eigenlijk geen tip sorry, geen ervaring mee..
eventueel een paardenfysio? Of naja ander voer proberen.. lijkt me beetje en te kleine verandering voor zulke symptonen.. Maar kzou idd alles proberen.
Weten jullie zeker dat ze geen pijn heeft?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:02

Misschien de dierenarts even bellen? Zo te horen heeft dit paardje flinke klachten die ook steeds terugkomen.....

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:08

Euhm... ik denk eigenlijk dat je het gewoon in je rijden dient te zoeken.

Er zijn zo enorm veel vijfgangers die in vrijheid kunnen tolten en draven, maar met gewicht op hun rug gewoon anders gaan lopen en zich dus wat vaster zetten.
Het feit dat ze zuiver kan draven en tolten zonder iemand erop vind ik al bijna uitsluiten dat het een medisch probleem is.
Heb je zelf echt ervaring met het gangen rijden? Dus een zweinend paard echt los rijden om te kunnen tolten? Want ik kan je echt tientallen tips geven, maar ik zou je gewoon les aanraden van iemand die ervaring heeft met IJslanders.

(die bult is trouwens niet normaal he... en dat zowat neerstorten na het rijjden ook niet. Maar ik wil maar aangeven dat het zweinen onder het zadel echt niet vreemd is)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:10

Even een stipje, ik kom hier even op terug

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:27

RavenIris schreef:
Het feit dat ze zuiver kan draven en tolten zonder iemand erop vind ik al bijna uitsluiten dat het een medisch probleem is.

Ze is alleen op zacht zuiver toch?

Ow wacht, ik zie het al. Overheen gelezen. Ze tolt onbemand wel zuiver op hard.

Heb een ticje. Beetje stijfjes lopende 'Natuur tolter' gekend die op pijnstilling ineens wel kon draven. -O-

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:35

RavenIris schreef:

Tenzij ze een probleem in de rug heeft, dat er voor zorgt dat ze geen gewicht kan dragen.
Laat ik in het midden of het dan een spieren- of een wervelding is...

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 21:39

RavenIris schreef:
Euhm... ik denk eigenlijk dat je het gewoon in je rijden dient te zoeken.

Er zijn zo enorm veel vijfgangers die in vrijheid kunnen tolten en draven, maar met gewicht op hun rug gewoon anders gaan lopen en zich dus wat vaster zetten.
Heb je zelf echt ervaring met het gangen rijden? Dus een zweinend paard echt los rijden om te kunnen tolten? Want ik kan je echt tientallen tips geven, maar ik zou je gewoon les aanraden van iemand die ervaring heeft met IJslanders.

Ikzelf heb niet zo heel vaak op haar gereden, de eigenaar rijdt haar vooral. Ze tölt wel goed en zuiver onder het zadel, ze zet haar rug wel minder vaak vast maar toch loopt ze soms te zweinen. Draf is bij haar nooit iets mee gedaan en dat doet ze ook niet onder het zadel. Maar de eigenaar heeft wel genoeg ervaring in gangen rijden.

Ik zelf wel minder maar bij mij tölt ze ook wel.

Heel vreemd allemaal maar bedankt dat er zoveel mensen mee denken ☺

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:48

Eirikur schreef:
RavenIris schreef:

Tenzij ze een probleem in de rug heeft, dat er voor zorgt dat ze geen gewicht kan dragen.
Laat ik in het midden of het dan een spieren- of een wervelding is...

Dat klopt natuurlijk ook. Maar als dat dan toch al onderzocht zou zijn als meest voor de hand liggende probleem..

* Edit*
Oooh sorry, door mijn mobiel heb ik het laatste stuk van de beginpost over het hoofd gezien! Negeer mijn reacties maar.
Dat klinkt inderdaad niet alsof je paard medisch helemaal in orde is, maar een oorzaak weet ik zo ook niet meteen te benoemen...

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 21:58

Nee, snap ik, het is allemaal 1 groot raadsel ook voor ons.

