inteelt fokken of nieuw bloed erbij??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

140509

inteelt fokken of nieuw bloed erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 20:18

Ik vroeg me af waar zijn jullie voor
inteelt fokken om iets terug te fokken
of juist nieuw bloed erbij
en waarom?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden

NathalietjeB

Re: inteelt fokken of nieuw bloed erbij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:20

Waarom zou je met inteelt willen fokken?!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:21

liefst nieuw bloed, maar wel binnen hetzelfde ras blijven... Dus hengsten importeren bijvoorbeeld. Bij inteelt ben ik bang dat de zwakke eigenschappen, net als de sterkere natuurlijk, duidelijker aanwezig zullen zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:23

Inteelt staat erom bekend dat er ook de zwakke eigenschappen sterk terug kunnen komen, dus nee daar zou ik ze-ker niet voor kiezen!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 20:30

Inteelt fokken bedoel ik mee
als je een merrie heb met ouder bloed(oude hengsten)
Die heel erg bewezen zijn en waar de nakomelingen het ook super doen in de sport
en dat je bijv een hengst erop zetten die dezelfde bloedlijn heeft of wat verder weg
dus terug fokken van een bepaalde lijn

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:31

Hoe kun je nou vóór het inteelt fokken zijn? Zijn daar überhaupt voordelen van? Volgens mij mis ik wat.. :n

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:32

Ik denk dat je lijnteelt bedoelt.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 20:33

Ik zeg niet dat ik er een voorstander van ben
maar ik vroeg het me af wat jullie denken

omdat iedereen anders erover denkt

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 20:33

Yootha schreef:

Dat is toch ook inteelt?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:34

Elk weldenkend persoon zal zeggen dat inteelt of wat voor vorm dan ook slecht is :')

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:36

Wat bedoel je met inteelt? Er is namelijk nog een verschil tussen vader-dochter of verwantschap in de derde of vierde generatie. Linebreeding werd veel gebruikt bij quarters en thorougbreds om bepaalde goeie eigenschappen "vast te leggen". Maar dit vereist uiteraard veel kennis van bloedlijnen en een zeer strenge selectie van de dieren waarmee wordt verder gefokt. Nieuw bloed = hybrid vigor, maar minder voorspelbare resultaten. Linebreeding = meer voorspelbare resultaten met ook mogelijke nadelen indien te ver doorgedreven of selectiecriteria niet streng genoeg. Ik denk dat beide methodes belangrijk zijn in de fokkerij.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:48

FB -> F-AM

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 20:48

Danique_G schreef:
Elk weldenkend persoon zal zeggen dat inteelt of wat voor vorm dan ook slecht is :')

Dat verschilt per persoon dit is jouw mening

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 20:50

Callisto04 schreef:
Wat bedoel je met inteelt? Er is namelijk nog een verschil tussen vader-dochter of verwantschap in de derde of vierde generatie. Linebreeding werd veel gebruikt bij quarters en thorougbreds om bepaalde goeie eigenschappen "vast te leggen". Maar dit vereist uiteraard veel kennis van bloedlijnen en een zeer strenge selectie van de dieren waarmee wordt verder gefokt. Nieuw bloed = hybrid vigor, maar minder voorspelbare resultaten. Linebreeding = meer voorspelbare resultaten met ook mogelijke nadelen indien te ver doorgedreven of selectiecriteria niet streng genoeg. Ik denk dat beide methodes belangrijk zijn in de fokkerij.

Ik bedoel wel een andere hengst
maar met dezelde lijn
als de merrie die je wilt laten dekken

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:51

Een kleine genenpoel is ten alle tijden slecht! Dit zal misschien niet direct in uiting komen maar dit lijdt altijd tot problemen. Dit is geen mening, maar een feit.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 20:53

Sommige stallen zijn er een voorstander van inv terug fokken

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:58

Danique_G schreef:
Een kleine genenpoel is ten alle tijden slecht! Dit zal misschien niet direct in uiting komen maar dit lijdt altijd tot problemen. Dit is geen mening, maar een feit.

En kan je daar dan bewijs van leveren of is het een dusdanig feit dat dit overbodig is?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:01

Callisto04 schreef:
Danique_G schreef:

En kan je daar dan bewijs van leveren of is het een dusdanig feit dat dit overbodig is?

Ehh, de incest uit de middeleeuwen. Hoeveel gehandicapte kinderen daar zijn geboren.

