Dees"]
[quote="Alane"]Hoe dan?
Op papier door handelaar X verkocht voor 5000 euro, en koper Y heeft in werkelijkheid 10000 betaalt.
[/quote]
Nou, koper Y mag anders wel mooi gaan verklaren waar ie sowieso het geld vandaan haalt om een paard te kopen EN onderhouden....
[/quote]
Hoef ik toch ook niet bij aanschaf van een auto?
[quote="Alane"]
Invoeren van belastingplicht op paarden/pony's:
Mi bijna onmogelijk, controleren moeilijk... arbeidsintensief (meer kosten dan baten) en mi al ingedekt door andere regelingen: meststoffen, belasting (inkomsten) etc.... En daardoor zou de paardenbranche zwaarderbelast worden dan bijv. koeienhouders..
[/quote]
[quote="Dees schreef:Heee, zo streng belast als de 'heilige koe' is best mogelijk! En geloof me, dat kan prima uit voor de overheid.
Paarden zijn immers hobby/sport, behoren tot de luxe goederen, daar waar een koe een bedrijfsmiddel is. Je krijgt verontreinigingsheffing op je paardenpoep, houderschapsbelasting want ze nemen plaats in, en wellicht ook nog een soort wegenbelasting want je komt ermee op de openbare weg...
Lang leve registratie.....
Hobbykoe-houders dan?
wegenbelasting? Ik hoef voor mezelf toch ook geen wegenbealsting te betalen?
Op de paardemest is al een regeling van toepassing, weet niet precies hoe het in elkaar steekt, had geloof ik te maken met de hoeveelheid grond of zoiets...
Houderschapsbelasting: als ik stallen heb (manege, pension of prive) is dit oa belast via de OZ-waarde woning....
Verder is het reeds verplicht (dacht 1-1-2001) om een paardepaspoort te hebben voor die paardachtigen die vervoerd worden via de openbare weg..
Vooralsnog is de invoering van de I&R regeling alleen om de dieren in kaart te kunnen brengen bij het (vermoeden) van een uitbraak van een besmettelijke dierziekte en ter voorkoming van dat voor consumptie ongeschikt vlees toch op de "markt" komt..
Bijkomend "voordeel": de vermeerderaars zullen minder vermeerderen, immers de kosten zullen gaan oplopen (paspoort + eventueel chip) dat het voor hun niet meer "rendabel" is om meerdere veulens te fokken...