Oudere pony laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oudere pony laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:29

Hoi bokkers,
Al een paar jaar loop ik er over te denken mijn pony te laten dekken.
Nou was het altijd zo dat ik dit vooral niet deed omdat het stalgeld voor haar vrij hoog was, en ik 2 gewoon niet kon betalen.
Nu is het zo dat mijn pony nu gratis staat. Gister kreeg ik het er toevallig weer over, en het heeft me wel aan het denken gezet.

Ik wil graag een veulen van mijn eigen pony, omdat ze toch best wel een mooie merrie is en een super karakter heeft.
Het veulen hou ik dus zelf aan.

Maar dan even wat dingen over de pony. Ze is al ouder, leeftijd weten we niet precies maar word geschat rond de 20. Heeft cushing in een heel vroeg stadium, krijgt medicijnen hiervoor.
Heeft vroeger veel veulens gehad (geloof stuk of 8).

Ik hoef er geen top hengst op. Pony is 1.31, ik wil graag een wat groter veulen dus denk een hengst van 1.45/1.50.
En een gouden karakter vind ik erg belangrijk.
Zit te denken aan een welsh hengst.
Pony is welsh/arabier.

Wat vinden jullie hiervan? Is de pony te oud? Ik vraag iig de dierenarts om een langs te komen om te kijken over hoe en wat.

Anoniem

Re: Oudere pony laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:32

Dit zou ik niet meer doen. Pony is al op leeftijd, is ziek etc. Kans zit er dik in dat sommige medicijnen niet samen gaan met een dracht. Sorry, maar dat je hier zelfs nog aan denkt :(

Boompje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:36

Ook ik zeg; 'absoluut niet aan beginnen'.
Om dezelfde redenen als hier boven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:36

Ik zou er ook absoluut niet aan beginnen (en al zeker niet een hengst van 1.50)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:37

Als ze al meerdere veulens heeft gehad, dan is haar leeftijd niet zo'n probleem. Maar ik persoonlijk zou absoluut niet fokken met een paard/pony die Cushing of een andere ziekte heeft.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:38

DeMolenhoek schreef:
Dit zou ik niet meer doen. Pony is al op leeftijd, is ziek etc. Kans zit er dik in dat sommige medicijnen niet samen gaan met een dracht. Sorry, maar dat je hier zelfs nog aan denkt :(

en al helemaal niet omdat het haar eerste veulen is (aanname, zie het nergens staan).
Maar het is echt een no-go om dit je merrie nog aan te doen. :j

Anoeska27

Cchanny schreef:
en al helemaal niet omdat het haar eerste veulen is (aanname, zie het nergens staan).

Even lezen, ze heeft minimaal 8 veulens gehad.

maaike1994

Ik denk dat je dit best met jouw DA bespreekt. Hij kent je pony, ziet hoe ze er uit ziet en in welke toestand ze is. Voor ons is het moeilijk te beoordelen of ze nog gedekt kan worden aangezien we niet weten welke medicatie ed ze krijgt, hoe ziek ze is,...

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:39

Kun je niet 1 van haar andere veulens opzoeken en wellicht overkopen?

Voor degene hierboven -> er staat wel degelijk in de OP dat het niet haar eerste veulen is :j.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:40

Cchanny schreef:

Er staat dat de pony vroeger al 8 veulens heeft gehad ;)

Ik zou het overleggen met de DA, kijken of de medicijnen samengaan met dracht en of je zieke pony hier wel sterk genoeg voor is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:40

Merries met cushing zijn minder vruchtbaar toch?
Maar daarnaast snap ik niet waarom je het risico wilt nemen met zo'n beestje en daarnaast wil je ook nog zo'n 10 tot 15 cm groter fokken waar je helemaal geen zekerheid op hebt met een grotere hengst. Een groot veulen is ook nog eens extra zwaar voor zo'n oudere merrie.

Waarom koop je niet gewoon een leuk veulen waarmee je meer zekerheid hebt op de door jouw gewenste maat en doe je je pony dit gewoon niet meer aan op haar oude dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:41

Oke, ik zit zelf ook best wel in twijfel. Heb net ook gelezen dat van prascend (medicijn voor haar cushing) niet bewezen is of het invloed heeft op de dracht/lactatie.
Ik laat de da er nog wel een keer over mee kijken, maar denk toch dat ik het niet doe.

