Hengstenveulen opgroeien in kudde merries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Hengstenveulen opgroeien in kudde merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 15:40

Mijn merrie is een dikke drie weken geleden bevallen van een hengsteveulen.
Heel leuk en lief ventje, ben er helemaal weg van!

Nu is het sowieso de bedoeling om merrie en veulen zo lang mogelijk bij elkaar te houden. Als de merrie niet afziet, zie ik het nu van spenen ook niet in... (of ben ik hierin helemaal verkeerd?)

In ieder geval, mijn merrie en hengstenveulen staan samen met een nog 25 jarige merrie en een 35 jarige merrie. Tegen oktober komt er een merrieveulen van dezelfde leeftijd als mijn veulen (+2weken) mee op de wei.

Probleem: Hengstjes kunnen vruchtbaar worden rond de 9 maanden. Ik zou hem graag toch even hengst laten om hem wat meer exterieur te geven. Als het kan, misschien zelfs tot een jaar of 3...
Zodra hij genoeg "body" heeft gaan uiteraard zijn knikkers er af :D

Wat nu met mijn merries? Het risico is klein dat die oudjes drachtig worden, maar zelfs de oudste wordt jaarlijks nog wel een paar keer hengstig.
Ik kan hen laten vaccineren (beetje als de prikpil voor honden) zodat ze niet hengstig worden, maar dat is ook geen 100% garantie dat ze niet drachtig kunnen worden. Stel dat ik zie dat ze toch weer hengstig staan, kan ik ze uiteraard voor de veiligheid laten scannen, maar dat gaat een heel stressy zaak voor mezelf worden.

Plus, wat met het merrieveulentje? Kan ik zo'n jaarlingetje laten vaccineren??? Kans bestaat dan wel dat zij in de toekomst niet van de eerste keer direct drachtig zou geraken, maar sowieso is het niet de bedoeling om met dat merrietje te fokken, dus op zich is dat niet het probleem...

Ik heb via via vernomen dat er ook zoiets bestaat om aan de merries te geven, zodat zij niet drachtig kunnen worden, maar dit zou uit Amerika komen??? Geen idee hoe het noemt...

Ik weet dus niet goed waar ik allemaal goed aan doe.
Een andere optie is op stal zetten, maar dan ziet het beestje in volle groei amper een wei, en dat druist in tegen mijn principes.

Ashley5760

Re: Hengstenveulen opgroeien in kudde merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:50

Als een merrie hengstig wordt kan ze dragend worden ook als ze 25+ zijn.
Ik vind het wel heeel veel gedoe om 3 merrie's niet hengstig te willen hebben terwijl een hengst zo gecastreerd is. Bovendien die "hengstennek" verdwijnt ook als ze als 3j gecastreerd worden.

Daarnaast kun je je merries iets geven tegen de hengstigheid maar ken ik voorbeelden van merrie's die daardoor zo veranderd zijn (in mijn gevallen negatief) dat ze en niet meer dragend worden en qua karakter heel anders zijn geworden.

Ik zeg castreren of niet bij de merrie's in de wei.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:51

Jonge hengsten worden uit de kudde verjaagd om op te groeien in een groepje van hengsten zonder kudde merries.

Het is dus niet verstandig om je hengstveulen bij de merries te laten. Zeker niet omdat hij vaak ruw gaat zijn tegen de oudjes.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:52

Nog een andere optie is, zet het hengstveulen in de opfok. Sowieso is het al absoluut niet natuurlijk om een jonge hengst in een merriekudde te laten opgroeien. In het wild zijn er ook die "vrijgelllengroepjes" van jonge hengsten. Bovendien ga je rommelen met de hormonen van je merries om die hengst er bij te houden, hoe onnatuurlijk is dat?

En wat Ashley5760 zegt klopt ook helemaal. Hier op stal ook een dier staan wat echt een enorm mooie hengst was, volop bespiering, mooie hals. Is geruind, daarna zelfs nog meer getrained en in de sport gegaan, maar heel die body is weg. Ruinen is gebeurd toen hij 7 was.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:59

Hormonen zijn (in mijn ogen) altijd troep. Soms zijn ze nodig, maar als je ze niet hoeft te geven, niet doen. Om 1 hengstje in de kudde te laten zou je dus 4 (!) merries aan de hormoonbehandeling moeten zetten. 4 paarden aan de medicijnen met allerlei mogelijke bijwerkingen, waarvan 1 veulen die nog volop in ontwikkeling is. En die behandelingen zijn nooit 100% veilig, dus stress houd je altijd. Je merries zijn geen van allen 'geschikt' voor je hengstje (2 zijn te oud, 1 te jong, en 1 z'n moeder). Ik zou er niet aan moeten denken dat het merrieveulen drachtig zou worden, eerlijk gezegd. Als je je veulen persé in de kudde wil laten, zou ik hem laten castreren zodra z'n ballen ingedaald zijn.

