Oldenburger hengst die zorgt voor aparte kleur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Oldenburger hengst die zorgt voor aparte kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:08

Ja, ik ben hier echt een leek in dus mocht het een stomme vraag zijn excuses :D
Wanneer je "raszuiver" wilt fokken met een bruine oldenburger merrie, maar je wilt gaan voor een apart kleurtje, kun je dit 100% garanderen door bijv. te laten dekken door een bonte hengst of een cremello hengst? Ik meen dat iemand dit ooit zo vertelde. Iig dat je bij cremello vaak kon uit gaan van valk of palamino, en dat je ook bonte hengsten hebben die een "100% bont garantie" geven zeg maar :D

Ik ben benieuwd!

princequillo
Fotograaf

Re: Oldenburger hengst die zorgt voor aparte kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:11

Bij een bonte hengst ligt het er aan of die homozygoot of niet is. Is hij heterozygoot, dan is het 50/50 geloof ik. Bij homozygoot is er 100% garantie voor een bont veulen.

Ik weet niet hoe het precies met cremello zit, maar ik dacht dat je er wel altijd een apart kleurtje uit krijgt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:12

cremello geeft altijd 1 creme -gen door dus altijd een verdunde kleur maar smokey black kan ook verdacht veel weg hebben van heel donkerbruin. :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:15

Ayasha schreef:
cremello geeft altijd 1 creme -gen door dus altijd een verdunde kleur maar smokey black kan ook verdacht veel weg hebben van heel donkerbruin. :)

je bedoelt dus eigenlijk dat je er in principe altijd een apart kleurtje uit krijgt, maar dat de donkere variant hier van erg dicht bij donderbruin ligt dat het al niet meer zo apart is :o ?

En ook, ik hou juist weer niet van cremello paarden, kun je een cremello kleur krijgen bij het dekken door een cremello hengst?

Iris82