wanneer is ze hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DesixNorris

wanneer is ze hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 23:20

ik heb geen flauw idee of dit hier wel goed staat.. :+

Hehe ik mag mijn shetje laten dekken door een prachtige hengst hier in de buurt!
Het probleem is dat ik langs moet komen als ze hengstig is, maar ik weet dus niet wanneer ze hengstig is :+
Ze staat bij mijn ruin en het schijnt dat merries niet duidelijk laten zien dat ze hengstig zijn als ze 24/7 bij een ruin staan.. Iedere pony is natuurlijk anders, maar dit herken ik wel.. Ik heb haar sinds februari en ik heb haar nog nooit hengstig meegemaakt, terwijl de meeste merries 1x in de drie weken hengstig zijn..
Weet iemand hoe ik kan bepalen wanneer ze hengstig is?

Ohja nog een vraagje.. Wat is een normaal bedrag aan dekgeld? Hengst is stamboekloze shetlander, ziet er wel mooi uit.

sallandval

Re: wanneer is ze hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:21

Je kunt haar laten scannen door de dierenarts als ze niet hengstig toont.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:22

zet haar maar bij de hengst...is ze zo hengstig ;)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:23

Je kan haar ook gewoon even meenemen naar de hengst. Kijken hoe ze reageert. Als ze niet hengstig (genoeg) zijn willen ze er toch niks van? En als ze hengstig zijn tonen ze wel intresse naar de hengst toch?Of zeg ik nou iets raars :P
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 07-05-14 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 23:23

sallandval schreef:
Je kunt haar laten scannen door de dierenarts als ze niet hengstig toont.

Wat heb ik dan aan zo'n scan? Ik weet namelijk dat ze wel ooit hengstig moet zijn.. Ze heeft immers al ooit een veulen gehad. Ze is wel soms extra chagrijnig en af en toe heeft mijn ruin zijn leuter er ook dagelijks uit hangen een paar dagen.. Heeft dit met elkaar te maken?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:24

Wat is de reden om met die hengst te willen dekken?
Nee dat is off topic.

Terug naar je vraag.
Als je het niet kan zien kan je misschien beter gaan schouwen bij de hengst.
Dan moet je wel met regelmaat bij de hengst langs.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 23:25

geerke schreef:
zet haar maar bij de hengst...is ze zo hengstig ;)

Dat is nou het probleem.. Ze kan daar niet verblijven.. Ze moet hengstig komen en dan 'moet het maar even gebeuren' en dan kan ze weer gaan.. haar daar laten is geen optie.. ze is sowieso een uitbreker.. hier hebben we hekken van 1.60 :') De hengst is trouwens 17, is dat niet te oud? Weet er eigenlijk niet zo veel van..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:26

Esmee_98 schreef:
Je kan haar ook gewoon even meenemen naar de hengst. Kijken hoe ze reageert. Als ze niet hengstig (genoeg) zijn willen ze er toch niks van? En als ze hengstig zijn tonen ze wel intresse naar de hengst toch?Of zeg ik nou iets raars :P

ik heb merries meegemaakt die binnen een kwartier hengstig waren :D bij het zien van een hengst.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 23:28

ponyparadijs schreef:
Wat is de reden om met die hengst te willen dekken?
Nee dat is off topic.

Terug naar je vraag.
Als je het niet kan zien kan je misschien beter gaan schouwen bij de hengst.
Dan moet je wel met regelmaat bij de hengst langs.

Ik ben ook van plan om binnenkort even een keertje erheen te lopen met haar. Kunnen ze elkaar even 'leren kennen'.

De reden dat ik met die hengst wil dekken is trouwens omdat hij echt een super karakter heeft, hij is heel erg mooi en hij staat heel dichtbij. Ik ken de mensen en ik kan er zo naartoe lopen.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 23:29

geerke schreef:
Esmee_98 schreef:

ik heb merries meegemaakt die binnen een kwartier hengstig waren :D bij het zien van een hengst.

hmm toch even erheen dan..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:38

Als jullie zo'n goede omheining hebben is het dan geen idee om de hengst naar jou te laten komen?
Niet alle merries tonen heb er hier ook lopen en ik heb ook een hengst lopen dus dat zegt niet alles.
Scannen is leuk alleen de ene merrie laat zich dekken met een ei van 5 cm en een ander met een ei van 1 cm.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:50

Ik lees in je profiel dat je merrie net drie jaar oud is? Is dat niet jong, de eigenaar van mijn paarden doen het ook altijd, maar ben er zelf niet een voorstander van?
Sowieso geen voorstander om zomaar een merrie en hengst bij elkaar te zetten zonder dat er een doel bij zit. Maar dat moet je lekker zelf weten. Totaal offtopic trouwens allemaal...
Je kan inderdaad je merrie laten scannen bij de dierenarts, dan kijken ze met een apparaatje in de eierstokken van de merrie en aan de hand van eitjes die zich daar wel of niet bevinden kunnen ze zien of de merrie henstig is. Heeft ermee te maken of er een ei is, of dit ei groot genoeg is en of het ei hard of zacht is?
Schouwen is denk ik ook niet een slecht idee, maar sommige merries laten het dan alsnog niet altijd zien en kunnen alsnog boos op de hengst reageren, met gevolgen van dien.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:54

Wees wel voorzichtig met dekken met niet-gekeurde (shetlander)hengst ivm dwerggen... Weet er vrij weinig van, maar heb fotod gezien en verhalen gehoord en je wilt niet zon beestje fokken. Heel sneu is t.
Of weet je sowieso al zeker dat ze t nier hebben?

Kan hengstje idd niet naar jouw merrie toe, als het toch zo goed omheind is?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 00:08

Waarom niet gewoon een goedgekeurde hengst? Dekgeld voor shetlanders is helemaal niet veel, dan heb je papier, minder risico en een hengstenhouder die je alles kan vertellen.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 01:05

mnkortleve schreef:
Als jullie zo'n goede omheining hebben is het dan geen idee om de hengst naar jou te laten komen?
Niet alle merries tonen heb er hier ook lopen en ik heb ook een hengst lopen dus dat zegt niet alles.
Scannen is leuk alleen de ene merrie laat zich dekken met een ei van 5 cm en een ander met een ei van 1 cm.

de eigenaar was duidelijk dat de hengst niet verplaatst wordt ivm dat het de vorige keer flink fout ging. hengst kwam broodmager terug.

een ei? :+

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 01:10

Jolliej schreef:
Ik lees in je profiel dat je merrie net drie jaar oud is? Is dat niet jong, de eigenaar van mijn paarden doen het ook altijd, maar ben er zelf niet een voorstander van?
Sowieso geen voorstander om zomaar een merrie en hengst bij elkaar te zetten zonder dat er een doel bij zit. Maar dat moet je lekker zelf weten. Totaal offtopic trouwens allemaal...
Je kan inderdaad je merrie laten scannen bij de dierenarts, dan kijken ze met een apparaatje in de eierstokken van de merrie en aan de hand van eitjes die zich daar wel of niet bevinden kunnen ze zien of de merrie henstig is. Heeft ermee te maken of er een ei is, of dit ei groot genoeg is en of het ei hard of zacht is?
Schouwen is denk ik ook niet een slecht idee, maar sommige merries laten het dan alsnog niet altijd zien en kunnen alsnog boos op de hengst reageren, met gevolgen van dien.

Merrie is bij de vorige eigenaar al gedekt toen ze nog geen 1 jaar oud was (tja was een ongelukje volgens de vorige eigenaar) en heeft een veulentje gehad toen ze bijna 2 werd. Hoezo zit er geen doel achter? Dat weet u helemaal niet....

Ik ga haar misschien laten scannen.. Moet nog even de da bellen wat die ervan vindt.. Er is kans dat mijn merrie boos reageert, hoe ik haar soms ken :+

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 01:15

DesixNorris schreef:

Ja, een ei. Denk aan je biologieles: eicel en spermacel

Wat is je doel met het veulen? Moet het groter, kleiner, luxer, robuuster dan mama worden? Wat voor bewegingen wil je? Welke eigenschappen van de merrie wil je verbeteren? Dat is fokken: weten waar je naartoe wilt

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 01:16

Eileen_ schreef:
Wees wel voorzichtig met dekken met niet-gekeurde (shetlander)hengst ivm dwerggen... Weet er vrij weinig van, maar heb fotod gezien en verhalen gehoord en je wilt niet zon beestje fokken. Heel sneu is t.
Of weet je sowieso al zeker dat ze t nier hebben?

