Wytske voor het eerst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Wytske voor het eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 17:54

Ik lees altijd gretig mee met de andere topics en vind het altijd geweldig hoe de dikke bolle merries uiteindelijk een veulentje krijgen. Dus ik denk misschien kan mijn merrie'tje hier ook nog tussen staan.
Even tussen haakjes, het is niet mijn eigen merrie, ik lease haar, maar ik beschouw haar als me eigen. De eigenaar en ik hebben altijd veel ruzie gehad over geld, omdat we een andere mening over paarden verzorgen hadden en toen heb ik gezegd, dat ik dan wel voor de kosten zou zorgen als ik voor haar mocht verzorgen zoals ik dat wou. Maar goed, ze is eenmaal wel voor de fok, dus dat ging gewoon door! Verder andere vragen mogen via PB hierover :)

Maar goed, mijn merrie is ondertussen 7 jaartjes jong en het veulen wat ze nu gaat krijgen is eigenlijk wel een beetje speciaal voor me. Het zit namelijk zo dat de hengst die de eigenaar had uitgekozen niet mijn voorkeur had. Persoonlijke smaak, het gaat om de hengst Fabe 348 en dat vind ik persoonlijk niet een geweldige hengst. Maar smaken verschillen.
Dus ik ben gaan zoeken naar een hengst die mij leuk leek voor Wytske, gewoon uit nieuwsgierigheid en om te kijken welke punten mijn merrie mistte en wat een hengst eventueel zou kunnen bijvullen. Dus het beoordelingsformulier van de keuring erbij gepakt (ze is ster geworden op drie jaar) en gekeken naar welke "verbeterpunten" ik bij mijn merrie zou willen. Daarnaast wou de eigenaar het liefste niet te ver weg en ook niet de allerduurste hengsten (ik weet niet waar de max ligt hoor). Uiteindelijk kwam ik bij Henswoude bij de hengst Wobke 403. Ik was straal verliefd en ook kon hij mooi toevoegen aan mijn merrie, al blijft dit natuurlijk altijd een gok. Daarbij is Wobke geschikt in de sport, wat ik zelf dan ook weer graag zie.

Dus voorzichtig bij de eigenaar gehoord, kwam eigenlijk geen duidelijk antwoord uit, dus ik liet het maar zitten. De eerste beste keer dat Wytske weer geïnsemineerd werd schrok ik me een hoedje toen er met sperma van Wobke aangelopen kwam, geweldig!

Dus ik ben echt super benieuwd hoe het veulen gaat worden, vooral omdat ik voor het eerst zelf een hengst heb uitgezocht! Helaas is Wobke ook verkocht naar het buitenland, dus waarschijnlijk is dit het enige veulen dat wij zullen krijgen. Wytske word erg moeilijk drachtig, dus bevroren zal waarschijnlijk geen succes zijn. Maar eigenlijk hebben de eigenaar en ik het er nog niet echt over gehad, alleen dat we haar misschien een jaar overslaan. Ze is dit jaar erg laat, omdat ze dus moeilijk drachtig word, vorig jaar is ze vijf keer gust geweest en uiteindelijk met vers insemineren drachtig geworden.

Maar goed, heel veel gelul in de ruimte! Respect als jullie toch nog alles hebben gelezen haha. Hier mijn merrie:

Afbeelding

Hier de dekhengst Wobke 403:

Afbeelding

En omdat ik vandaag echt verandering merkte, namelijk het spontaan groter worden van de uiers. En ze was erg aanhankelijk, daarom ook dit topic gemaakt. Ze is officieel in de eerste week van juli uitgerekend, maar tot nu toe is ze bij alle veulens twee weken te vroeg geweest, dus ik kijk hier niet zo van op. Er komt nog geen melk uit, dus we houden haar lekker in de gaten, maar gaan er nog niet vanuit dat het komt.
Ik wil er dit jaar erg graag bij zijn, heb het nog nooit gezien en omdat ik door omstandigheden thuis zit, kan ik er mooi bij zijn.

Dit was haar buikje drie weken geleden, je ziet er misschien weinig van. Maar ik zie het echt duidelijk, normaal zie je haar helemaal niet groeien, ze is nu wel dikker dan ze voorheen was :P
Afbeelding

Haar uiers zoals ze vanmiddag waren:
AfbeeldingAfbeelding

En het leuke is dat ik ook de namen altijd verzin, dus ideeën? De letters zijn T, U en V.
Ik hoop dat het een merrie word, hengsten worden na het spenen direct verkocht. Dus GRAAG EEN MERRIE :D duimen jullie mee :P haha

Anoniem

Re: Wytske voor het eerst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:56

Oh ben heel benieuwd!! , T U V rot letters maar daar bak je wel wat van .Tjitske en Wytske klinkt wel erg lekker in de mond haha

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:57

mooie combi!
ik hoop voor je dat het een merrie word :D

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:02

Wat leuk dat het uiteindelijk toch gelukt is haar weer drachtig te krijgen, ik volg jullie!

