Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ik heb die van mij pas goed op gewicht gekregen door hem intensief te rijden, goed over de rug en vrij sterk op het achterbeen. Dus niet alleen maar meters maken, ook aan de spieropbouw werken. Eigenlijk net zoals met mensen: voeding normaal houden, maar als je echt af wilt vallen, zul je er goed bij moeten sporten. 
superpony schreef:Singel zal niet zoveel uitmaken. Dikke buik zit vast verder naar achter. Singel ga je merken als paard afvalt en bespiering verandert. Ik heb sowieso de singel nooit strak, want je wil daar niet 1 strak aangetrokken punt krijgen en het paard moet kunnen bewegen onder je zadel. Bij een goed passend zadel is dit ook mogelijk.
Klinkt alsof je goed bezig bent en er goed over nadenkt en naar kijkt. Dat is echt al het halve werk als jij het ziet en er mee bezig gaat.
Met overgangen kun je ook schakelen van bijv verzamelde draf naar uitgestrekte stap etc. Dus niet alleen je stap, draf en galop gebruiken, maar ook je verzameling, verruimen, je halt en achteruit. Van achteruit weggalopperen bijv. Goed loslaten aan de voorkant.
En wat ik heel veel doe is; buigen en dan even uitstrekken en weer buigen of opzij zetten. Je verliest dan niet snel je voorwaartse beweging in de zijgangen. Wegstappen, opvangen en pasje opzij.
En heeeeeeeeeel belangrijk is, eerst altijd tevreden zijn met een reactie. Dan met 1 pasje iets goed doen, daarna 2 pasjes en zou uitbouwen. Niet iets vragen en meteen alles willen.