Fokken of vermeerderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Fokken of vermeerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 12:45

Wat is nou echt het verschil tussen fokken of vermeerderen?

Situatie A.
Merrie wordt gedekt door GGK dekhengst.

Dat noemen we fokken.

Situatie B.
Merrie wordt gedekt door een willekeurige niet gekeurde hengst.

Dat noemen we vermeerderen.

Maar waarom is het fokken met een ggk dekhengst?
Omdat je dan spreekt van een hengst waarvan je weet of deze röntgenologisch in orde is?
Omdat je weet dat deze hengst een correcte bouw heeft?
Omdat je weet dat deze hengst (voor sommige stamboeken dan) getest is op erfelijke ziektes?

Maar stel nou situatie C.
Merrie is röntgenologisch gekeurd, is keur voor het stamboek dus heeft een correcte bouw en is daarnaast voor het stamboek getest op de erfelijke ziektes die ook bij een ggk hengst zijn getest.
Deze merrie laten we dekken door een willekeurige hengst.

Zijn we dan aan het fokken?
Of zijn we dan aan het vermeerderen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:50

Fokken is met het doel te verbeteren. Hengst dus mindere punten van de merrie aan laten vullen, serieus nadenken over welke combinatie wel of niet past. Dit even compleet los van stamboeken, predikaten, etc. Want een kruising kan ook heel goed over nagedacht zijn.

Vermeerderen is oh, ik heb een merrie, mijn buurman heeft een hengst... Volgend jaar een lief veulentje!

Althans, zo kijk ik er tegenaan

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:53

Ik neem aan dat jouw vraag is naar aanleiding van het topic over die 16 jarige "dekhengst"

Ik vind fokken als je een dier fokt wat in de toekomst "bruikbaar" is. En ja wat is bruikbaar. In mijn ogen een paard zonder gebreken een fijn karakter en met een voldoende exterieur welke werkbaar is voor het doel wat je er mee hebt. En daarbij wordt het paard 'beter" of gelijk aan ouders en niet slechter.

Vermeerderen is roekeloos paarden laten dekken terwijl je er niet goed over nadenkt. Paarden met erfelijke gebreken/tekortkomingen gebruikt. Of je er gewoonweg niet voor kan of wil zorgen.

Het is leuk om zelf een paard te fokken met een eigen hengst (niet ggk en gekeurd door een dierenarts) op dat moment maar dan ineens heb je het geld niet meer, is je gezondheid slecht en dan? Paard moet weg met de nodige gebreken. 1 je krijgt er geen drol voor en 2 krijgt het paard de toekomst waarvoor jij hem had en is het dier ook gelukkig? Dat is dan nog maar de vraag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:55

Ik zie het anders, fokken als beide ouderdieren wat gepresteerd hebben (merrie predicaten en hengst ggk). Vermeerderen de rest, sus merrie of hengst of beide 'niks'.
Situatie a zie ik dus als vermeerderen ook

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 12:57

Het is inderdaad een gedachte kronkel die op kwam naar aanleiding van dat topic MarjanB.
Maar gezien het daar dan erg off topic zou gaan ben ik hier maar een nieuw topic begonnen.

Het kijken naar minderen punten en een partner zoeken die dat zou kunnen verbeteren is natuurlijk wel een heel goed punt.
Maar maakt dat dan situatie B meteen tot fokken?

Haike dan zijn er dus heel veel veulens geboren aan de hand van vermeerderen.
Waar ondanks het vermeerderen wel een papier aan vast zit

Waar velen toch veel waarde aanhechten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:58

In jou stelling vind ik beide situaties vermeerderen en daar is verder niks mis mee als je het veulen voor een bepaald doel fokt, bijvoorbeeld voor jezelf. Het is wel een probleem als er lukraak vermeerdert wordt en die veulens op de markt verschijnen.

Fokken sluit ik me geheel aan bij bovenstaande. Fokken doe je met een doel, vaak om het ras te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:04

ponyparadijs schreef:
Haike dan zijn er dus heel veel veulens geboren aan de hand van vermeerderen.
Waar ondanks het vermeerderen wel een papier aan vast zit

Waar velen toch veel waarde aanhechten

Dat vind ik wel indrdaad, hoeft niks mis mee te zijn en resultaat van vermeerderen kan best leuker zijn san fokproduct, maar genetisch dan meestal minder waarde.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 13:07

haike schreef:
Dat vind ik wel indrdaad, hoeft niks mis mee te zijn en resultaat van vermeerderen kan best leuker zijn san fokproduct, maar genetisch dan meestal minder waarde.