Maar persoonlijk zou ik hem niet in deze kudde houden. Jonge hengsten worden in de natuur ook verjaagd uit hun geboortegroep, en groeien meestal op in vrijgezellengroepen met andere hengsten. Twee oude merries, z'n moeder, en een merrieveulen zijn voor een hengstveulen geen leuke speelkameraadjes.
Mijn eigen hengstje, nu een jaarling, is enorm opgebloeid toen hij de opfok inging. Hij kan lekker wild spelen met z'n maatjes, is vrolijk, zelfverzekerd .... veel leuker dan een kudde met z'n moeder en een stel saaie merries die geen steiger-bijt-duw-worstel spelletjes willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:01

Jonge hengsten kunnen ook nogal agressief zijn als de hormonen opspelen, ze kunnen gaan dekken zonder dat de dames daar zin in hebben en zowel de merries als de hengst kunnen hier blessures van oplopen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:06

Hmm.. oke :-) Ik geef jullie echt helemaal gelijk hoor.

Stel dat ik hem laat castreren, dan kan ik hem wel bij de groep laten? Hij heeft nog steeds dat merrietje als leeftijdsgenoot maar niet de hormonen die parten gaan spelen :p

Ben maar "bang" dat mijn veulen niet gaat uitzetten en enkel in de hoogte groeit als ik hem vroeg castreer.. hij heeft die hormonen toch nodig om uit te zetten? Of is dat helemaal niet wetenschappelijk bewezen?

Kan ik hem bv als jonge hengst bij twee andere ruinen zetten? (zijn nu 4 jaar, dus ook nog jonge paarden)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:08

Sowieso spenen. De meeste merries zijn de hengstveulens al zat met circa 4,5 maand en dan zijn de meeste ook al zeer zelfstandig. Bovendien heb je ook nog eens kans dat ie de merrie helemaal leegtrekt.

Of je ‘m bij merries erin wil gooien met je zelf weten, maar ik zou het niet doen. Hengsten zijn ruwer, springen op de rug, spelen etc. Eén flinke tik van de leidmerrie en hij ligt mogelijk in puin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:09

alyel schreef:
Hmm.. oke :-) Ik geef jullie echt helemaal gelijk hoor.

Stel dat ik hem laat castreren, dan kan ik hem wel bij de groep laten? Hij heeft nog steeds dat merrietje als leeftijdsgenoot maar niet de hormonen die parten gaan spelen :p

Ben maar "bang" dat mijn veulen niet gaat uitzetten en enkel in de hoogte groeit als ik hem vroeg castreer.. hij heeft die hormonen toch nodig om uit te zetten? Of is dat helemaal niet wetenschappelijk bewezen?

Kan ik hem bv als jonge hengst bij twee andere ruinen zetten? (zijn nu 4 jaar, dus ook nog jonge paarden)

als ie geruind is is het een prima groep voor hem, en uitzwaren kan evengoed nog hoor. Sommige hengsten blijven juist iel door teveel hormonen.
En idd spenen is ook niet onbelangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:09

Waarom wil je hem niet naar een opfok brengen? Daar groeit hij op met leeftijdsgenootjes.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:13

Omdat ik niet voor een opfok ben. Ik heb een wei, ik heb verschillende paarden van verschillende leeftijden en zelfs een leeftijdsgenootje. Als het nodig is een ruin erbij te zetten, dat kan ook...

Maar ik denk dat ik compromissen zal moeten stellen, en hem gewoon tijdig laat castreren... Ben ik idd af van al mijn zorgen :p

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:14

Waarom trouwens spenen? Zolang mijn merrie er niet van af ziet, mag die blijven drinken... Of zie ik dat ook weer verkeerd??

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:14

Als 'ie gecastreerd is kan hij best in een merriekudde staan. Maar het lijkt me voor zowel de merries als het veulen niet optimaal, omdat je hengst/ruin nog steeds zal willen spelen, en zeker de oudere merries zullen dat niet op prijs stellen. Merrieveulens spelen heel anders, dus daar heeft hij ook niet veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:15

WiancaR schreef:
Waarom wil je hem niet naar een opfok brengen? Daar groeit hij op met leeftijdsgenootjes.