Kan hengstje idd niet naar jouw merrie toe, als het toch zo goed omheind is?

Hengstje mag niet naar mij toe, zoals ik hierboven heb verteld.
Deze hengst is 17 en heeft tot nu in zijn leven gezorgd voor plusminus 60 gezonde veulens (hij heeft vanaf zijn 4de tot 16de elk jaar bij een kudde van plusminus 5 merries gelopen, reken maar uit haha). Zijn beenwerk en gebit is perfect, goede hoeven.. Super karakter en geweldige dikke manen. Niet gevoelig voor hoefbevangenheid, geen eczeem.. Papieren heeft hij wel, maar hij is niet van een hele bekende hengst ofzo. Ik denk niet dat ik me hier zorgen over hoef te maken..

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 01:22

_Mikey_ schreef:
DesixNorris schreef:

Ja, een ei. Denk aan je biologieles: eicel en spermacel

Wat is je doel met het veulen? Moet het groter, kleiner, luxer, robuuster dan mama worden? Wat voor bewegingen wil je? Welke eigenschappen van de merrie wil je verbeteren? Dat is fokken: weten waar je naartoe wilt

Doel: Het moet iets groter en breder worden dan mama, dan kan het bereden worden (toekomstige papa is wat breder en groter). Is dit niet het geval wil ik gaan mennen met mama en veulen over een paar jaartjes. Of nouja ik wil wel mennen, maar vooral mijn moeder vindt dit heel leuk. De eigenschap die ik wil verbeteren is meer geduld. Mama is wat ongeduldig af en toe, maar met de hengst kan je uuuuuren tutten. Is ook af en toe leuk voor mijn buurmeisjes :)

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 01:24

Nies_ schreef:
Waarom niet gewoon een goedgekeurde hengst? Dekgeld voor shetlanders is helemaal niet veel, dan heb je papier, minder risico en een hengstenhouder die je alles kan vertellen.

Wat noemt u niet veel? Ik ken deze mensen goed, ze hebben ervaring met dekken, ze kunnen me ook alles vertellen, hun hengst is dan wel niet goedgekeurd, maar er is echt niks met hem...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 02:08

Hoe willen jullie een shetlander scannen?? Dan mag je wel een dierenarts met verdomd dunne armpjes hebben!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 02:52

Jasmijn159 schreef:
Hoe willen jullie een shetlander scannen?? Dan mag je wel een dierenarts met verdomd dunne armpjes hebben!

Dat zat ik ook net te denken... :+
Of het gaat bij shetten en andere kleine rassen op een andere manier... maar daar heb ik geen verstand van :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:10

Als je al moet vragen wat een ei is denk ik dat je je eerst maar eens moet inlezen in de fokkerij en hoe alles werkt.

persoonlijk zou ik een hengst met papieren en eventueel goedgekeurd gebruiken.
Dekgeld is niet veel.

en waarom wil je met je merrie fokken? Wat wil je verbeteren aan je merrie? Wat is het plan voor het veulen?

overigens kan een shetlandpony uitwendig gescand worden,weet alleen niet of dat ook kan bij hengstigheid bepalen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:32

Ah oke, ik denk dat je er na zoveel dekkingen wel vanuit kan gaan dat de hengst het gen niet heeft (al wil je ook geen veulen fokken die drager is, dus stel dat de moeder het wel heeft... Maargoed).

Ik denk dat TS niet meer moet inlezen in fokkerij, maar jij duidelijker moet zijn. Ik wist namelijk ook niet wat je bedoelde en heb toch echt al 5 jaar biologie. Een ei is heel iets anders dan een eicel. Als ik op het examen 'ei' zet, gaar er een dikke streep doorheen hoor :') je zegt toch ook nier 'lichaam' als je lichaamscel bedoelt, of 'geslacht' als je geslachtscel bedoelt?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:35

In de fokkerij van paarden spreken we nou eenmaal over een ei.
Dat is een hele normale benaming.
Dat heeft dus te maken met het inlezen van de fokkerij van paarden.