Maar dan kom ik weer met een gedachten kronkel.
Mijn merrie heeft in 2009 haar 1ste veulen gehad.
Toen had zij niets aan predicaten.
De hengst was uiteraard wel GGK.
Inmiddels is mijn merrie PROK, keur en prestatie sport.
Wordt zo'n veulen dan genetisch meer waard omdat de moeder dan wel predicaten heeft?
Of blijft het veulen genetisch minder waard?

september9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:14

haike schreef:
Ik zie het anders, fokken als beide ouderdieren wat gepresteerd hebben (merrie predicaten en hengst ggk). Vermeerderen de rest, sus merrie of hengst of beide 'niks'.

Helemaal mee eens!

Ik vindt zelf dat als je een merrie gebruikt die GEEN predicaten heeft, dat je dan aan het vermeerderen bent.
Ook al gebruik je wel een GGK dekhengst.

september9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:17

ponyparadijs schreef:
haike schreef:

Maar dan kom ik weer met een gedachten kronkel.
Mijn merrie heeft in 2009 haar 1ste veulen gehad.
Toen had zij niets aan predicaten.
De hengst was uiteraard wel GGK.
Inmiddels is mijn merrie PROK, keur en prestatie sport.
Wordt zo'n veulen dan genetisch meer waard omdat de moeder dan wel predicaten heeft?
Of blijft het veulen genetisch minder waard?

De prijs is o.a. afhankelijk van'wat de gek ervoor geeft' maar je kunt ervan uitgaan dat een merrie met predicaten betere veulens/sportpaarden fokt dan een merrie zonder predicaten.
Ook zal de vraag naar veulens uit een predicaatrijke merriestam groter zijn dus ze zullen meer voor zo'n veulen willen betalen.

ponyparadijs

Re: Fokken of vermeerderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 13:48

Natuurlijk is de prijs afhankelijk van wat de gek er voor geeft.
Daar voor hoeft een dier geen papier te hebben.
Uiteraard is een dier met predicaten bij vader en moeder meer waard dan een papierloos dier.
Maar dat de vraag groter is?

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:50

Mijn inziens begint fokken met 2 gezonde ouderdieren. Uiteraard mag er bij beide dieren dus geen sprake zijn van erfelijke gebreken. Zowel klinisch als röntgenologisch moeten beiden goed gekeurd zijn en beide correct gebouwd zijn.

Als eigenaar van de merrie moet je je eerst afvragen wat je doel is met het veulen. Wil je een sportpaard (dressuur/men/spring), een recreatiepaard of een showpaard. Vervolgens ga je HEEL ERG kritisch naar je eigen merrie kijken wat haar zwakke punten zijn (Zowel in bouw als in karakter) Want deze wil je gaan verbeteren. Pas als je eerst deze twee punten (doel en zwakke punten) duidelijk hebt ga je kijken welke hengsten er beschikbaar zijn. (blijf je binnen een stamboek zoals vaak bij friezen of kies je voor een kruising) Als je alle hengsten op een rijtje hebt gezet, ga je afstrepen welke niet geschikt zijn. Heeft je merrie een iets weke rug dan vallen alle hengsten met een vrij lange of iets weke rug dus af. Heeft je merrie een vrij steile schouder dan zoek je een hengst met een schuine schouder enz. enz. Ga zo door tot je nog maar een handje vol hengsten hebt en ga bij deze dieren kijken. Het fotootje op de website is echt heel anders dan het dier in het echt. En karakter beoordelen vanaf een foto is nog veel lastiger. (al zijn er mensen die dit wel menen te kunnen :j ) Vraag aan de hengstenhouder hoe het dier is, wat hij heeft gepresteerd, hoe zijn nakomelingen zijn enz enz. Een paard met een klein hoofd kan nog steeds een grote kop vererven. Heeft je eigen merrie al en vrij groot hoofd en je zou dit graag willen verkleinen dan is het zinnig om te weten hoe het dier vererft. Als bovenstaande hebt doorlopen, dan kies je de hengst die het beste bij jouw merrie past en dan hoop je vervolgens op een voorspoedige dracht met het gewenste veulentje.

Alles wat niet aan bovenstaande punten voldoen, valt mijn inziens onder vermeerderen.

