[TI] Wat zouden jullie doen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zandro

Wat zouden jullie doen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:25

Hallo Iedereen,

Even een dilemma waar ik de laatste tijd mee zit. Het gaat om het volgende (beetje lang verhaal) Op de stal waar ik sta heb je de mogelijkheid om in een groepswei te staan, met twee paarden of alleen. Bij alle weides geldt wel dat de paarden omringd zijn door andere paarden; alleen zit er een draadje tussen.
Ik heb altijd een twee paards weide gehad. Alleen, toen mijn tinkertje arriveerde nog geen weidemaatje voor hem. Mijn zus zou ook komen met haar paard dus de bedoeling was dat zij bij elkaar zouden komen te staan. Helaas werd dat uitgesteld waarna ik op zoek ging naar een ander maatje. Echter...zeer moeilijk te vinden,. De meeste mensen hier hadden al een weimaatje, wilden hun paard alleen laten staan, of maar tot 2 uur buiten.

In de lente werden de weides tijdelijk omgegooid wegens werk aan een buitenbak. (oa mijn weide werd gebruikt om grond op kwijt te kunnen). Ik raakte een twee paards wede kwijt (redelijk groot) en kwam samen met nog wat andere mensen op mini weitjes terecht ) als noodoplossing (twee paards weide gewoon door midden gedeeld).
Dit zou maar kort duren, maar helaas liep eea erg uit, waardoor we nu nog zo staan en de verwachting is pas over een half jaar de oudes (grotere) weides weer terug krijgen.

Resultaat, weide is erg klein en bijna volledig kaalgevreten waardoor mijn paard zich erg verveeld. Kan wel spelen, maar zit een touwtje tussen en de andere paarden gaan sowieso vroeger naar binnen waardoor hij een aantal uren alleen staat. Daar kan hij wel tegen. maar ik merk aan hem dat hij het toch niet leuk vindt.

Mijn zus, die ondertussen wel al gearriveerd was en tijdelijk op de groepsweide was gaan staan, wil bij nader inzien daar nu ook blijven staan. Resultaat...niemand die ik bij Bailey kan zetten op de twee paards weide over 6 maanden. Nu kan ik weer verder gaan zoeken naar een nieuwe weidemaatje, maar dat wordt dus moeilijk.

Dilemma:
Toch ook op de groeps (ruinen)weide zetten of verder gaan zoeken???? :\ :\

Voordeel ruinenweide:
- Nu staat hij op een miniweitje waar niks meer op staat (zich een beetje te vervelen soms), dan op 1,5 hectare met redelijk wat gras en weidemaatjes waarmee hij kan spelen.
- Een aantal paarden staan 24 uur buiten op deze weide dus ik hoef nooit te vrezen dat hij alleen buiten staat (en me hierover op mijn werk zorgen te maken)

Nadeel:
- Het is een tinker en hij is, ondanks de huidige schrale weide al een beetje te dik. Ik wil hem zo lang mogelijk buiten laten staan (meestal zo'n 12 uur per dan, soms 24 uur), maar ben erg bang dat hij op de ruinenweide gigantisch gaat bijkomen (is geen schrale maar een normale weide qua hoeveelheid gras). Vooral voor de lente vrees ik. Meer binnen zetten wil ik niet....
- Op de ruinenweide staan een aantal paarden met ijzers achter die soms echte bullebakken kunnen zijn; dus meer blessurerisico's (echter; de wei is wel zo groot dat ze makkelijk weg kunnen)
- De groep is niet altijd stabiel omdat het een aantal keren per jaar voorkomt dat er paarden bij of weggaan (dus meer onrust in de groep)

Wat zouden jullie doen en waarom??? Geduld hebben nog 6 maanden en hopen dat je een weidemaatje vindt of op de ruinenweide zetten???

Heeel erg bedankt voor het lezen van dit lange relaas :) :) :) :)

denice

Re: Wat zouden jullie doen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:30

Waarom probeer je die groepsweide niet? Je zou altijd nog kunnen kiezen voor een kortere tijd in de lente op de wei. Misschien krijgt jouw paard wel meer beweging door spelen in die wei en valt het allemaal nog mee.