Zo'n groep is juist beter voor hem en wordt ie beter opgevoed dan in een opfok met dezelfde leeftijd. Zo leert een paard beter rangorde kennen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:16

De enige goede reden om hem hengst te laten is, dat hij interessant genoeg is om mee te fokken. Dus met een goed papier. Voor de rest is hij veel beter af als ruin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:18

Een van mijn hengstveulene werd pas mooi na de castratie daarvoor was het een iel ding. Zegt echt niets. Een mooi lichaam is genetisch, een echt hengstenlichaam komt pas vanaf een jaar of 7.
Hengsten doen hengstenspelletjes, ik zou het persoonlijk sneu vinden om een jonge vent tussen de saaie dames te zetten.
Daarnaast heb je kans dat hij zich of gaat vervelen (uitbreken, slopen etc) of te onderdanig wordt van die volwassen merries zodat hij later problemen krijgt als hij andere ruinen zou komen.
Genoeg opfok adressen waar ook volwassen dieren bijlopen hoor, of er anders een leeftijdsgenootje (mannelijk) bijzetten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:19

alyel schreef:
Waarom trouwens spenen? Zolang mijn merrie er niet van af ziet, mag die blijven drinken... Of zie ik dat ook weer verkeerd??

Krijg je ontzettend vervelende klevende paarden van, die doorgaans ook niet meer zonder de merrie kunnen. Ik ken meerdere gevallen die niet afgespeend waren, en nog geen minuut gescheiden konden worden van de merrie. Leuk toen de dieren op leeftijd waren dat ze aan het werk konden.
Ook is niet spenen niet natuurlijk, tenzij je de merrie direct terugdekt, dan zal ze zelf het hengstveulen spenen vlak voor de geboorte van het nieuwe veulen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:19

Nee, wil er helemaal niet mee gaan fokken. Sowieso dat hij geruind wordt. Was alleen maar bang dat de verhaaltjes van vroeg castreren = lang en smal, gaan uitkomen... Wil graag meer exterieur aan mijn paard. Of zijn dat echt maar fabels? Heeft iemand een wetenschappelijk artikel daarover?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:22

Ruinen zijn doorgaans een paar cm groter dan hengsten, maar of een paard iel wordt ligt aan de manier waarop hij gefokt is, niet wanneer hij gecastreerd is. Ik heb nog een tweede hengstveulen vroeg gespeend en dat is een echt grote brede beer.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 16:23

Het spenen zal zichzelf wel wat uitwijzen denk ik... Het is sowieso de bedoeling dat hij langzaam aan zonder de merrie kan. Wil ook wel wat dingen doen met mijn merrie, of apart met mijn veulen. Maar als ze voor de rest samen staan..?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:24

Joolien schreef:
WiancaR schreef:

Zo'n groep is juist beter voor hem en wordt ie beter opgevoed dan in een opfok met dezelfde leeftijd. Zo leert een paard beter rangorde kennen.

Ben ik het niet mee eens. Als ze als veulen in een kudde zijn opgegroeid, dan hebben ze wat dat betreft al een prima opvoeding gehad. Mijn jaarling staat met 10 andere hengsten, en die hebben een stabiele kudde. Rangorde is zonder problemen vastgesteld, en de heren kunnen prima subtiel communiceren met elkaar. Er wordt wel gevochten, maar dat is spel. Ruw spel, maar echte ruzies zijn er niet. Een oortje naar voor of naar achter is voldoende om een ander een stap opzij te laten zetten. 't zijn net volwassen paarden, die pubers :D

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:27

Onze hengstjes blijven ook altijd in de merrie kudde en ik vind het juist een top opvoeding die ze krijgen. In het wild worden ze ook pas met twee jaar de groep uit gegooid en het veulen mag na een jaar meestal pas niet meer drinken. Maar ze zijn na een jaar wel vruchtbaar nou konden wij ze er vaak nog wel tussen laten omdat de merries dan al drachtig waren en de hengstjes tot twee jaar in de kudde houden. Maar als dat niet het geval is moet je gewoon ruinen. Een jonge merrie en hengst of later ruin gaat ook prima hoor zelf een veulen en een jaarling maar ze moeten inderdaad wel een vriendje minimaal hebben om mee te spelen of een wat ouderen ruin want ouderen merries zijn erg saai :D .