Wij hebben dit jaar ook drie Friese veulens gekregen, helaas heeft nog maar eentje een naam :') een merrie genaamd Victoria G. We hebben nu dus nog twee naamloze hengst veulens... We zitten te denken aan Vesper G en Twix G maar zijn er nog lang niet over uit :')

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:04

Ja leuk, hengsten vind ik ook altijd moeilijker dan merries haha! Ik vind Vesper trouwens wel echt een stoere naam! Helaas, de eigenaar heeft één verplichting :p Het moet een echt frieze naam zijn haha, anders had ik heel wat kunnen opnoemen :P

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:06

Haha ja wij kiezen juist vaak niet echt heel erg Friese namen, soms wel eens maar vaak word er voor iets uitzonderlijks gekozen. Al is het wel altijd moeilijk kiezen, heel veel namen vind ik nml wel geschikt voor kwpners maar niet zo zeer voor Friezen :p

Al moet ik ook toegeven dat we ook vaak gewoon gekke namen kiezen :') zo hebben we ook een Torro G en Tarzan G gehad :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:07

V: Vinera, Vivian, Viva, Vini, Visa Versa, Vanity (ijdelheid), Vigorous (Druk, levendig), Vittoria (overwinning
U: Umbra (schaduw),
T: Tanzer (danser), Tina, Tesoro (geliefde)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:09

Leuk! Een Fries! Zou het in de naam zitten? Wietske in mijn onderschrift word ook moeilijk drachtig en tot nu toe zelfs alleen maar van niet-friesse hengsten..
Ben benieuwd wat voor frummeltje ze er van maakt!

Upke schiet me te binnen, geen idee of het überhaupt een naam is haha :')

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:09

Tanzer vind ik heel gaaf! :))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:10

edit: friese namen:
T
Taabke, Taedske Talida, Tamar, Tetsje, Teatsje, Tetske, Teatske, Theda, Thekla,
Tibken, Tiena, Theda, Thekla, Tjalda, Tjalkje, Tjarda, Tjamke, Tjetske, Tjimke, Tjitske, Tomke, Tsjikke

U
Udienke, Ulja, Ulkje, Una, Uvanka, Uwke

V
Valkje, Vamke, Vemkje, Vayke, Vianke, Vranke, Vronie, Vrouk, Vroukje

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:12

Leuk, ik volg ook :)

Vemke voor een merrie? Toch een friese naam maar dan net een beetje anders door de voorletter. Mijn oude friese merrie heet ook zo :D

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:15

Nou ik zat zelf inderdaad ook te denken aan Tjitske of als hengst Tiede. Vemke is ook wel leuk inderdaad haha :P
Vronie of Thira/Tira

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:31

Ik ken een fries met de naam tjedde, vind ik ook wel heel leuk klinken :)

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:32

Ik volg!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:34

Volgertje erbij :D

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:35

Tjedde heeft idd ook wel wat ja :) Allemaal opschrijven

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:49

Uhhh qua naam...hengst:
Tjibbe :7

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 18:53

Tjibbe hebben we al gehad, dus die mogen we niet meer gebruiken. Je mag niet met dezelfde naam inschrijven :)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:55

Is Twirre misschien een leuke naam? Bij ons in het dorp staat een Friese merrie met die naam :). Hoop voor je dat het een merrie veulen wordt!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:56

Wob is zeker een mooie hengst voor deze merrie.
En tof dat de eigenaar stiekem je wens heeft vervuld!

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:59

Ik volg ook! Ben heel benieuwd! :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:07

Jolliej schreef:
Tjibbe hebben we al gehad, dus die mogen we niet meer gebruiken. Je mag niet met dezelfde naam inschrijven :)

He verdikkie :')

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:08

Wat grappig! Mijn moeder had voor onze merrie ook Fabe uitgezocht. Hier was ik ook niet zo voor, maar het is wel een mooi veulen geworden!

Wopke is ook een erg mooie hengst!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 19:11

Tigress schreef:
Jolliej schreef:

He verdikkie :')

Ja precies wat ik dacht haha, vind dat juist een mooie naam. Tsjebbe hebben we ook al gehad haha, in hetzelfde jaar :P

BLAF schreef:
Wat grappig! Mijn moeder had voor onze merrie ook Fabe uitgezocht. Hier was ik ook niet zo voor, maar het is wel een mooi veulen geworden!

Wopke is ook een erg mooie hengst!

We hebben twee mooie veulens gehad van Fabe, de eerste gaat in augustus voor de keuring als ster en ze maakt wel een kans. Maar toch vind ik ze niet helemaal geweldig, ik weet niet, daarom ieder zijn eigen smaak!

Love_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:19

Wat een mooi hengst
En mooie merrie
Word vast een leuke combinatie
Namen met een:
T: Teun, tjitske, tjibbe
U: udienke ulkje, ulbe, ulte
V: vamke, victor