Het lijkt ons dat het een ontsteking in de rug is ofzo, dat zo nu en dan komt opspelen..? Ze heeft dit al vanaf het moment dat ze beleerd is ..

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:49

Ik zou in jullie situatie een bloedje laten trekken om te kijken of ze tekorten heeft of eventueel een ontsteking (misschien dan even wachten tot ze weer zo'n stijve periode heeft). Misschien is het ook een goed idee om een thermografie te laten maken van haar lichaam. Dat klinkt een beetje vaag, maar op die warmtebeelden kun je ontzettend veel details zien en misschien wordt dan duidelijk in welke hoek je het moet zoeken. Je denkt nu rug, maar misschien houdt ze die wel vast door een probleem in de lendenen, hals, of iets met een orgaan dat opspeelt. Met zo'n thermografie krijg je een heel compleet beeld van gewrichten, organen, etc. En dan kun je van daar uit gerichter kijken.

Ik ga verder wel een beetje mee met Iris dat het ook voor een deel rijtechnisch zou kunnen zijn. Bult, warme spieren en platliggen is natuurlijk niet goed, maar dat ze lateraal wordt onder het zadel hoeft niet perse lichamelijk te zijn. Hoe vaak wordt ze gereden (met of zonder zadel) normaal gesproken en hoe ziet die training eruit? Doen jullie nog andere dingen met haar? Hoe lang is ze onder het zadel?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:59

Sybelle schreef:
Zijn haar (voor) voeten al eens op de foto geweest? Wel willen tolten op zachte en zich vastzetten op het harde kan voortkomen uit problemen in dat gebied. Denk aan het hoefkatrol gebied bv. Als dat op beide benen zit lopen ze niet onregelmatig.

Voor nu het stijf lopen en gestrekt liggen van nu zijn symptomen die voorkomen bij hoefbevangenheid. Voel je polsslag in haar kootholte?

Van beide kunnen ze overigens ook problemen in de rest van hun lichaam krijgen. Dus die zere rug kan best een gevolg zijn van.

Mijn eerste gedachte was ook (beginnende) hoefbevangenheid/spierbevangenheid. Je zegt dat dit het niet is, heeft de dierenarts dit uitgesloten ? Ik zou ook erg schrikken als ze alleen ze gaat liggen, dat duidt op meer dan alleen een pijnlijke rug lijkt mij.

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:36

Ze is, voor zover ik weet, zo'n 4/5 jaar onder het zadel..? Ze wordt ongeveer 1 keer per week gereden, soms 2. Ze wordt alleen recreatief gereden, dus alleen in het bos

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:41

Gaan jullie in het bos alleen rechtuit als het ware, of ben je ook bezig met bijvoorbeel stelling, nagefelijk rijden, wijken, schouder binnenwaarts, dat soort dingen?

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:43

Alleen rechtuit, dus niet dat soort andere dingen, stelling vragen dan weer wel zo nu en dan

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:01

Dan hebben we daar een deel van het probleem te pakken, het schweinepassen en niet kunnen galopperen.
Zo'n paard (ieder paard eigenlijk maar gangenpaarden misschien nog wel meer) moet je gymnastiseren, die moeten soepel door hun lijf kunnen lopen, beide kanten makkelijk op kunnen buigen, voldoende beweging in de rug hebben, sterk genoeg en voldoende in balans om genoeg coördinatie te hebben voor een viertakt tölt. Zo'n vijfganger, als ie dat allemaal niet is, gaat schweinen en kan niet meer galopperen omdat het latere in zo'n paard veel meer aanwezig dan het diagonale.
Dus, dit paard moet veel meer losgewerkt worden! En dat hoeft niet onder het zadel, dat kan ook aan de hand.
Hoeft ook zeker niet in de bak, maar alleen een beetje stelling vragen af en toe in het bos, eens per week, in zeker niet genoeg!
Nagefelijk rijden, ook buiten, goed over de rug laten lopen en aan het been maken. Dan ook eens kijken of je kan wijken voor het been, slalommen over de paden, dat soort dingen. Misschien eens kijken om toch weer lesjes te pakken om te leren hoe je je paard goed los rijdt en sterk maakt.

Als jullie naar het bos gaan, hoe lang rij je dan? Veel stappen of ook redelijk veel draf/schwein en galop?

Edit: Gaat het om Tsunami? Is het zadel wat er op die eerste foto op ligt het aangepaste, goed passende zadel?

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:09

Het gaat inderdaad om Tsunami, en op de foto is het huidige zadel (moet er wel bij zeggen dat hij op de foto iets te ver naar voren ligt maar heb geen recente foto)

Onderweg rijden we iets van 1.5 tot 2 uur, ze draaft niet, meestal is het wel gewoon tölt, en meestal galoppeert ze wel, maar sinds vorige week schiet ze dan in telgang. Op het harde is het een combinatie van tölt/schweinepas (ze rommelt wat in de gangen)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:27

Dan kan de rest van de problemen weleens overbelasting zijn. Dat kan soms ontzettend vertekenen bij IJslanders, die blijven namelijk lopen waar een ander paard er al bij neervalt. Ook als ze pijn hebben merk je soms weinig aan ze, vaak zijn ze keihard.
Eens per week 1,5 uur of zelfs langer rijden en dan ook nog eens niet gymnastiseren, en verder stilstaan is voor geen enkel paard goed. En bij de een zul je er meer van merken dan de ander. Wat dit paard nodig heeft, en dat sluit medische problemen absoluut niet uit hoor, is meer regelmaat en oefeningen om goed door haar lijf te lopen. Tölten/schweinen met de kop omhoog, eens per week zo belast worden en verder stilstaan, niet een stukje basisdressuur om het lijf gezond te houden, daar krijg je idd rug- en andere problemen van.
Vaker en korter werken, en wat doen aan de dressuur!
Kun je ook in een bak of wei rijden? In dat geval, pak dat er eens bij. Voltes rijden, die vergroten en verkleinen en daarbij zorgen dat je stelling en nagefelijkheid in orde blijft. Pak eens een boek over werken aan de hand, ga haar op die manier losmaken. Ga longeren, of maak een cirkel zodat ze los op de cirkel kan werken. Pak een fiets en neem haar ernaast mee om kilometers te maken.
En dat zadel moet inderdaad een heel stuk naar achteren. Voelen naast de schoft waar haar schouder loopt en dan zorgen dat je het zadel iets van 2 vingers achter het schouderblad legt. Das een richtlijn, verschilt natuurlijk per paard/zadel, maar die schouder moet vrij liggen en ruimte hebben, die draait namelijk richting het zadel als ze haar been naar voren zet en dat wil je vrij hebben.
Als de eigenaar er weinig tijd voor heeft waardoor er maar eens per week gereden wordt, misschien kun jij dan iets vaker wat mer haar doen? Of is een vriendinnetje meenemen ofzo, ik noem maar een zijstraat.

Ik denk dat jullie het heel goed bedoelen, dat blijkt al uit het feit dat je hier je vraag stelt. Maar uit wat ik zo lees, denk ik echt dat een heleboel voortkomt uit hoe er met haar gewerkt wordt. Dat bloedje en thermografie oid is natuurlijk zeker geen slecht idee, ik zou daar echt eens over nadenken. En ook wat eerder genoemd is het zadel nog eens laten checken. Het kan best dat ze veranderd is in haar lijf of dat de wol in het zadel (aannemend dat het wolvulling is) is gaan zakken (bij nieuwe zadels is dat vrij normaal, dat ze na een tijdje rijden nog eens opgevuld moeten worden). Dan heb je dat maar uitgesloten.

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:42

Bedankt voor de tips. Er is wel een stukje weiland waar ik eventueel zou kunnen rijden, dus ik zal vragen of ik dat niet eens wat vaker moet doen. Hij heeft zelf ook al aangegeven dat ze vaker gereden moet worden, ook omdat ze al niet de dunste is!