Tegen beter weten in hoop ik nog steeds dat iedereen die een veulentje fokt of in de toekomst wil fokken goed na denkt over zijn keuze en zijn verantwoording hierin neemt (dus met een "slechte" merrie gewoon niet fokken). Zodat er ieder jaar minder kromme salami's worden geboren en de paardensector steeds gezonder wordt. Want wie krijgt er geen tranen in de ogen als je ziet/hoort/leest dat er weer een veulentje is geboren met een afwijking, of die twee of drie jarige die al artrose of kissing spines heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:34

haike schreef:

Zie jij wat in jouw ogen dan vermeerderen is, ook als iets negatiefs?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 17:13

Vermeerderen hoeft niet negatief te zijn.
Lukraak merries laten dekken zou wel eens negatief uit kunnen pakken natuurlijk.

Kijk we vinden allemaal ons eigen paard het mooiste, liefste en beste paard.
Wat het natuurlijk ook moeilijk maakt om goed naar je merrie te kijken welke punten er verbetert moeten worden.
En dat is natuurlijk wel iets waar we aan moeten denken als we gericht willen fokken.
En juist door die blindheid zou het natuurlijk ook heel fout kunnen gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:51

LadyMadonna schreef:
haike schreef:

Zie jij wat in jouw ogen dan vermeerderen is, ook als iets negatiefs?

Niet altijd, hoewel ik het zelf niet zou doen en klanten ook afraad. In mijn ogen moet je gewoon al beginnen met 2 goede ouderdieren.

Van vermeerderen kunnen leuke dieren komen, soms geluk maar gelukkig ook hoop mensen die toch wel kritisch kijken + en - punten van de merrie en daar een passende hengst bij zoeken.

Maar mensen die met hun, in hun ogen geweldige, maar objectief gekeken slechte merrie een veulentje willen en dan een hengst kiezen omdat ze die mooi/lief/goedkoop vinden, daar ben ik een beetje allergisch voor. Vaak die mensen ooi geen flauw idee van de opvoeding van een veulen, en vaak komen ze uiteindelijk voor een schijntje in de handel terecht. Paarden niet gelukkig, fokkers illusie en geld armer.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:54

in mijn ogen is gericht fokken kiezen voor een hengst die de merrie verbetert en andersom, of dat dan door kruisen gebeurt of binnen het stamboek zal me dan een worst wezen. Als dan de hengst dan wel merrie papierloos is vind ik niet in alle gevallen erg. Zo weet je dat ik overweeg mijn papierloze merrie te dekken, maar wel met het idee het veulen ergens kunnen in te schrijven, dus daar zou ik dan rekening mee houden bij de keuze voor een hengst.

Ik ben zeer tevreden met mijn, in mijn ogen correcte, eerste kruising-fok :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 19:01

haike schreef:
Maar mensen die met hun, in hun ogen geweldige, maar objectief gekeken slechte merrie een veulentje willen en dan een hengst kiezen omdat ze die mooi/lief/goedkoop vinden, daar ben ik een beetje allergisch voor. Vaak die mensen ook geen flauw idee van de opvoeding van een veulen, en vaak komen ze uiteindelijk voor een schijntje in de handel terecht. Paarden niet gelukkig, fokkers illusie en geld armer.

Nou ken ik ook fokkers genoeg die met goed materiaal en veel verstand van zaken veulens fokken en die weten ook niet hoe ze een veulen moeten opvoeden.
Dat heeft niet altijd te maken met een impuls fok.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:11

Wij fokken met een zeldzaam ras.
Dat is fokken met een 'andere' insteek.
Wij willen het zuiverheidspercentage zo hoog mogelijk houden en het inteeltpercentage zo laag als maar kan. Dat heeft dus de hoogste prioriteit, geen inteelt!
Daarnaast komt de vraag van bouw en bewegingsverbetering.

Ik heb een superfijne merrie met fijne bewegingen maar de best passende hengst is haar halfbroer dus die gebruiken we niet.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:17

Laat ik het zo zeggen, ik ga liever voor een (nog niet) ggk hengst die geen inteelt of ziektes draagt of rare kuren heeft dan een hengst die ggk is maar waar vanalles mis mee is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:37

Tjinta schreef:
Wij fokken met een zeldzaam ras.
Dat is fokken met een 'andere' insteek.
Wij willen het zuiverheidspercentage zo hoog mogelijk houden en het inteeltpercentage zo laag als maar kan. Dat heeft dus de hoogste prioriteit, geen inteelt!
Daarnaast komt de vraag van bouw en bewegingsverbetering.