Ik snap je dilemma, maar ik zou het niet te moeilijk maken voor jezelf hoor!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:34

Hoi denice, Klopt, ben een beetje een muts op dat gebied hoor. Wil echt het beste voor mijn paardje.Ben een beetje bang voor blessures omdat ik al 3 paarden heb gehad die allemaal wat kregen. (hierdoor wellicht een beetje te voorzichtig)

Kortere tijd op de weide in de lente wil ik dus echt niet..daar zit hem dus ook het dilemma in. Ik wil hem niet veel op stal hebben omdat zijn knie dan soms op slot schiet en het ook echt geen stalpaardje is...
Er zijn dan geen andere weides waar je ze op zou kunnen zetten in de lente..dus het is dan de groepswei of een kleine wei.

Dat van dat spelen had ik idd ook al bedacht :) :) :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:35

Kun je hem niet nu tot de 6 maanden op de groepswei zetten, en daarna weer je eigen wei krijgen dan?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:40

nee, die wei ben ik dan kwijt... Er is nl een beetje een weidetekort bij ons.. Ik kan wel vragen bijv voor een maand nog mijn weide aan te houden.(om uit te proberen)

Ik denk ook dat hij dan zijn kudde erg gaat missen als ik hem er dan weer uit haal...want dan staat hij weer alleen (mits ik niemand zou vinden)..

Ik heb hem nu bijna 1 jaar en hij heeft vorig jaar al een verhuizing en 2 keer afscheid van maatjes moeten nemen

Maar wellicht overschat ik het bijkomen op de grote weide. Op wat voor een soort weide (hoeveelheid gras) staat jouw paardje en hoe hou je hem op gewicht?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:43

Mijn paard staat op een redelijk grote wei, maar dat is een jonge welshcob. Hij wordt niet vet, althans tot nu toe nog niet. Wel vreemd dat niemand zijn/haar paard lekker lang in de wei wil bij jouw paardje, rare mensen heb je!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:51

ik heb zo eentje die van gras ruiken helaas al bijkomt :D :D

Ja, jammer he..het merendeel laat zijn/haar paarden hier binnenhalen en dat gebeurd meestal rond/vanaf 3 uur.
De meeste mensen zijn die tijd dan ook gewend. Die van mij laat ik meestal tot 20.00 uur buiten staan. Er staan dan wel nog paarden buiten, maar die staan verder weg van zijn weitje..

Ik las ook weer dat er juist extra suikers zitten in heel kort gras???? Ik weet niet of dat klopt??? Dan zou hij nu juist niet goed staan

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:52

Persoonlijk ben ik wat dat betreft een voorstander van de groepsweide. Je kan altijd een afspraak maken dat je het eerst even wil proberen voor een maand en als het niet gaat dan op de kleine weide houden. Een paard kan ook blessures op een kleine weide oplopen door zich te Verstappen ofzo!

En anders, schaf een geit aan! In de zomer stond mijn fjord op de grote weide met andere paarden of koeien en in de winter op de kleine met inloopstal en 2 geiten. En echt waar ze was de allerbeste vriendjes met de geiten, die vond ze leuker dan andere paarden haha!
Laatst bijgewerkt door Jetsje op 21-08-14 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:55

Mijn paardje stond altijd op de groepswei, ook met alleen ruinen. Hij werd nooit dikker in de lente gelukkig. Wel heb je inderdaad meer kans op blessures, vooral in de beginperiode omdat je paard zijn rang in de groep moet gaan vinden. Maar de enige echte blessure die mijn paard heeft gehad in de vijf jaar dat hij in die wei stond, heeft hij gekregen toen hij eenmalig in de kleinere wei stond met een ander paard, dus het is echt een kwestie van afwachten.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:58

Met graasmasker op de groepsweide? Zo staat r bij ons ook een tinker 24/7 zomers

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:02

Hoe korter het gras hoe gestrester hoe meer suikers het bevat. Onze tinker doet het veel beter op een wei met langer gras.

Ik snap je dillema een beetje, of wachten tot de grotere weides weer beschikbaar zijn en dan een weimaatje zoeken of nu naar de grotere groep die meer gras hebben maar ook meer wisselen in samenstelling.

