Cremello hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eldora1

Cremello hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 12:06

Omdat het bijna zeker is dat mijn New Forest merrie gedekt word zijn we opzoek naar een leuke hengst.
De hengst moet de merrie goed verbeteren:

-Goede benen, super belangrijk. Merrie heeft namelijk een beetje x benen achter en wat Frans van voor ( beide licht)
- voorwaartse gangen en een goede galop.
- karakter is erg belangrijk. Koel in de kop, geen heethoofd. Een vriendelijk paard.
- moet maat en body door geven.

Dit vind ik toch wel de verbeterpuntjes en de punten die de hengst moet hebben die ik erg belangrijk vind.

Nu past Don Cremello Du Bois helemaal in mijn perfecte plaatje , alleen mist 1 ding: maat.
Het veulen houden we en is voor mij zelf bedoelt.
Ik groei niet meer en pas nog prima op mijn merrie van 1.46m maar een maatje groter staat wek wat mooier en omdat ik later wedstrijden wil gaan rijden is een paard ook wel makkelijker voor tussen de paarden.
Veder is het vooral de bedoeling om recreatief te gaan rijden. Beetje springe, dressuur, buitenritjes en af en toe een wedstrijd.

Ik zou graag een Cremello hengst gebruiken omdat ik gek ben op kleurtjes!
Kwaliteit en karakter vind ik het belangrijkste, kleurtje is leuk er bij. Ga daar aub niet over zeuren.

Ik heb al wat rond gekeken naar paarden hengsten wat al wat lastiger is als je Cremello wil, pony's vind je zat.
Mcjonnas spreek mij totaal niet aan , niet mijn type.

Dus, wie weet er een Don Cremello du Bois ,een maatje groter? :D

Anoniem

Re: Cremello hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:08

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:10

Ismir du tilleul ? Ik heb er een veulen van, ze is nu bijna 3 jaar en superlief van karakter ! :j
Hij is 1.57 m, dus een maatje groter hé :D . https://sites.google.com/site/ismirdutilleul/Home
Het is echt een prachtig, goedgekeurde hengst ! :o
Succes met de zoektocht !

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 12:41

bedankt! ik ga even kijken :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:41

Ismir is goed op de maat ... een grote E-pony maat, wordt dressuur matig bereden door zijn eigenaar in het Show Team van het R.B.P. Stamboek, kan ook springen, is ook al in de koets geweest en er worden ook Natural Horsemanship demo mee gedaan. Een veelzijdig hengst dus.

Er zijn ook nog meer E-pony hengsten te vinden die cremello zijn, veelal wel met natuurlijk dek, en de meeste staan in Duitsland. En de meeste zijn halfbloed arabieren of dragen veel arabisch bloed.

Kleinere warmbloed hengsten 160-162 cm zijn er ook.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:27

eeehm ik weet niet precies hoe groot die is maar black cherry, zeker wel heel mooi en loopt ook goed.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:31

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:17

@set_elkol de eerste 2 spreken mij wel aan!

Perlino is een dubbele verdunnings kleur toch?
Ik vind de kwaliteit erg belangrijk, maar een kleurtje is een leuk extratje toch :D

Heb hier nog een topicje lopen:
[EHK] Exterieur beoordeling merrie

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:26

Perlino is net als cremello een dubbele verdunning, alleen cremello heeft als basis vos en perlini heeft als basis bruin :)

Je merrie lijkt me bruin? Dan heb je met perlino en met cremello de grootste kans op valk, daarna palomino en dan nog smoky black

Dat is wel afhankelijk van of je merrie en de hengst red (vos) dragen, anders is er geen kans op palomino.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:31

Persoonlijk vind ik wel die perlino hengsten dat set-elkol toont wel erg groot voor een pony van 1.46 m ?
Die 2de hengst is 1.69 m hoog, is dat er niet een beetje over ? :?
Ik vind voor die maat toch wel niet boven de 1.60 m gaan, maar das dan mijn mening ...

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:35

De merrie is idd bruin (?) al lijkt ze op een donkere valk in de zomer.
Ik weet niks over dr ouders alleen dat hasr moeder schimel is, dus houden we het maar op bruin.
Veder heb ik ook geen testen laten doen.

Ik hoop ook op een valkje :D

@omany, dit zal haar eerste veulen worden. Waneer is het echt te groot?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:35

Ik vind 1,65 de grens, 20 centimeter hoger hoor ik altijd. Het is aan TS om een selectie uit die hengsten te maken aangezien ze geen stokmaat noemt :)

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:39

Wel ik ben er ook geen expert in, maar 1.69 m vind ik echt wel véél te groot voor jou merrie hoor ! Ik zou echt onder de 1.60 m blijven, want anders kun je wel problemen krijgen met de bevalling :( .
Vandaar dat ik Ismir zei, omdat hij 1.57 m is en nog kan voor je merrie, maar hoger dan 1.60 m zou ik niet doen :n.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:40

Sorry maar misschien niet leuk om te horen maar ik denk niet dat jou merrie gezien je omschrijving/ been afwijking een geschikt moeder dier is. Verder zou ik ook de cremello´s in het echt gaan bekijken, ik heb enkele in reallife gezien en vielen mij erg tegen.
Laatst bijgewerkt door paardjes123 op 03-06-14 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:41

Ik hoef geen reus hoor haha
Maar een maatje groter is fijn.
Ik ben nu 16 en ongv 1.64 (iets groter denk ik)
Een klein paard is goed.
Ik pas nog wel op haar maar als ik wat ouder ben wil ik wel graag veder kunnen op een paard.

Omany, ik denk idd dat dat het beste is.
Maar er is geen haast bij en we hebben nog alletijd om na te denken. :)
Bedankt voor het advies.
Laatst bijgewerkt door eldora1 op 03-06-14 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:42

Baron van Kinsky stables

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:45

Baron heb ik al genoemd.

Omany Ismir vind ik echt geweldig maar is wel barok,misschien is TS meer op zoek naar rijpaard types. (als je snapt welk verschil ik bedoel?)

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:45

Ohja, je bent ook geen reus lees ik dus dan pas je perfect op een paardje van 1.55 m :) . Ik ben zelf ook maar 1.60 m en mijn Ismir veulen is nu 1.54 m en ik vind eigenlijk best groot al :o . Zo een reus als je zelf niet groot bent is niet zo handig :) . Dus lekker houden op max. 1.60 m zowel voor jou als het welzijn van je merrie :))

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:46

paardjes123 schreef:
Sorry maar misschien niet leuk om te horen maar ik denk niet dat jou merrie gezien je omschrijving/ been afwijking een geschikt moeder dier is. Verder zou ik ook de cremello´s in het echt gaan bekijken, ik heb enkele die hier benoemd worden in reallife gezien en vielen mij erg tegen.

Bedankt voor je advies!
Ik ben ook zeker van plan om eerst te kijken.

Zoals ik al in de beginpost had gezet, het is echt maar heel licht. Ze staat exht niet helemaal scheef.
Een hengst met goede benen kan dat makkelijk verbeteren. Als haar benen echt scheef zijn zou ik ook geen veulen nemen.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:49

ja hoor, ik begrijp je zeker :D . Persoonlijk vind ik de nakomelingen van Ismir echt niet barok. Mijn merrie van Ismir is echt een heel mooi rijpaard type, zeker niet zo barok als papa :) .
Maar dat is persoonlijk allemaal natuurlijk, ik zie graag bij de kleinere paardenrassen altijd graag iets meer body dan die smalle dingen :D . Maar zoals ik zei dat is smaak en dat moet ts zelf bepalen wat ze leuk vind hé :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:50

Als je trouwens 'per se' een kleurtje wil fokken kan je ook kijken naar andere kleuren hengsten he. Soms heb je dan maar 50% kans op een speciale kleur maar dat is al een leuke kans.

Met bijvoorbeeld de hengst Kharamel GF heb je ook leuke kleurkansen:

http://www.bokt.nl/markt/ad/144760/ter- ... haramel-gf

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:54

Die is inderdaad ook leuk set-elkol en mooi van maat :)) . Mooi ! Hangt er ook van af wat ts wil spenderen aan dekgeld hé want hij lijkt mij niet supergoedkoop maar ik kan mij vergissen :o .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:54

Ik ben 1,75 en rij op mijn dc nakomeling van 1,43/45 ongeveer. Staat nooit wat over op protocol ofzo.

Ik zal met jou merrie niet gaan voor kharamel, gaat denk ik niet voldoende verbeteren.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 20:55

Ismir vind ik erg leuk en precies goed.
Maar nog barokker is wat te.
Ik vind iele paardjes ook niet echt mooi, wat meer body zie ik graag.
Kharamel gf, is mij te veel Arabisch bloed.

Goh, wat ben ik eigenlijk een zeurpiet zeg haha
Laatst bijgewerkt door eldora1 op 03-06-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:55

Ik weet de prijs van Kharamel ik vind het zelf wel te overzien opzich :D

Oke goede richtlijnen TS, tis wel handig om een type te weten :j