Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ponyparadijs schreef:Haike dan zijn er dus heel veel veulens geboren aan de hand van vermeerderen.
Waar ondanks het vermeerderen wel een papier aan vast zit
Waar velen toch veel waarde aanhechten
haike schreef:Dat vind ik wel indrdaad, hoeft niks mis mee te zijn en resultaat van vermeerderen kan best leuker zijn san fokproduct, maar genetisch dan meestal minder waarde.
haike schreef:Ik zie het anders, fokken als beide ouderdieren wat gepresteerd hebben (merrie predicaten en hengst ggk). Vermeerderen de rest, sus merrie of hengst of beide 'niks'.
Situatie a zie ik dus als vermeerderen ook
ponyparadijs schreef:haike schreef:Dat vind ik wel indrdaad, hoeft niks mis mee te zijn en resultaat van vermeerderen kan best leuker zijn san fokproduct, maar genetisch dan meestal minder waarde.
Maar dan kom ik weer met een gedachten kronkel.
Mijn merrie heeft in 2009 haar 1ste veulen gehad.
Toen had zij niets aan predicaten.
De hengst was uiteraard wel GGK.
Inmiddels is mijn merrie PROK, keur en prestatie sport.
Wordt zo'n veulen dan genetisch meer waard omdat de moeder dan wel predicaten heeft?
Of blijft het veulen genetisch minder waard?
) Vraag aan de hengstenhouder hoe het dier is, wat hij heeft gepresteerd, hoe zijn nakomelingen zijn enz enz. Een paard met een klein hoofd kan nog steeds een grote kop vererven. Heeft je eigen merrie al en vrij groot hoofd en je zou dit graag willen verkleinen dan is het zinnig om te weten hoe het dier vererft. Als bovenstaande hebt doorlopen, dan kies je de hengst die het beste bij jouw merrie past en dan hoop je vervolgens op een voorspoedige dracht met het gewenste veulentje.LadyMadonna schreef:haike schreef:Ik zie het anders, fokken als beide ouderdieren wat gepresteerd hebben (merrie predicaten en hengst ggk). Vermeerderen de rest, sus merrie of hengst of beide 'niks'.
Situatie a zie ik dus als vermeerderen ook
Zie jij wat in jouw ogen dan vermeerderen is, ook als iets negatiefs?
haike schreef:Maar mensen die met hun, in hun ogen geweldige, maar objectief gekeken slechte merrie een veulentje willen en dan een hengst kiezen omdat ze die mooi/lief/goedkoop vinden, daar ben ik een beetje allergisch voor. Vaak die mensen ook geen flauw idee van de opvoeding van een veulen, en vaak komen ze uiteindelijk voor een schijntje in de handel terecht. Paarden niet gelukkig, fokkers illusie en geld armer.
Tjinta schreef:Wij fokken met een zeldzaam ras.
Dat is fokken met een 'andere' insteek.
Wij willen het zuiverheidspercentage zo hoog mogelijk houden en het inteeltpercentage zo laag als maar kan. Dat heeft dus de hoogste prioriteit, geen inteelt!
Daarnaast komt de vraag van bouw en bewegingsverbetering.
Ik heb een superfijne merrie met fijne bewegingen maar de best passende hengst is haar halfbroer dus die gebruiken we niet.
janderegelaa schreef:Kun je best een keer doen hoor. Rex Z sprong internationaal 1.50 en die was Rebel Z x Ratina Z = volle broer en zus.