Een aantal vragen, hoe is je tinker er nu onder? Is hij vrolijk en beweegt hij zelf actief of heb je het idee dat hij ongelukkig is? En zit er verschil in kosten tussen een een/twee/groepswei?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:04

Hahaha, ArinaDiaat, een geit is de pensionhouder niet blij mee, dat mag hier echt niet hoor :D :D :D

girlyggirl, kan die tinker met dat graasmasker zich dan wel nog fatsoenlijk verdedigen?? Heb idd ook aan een graasmasker zitten denken.
En je eigen tinker wordt niet dikker? Wat voor een soort weide is het? (normaal, vet of schraal?)

AmyZullio: Ach, je hebt gelijk...hier gebeurd het juist vaak dat paarden op de een of twee paards weides door de touwtjes heenbreken en hierdoor blessures krijgen. Om de groepsweide ligt een mooie afrastering van hout

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:08

Ik zou mijn paard sowieso niet op een wei zetten bij paarden met ijzers.
Dus die groepswei viel voor mij al af. Eerlijk gezegd staat je paard toch goed zo, ziet andere paarden, wordt niet te dik zo. Ik liet het zo of haalde er een geitje of iets dergelijks bij. Het nadeel van zo'n groepswei is dat er altijd weer een nieuwe bij kan komen en er dan weer zeik en trappen gaan komen. Zo is een paard ingeslapen op de stal waar ik werkte, had een trap van nieuw paard gekregen met ijzers, gebroken been... Ben liever voorzichtiger.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:13

Hoi Karuna,

Aah, ik meende ook zoiets gelezen te hebben idd, dus dat klopt echt!!! De weide waar hij nu op staat is echt extreem kort qua gras, hmmmmm...eigenlijk een soort snackbar dus :o :o

Mijn tinker is niet extreem somber eronder, maar ik merk wel dat hij zich verveeld. Als de andere paarden om hem heen staan staart hij rustig te grazen, maar als ik van mijn werk kom en langs de weide rij dan zie ik 1 zielige pony op een klein weitje helemaal alleen die een beetje om zich heen staat te kijken en ook direct naar het hekje komt als ik aan kom gelopen. Hij is dan niet gestresst, maar er ook niet echt blij mee. Hij beweegt op dit weitje niet erg veel; staat voornamelijk stil.

Kosten vind ik niet zo belangrijk; een een paards weide is het meest duur, voor de groepsweide betaal je niks extra's. Die is dus wel het grootst; 1,5 ha met ongeveer 12 paarden. Moeilijk in te schatten hoe vaak het wisselt maar ik sta op een grote pensionstal en soms wisselt er een driekwart jaar niks en soms opeens heel veel; is moeilijk in te schatten. Op de groepsweide staat sowiesi het paard van mijn zus en nog een aantal andere paarden waarvan ik wel zeker weet dart die sowieso voorlopig niet weggaan.

De een en 2 paards weides zijn een heel stuk kleiner dan de groepsweide. Enige voordeel dus, snel kaalgegeten dus niet te vet...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:14

Ijzers hoeven geen problemen te zijn, onze ponys hebben eigenlijk altijd op groepsweides gestaan met ijzers ook en de enige keer dat er een probleem was is het veroorzaakt door onze oude merrie en een domme eigenaar die haar merrie in de groep zette terwijl dat met die van ons niet samenkon. Toen was onze dame zo aardig een tik uit te delen. Dan heb je het over 1 schade in bijna 40 jaar tijd. Zeker ruinen onderling spelen en ravotten veel maar dat geeft zelden schade.

Maar geen idee of ik voor groepswei zou kiezen of zou laten staan. Onze tinker heeft in groepsweides gestaan met strookbegrazing (geen risico op dikworden) of bij omweiden en dan droeg hij de eerste periode overdag den graasmasker. Nu staat hij alleen sinds zijn weimaatje is weggegaan, maar naast andere paarden dat wel en heeft geen behoefte aan een maatje meer in de wei lijkt. Een maand geprobeert en hij bleef ervan weglopen. En ook over de draad heen verzorgen doet hij niet. Samen rennen wel maar voor de rest vindt hij het wel best alleen, geen eetruzies meer en zijn rust. Af en toe staat hij op een ander stuk waar alleen koeien naast staan en daar trekt hij meer naar toe zelfs dan naar de paarden. Hij lijkt het dus niet erg te vinden in zijn uppie in de wei zolang er maar paarden in de buurt zijn of hij er dagelijks wat ziet. Hij staat ook veel te snurken en is blij me te zien maar dat is hij ook in een groeps wei. Daar zonderde hij zich vaak af zelfs van de rest.