@ZoZenn; heb al eens geprobeerd haar veulens op te zoeken maar helaas zonder resultaat.. :(

Sammie

Merries met Cushing hebben vruchtbaarheidsproblemen, dus de kans dat ze uberhaubt drachtig wordt is nihil tot zeer klein. Tel daar de leeftijd, onbekende gegevens bij op = niet aan beginnen.

matasja

met een ziek paard moet je niet willen fokken, hoe lief/mooi/geweldig ze ook is..
denk hierbij ook aan het stukje erfelijkheid...het is namelijk niet duidelijk of het wle of niet doorgegeven wordt, dus waarom het risico lopen.

een pony met cushing heeft vaak ook vruchtbaarheids porblemen, dus vaak worden ze niet eens drachtig

daarbij een drachtige pony heeft veel voeding nodig. wie weet wat de dracht met haar lichaam gaat doen.. nu kan ze misschien nog jaren mee, zou dat lekker zo laten en ergens een veulentje kopen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:42

Kwa leeftijd zou het misschien nog wel kunnen gezien ze vaker veulens heeft gehad. Maar van cushing weet ik weinig om er over te oordelen of er dan nog gefokt mee kan worden en zal het beste jou dierenarts over kunnen oordelen. Al denk ik dat het antwoord negatief zal zijn

carlopony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:49

Ik zou het ook met je DA bespreken en vragen of het kan met de medicijnen die ze krijgt.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:55

Ik ga mee met alle bovengenoemde argumenten. Daarnaast als het al lukt lijkt het me niet prettig dat een jong veulen al via lactatie al een bepaalde hoeveelheid corticosteroïden binnen krijgt per dag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:57

Heb me daar verder nog niet in verdiept, maar wat zijn corticosteroiden en wat heeft dat voor mogelijke gevolgen voor een veulen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:59

http://lmgtfy.com/?q=corticosteroiden ;)

Niet erggoed te noemen dus. Bovendien de kans is gewoon ZEER KLEIN dat ze uberhaubt drachtig wordt. Dat hoeft een DA niet te vertellen voor 50 a 100 euro advieskosten.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:03

kleine quote uit de bijsluiter van de medicatie die je geeft aan je merrie:

Citaat:
Lactatie: gebruik tijdens lactatie wordt niet aanbevolen, omdat de veiligheid van dit product
niet is aangetoond bij lacterende paarden. Bij muizen werden het lagere lichaamsgewicht en
overlevingspercentage van de nakomelingen toegeschreven aan de farmacologische inhibitie
van prolactine secretie welke resulteerde in verminderde melkgift.

Ik zeg niet doen :)

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:08

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:09

Nee niet doen. Er zijn veel te veel risico's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:11

Bedankt voor de info, probeer haar veulens op te zoeken en anders in de toekomst naar een ander ponytje te kijken :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:12

Je kan altijd nog even overleggen met je dierenarts wat de mogelijkheden zijn.. Maar lees het verhaal van [***] en ik vind eigenlijk ook dat je het niet meer moet doen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 15:27

Ik zou je die da kosten echt liever besparen…

Ik heb zelf een oudere merrie met eerder veulens gehad die aan de vooravond van cushing stond. (maw pas daarna kwamen we er achter dat ze de eerste tekenen van cushing tóen al had). Het heeft twee dekseizoenen geduurd (en een hoop centen) eer ze met een hoop kunst- en vliegwerk drachtig werd. En die merrie had toen nog geen medicijnen nodig, maar kreeg wel die winter de eerste krul in het haar. Die van jou is al enkele stappen verder en dan is medicatie nodig. Wat slecht is voor lactatie, slecht is voor de groei van een veulen, waarvan je nog niet eens weet of je die er in kan krijgen.

Bespaar je de frustratie en het geld en koop een leuk paard. Die kun je helemaal zelf uit kiezen op kleur, afstamming, formaat en aftekeningen.