Oldenburger hengst die zorgt voor aparte kleur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Oldenburger hengst die zorgt voor aparte kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:08

Ja, ik ben hier echt een leek in dus mocht het een stomme vraag zijn excuses :D
Wanneer je "raszuiver" wilt fokken met een bruine oldenburger merrie, maar je wilt gaan voor een apart kleurtje, kun je dit 100% garanderen door bijv. te laten dekken door een bonte hengst of een cremello hengst? Ik meen dat iemand dit ooit zo vertelde. Iig dat je bij cremello vaak kon uit gaan van valk of palamino, en dat je ook bonte hengsten hebben die een "100% bont garantie" geven zeg maar :D

Ik ben benieuwd!

princequillo
Fotograaf

Re: Oldenburger hengst die zorgt voor aparte kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:11

Bij een bonte hengst ligt het er aan of die homozygoot of niet is. Is hij heterozygoot, dan is het 50/50 geloof ik. Bij homozygoot is er 100% garantie voor een bont veulen.

Ik weet niet hoe het precies met cremello zit, maar ik dacht dat je er wel altijd een apart kleurtje uit krijgt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:12

cremello geeft altijd 1 creme -gen door dus altijd een verdunde kleur maar smokey black kan ook verdacht veel weg hebben van heel donkerbruin. :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:15

Ayasha schreef:
cremello geeft altijd 1 creme -gen door dus altijd een verdunde kleur maar smokey black kan ook verdacht veel weg hebben van heel donkerbruin. :)

je bedoelt dus eigenlijk dat je er in principe altijd een apart kleurtje uit krijgt, maar dat de donkere variant hier van erg dicht bij donderbruin ligt dat het al niet meer zo apart is :o ?

En ook, ik hou juist weer niet van cremello paarden, kun je een cremello kleur krijgen bij het dekken door een cremello hengst?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:16

Alleen indien de moeder ook een crème gen heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:19

En dan moet ze het ook nog doorgeven ook. :)
Moos99: jep. Zoek op google maar eens op "smokey black". Sommige zien er apart uit, anderen zien er gewoon heel heel heel donkerbruin uit. :) Genetisch gezien hebben ze dan wel een apart kleurtje (en ook de mogelijkheid om er een cremello uit te halen) maar ze tonen niet apart zeg maar.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:27

Ayasha schreef:
En dan moet ze het ook nog doorgeven ook. :)
Moos99: jep. Zoek op google maar eens op "smokey black". Sommige zien er apart uit, anderen zien er gewoon heel heel heel donkerbruin uit. :) Genetisch gezien hebben ze dan wel een apart kleurtje (en ook de mogelijkheid om er een cremello uit te halen) maar ze tonen niet apart zeg maar.

Duidelijk, bedankt voor de info! Mijn merrie is donkerbruin, betekend dit dat die smokey black dan meer kans heeft omdat ze zo donker is, of heeft dat er weer niks mee te maken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:36

Dat niet volgens mij maar ze kan wel agoutie doorgeven waaroor een palomino ook heel erg donker kan uitvallen en dan eindig je weer bij de "chocolate palomino". Mooi, maar niet de "ideale palominokleur" zeg maar. :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:39

Ayasha schreef:
Dat niet volgens mij maar ze kan wel agoutie doorgeven waaroor een palomino ook heel erg donker kan uitvallen en dan eindig je weer bij de "chocolate palomino". Mooi, maar niet de "ideale palominokleur" zeg maar. :D

Sorry maar agouti is bruin en toont niet op vos of palomino.je hebt wel scooty wat er voor kan zorgen dat bv een palomino bijna zwart word.maar dit heeft niks met de donker bruine kleur van je merrie te maken.ik zou je vraag stellen in het kleur topic.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:40

Eh ik bedoelde sooty inderdaad. := Sorry! Effe door elkaar gegooid.