Ik heb een superfijne merrie met fijne bewegingen maar de best passende hengst is haar halfbroer dus die gebruiken we niet.

Kun je best een keer doen hoor. Rex Z sprong internationaal 1.50 en die was Rebel Z x Ratina Z = volle broer en zus.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 19:45

Maar janderegelaa het doel is een zo laag mogelijke inteelt percentage te hebben bij Tjinta.
Dat kan dus niet

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 19:48

janderegelaa schreef:
Kun je best een keer doen hoor. Rex Z sprong internationaal 1.50 en die was Rebel Z x Ratina Z = volle broer en zus.

Voor 1x is dat ook helemaal geen probleem, om een goed bewegend sportpaard te fokken. Maar voor op de lange termijn met een hele kleine genenpool waar je van afhankelijk bent kan het fataal worden.
Dan fok je toch eerder lichamelijke afwijkingen erin en we fokken voor het voortbestaan van het ras.

We hebben nu nog het geluk dat er nog een aantal hele verschillende lijnen van de Frederiksborger in leven zijn we zuivere paarden kunnen fokken en door een juist beleid van verschillende lijnen kruizen voorlopig nog vooruit kunnen.
Dat is een kwestie van stamboekpapieren uitpluizen. Ook heel leuk!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:26

Er zijn zat voorbeelden van waardevolle merries die geen predikaten hebben. Vaak komen ze wel uit een goed nest en zorgen de nakomelingen bijv. weer voor een prestatiepredikaat. Ik kies liever voor zo'n merrie dan een toevalstreffer als bijvoorbeeld een elite merrie uit een stam waar verder niets uit komt.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 13:21

ff gegoogled naar wat fokken betekend:
"Fokken is het vermeerderen van vee, pluimvee en allerlei huisdieren, almede dierentuindieren."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fokken

Wat jullie hier doen is een waarde oordeel over beide dieren (hengst + merrie) uitspreken en allleen gebaseerd op keuring (stamboekpapier).

Ik lees dat de eisen zijn: ster. prok, ggk, rontgen OK, geen erfelijke afwijkingen enz.
Ik vind het kortzichtig om gelijk alles wat niet in een stamboek staat in de hoek niet ok (genetisch, lichamelijk erfelijk) te douwen. Het criteria moet zijn gezond!
fokken doe je met gezonde dieren en dieren die gezonde veulens ter wereld brengen.

Er is veel mis in de diverse stamboeken, papier is geen enkele garantie op een gezond paard.

Als je op bepaalde kenmerken wil fokken (heet veredelen) wordt heel vaak een methode van inteelt gebruikt om de kenmerken te bevestigen. Het is heel goed mogelijk dat kenmerken een generatie overslaan, maar uiteindelijk sla je die weg in.

Welke weg slaan stamboeken in?
het nieuwste is ET (Embryo transfer) met alle risico's van dien.
voor het karakter van het paard is voornamelijk de draagmoeder verantwoordelijk, maar die staat niet op het papier. Met alle risico's van afwijkingen gedurende de medische handelingen.
over tig jaar bestel je je nieuwe paard uit de genenpool van het KWPN over big brother gesproken.

Dus als iemand thuis fokt valt heel bokt over ze heen, "dat noem ik vermeerderen, neem in gods naam een ggk, verbeter dan ..............." dit is slechts een kleine selectie van het vellen van waarde oordelen over anderen.

ik moest het ff kwijt

Fokken = vermeerderen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 13:29

Zo zeg wat een heftige manier van schrijven BMHP.
Voor al je dik gedrukte en grotere letters vindt ik heel erg schreeuwerig.

Ik dacht gewoon een discussie te openen over wat iemand onder de noemer fokken noemt
En onder de noemer vermeerderen.
Wat de wikipedia zegt is uiteraard waar maar dat geeft nog niet het idee achter de woorden bij verschillende mensen.

Uiteraard heb je gelijk dat wij een waarde hechten gebaseerd op keuring en stamboek papier.
Uiteraard moet het materiaal waar je mee wil fokken gezond zijn.
Maar is dat gezond op het oog?
Of wil je dan ook een röntgen keuring laten doen?
Laat je je materiaal dan ook testen op erfelijke aandoeningen?