Bovendien, is het het redelijk bewezen dat een brede genenpoel goed is.

Ik ben benieuwd naar een verdere onderbouwing van jou. Ik zelf zie het namelijk niet. Mijn vorige bericht was echt niet als aanval bedoeld namelijk, naar wie dan ook! alleen ik zie het niet. Maar ben wel benieuwd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:02

Iedere kwpner heeft een flinke dosis lijnenteelt ivm de veelgebruikte F1 kruisingen destijds.
Ik heb bij een van mijn veulens bewust inteelt toegepast om een bepaald type vast te leggen en dat is precies gelukt zoals ik hoopte.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:03

140509 schreef:
Callisto04 schreef:

Ik bedoel wel een andere hengst
maar met dezelde lijn
als de merrie die je wilt laten dekken

Wat is het doel met het veulen? In welke mate zijn de merrie en hengst zelf een product van lijnteelt? In hoeverre zijn ze verwant? Hoe zijn de hengst en merrie zelf (bouw, prestaties, karakter, ...). Er zijn zoveel parameters waar je rekening mee moet houden. Er zijn vast meer geschikte mensen om je daarover advies te geven dan ik, maar lijnteelt of nieuw bloed hebben beide hun waarde in de fokkerij. Zoek maar rond in de fokkerij van Arabieren, Engelse volbloeden en Quarters.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:08

Sizzle schreef:
Iedere kwpner heeft een flinke dosis lijnenteelt ivm de veelgebruikte F1 kruisingen destijds.
Ik heb bij een van mijn veulens bewust inteelt toegepast om een bepaald type vast te leggen en dat is precies gelukt zoals ik hoopte.

Dus je wilt een type vastleggen maar je gebruikt de lijnteelt zodat het dusdanig ver zit dat je toch nog enigzins verbreding hebt van de genenpoel?
Misschien zeg ik iets stoms maar waarom geen lijn gebruiken die het zelfde overerft?

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 21:08

Ik heb geen merrie om te laten dekken nu
maar ik wou het met mijn vorige merrie wel
want zij had ver in de lijn joost x abgar en wou dat terug fokken om tolan r of germus r erop te zetten
had dit eerst overlegt met stal roelofs
maar er kwam iets tussen waardoor ik haar niet heb laten dekken
maar wou het veulwn gebruiken voor de spring sport

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:12

140509 schreef:
Yootha schreef:

Dat is toch ook inteelt?

Ja, maar dan wel iets meer over nagedacht.

Het is min of meer een vorm van inteelt met een aantal generaties er tussen.

Het heeft voor en nadelen. De voordelen zijn dat je gewenste eigenschappen kan verankeren.

Maar je moet het inteelt percentage ook niet te veel op laten lopen vanwege de nadelen die er onherroepelijk ook aan verbonden zijn.

Ik ben niet tegen een bepaalde mate van lijnenteelt maar wel steeds met versbloed toevoegen.

Wat bij het fokken van Gelderse Paarden zo makkelijk nog niet is.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-06-14 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:12

Danique, inderdaad.
Als kwpners in een vergelijkbaar type staan zijn ze vaak ook redelijk verwand. Zo breed is die genenpool niet.
Bij inteelt/lijnenteelt versterk je alle eigenschappen. Je hebt risico op recesieve ziekten, maar ook kans op het vast homozygoot leggen van een gewenste eigenschap.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:23

Danique_G schreef:
Ehh, de incest uit de middeleeuwen. Hoeveel gehandicapte kinderen daar zijn geboren.

Bovendien, is het het redelijk bewezen dat een brede genenpoel goed is.

Ik ben benieuwd naar een verdere onderbouwing van jou. Ik zelf zie het namelijk niet. Mijn vorige bericht was echt niet als aanval bedoeld namelijk, naar wie dan ook! alleen ik zie het niet. Maar ben wel benieuwd.

Incest uit de middeleeuwen? Daar gaat het hier hoogstwaarschijnlijk helemaal niet over.
http://www.danmcwhirter.com/home/articl ... 52606.html
Niet het beste artikel over dit onderwerp (bladzijde 2 niet vergeten), maar het geeft wel een idee van voor- en nadelen van beide methodes.
http://americashorsedaily.com/horse-gen ... 6h7ti5CTIU
Een andere artikel dat aangeeft waarom beide methodes hun waarde hebben.