Sooty herken je dus aan de appeltjes. :') Agoutie is idd gewoon wat "zwarte paarden" bruin maakt!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 18:41

Ayasha schreef:

Interessant allemaal om te weten zeg, als je je hier goed op wilt inlezen heb jij dan een aanrader? Een boek bijv. ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:54

Nee, eigenlijk niet, ik heb gewoon veel opgezocht op internet. :')
Agoutie in mijn eerdere bericht vervangen door Sooty btw, had me vergist, zoals keona ook al zei kan agoutie niet tonen op vos en een palomino heeft basiskleur vos met de cremefactor (ze kunnen het echter wel dragen en doorgeven meen ik maar dus niet tonen.) Sooty echter is dus wél de factor die een palomino nogal donker kan doen uitvallen (en die volgens mij ook de dader is bij veel zwartbruine paarden)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:58

Met een bruine merrie en cremello hengst heb je kans op palomino, valk en smoky black :j

Even heel simpel gezegd, een cremello heeft 2 verdunningen

en bruine heeft geen verdunningen

dat maakt een veulen met 1 verdunning, dat is valk, palomino of smoky black

Als je een merrie hebt met 1 of 2 verdunningen en die met een cremello hengst combineert dan kan je pas een cremello (of perlino of smoky cream) veulen krijgen. Want een veulen/paard heeft dan 2 verdunningen nodig om cremello te kunnen zijn!

Vos + 1 verdunning is palomino + 2 verdunningen is cremello
Bruin + 1 verdunning is valk + 2 verrdunningen is perlino
Zwart + 1 verdunning is smoky black + 2 verdunningen is smoky cream

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 19:07

Ayasha schreef:
Nee, eigenlijk niet, ik heb gewoon veel opgezocht op internet. :')
Agoutie in mijn eerdere bericht vervangen door Sooty btw, had me vergist, zoals keona ook al zei kan agoutie niet tonen op vos en een palomino heeft basiskleur vos met de cremefactor (ze kunnen het echter wel dragen en doorgeven meen ik maar dus niet tonen.) Sooty echter is dus wél de factor die een palomino nogal donker kan doen uitvallen (en die volgens mij ook de dader is bij veel zwartbruine paarden)

Zal wel aan mij liggen maar ik vind het héél moeilijk te volgen hoe het allemaal wordt uitgelegd -O- moet het echt een keer op mijn gemak gaan onderzoeken. Ben nooit goed geweest in Biologie :7

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:07

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 19:10

set_elkol schreef:
Met een bruine merrie en cremello hengst heb je kans op palomino, valk en smoky black :j

Even heel simpel gezegd, een cremello heeft 2 verdunningen

en bruine heeft geen verdunningen

dat maakt een veulen met 1 verdunning, dat is valk, palomino of smoky black

Als je een merrie hebt met 1 of 2 verdunningen en die met een cremello hengst combineert dan kan je pas een cremello (of perlino of smoky cream) veulen krijgen. Want een veulen/paard heeft dan 2 verdunningen nodig om cremello te kunnen zijn!

Vos + 1 verdunning is palomino + 2 verdunningen is cremello
Bruin + 1 verdunning is valk + 2 verrdunningen is perlino
Zwart + 1 verdunning is smoky black + 2 verdunningen is smoky cream

Maar mijn merrie heeft dus geen verdunning? Maar hierboven staat bruin + 1 verdunning + 2 verdunningen. Dat snap ik even niet. Een cremello is 2 verdunningen, waar is die 1 verdunning op gebaseerd?

Kwartje moet bij mij echt nog vallen op kleuren gebied :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:16

Jij hebt een bruine. Die kan dus "bruin" (basiskleur zwart + agoutie), zwart en vos doorgeven afhankelijk van haar genen en Sooty. (Sooty is een "veranderaar").
Je laat die bruine dekken door een cremello. Die kan enkel Creme doorgeven.
Mogelijkheden:
Creme + bruin (zwart met agoutie) = valk
creme + vos = palomino
creme + zwart = smokey black.

Jouw merrie kan sooty bezitten. Sooty "veranderd" de kleur. Een palomino kan dan chocoladebruin worden ipv "goud" met witte manen bv. :)

Snap je het zo ver?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:20

Ze bedoelt
Vos+ 1x cream= palomino
Vos+ 2x cream (dus van pa+ma)= cremello
Bruin (=zwart+ agouti)+ 1x cream= valk
Bruin+ 2x cream= perlino
Zwart+ 1x cream= smokey black
Zwart+ 2x cream= smokey cream.

Met de combinatie van jou merrie en een hengst met dubbelcream gen (cremello, perlino, smokey cream), krijg ke dus voor 100% zekerheid een palomino, valk of smokey black.
Je hebt dan sowieso kans op valk of smokey black. Palomino ligt er aan of je merrie een vosgen heeft, of als de hengst een cremello is kan t ook nog.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:23

Pa én ma moeten vos doorgeven, als ma zwart+agoutie door geeft dan wordt het een valk want vos is toch recessief?
Of mis ik iets?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:25

Ik vrees echter dat er geen Oldenburgers zijn in de kleur Cremello.

Je kan echter wel uitwijken naar een voor het Oldenburger verband erkende hengst. Maar ik weet niet of er dan wel een cremello beschikbaar is.

Misschien dat de Zangersheide hengst Cream on Top iets is. Geen cremello of perlino maar wel een valk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:25

Klopt ayasha

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 19:29

NatasjavE schreef:
Ik vrees echter dat er geen Oldenburgers zijn in de kleur Cremello.

Je kan echter wel uitwijken naar een voor het Oldenburger verband erkende hengst. Maar ik weet niet of er dan wel een cremello beschikbaar is.

Misschien dat de Zangersheide hengst Cream on Top iets is. Geen cremello of perlino maar wel een valk.

hier zit ik dus ook naar te kijken. Wat ik overigens ook ingewikkeld vind en daarom voel ik me echt een dokus :+ oldenburger is eigenlijk geen ras toch? Net zoals een KWPN'er. Dus zou dat betekenen dat een hengst goedgekeurd in het duitse stamboek, mag met mijn oldenburger merrie? Of moet het dan een echte oldenburger hengst zijn. Mijn verwarring kwam toen ik zag dat er een lusitano (dacht ik) goed gekeurd was in het duitse stamboek en daarom dus met mijn Oldenburg merrie zou kunnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:32

Moos99 schreef:
hier zit ik dus ook naar te kijken. Wat ik overigens ook ingewikkeld vind en daarom voel ik me echt een dokus :+ oldenburger is eigenlijk geen ras toch? Net zoals een KWPN'er. Dus zou dat betekenen dat een hengst goedgekeurd in het duitse stamboek, mag met mijn oldenburger merrie? Of moet het dan een echte oldenburger hengst zijn. Mijn verwarring kwam toen ik zag dat er een lusitano (dacht ik) goed gekeurd was in het duitse stamboek en daarom dus met mijn Oldenburg merrie zou kunnen.

Klopt Oldenburg is een stamboek en geen ras. Je kan wel hengsten van buiten het stamboek gebruiken maar niet allemaal. Je zou het Oldenburger verband even kunnen bellen of mailen met de vraag of Cream on Top erkend is. En wat voor een papier je daar bij krijgt.

Misschien weet Petrina(hier op bokt) nog andere opties die erkend zijn voor het Oldenburger verband.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:34

Ayasha schreef:
Pa én ma moeten vos doorgeven, als ma zwart+agoutie door geeft dan wordt het een valk want vos is toch recessief?
Of mis ik iets?

Jup klopt idd. Maar omdat het recessief is, kunnen ze wel allebei het vosgen dragen en kan je alsnog vos (palomino) krijgen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:46

Er zijn idd weinig cremello gekleurde, of zelfs palomino gekleurde, hengsten die erkend zijn voor Hoofd Register registratie van veulens bij het Oldenburg.

Een zo'n hengst is Weissgold GF ... van Gestuet Falkenhorst ... volledige ggk, cremello, Agouti = AA = dus geen smokey black, 168 cm, dressuur matig gefokt maar heeft ook een goede sprong.
http://www.gestuet-falkenhorst.com/gfweissgold.html

Er zijn ook bijna geen palomino gekleurde hengsten die Oldenburg gekeurd zijn of erkend zijn.
Eentje is Inspiration GF ... ook van Gestuet Falkenhorst ... volledig ggk, palo, Agouti = ??, 162 cm, dressuur matig gefokt. http://www.gestuet-falkenhorst.com/inspiration.html