last minute advies ferdeaux op een gribaldi merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spekenham

last minute advies ferdeaux op een gribaldi merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 22:58

Morgen of overmorgen gaan we dan toch eindelijk dekken.

Nu de merrie afgelopen vrijdag de ster heeft gehaald is definitief de kogel door de kerk.

Omdat de merrie extreem moeilijk karakter heeft en we denken aan hormonale problemen willen we graag 1 keer kijken op dekken het rijden wat gemakkelijker maakt uiteraard ook omdat we nu graag voor evt. keur willen gaan en dus haar gewoon gereden willen hebben.

overigens is dit op advies van da.
merrie is nu dus ster van gribaldi x burggraafx blanc rivage prestatie merrie

Nu na heel veel onderzoek op internet, ben alweer een aantal jaren uit de fokkerij denk ik zelf aan ferdeaux, waarom omdat ik graag ferro erin wil, onze merrie moe tnamelijk wel wat verbetering in de rug en lendenen en mag meer achter actief zijn. ook spreekt ferdeaux me wat type erg aan.

Wie heeft er een menig over over deze combi , een klein beetje inteelt vind ik niet zo erg , zit namelijk ver achterin. Of eventueel een ander advies, geen jazz of moeilijke karakterpaarden , zelf vind in vivaldi ook best maar je wordt wel gewaarschuwd voor de rug en achterbeen, wie heeft hier ervaring mee in combi met gribaldi

Zooist

Re: last minute advies ferdeaux op een gribaldi merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 23:11

Stuur ullaatje eens een bericht. Die heeft een veulen Ferdeaux uit Gribaldi.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:53

Zo ver achterin zit die inteelt niet. De vader van Ferdeaux is United x Gribaldi. Ik denk dat de combi Ferro en 2 keer Gribaldi geen makkelijk paard op gaat leveren. Spielberg lijkt me een goede keuze.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:54

Mijn mening over de combi ken je. Ik zou ook niet rechtstreeks met Vivaldi dekken, maar zou Expression wel een goede optie vinden. Zeker wat karakter betreft, maar hij beschikt ook over een goed achterbeen. Een ander alternatief wat karakter betreft is Uphill, maar die fokt niet heel uniform.

Het is echter lastig om opties te bespreken zonder de merrie te kennen. Heb je een standfoto?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:57

Ik heb er ook 1 uit de ferro lijn en die is toch wel pittig lastig met echt karakter.
Ik zou inderdaad ook gaan kijken richting Spielberg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:58

Volgens mij is Ferro ook een behoorlijk karakterpaard. Lijkt me dus niet echt een geschikte keuze.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 13:53

spielberg krijg je geen direct kwpn papier bij en eigenlijk heeft hij ook nog niet zoveel gepresteerd in de fokkerij. vind wel mooie hengst.

Is voor mij niet direct een keuze, zit ook te denken aan ub40.

Gek vind ik wel dat inspectuer kwpn afgelopen vrijdag op de keuring heeft getipt over ferdeaux maar ja is inteelt op gribaldi, ( wel wat achterin) vind dat wel lastig wan tferdeaux lijkt wel een geschikte h engst maar je 2 x gribaldi ( oef weet niet wat dat wordt dan) foto heb ik niet zo direct maar merrie is ster geworden met opmerking over fraai front, lendenen en rug zijn wat week, benen geen opmerkingen wel in draf en gallop meer buiging en elasticiteit nodig in de achterhand

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 14:27

Spielbergs komen wel steeds meer bovendrijven wat uitslagen en keuringsresultaten betreft.

Met UB40 ga je het karakter ook niet verbeteren. Een KWPN inspecteur kijkt naar het ideale plaatje en neemt daar het karakter niet in mee is mijn ervaring.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 17:36

ander dan dream boy had ik ook al bekeken

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:21

spekenham schreef:
spielberg krijg je geen direct kwpn papier bij en eigenlijk heeft hij ook nog niet zoveel gepresteerd in de fokkerij. vind wel mooie hengst.

Is voor mij niet direct een keuze, zit ook te denken aan ub40.

Gek vind ik wel dat inspectuer kwpn afgelopen vrijdag op de keuring heeft getipt over ferdeaux maar ja is inteelt op gribaldi, ( wel wat achterin) vind dat wel lastig wan tferdeaux lijkt wel een geschikte h engst maar je 2 x gribaldi ( oef weet niet wat dat wordt dan) foto heb ik niet zo direct maar merrie is ster geworden met opmerking over fraai front, lendenen en rug zijn wat week, benen geen opmerkingen wel in draf en gallop meer buiging en elasticiteit nodig in de achterhand

Spielberg voldoet aan de eisen en zijn nakomelingen scoren heel goed. Afgelopen jaar de kampioen van de merrietest.

pittig_ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:52

Wat vond je van Dream Boy, want dat haal ik niet uit je post?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:36

dream boy zou wel kunnen passen , ik zelf ben best fan van desperado ( zo lief ik heb hem al vaak mogen kroelen (dochter les tbij emmelie) maar denk dat die te weinig bloed doorfokt voor onze merrie.

Dreamboy is ook vivaldi maar dan met de sterke ruggen van ferro hoop dus dat dit dan wel genoeg bloed geeft. maar wel met he tfijne karakter van vivaldi.