Edit een tweede nadeel van een kort gegeten wei, tenminste voor die van ons is zandvreten, hij graadt zo kort dat de wortels ermee uit komen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-08-14 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Bauwina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:15

Wat je idd kunt proberen is om voor een half jaar op de groepswei te zetten en mogelijk daarna weer bij jezelf in de wei.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:16

Hoi Chimello,

Ja, helaas hebben de meeste paarden hier ijzers. Dus hoogst waarschijnlijk dat een nieuwe maatje voor een 2 paards weide ook ijzers heeft. Geitjes ed mag hier dus niet.
Klopt dat hij andere paarden ziet, maar vanaf ongeveer 4 uur staat hij steeds meer alleen.. Ik heb ook het idee dat ik hem zo een fatsoenlijke sociale interactie met andere paarden ontzeg. Het is nl een heel speels paardje

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:20

Alhoewel hij wel al tevreden is als hij gewoon kan eten.. Voer ik hem wat hooi bij op zijn weitje dan staat hij tevreden alleen te knabbelen..niks aan het handje.

Karuna: Ja, dat zandeten had ik ook al van gehoord. Wij hebben hier echter kleigrond. Kan dat hierbij ook?
Hoe oud is het paardje dat jullie hebben dan?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:33

En zelf een shetlander oid aanschaffen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:37

Het voordeel van de groepswei is dat ze galopperen met elkaar spelen etc. Dan is je paard veel meer in beweging dus soepeler als jij hem rijdt en hij wordt minder vet als jij wellichtnu verwacht. Mijn p-aarden staannu op een zeer grote wei (3,5 HA met zijn tweeën) en regelmatig zien we ze in volle sjas langs galopperen. Zo leuk. Daarnaast is gezien het jaargetijde toch het suiker onderhand uit de wei of zie ik dat fout? En inderdaad hoe langer het gras hoe minder suiker. Ik zou meer willen weten of je hem gemakkelijk uit de groep kunt halen als je wilt rijden. Dus die maand wei aan houden vind ik wel een verstandige als dat kan.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:38

Hoi denice, de stalhouder wil geen shetlanders vanwege het feit dat de afrastering dan aangepast moet worden. Zou qua kosten ook wat duur worden... ik heb het wel overwogen, maar dan moet ik ook een stal met hooi en stro voor een shetlander gaan betalen en dat wordt te duur. Is geen goedkope stalling waar ik sta. Wel verder erg prettig hoor..

Het is hier nl dat je een stal huurt (en hooi en stro inkoopt) en dan kiest wat voor een weide je graag zou willen. De weide "huur" je dan, maar je mag er niet alles onbeperkt mee doen

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:43

pien_2010, ja, klopt, hij zal wel meer gaan spelen. Ik zit er meer over in of hij dan in de lente niet teveel bijkomt. Nu denk ik idd niet.
Normaal is hij zeer makkelijk met uit de weide halen. In de winter is het in de groepsweide idd wel altijd wat meer gedrang voor het hekje..., omdat sommige paarden naar binnen willen. Echter, dat was bij de oude groepsweide, die een stuk kleiner was dan deze.
Hoe het nu gaat in de winter weet ik dus nog niet...risico in de winter is als ik rond 4 uur wil rijden, de rest van de kudde ook mee naar binnen zal willen....

Maar een maand de huidige weide aanhouden is denk ik ook wel verstandig...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:51

Gewoon in de groepsweide zetten, dit is sneu voor je paard. In onze groep staan ook paarden met ijzers en met graasmaskers, nooit enig probleem van ondervonden.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 14:55

oke, de andere paarden gaan de paarden met graasmaskers op niet vervelen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:57

Nee, eten gewoon stug door met het masker op. De eerste dagen waren ze wat onwennig/gefrustreerd, maar na een week zag je d'r niks meer van.