Ohh ja wij spenen ze met een maand of zes af zetten ze een maand apart en dan weer bij elkaar zodat het veulen niet meer drinkt bij de moeder.

Dit jaar hebben wij ook een merrie en een hengst en die blijven ook lekker tussen de dames en onze ruin wel word hij volgend voorjaar geruind want hij heeft mij nu al TE veel intressen in de dames ;)
Laatst bijgewerkt door geshahquille op 24-06-14 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:28

Mijn 14 jarige merrie heeft een 7 jarige dochter en ze zijn zo irritant als ik ga rijden. Hinniken de heeeele rit door en ze staan dan in een kudde, maakt verder niets uit. Alleen oog voor elkaar. Heb een merrie jaarling die constant uitbreekt als ze niet bij moeder staat. Die hebben we geprobeerd af te spenen maar zelfs na twee maanden waren ze onafscheidelijk. Ze drinkt niet maar ze zijn klef samen. Ik zeg spenen. Bespaart je een hoop drama. Zelfde merrie heeft een hengst veulen gekregen en die was er een dag af en toen was het al over voor haar. Die schopt ze nu zo weg als hij bij haar zou staan. Schijnbaar heeft ze liever dochters :')
Toch vind ik vroeg castreren wel degelijk bijdragen aan hoe een paard uitgroeit. Ik castreer zo laat mogelijk. Maar als je echt geen betere optie hebt dan ruinen. Veel beter dan alle andere volproppen met hormoon troep.
En niet alle hengsten zijn even leuk met met merries in de buurt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:34

Ik vind een merrie en hengstveulen samen enkel werken als het een brutale merrie is. Anders heb je de kans dat ze overal heengesleept wordt door de hengst/ruin en niets in te brengen heeft. Een merrie legt nou eenmaal niet aan de lopende band andere paarden op de grond als spel en dat doen hengsten wel heel graag. Idem met in de manenkam pakken en meeslepen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:34

Laat maar ruinen, ik heb mijn paard Bonte Jaopie, bij wie de hengsthormonen zowat de oren uitspatten al voor zijn eerste jaa moeten laten castreren (ik leefde in het roze brillen ideaal van "hem zo lang mogelijk hengst laten", net zoals velen dat graag willen).
Het was in de eerste plaats absoluut niet te doen omdat hij echt extreem hengstengedrag vertoonde, steigeren, bijten, brullen, niet normaal voor zo'n jong dier, en hij moest de wei op, de groep in.
Niemand wil zo'n hormonen-bom in het weiland.
Het is een kruising, dus fokken was toch aan niet aan de orde. Uiteindelijk heb ik er "een paardenman" bijgehaald voor advies, die had ee hengstenhouderij.
Hij bekeek Jaopie, en maakte hem (zijn gedrag) een paar uur mee, en zei toen: Eraf met die handel en gauw, dit is zo niet te doen.
Ik vroeg hem of hij dat op zijn hengstenhouderij wel meer meemaakte dat jonge henstjes zo prematuur al de macho uithangen.
Dat kwam wel eens voor, zei hij toen, maar niet heel vaak op zo jonge leeftijd (9 maanden). Zijn ervaring was dat ze daar eenmaal begonnen, niet overheen groeien ook, dat worden onhanteerbare hengsten.
Een keer had hij er eentje van 7 maanden bijgehad die al een volledig hengstengedrag vertoonde.
Die worden er daar uitgehaald en gecastreerd.

Met pijn in mijn hart heb ik Jaopie toen met 9 maanden laten castreren.Hij was toch geen fok-nummer, en hij moest ook lekker de wei op. Hij zat zichzelf gewoon in de weg. Na enkele weken was het zo ver en sedertdien staat hij 24/7 lekker te freewheelen in de wei. Hij is nu ruim 9 jaar alweer.
En hoewel erg vroeg gecastreerd, TS, is het een joekel van een knaap, dikke hals, power-body, ook helemaal niet klein gebleven. Het karakter is ook niet veranderd, alleen de typerende agressieve hengstengedragingen zijn er wel mee uit gegaan. het was de beste beslissing voor hem, daar hij vervolgens een sociaal paardenleven kon gaan leiden.

Hij heeft fijn in zijn jonge puberjaren bij verschillende paardengroepjes ingestaan en staat nu met zijn eigen bonte merrie samen. En ik rij er al jaren heel lekker mee rond.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-06-14 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt