Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Breghje schreef:Een oud stalgenootje van me had het ook, maar dan voor alle paarden, dus niet ras specifiek. Ik ben heel benieuwd als zware Friezenfan of er daadwerkelijk iets bij de Friezen is waar je allergisch op kan zijn.

Ben erg benieuwd heb er verder ook nog nooit van gehoord. 
laraxXxemma schreef:Er is wel een project geweest naar hypo-allergene paarden, aan de universiteit in wageningen. Er is nu als ik alles goed begrijp een curly fokkerij die hypo-allergene paarden (curlys) fokt, en hiervoor zouden mensen minder/geen allergische reactie voor moeten krijgen in vergelijking met andere soorten paarden.
Ik sta er niet van versteld dat het dus ook andersom kan, dat er juist meer reactie kan zijn van een soort paard. De rede ervan zou ik niet weten, maar ik ben zeer benieuwd. Misschien weet wageningen hier ook meer over ?
Citaat:Alle paarden en dus ook Curly Horses, hebben huidsschilfers. Een niet-allergeen paard bestaat dus niet. Echter het blijkt dat Curly Horses een ander type huidschilfers hebben dan 'normale' paarden. Doordat deze huidschilders een andere samenstelling hebben veroorzaken ze geen of weinig allergische reacties bij allergische mensen.
Citaat:Ook is bekend dat de vacht van een Curly meer olie bevat dan bij andere rassen bekend is. Mogelijk dat dit ook bijdraagt in het verminderen van de allergische reactie.