Ik moet wel zeggen dat ik dream boy niet live gezien heb dus van foto moet beoordelen is ook wel lastig zou graag meer nakomeleingen ervan willen zien. merrie wordt volgende week gedekt.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 00:06

Spielberg nakomelingen krijgen register A bij kwpn.
Je kan er gewoon mee naar keuringen en alles,
En als ze 3 zijn en in stamboek opgenomen worden krijg je gewonen papieren er bij,

Spielberg geeft super karakter door sterke achterhand en nakomeligen zijn willig,
De oudste nakomelingen zijn nu pas 6 van spielberg maar doen het goed in de sport.
en op keuringen en veilingen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 00:16

Lord leatherdale geeft bij de paarden die ik ken fijne karakters. Fijne, werk willige paarden die koel in de kop zijn met veel beweging.
Echter fokt LL wel wat week in de rug.. Miss kijken naar Chippendale, Everdale, Fairy Tale of Glaumourdale?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 08:25

polleman schreef:
Spielberg nakomelingen krijgen register A bij kwpn.
Je kan er gewoon mee naar keuringen en alles,
En als ze 3 zijn en in stamboek opgenomen worden krijg je gewonen papieren er bij,

Spielberg geeft super karakter door sterke achterhand en nakomeligen zijn willig,
De oudste nakomelingen zijn nu pas 6 van spielberg maar doen het goed in de sport.
en op keuringen en veilingen

maa rals je ster wilt worden moet je wel ibop lopen ik vind spielberg niet opwaarts genoeg gebouwd en toch nog te weinig gedaan op veulenveilingen enz. ik heb er zelf nog geen echt duur verkocht veulen van terug gevonden ( maar ik heb dan ook nog nie talle veilingen bekeken)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:30

je fokt toch niet voor een veulenveiling?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:33

Kijk eens naar Sorento, vind ik persoonlijk beter dan Spielberg en je krijgt direct een vol papier.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 08:41

Pletje123 schreef:
je fokt toch niet voor een veulenveiling?

niet direct maar ik kijk wel welke veulens er goede prijzen opleveren is toch wel een beetje een graadmeter voor de kwaliteit, dat vind ik .

Sorento krijg je toch geen vol papier? is toch ook register A?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:27

Ferdeaux zou ik niet snel gebruiken op een Gribaldi merrie met een moeilijk karakter...zowiezo kan Gribaldi nogal aparte karakters door fokken..dus om daar dan lijnenteelt op toe te passen.

Dreamboy lijkt mij dan een betere optie...

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 13:03

Elisa2 schreef:
Ferdeaux zou ik niet snel gebruiken op een Gribaldi merrie met een moeilijk karakter...zowiezo kan Gribaldi nogal aparte karakters door fokken..dus om daar dan lijnenteelt op toe te passen.

Dreamboy lijkt mij dan een betere optie...

is ook zo , daarom advies gevraagd, zit nu even weer in de richting van dreamboy reden:

vivaldi blijkt fijne karakters te fokken direct is de hengst geen optie ivm de verbindingen in de rug maar een zoon ervan met een moederlijn die bijv. ferro of een andere hengst die goede rug en motor achter vererft lijkt me geen slechte optie.

sorento net gebeld wordt hem niet moet toch een scheutje bloed hebben onze merrie had op keuring het advies dat we juist een hengst moeten hebben die wel wat bloed vererft want merrie is een meer klassieke merrie met veel massa.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 13:05

Heb ook nog johnson in gedachten maar karakter is ook wisselend he bik gehoord

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 13:20

Maar als je geen Jazz in de lijn wilt dan vallen er toch een aantal van de genoemde hengsten af lijkt mij.
Als je voor karakter gaat dan is Spielberg zeer zeker een goede optie. Ik ken er eentje uit een Gribaldi merrie die groot, sensibel en werkwillig is en ook nog super bewegen.
Zelf heb ik ook een Spielberg en ben echt zeer te spreken over het karakter.
Als je toch een scheutje Jazz wil dan zou ik ook eens aan Charmeur denken. Ik ken drie nakomelingen uit drie verschillende Gribaldi merries en allemaal zijn ze fijn in de omgang, groot en bewegen heel goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:30

Ik denk dat Spielberg geen bloed toe gaat voegen...mij lijkt Dreamboy een mooie optie voor deze merrie wbt je wensen.

En welke ook nog een optie zou kunnen zijn...Glock's Giron..complete hengst die genoeg bloed voert via Uphill en en daarachter aansluiting heeft met Ferro.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:00

Natuurlijk voegt Spielberg wel bloed toe maar ik zie niet goed in waarom er zoveel bloed in moet. De merrie is al en lastige bok en de beste paarden hebben rond de 35% bloed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:09

Ster of geen ster... merries met een extreem moeilijk karakter zijn wat mij betreft niet direct geschikt om mee te fokken... De merrie zal het veulen haar karakter en gewoontes bijbrengen - wil je daar een kopie van op stal? Al snap ik wel dat je het wil proberen om te zien of dat kwa bruikbaarheid van de merrie zelf verschil zal maken.

Ik zou zelf geen hengst kiezen die hoog in het bloed staat. Genoemde Expression zou best een leuke optie kunnen zijn. Gribaldi en/of Ferro bloed zou ik niet kiezen voor zo'n merrie ivm karakter. Dreamboy is een bloedpaard, dat zou ik ook niet proberen.
Bij Braaf denk ik aan Brilliant. Of, iets spannender kwa fokkerij: terug op Burggraaf, want die gaf ze toch prima braaf :D

Maar goed: we zijn inmiddels de 22ste en TS wilde rond de 19de gaan dekken...
Welke hengst is het geworden?